Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ljuvligt med champagne! @athena_arabians :love: Själv har jag en lockande Prosecco i kylen men tror jag sparar den till valborg. (Har även en nyköpt rosébox så det går ingen nöd på mig på den fronten.)

Ibland måste man helt enkelt unna sig. Det har varit en rolig vinter även om det varit slitigt också och jag hade lovat mig själv champagne vid något tillfälle när jag kommit hem :D
 
Jag våldgästade mina föräldrar idag (och tog även med mig en överraskningsgäst i form av @Ceta ) eftersom deras middag lät så god - och den gjorde mig inte besviken :D
Lammfärs blandat med kanel, mynta, persilja och nejlika (säkert något mer) som formats till korvar och stektes. Till det libabröd som delats, penslats med olja och körts i ugnen så dom var knapriga, en tomatsallad med olja och rödlök samt tzatziki. Jag är fortfarande mätt eftersom jag hobby-åt allselesför mycket pga att det var så gott :o :D
 
Jag våldgästade mina föräldrar idag (och tog även med mig en överraskningsgäst i form av @Ceta ) eftersom deras middag lät så god - och den gjorde mig inte besviken :D
Lammfärs blandat med kanel, mynta, persilja och nejlika (säkert något mer) som formats till korvar och stektes. Till det libabröd som delats, penslats med olja och körts i ugnen så dom var knapriga, en tomatsallad med olja och rödlök samt tzatziki. Jag är fortfarande mätt eftersom jag hobby-åt allselesför mycket pga att det var så gott :o:D
Det var verkligen himmelskt!
Jag avslutade dock kvällen (efter stallet ett par timmar senare) med min nya favorit: valnötsglass med varm lönnsirap :love:
 
Igår höll det på att gå helt åt skogen. After work redan vid fyra och sedan direkt vidare på middag. Vad är det med vin på eftermiddagen? Varför köpte vi inga små nötter?

Middagen inleddes med bubbel och fortfarande ingenting ätbart. Långt om länge fick vi heta räkor(ingefära, chili, jag var förbi av hunger och rimligt berusad) och surdegbröd, följt av fyra små goda ostar(Tomme du chèvre, en kittost, en get till av nåt slag och en konfektost), varma plommon med vit choklad och lättvispad grädde. Varma plommon smakade barndom, min dyra moder brukade göra plommonsufflé.

Och nu är jag är bakfull och kan inte sova mer. Låg och vred mig i timtal och tänkte att det nu äntligen skulle vara mitt på förmiddagen, minst. Men, icke. 6.15, som varje morgon.
 
Jag våldgästade mina föräldrar idag (och tog även med mig en överraskningsgäst i form av @Ceta ) eftersom deras middag lät så god - och den gjorde mig inte besviken :D
Lammfärs blandat med kanel, mynta, persilja och nejlika (säkert något mer) som formats till korvar och stektes. Till det libabröd som delats, penslats med olja och körts i ugnen så dom var knapriga, en tomatsallad med olja och rödlök samt tzatziki. Jag är fortfarande mätt eftersom jag hobby-åt allselesför mycket pga att det var så gott :o:D
Hobby-åt! Vilket fantastiskt uttryck! Jag ska aldrig mer säga att jag okynnesäter, naturligtvis är det för HOBBYNS skull som jag proppar i mig! :bow:

Och nu är jag är bakfull och kan inte sova mer. Låg och vred mig i timtal och tänkte att det nu äntligen skulle vara mitt på förmiddagen, minst. Men, icke. 6.15, som varje morgon.
I feel ya! Fast i det här fallet var det inte ens något så spännande som en bakfylla som väckte mig, utan det var PARTNER. Som tyckte att 07.15 var en ypperlig tid att stiga upp på en lördag. Helt utan anledning! Ibland märks det verkligen att han och jag är på olika sidor av det där 30-strecket. :grin:
 
PARTNER kom igår över en artikel som handlade om svensk mat, och blev oerhört förnärmad över att jag aldrig berättat för honom om Flygande Jakob. Ni kan nog själva räkna ut varför jag undanhållit just den lilla biten information...

Nåja, efter många "men snälla", "bara en gång", "vi måste ju testa", "för min skull" osv blev det i alla fall att vi tillagade denna, hrm, delikatess till middag igår kväll. Döm av min förvåning (och förlägenhet) när jag insåg att det ju var riktigt gott! För att inte tala om trösterikt! Men det kommer jag ju aldrig erkänna för PARTNER, naturligtvis. Och jag kommer definitivt inte att ta med resterna som lunchlåda på måndag, ty jag befarar att min matnörd till chef skulle ge mig sparken ifall hen såg att jag frivilligt åt mat med banan i.

Ikväll tänkte jag ta igen lite stilpoäng och göra lammköttbullar med aprikoser och mint, som kommer att ätas med pitabröd och någon skojig sallad.
 
Frukosten blev te och pain au chocklad! :D
Lunch var ju måttligt roande så jag gjorde pannkakor till avkommorna. Jag använder också mycket ägg, 5 st till en liten smet, sen var mjölken slut så tog kokosmjölk vilket var en hit! Hällde även i citronsaft i smeten, och jag är nu utnämnd till pannkaksgeni. Hallon till och ballonger i lampan och festen är ett faktum.
 
Hobby-åt! Vilket fantastiskt uttryck! Jag ska aldrig mer säga att jag okynnesäter, naturligtvis är det för HOBBYNS skull som jag proppar i mig! :bow:.
Visst är det ett fenomenalt uttryck! @Ceta lanserade det fär mig igår (tror jag - det var vad jag hörde iaf, sen vad som verkligen sades kan jag inte ta ansvar för :angel: )

Jajjamen, visst är det ett fantastiskt uttryck!? Har använts flitigt i min familj så länge jag kan minnas :D
 
Hm, hittar du den i vanliga matbutiker? Har aldrig sett eller ens hört talas om. Förut köpte jag tofu i en sån där liten asiatisk (?) butik men de hade också bara olika sorters vita.

I frysdisken i de asiatiska butikerna :) Ser ofta ut som små bruna kuddar/trekanter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 338
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 582
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 401
Senast: LenaH
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 449
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp