Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hobby-åt! Vilket fantastiskt uttryck! Jag ska aldrig mer säga att jag okynnesäter, naturligtvis är det för HOBBYNS skull som jag proppar i mig! :bow:


I feel ya! Fast i det här fallet var det inte ens något så spännande som en bakfylla som väckte mig, utan det var PARTNER. Som tyckte att 07.15 var en ypperlig tid att stiga upp på en lördag. Helt utan anledning! Ibland märks det verkligen att han och jag är på olika sidor av det där 30-strecket. :grin:
Jag vill bara lägga till protokollet att jag är 37 (ganska snart) och jag går minsann gärna upp vid 11-snåret om jag inte måste gå upp tidigare för att typ jobba eller så.
Jag är på andra sidan 50, och jag vaknar INTE av mig själv före 10-11 sådär.

Jag är en pest och pina, både för mig själv och för min omgivning. Inte ens hunden blir glad när jag går upp, men jag KAN inte somna om och jag vaknar nästan alltid kl 6, vardag som helg. Min partner vill reklamera mig och hävda falsk marknadsföring.

Åldersrelaterat tycks det inte heller vara.
 
Jag är en pest och pina, både för mig själv och för min omgivning. Inte ens hunden blir glad när jag går upp, men jag KAN inte somna om och jag vaknar nästan alltid kl 6, vardag som helg. Min partner vill reklamera mig och hävda falsk marknadsföring.

Åldersrelaterat tycks det inte heller vara.
En till här! Fast idag sov jag till 06.40. Ruggigt länge!
 
Jag har haft bonnatider länge, dels pga häst från ung ålder och sedan jobb på jordbruk... det ha blivit bättre faktiskt, har jag varit uppe sent kan jag oftast sova till 8-9 iaf. Men normalt går det interna väckningslarmet ungefär vid kl 6.

Dock är det omöjligt att äta frukost då, då spyr jag. Jag måste komma igång innan jag kan äta något.
 
Jag hade gärna varit mer morgonpigg av mig. Det är så trevligt ute tidigt på morgonen nu på våren och sommaren! När jag nu ändå har köpt hus på landet för att vara ute mer så hade det ju varit lämpligt om jag inte alltid bara sov :D
 
Jag hade gärna varit mer morgonpigg av mig. Det är så trevligt ute tidigt på morgonen nu på våren och sommaren! När jag nu ändå har köpt hus på landet för att vara ute mer så hade det ju varit lämpligt om jag inte alltid bara sov :D
Men även kvällarna är ju trevliga på våren och sommaren. Morgonpigga lägger sig ju så orimligt tidigt.
 
Alltså vad glad jag blir av den här tråden! Sparris! Nässlor! Kirskål! Ramslök! Rosébubbel! Herre.

Min lördag bestod av tidig uppgång (!), sen eftermiddagslunch i parken med snyggt sällskap (VLMF handlar sallader på Holy Greens, cyklar genom hela stan och räddar sällskapet från Stadsbibliotekets mörka käftar ut till den soliga parken). Och på kvällen delade vi en halvflaska cava och lagade pekingpannkakorna (IGEN! har blivit många sådana på sistone) på samma sällskaps begäran. Men rosébubbel! Det måste jag köpa. Vilken sort? Shout out till roséexperten @Trani ?
 
Ingen störande smak? Inte ens våra kaniner har tyckt om den!

Du är en sådan finsmakare. :) Mina smaklökar är inte alls så där känsliga. Jag tycker att kirskål är i klass med maskrosblad. Inget jag jublar över att äta, men på något sätt känns det ändå som en triumf varje gång jag lyckas peta in ogräset i nån maträtt utan att det direkt stör. Kanske är det överkonsumtionen av Kulla-Gulla-böcker i späd ålder som orsakade detta.
 
Du är en sådan finsmakare. :) Mina smaklökar är inte alls så där känsliga. Jag tycker att kirskål är i klass med maskrosblad. Inget jag jublar över att äta, men på något sätt känns det ändå som en triumf varje gång jag lyckas peta in ogräset i nån maträtt utan att det direkt stör. Kanske är det överkonsumtionen av Kulla-Gulla-böcker i späd ålder som orsakade detta.
Jag är UPPFÖDD på ogräs! Först HÄROMÅRET upptäckte min pappa till sin stora förvåning att rucola är "ÄNNU godare än maskrosblad".

De sistnämnda blir än mer delikatessbetonade om du bleker dem före skörd. Som min pappa gör.
 
Skulle gärna ha i lite karamelliserad rödlök i pottan men frågan är, ska man göra den nu och lägga i eller vänta till just innan den är färdig? Rädd att det blir mos om den åker i nu? Eller tom vänta tills man lägger upp köttet innan man 'strör' den över :idea:
 
Att vara pigg både morgon och kväll är ju nästan FÖR bra.
För min del handlar det till viss del om lite sömnsvårigheter, men visst, jag lägger mig ofta hyfsat tidigt! Något som ibland är en kamp eftersom jag faktiskt är ganska förtjust i både morgnar och kvällar och ofta ganska pigg vid båda, men sena kvällar följs så gott som aldrig av annat än tidiga morgnar för min del, så med åren har jag skaffat mig lite självbevarelsedrift och försöker komma i säng senast vid midnatt om vardagarna. Mina dagar blir nämligen lätt så väldigt sömniga annars.

Framåt sommaren blir nätterna så härliga att det blir allt svårare att gå till sängs i en tid som känns rimlig när uppstigningen sker så tidigt, men jag tänker att mitt sömnbehov varierar en del över året med ett större behov vintertid. Åh, sommarnätter!
 
Jag är UPPFÖDD på ogräs! Först HÄROMÅRET upptäckte min pappa till sin stora förvåning att rucola är "ÄNNU godare än maskrosblad".

De sistnämnda blir än mer delikatessbetonade om du bleker dem före skörd. Som min pappa gör.
Gör han alltså som med glasrabarber och täcker maskrosbladen? Vad gör det med smaken?
 
Vi har haft brunchgäster och när vi väl åt var jag så hungrig att jag åt så att jag fortfarande är mätt. För att knyta an till snacket om morgontider, så var jag vid 10 så dödligt hungrig att jag nästan var yr efter att ha varit uppe sen sex, medan en av våra gäster tyckte att det var alldeles för tidigt att äta.

Vi bjöd på surdegsbröd(nybakat), hemgjord skagenröra, hoummus, en getost och en lagrad präst, diverse frukt och grönt och så chokladpannkakor med hallon till frukostdessert.

Nu funderar jag på om jag måste äta nåt mer idag och i sånt fall vad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
7 976
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 861
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 146
Senast: LenaH
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 192
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp