Bukefalos 28 år!

Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Det finns säkert fler tankar med det, ja! ;)
Själv tycker jag dressyrprogrammen är toksvåra om man betänker att det är mååånga grunder som ska sitta mycket bra för att ens ta sig runt. Då tänker jag motsvarande att du skulle vara på minst LA-nivå egentligen för att ta sig igenom en LC! ;) Och så är det ju inte. Men att "bara" göra en volt är ju absolut inte så bara om man förutom att hålla vägen i första hand prioriterar kvalitén/effekten av vägarna/rörelserna.
Som sagt - man börjar från olika håll och möts förhoppningsvis längre fram! :)

Nej - inte "fler" tankar - det är det som ÄR tanken med vägarna, inte vägarna i sig själva.
Ja - det är svårt att rida bra : )
Fast genom att hålla vägen stärker du grunderna och kommer vidare. Jag skulle rida svår A om jag fick segla runt lite efter tycke och bekvämlighet och bara hipp som happ "råka" befinna mig i en rörelse. :grin: Klart det känns bekvämare att fibbla runt lite hipp som haver, och göra det man känner för stunden. Blir dock svårt att få kvitton på hur bra det egentligen är, om man aldrig checkar av att saker kan utföras exakt på en plats man hade tänkt sig, och även att komma vidare.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nej - inte "fler" tankar - det är det som ÄR tanken med vägarna, inte vägarna i sig själva.
Ja - det är svårt att rida bra : )
Fast genom att hålla vägen stärker du grunderna och kommer vidare. Jag skulle rida svår A om jag fick segla runt lite efter tycke och bekvämlighet och bara hipp som happ "råka" befinna mig i en rörelse. :grin: Klart det känns bekvämare att fibbla runt lite hipp som haver, och göra det man känner för stunden. Blir dock svårt att få kvitton på hur bra det egentligen är, om man aldrig checkar av att saker kan utföras exakt på en plats man hade tänkt sig, och även att komma vidare.

Exakt

*kl*
Det är ju det programmen är uppbyggda för- att komma vidare till nästa steg och till nästa steg. Alltså det ena leder till det andra. Det är logiskt och systematiskt uppbyggt, och följer man TR och programmens uppbyggnad så når du fram till din destination om det nu är LB eller LA eller Svår- nivå och det gäller ju inte bara tävlingsmomentet utan även träningsmomentet (för dom som aldrig vill tävla) Det är utarbetat efter hur många år som helst och inget påhittat och modernt som många tycks tro. Varför det är så svårt att förstå , det förstår inte jag :confused:

Sen tar folk och läs tränare en helvetes massa genvägar ibland för att är just ganska så svårt att rida och att många vill göra rörelser och ditten och datten som dom inte behärskar, eller att många missförstår hur själva ridningen skall gå till och utföras och se ut men det är ju en helt annan diskussion och har ju inte med själva upplägget och iden med programmen att göra egentligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag var så ful att jag raderade dina gubbar o gummor för att få plats med mina egna :D...
Jag skriver ”lägger till överskänkeln” (låren) för att det inte ska missförstås som att jag skulle klämma med låren, för det är inte det jag gör. Jag håller egentligen ramen med överskänkeln o i halvhalterna ökar trycket något samtidigt som jag sjunker ned o sitter stilla, kanske man kan säga ”fixerar” sätet. Det är verkligen svårt att förklara teoretiskt!
Jag stimulerar mer energi med underskänkeln o jag rider inte med spö. Däremot har jag sporrar som endast används vid behov, men spö använder jag varken vid ridning eller longering. Det är lite en bekvämlighetsgrej, jag tycker det är jobbigt att hålla i ett spö o upplever heller inte att spö behövs för min häst. Hon är nog uppmärksam ändå.
Hmm, ja fixerar sätet är väl ett ganska bra uttryck. Kanske vi egentligen gör ganska lika, fast känner det olika i kroppen? Uttrycker oss olika. Skulle vara kul om du red min häst och fick samma resultat som jag med dina halvhalter. Bara som ett spännande experiment :laugh:
Tar du mer vikt i stigbygeln när du gör dessa?
Och jag tycker spö är ett fantastiskt verktyg för komunikation. Jag kan peta o visa precis där jag vill peta o visa. Men jag använder inte sporrar, har inte upplevt att jag behöver det, jag rider ju ändå inte med underskänklarna :D

Jag funderar lite över hur du menar med ”raka knän”, vinklar du enbart i höften o sedan har raka ben som hålls en liten bit ifrån din häst? Själv har jag vinklat knä o skänkeln alltid liggande intill, även om den endast inverkar vid behov. Förut hade jag ganska långa stigläder, men numera har jag kortat upp dem något hål vilket gör det lättare att sitta rakt upp o ned i balans, tycker jag. Ska tillägga att jag, under vistelse som elev hos fd GP-ryttare o GP-domare, lärde mig att sitta med tårna vinklade rakt fram. Man ska, enligt denna tränare, bara ”se två pinnar framifrån”, alltså inga synliga vridna tår. Denna sits hjälper mig att undvika onödigt användande av sporrar. Och, framförallt, var det en befrielse att lära sig sitta så eftersom jag har överrörliga leder. När jag vrider tårna en aning utåt så blir det en liiiiten vridning i knäet som gör jättejätteont.
Ush, ja det låter inte kul att det gör ont - men det kanske hjälper dig att sitta bra :idea:
Ja, jag får oxå tänka framåt med tårna för att lättare få styr på mina ben och sits samt ett bra stöd i stigbygeln som även gör att jag kan gunga bra i fotleden och visavi ge mig en bättre balans. Petar tårna ständigt utåt så får jag inte samma balans, det blir svårare att vara stadig i sitsen och jag tror att höften blir lite för öppen för att jag ska kunna påverka så som jag vill med mitt säte. Jag kan använda mig av att vrida ut tårna något ibland när vi kommer ur hörnpaseringar, som för att öppna upp och släppa fram - men sen behöver jag peka dem rakt fram mot vägen vi ska igen för att kunna hålla i "ramen". Även i öppnan kan jag peta mot rörelseriktning med ytterskänkels tå - jag gissar att det blir som att öppna upp för den vägen.

Jag har längt mina stigläder lite allteftersom, och jag har upplevt att om de är lite längre så får jag en bättre lodrät sits med ett bekvämt stöd i stigbygeln som gör att benet ligger bra på plats. Det kan ha att göra med sadeln jag rider i oxå. Jag kan väl inte säga att jag har spikraka knän - men jag har förstått det som att jag ska sträva åt det hållet. Jag tycker det är svårt att bibehålla den sitsen konstant, men ju rakare ben jag har desto bättre svarar min häst på min sits. Tanken är att benen ska vara långa och gunget ska komma i fotleden, inte knäna. Mina ben ligger an hela vägen ner till knät, och iom att jag har långa läder och foten framåt så kommer inte mina vader att ligga så mycket an, men det är klart om jag har en allvarligt stadig innersida mot öppnan kan det hända att den kanske snuddar lite, han har ju lite mage.

Jag kan använda vaden om jag vinklar knät. Jag fick 'tillåtelse' att använda ytter underskänkel när vi övade galoppfattning - men så snart som möjligt skulle jag jobba mot att galoppen ska komma ur ett tramp i stigbygeln. När han är med på noterna räcker det att jag tänker galoppen efter 'pling-pling' i tyglarna (lägger lite vikt mot utsidan). Han är en jäkel på att läsa tankar - när han vill :D. Öppnan har vi aldrig behövt underskänkeln till - den var så lätt att hitta ändå med hjälp av vikten. (Detta betyder inte att det är någon fantastisk öppna, men det är vad vi klarar på vår nivå)

Hur gör du när du begär mer samlig i öppnan? Eller har du inte börjat begära mer samling än? Hur kommer du i så fall att göra när ni kommer till det läget? Att jag frågar det beror på att din häst är ung o man kan inte begära hur mycket som helst innan styrkan finns.
Nu är min häst av den sorten att han inte tycker det är svårt att samla sig. Han sätter gärna under sig - ibland mer än han kanske klarar av. Det är värre med att länga steget. Det vi jobbar på mest i samlande övningar är att han inte ska sätta under sig och falla platt efteråt, utan att jobba korta samlande sekvenser men bibehålla framåtbjudningen till varje pris. Jag vill ha ett påskjut efter samlingen - får jag inte det så har jag krävt för mycket, men får jag det så ser jag det som att han gjort vad han klarar. Orkar han ta sig ur samlingen så hade han ju krafter kvar, vilket alltså då betyder att han har tillräcklig styrka.
Jag övar både i skritt och i trav, men jag börjar med skritten innan traven.Tex när vi övar skritt-kortskritt-diagonalskritt/tramp-kortskritt-skritt, vilket vi gör i öppnatänk (alltså inte regelrätt öppna, men bara det inte blir sluta - typ) så plockar jag lite i tyglarna för att få uppmärksamhet, ökar tonus i kroppen (jag vet det låter flummigt) och klickar med tungan samma takt som frambenen går för att jaga på bakbenen in i den takten. När jag väl har tonusen i kroppen gör jag inte mycket med tyglarna, försöker ha en så jämn och fin kontakt jag bara kan så att jag verkligen känner att jag har framåtbjudningen kvar. Om jag får ett bra påskjut med innerbak är jag nöjd - för samlar sig gör han ju automatiskt. Sen släpper jag lite på tonus och han kommer ner till skritt och förhoppningsvis med den framåtbjudningen jag tyckt mig behålla.
Detta med tonus är ju sjukt svårt att förklara, men du kanske vet vad jag menar?
Jag har fått lära mig att jag inte får samla mer än att han håller sig stabil. Börjar bakdelen vingla har jag gått för långt, då kommer han inte orka sig ur.
Om han mot förmodan skulle slappa och skita i vad jag säger, så kan jag öka på energi med spöt när innerbak är på väg framåt.


Jag använder skänkelvikning då jag tycker det är en väldigt bra lösgörande övning när den utförs i trav, har aldrig uppfattat den som mer skadlig än något annat om den inte utförs otroligt felaktigt. Den hjälper till att fånga upp yttersidan o den gör hästen uppmärksam på hjälperna, upplever jag det som. Nu har vi börjat lite med öppna också. I skogen gör vi skänkelvikning över vägen o lite öppna efter vägkanterna. Någon samling är det inte frågan om än, utan jag är nöjd med rätt böjning o rätt stegförflyttning, det är en bra bit på väg. För att sedan be om mer samling så använder jag ytterskänkeln. När jag red min gamla häst så hände inte så särskilt mycket om inte ytterskänkeln var med, linjen håller vi med yttertygel.
Menar du att du använder ytterskänkel när du vill ha mer samling i öppnan? Jag tycker att yttertygeln är så avgörande i öppnan, har jag honom på yttertygel så får jag oftast en bra öppna.

Jag kan låta min unga dam ta egna initiativ också på så vis att om hon t.ex. istället för att öka steglängen i trav istället faller in i galopp, ja då får hon galoppera några steg innan vi bryter av o gör om. Helt enkelt därför att det blev en reaktion framåt vilket jag ju var ute efter. Man får gå tillbaka till sig själv o fundera över vilken signal man egentligen gav. Kanske svarade hästen helt korrekt utifrån vad man sa till den.
Precis. Det är så lätt hänt. Jag tycker det är tydligt när hästen busar och när hästen gissar. Det går inte att ta fel på, iaf inte på min häst. Det är bara att ransaka sig själv i dessa lägen, och prova igen.

Min häst ”växer” o blir vacker genom att hon får mycket beröm. Hon fullständigt ääälskar beröm o suger i sig som en svamp. Hon älskar verkligen att känna sig duktig o hon gör allt jag ber henne om.
Va härligt att höra! :love:

Håller med om att det är skoj att prata ridning även om man inte har riktigt samma filosofi. Man kan ändå alltid få lite tips o idéer som man på något sätt kan ha användning för.
Återigen, tack för att du tar dig tid!
Håller med, och detsamma :bow:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Lite KL kanske om detta med vägar och bokstäver.

Min tränare är vansinnigt noga med att jag rider bra vägar. Jag får inte slarva, hon anser att då kommer hästen vänja sig vid att det går att rida lite hur som helst, och då blir det ju inte någon ordning på något. :D Nepp, jag ska veta vart jag är på väg och styra ditåt med rak och tydlig hand.

Det brukar vara okej att svaja och vingla eller rida fel eller knasigt när vi övar en ny 'väg' - men när läxan ska visas upp då blir det represialier om vi slarvar. Så jag tror ju helt klart på att vara noggran i sin ridning, men att det är okej att inte vara så hård just i början. Allt beror ju på vad vi övar på. Ibland får vi tumma på vissa saker, andra inte.

Jag tycker det verkar skitsvårt att rida dressyrprogram. Speciellt o komma ihåg alltihopa! Hua...
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Menar du att du använder ytterskänkel när du vill ha mer samling i öppnan? Jag tycker att yttertygeln är så avgörande i öppnan, har jag honom på yttertygel så får jag oftast en bra öppna.

Men du samlar väl inte heller din unghäst?

Om du ändå skulle vilja ha mer samling, hur skulle du gjort då? För det menade du väl inte att du får genom yttertygeln:confused: Om du alltså vill att hästen vinklar mer bak, sätter under sig bättre?
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

En tanke bara om dressyrprogram. Nu har jag inte varit aktiv i tråden på ett tag så jag vet inte hur ni kom in på programmen men en tanke dök upp:
Ett "problem" med dem kan vara att de kräver att man är på en viss nivå i alla tre gångarterna och det är inte säkert man är. Inte om man låter hästen utvecklas i sin egen takt. De allra flesta hästar har någon gångart som de har lättare för och där kan man komma längre på kortare tid. När man inte tävlar spelar ju inte detta någon roll.
(men även om man inte tävlar så har man, i alla fall jag, en plan när jag rider och sitter inte och gör saker hipp som happ för att jag känner för det just då. Det är inte riktigt ridning för mig.)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jo, det vore ett roligt experiment!:D Fast förmodligen svårt. Lät maken rida min häst på senaste träningen då jag varit sjuk en del i höst. Det visade sig vara ganska svårt. Han är inte van vid mitt sätt att rida, han rider mer kraftfullt, eller kanske man kan säga ”gammaldags”. Och hästen blev lite frustrerad då hon inte riktigt kände igen signalerna, hon är dock otroligt bussig o försökte verkligen. Men med tränarens hjälp så blev det bättre o bättre.;)
Om jag trampar ned i stigbygeln? Ärligt talat, får skämmas lite här:o, så vet jag inte. Ska kolla nästa gång. Jag är nog mer praktiker än teoretiker när det gäller ridningen (annars är det tvärtom) o tänker egentligen inte så mycket på vad jag gör. Även om denna häst tvingar mig att skärpa till mig. :idea:
När du beskriver din sits så undrar jag vad du har för sadel? Själv har jag en Diamant dressyrsadel, liknar Edinburgh en hel del. Den är ganska djup, men inte överdrivet, o mjuk att sitta i med ett ganska bra stöd för knäna. Man sitter där man sitter i den o det tycker jag känns bra. Jag upplever det dock aldrig som om jag skulle sitta ”fast” i den, alltså inte kunna röra mig. Men man hamnar "automatiskt" i en bra lodrät sits. Har du en "vanlig" dressyrsadel eller en sadel av den typ som en del AR-ryttare använder (spansk?)?

Vad beträffar samlingen så var nog min fråga lite dum, jag tänkte inte på att din häst är PRE (?) o de brukar ju ha naturligt lättare att samla sig. Så där är nog våra hästar inte riktigt jämförbara. De PRE jag sett har däremot haft lite svårt att länga sig o de har haft en tendens att släppa ryggen. Hur är din?

Hur menar du med att du vill ha ett påskjut efter samlingen, alltså hur åstadkommer du det? Jag tänker på de tränare jag ridit för där man har fått övergå i mellantrav efter någon lite mer krävande övning, just för att behålla bjudningen framåt hela tiden.

Tonus får du gärna förklara lite mer hur du menar. ;)

När det gäller ytter skänkel i öppna, så, ja, jag använder den för att få mer samling genom att ytterbak aktiveras mer. Min gamla häst lärde mig detta. Henne kunde jag ha rätt böjd och så, men jag kände att det fattades något, jag kände inte rörelsen i kroppen. När jag då lade till ytter skänkel så blev det en stor skillnad.

Tillägg: har inte ridit för någon tränare som varit lika hård som den jag nämnde i annat inlägg. Men skulle vilja att de tränare jag rider för nu skulle vara liiite mer noga att påpeka vägarnas noggrannhet. Inte för att de är slappa när det gäller vägar, men jag skulle behöva puffas på lite i den riktningen. Visserligen sitter en hel del kvar ”i ryggen” efter den exercis jag råkade ut för:crazy:, men jag har ändå blivit lite slappare med åren tycker jag.

Att lära sig program är inte så svårt, det finns en logik i hur de är uppbyggda. Däremot ÄR det bra att öva program före en tävling. Det blir lättare att visa upp hästen på ett trevligt sätt om programmet sitter i ryggmärgen. Alltså att man inte hela tiden behöver fundera på vart man ska. Om det sitter i ryggmärgen kan man koncentrera sig på hästen på ett annat vis o ge den bra förutsättningar genom att rida från punkt till punkt o ha den väl förberedd. ;)

En hoppbana däremot skulle jag aldrig kunna lära mig...:crazy:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Min häst är inte riktigt "där" än i galoppen, hennes galopp är mest stoooor o inte så reglerbar än som den ska bli. Pga det så väntar vi helt enkelt med debuten tills galoppen "kommit ifatt". Personligen ser jag inte tävling som nödvändigt för att få social träning, vilket många gör. Vi tränar den sociala biten genom att åka till olika ställen o träna istället.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

En tanke bara om dressyrprogram. Nu har jag inte varit aktiv i tråden på ett tag så jag vet inte hur ni kom in på programmen men en tanke dök upp:
Ett "problem" med dem kan vara att de kräver att man är på en viss nivå i alla tre gångarterna och det är inte säkert man är. Inte om man låter hästen utvecklas i sin egen takt. De allra flesta hästar har någon gångart som de har lättare för och där kan man komma längre på kortare tid. När man inte tävlar spelar ju inte detta någon roll.
(men även om man inte tävlar så har man, i alla fall jag, en plan när jag rider och sitter inte och gör saker hipp som happ för att jag känner för det just då. Det är inte riktigt ridning för mig.)
Fast om man motionerar hästen i alla gångarter- tränar de alla, är det just genomtänkt att inte innehålla några svårigheter alls- bara att den håller ihop o har bjudning.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Fast om man motionerar hästen i alla gångarter- tränar de alla, är det just genomtänkt att inte innehålla några svårigheter alls- bara att den håller ihop o har bjudning.

Jo visst rider man hästen i alla gångarter. Det jag menade var att utbilninngsmässigt/samlingsmässigt kan man ligga på rätt olika nivå i de olika gångarterna beroende på hur hästen är och hur lätt den har för sig.
Har en bekantg vars häst gör det mesta i trav, som piaff o levad, men hästen kan nätt och jämt gå i en hyfsat bärig normalgalopp. (Den är i svår klass i trav och på L:C när det gäller galopp. ) Inte gör detta något eftersom ägaren inte tävlar och hästen får utvecklas i sin takt.Min egen häst är inte heller på samma nivå när det gäller skritt, trav och galopp. Galoppen är en bra bit efter. På en häst som har lätt för traven och svårt för galopp blir et så och det gör inte mig något heller så länge som det går framåt.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jo visst rider man hästen i alla gångarter. Det jag menade var att utbilninngsmässigt/samlingsmässigt kan man ligga på rätt olika nivå i de olika gångarterna beroende på hur hästen är och hur lätt den har för sig.
Har en bekantg vars häst gör det mesta i trav, som piaff o levad, men hästen kan nätt och jämt gå i en hyfsat bärig normalgalopp. (Den är i svår klass i trav och på L:C när det gäller galopp. ) Inte gör detta något eftersom ägaren inte tävlar och hästen får utvecklas i sin takt.Min egen häst är inte heller på samma nivå när det gäller skritt, trav och galopp. Galoppen är en bra bit efter. På en häst som har lätt för traven och svårt för galopp blir et så och det gör inte mig något heller så länge som det går framåt.

Det här är konstigt för mig... förklara gärna hur hästen kan vara så svag i galoppen och svårklass stark i traven? Det borde vara omöjligt även om man aldrig galopperade eftersom styrka ändå är styrka.

Normalt kanske är att man ligger något/några snäpp efter i någon gångart men inte så mkt som LC och svår då är det ju antingen någon gångart som är underskattad eller överskattad.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jo visst rider man hästen i alla gångarter. Det jag menade var att utbilninngsmässigt/samlingsmässigt kan man ligga på rätt olika nivå i de olika gångarterna beroende på hur hästen är och hur lätt den har för sig.
Har en bekantg vars häst gör det mesta i trav, som piaff o levad, men hästen kan nätt och jämt gå i en hyfsat bärig normalgalopp. (Den är i svår klass i trav och på L:C när det gäller galopp. ) Inte gör detta något eftersom ägaren inte tävlar och hästen får utvecklas i sin takt.Min egen häst är inte heller på samma nivå när det gäller skritt, trav och galopp. Galoppen är en bra bit efter. På en häst som har lätt för traven och svårt för galopp blir et så och det gör inte mig något heller så länge som det går framåt.

Jag sällar mej till dem som har svårt att förstå detta, eftersom styrka är styrka och man kan stärka en häst till att bära bra i galoppen genom travarbetet?

Är det inte troligare då att ryttaren har svårare att rida i en gångart och det sätter gränserna?
Sen en annan reflektion är att om man tar tex min förra häst som hade extremt bra galopp och lätt för sej var svårare att få till abete i galoppen, han kunde lättare glida omkring och se bra ut där, utan att jobba egentligen.

Det var lättare att få honom till ärligt arbete i traven för den hade han själv sämre "kontroll" över.

Sen hur man kan rida och träna med svårklasskrav (inte bara rörelser, det är en helt annan sak) i en gångart men att hästen knappt är bärig i en annan, rider man inte i den då? Varför kräver man inte samma i så fall? Musklerna är ju desamma.


Min har kommit längre i traven eftersom hon har tyvärr fått en del galopphästgalopp som försvårat dressyrgaloppen. Samtidigt är hon starkare i galoppen så den blir svårare att jobba med av den anledningen. Men det är nu på väg att vända. Jag jobbar ju med alla gångarter. Förstår inte varför man inte skulle göra det?
Kan tänka mej att det du skriver kan gälla tex fd travare, men jag ser det som att även där handlar det om samma sak. NÄr den väl kommit till bärighet och kunnat ta sej ifrån travartraven då börjar den bli mogen även för galopp. Men just där kan jag tänka mej en viss skillnad, men aldrig svår klass-LC. Menade du verkligen det på allvar?

Så ur flera olika synvinklar förstår jag inte alls.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Vet inte va det är jag ska förklara. Hästen har lätt för sig i trav¨och har därför utvecklats där. Den har däremot väldigt svårt för galoppen och det har tagit lång tid för den att lära sig galoppera öht. (det är en fd travhäst)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag har ingen erfarenhet av hur man skolar travare och hur bra de "kan" bli, men däremot känner jag igen mig i din beskrivning av att begränsningen kan sitta i ryttaren. :o

Jag upplever att min hästs bästa gångart egentligen är galoppen, medan jag själv tycker att jag så smått börjar kunna rida traven med lite mer kvalitet. När ryttare med annan typ av koordination rider min häst, ser han faktiskt stark ut i galoppen, medan han nödvändigtvis inte ser lika "framme" ut i traven för dem. När jag sitter i sadeln ser han mer framme ut i traven än i galoppen - så i mitt fall sitter begränsningen helt klart i sadeln.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag sällar mej till dem som har svårt att förstå detta, eftersom styrka är styrka och man kan stärka en häst till att bära bra i galoppen genom travarbetet?

Är det inte troligare då att ryttaren har svårare att rida i en gångart och det sätter gränserna?
Ryttaren har flera hästar och de andra har inga problem i galoppen. En av dem har lättare för galoppen så där har han kommit längre än i traven. Alltså är det inte ryttaren som sätter stopp.
Sen en annan reflektion är att om man tar tex min förra häst som hade extremt bra galopp och lätt för sej var svårare att få till abete i galoppen, han kunde lättare glida omkring och se bra ut där, utan att jobba egentligen.
Nu pratar jag om hästar som arbetar och inte glider omkring. Det är stor skilna för mig.
Det var lättare att få honom till ärligt arbete i traven för den hade han själv sämre "kontroll" över.
Alla ryttare är ju också olika. För dig blev det så, men det betyder inte att det stämmer för alla ryttare.
Sen hur man kan rida och träna med svårklasskrav (inte bara rörelser, det är en helt annan sak) i en gångart men att hästen knappt är bärig i en annan, rider man inte i den då? Varför kräver man inte samma i så fall? Musklerna är ju desamma.
Jag tänker mer att man utvecklar ridningen/hästen efter vad hästen klarar. När utvecklingen går långsammare i en gångart så gör det det. Sånt kan man inte hetsa fram. Det är helt olika saker att röra sig i trav och galopp. Hästen använder ju sin kropp helt olika. Pratar man halvblod så är det (enligt min erfarenhet) väldigt ovanligt, men inom andra raser betyligt vanligare. Hästar som har mera körhästexteriör tex.

Min har kommit längre i traven eftersom hon har tyvärr fått en del galopphästgalopp som försvårat dressyrgaloppen. Samtidigt är hon starkare i galoppen så den blir svårare att jobba med av den anledningen.
Starkare ja, men inte rätt styrka. (bärighet)
Men det är nu på väg att vända. Jag jobbar ju med alla gångarter. Förstår inte varför man inte skulle göra det?
Nej det förstår jag inte heller. självklart jobbar man me alla gångarter.
Kan tänka mej att det du skriver kan gälla tex fd travare, men jag ser det som att även där handlar det om samma sak. NÄr den väl kommit till bärighet och kunnat ta sej ifrån travartraven då börjar den bli mogen även för galopp. Men just där kan jag tänka mej en viss skillnad, men aldrig svår klass-LC. Menade du verkligen det på allvar?
Ja jag skrev att det är en f travare ovan. Nu är nog inte den här hästen lite udda. Jag menar bara att det kan vara så och att det är vanligt att det är skillnad på hur långt man kommit även om det inte brukar vara så stor skillnad som för denna.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

I detta fall galopperar alltså ryttaren utan problem på sina andra hästar så det sitter nog inte där denna gång.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nej, som sagt - jag har ingen erfarenhet av travare - så jag vet inte alls hur man skolar dem och hur man lotsar dem i utbildingstrappan. Men jag kan hänga med i ditt resonemang i att man kan ha kommit en bit i traven, medan galoppen inte riktigt "sitter ihop". (Fast just i mitt fall är det hos mig det sitter. :o)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Har du vägarna förbi västerbotten, så säg till. : ) Så kör vi lite experiment tycker jag!
Åh, va härligt det låter! Att du o maken har samma intresse är ju fantastiskt kul, gratulerar! Jag har fått upp min sambo (hans andra gång på hästryggen) på min galenpanna en gång, efter att jag hade ridit slut på buset. Det gick faktiskt ganska bra, dom förstod varandra i både start, stop och styrningen - och det är inte alla som kan styra min häst ska jag säga. Jag var impad. Det är ju superbra att ha en medryttare i familjen - jag måste nog vänta några år tills dess, men jag har ju mock-hjälp, och borst-hjälp.

Om jag trampar ned i stigbygeln? Ska kolla nästa gång.
Ja, kolla... Det skulle vara spännande att höra faktiskt.

När du beskriver din sits så undrar jag vad du har för sadel? Själv har jag en Diamant dressyrsadel, liknar Edinburgh en hel del.
Ah, okej.
Jag vet inte vad jag har ridit i för dressyrsadlar tidigare, men jag tycker alltid att jag haft tendens till att hamna lite för mycket på rumpan i engelska sadlar. Jag har väl inte hittat den rätta helt enkelt i den genren, jag har ju alltid ridit i andras. Jag har istället trott att det är nåt fel på min kropp som alltid har fått kämpa för att sitta bra.

Tidigare hade jag en Ludomar alta escuela (köpte en i spanien) med mockasäte till min häst. Satt som ett frimärke, var suverän till 'tillridningen' och skogsvänjning, gick skitbra att hoppa stockar med. Men jag upplevde att sätet var för stort för mig för dressyrarbetet, så jag bytte. Nu har jag en liten amazonas elisabeth, en såndära alternativ-sadel. Den är oxå jättemjuk att sitta i - men jag ska ju inte sitta i den - jag ska ju stå :crazy:.
Den har galleri (tror jag det heter) både bak o fram, men jag tycker inte att jag sitter fast i den alls. Det som jag tycker är bra är att jag har ganska hög frihet för mina ben att sas komma både fram o bak. Alltså, jag kan alltid stå i lod oberoende av bockningar eller stegringar. Att sadeln inte stöder upp så mycket tror jag många kan få lite problem med då det kan hända att det lätt blir hängsits. Jag tyckte i början att jag lätt hamnade lite i stolsits - men genom att länga lädren så har jag nu fått ordning på det. Jag tror läderlängden har stor betydelse för en bra sits i en sån här sadel. Det finns inga stöd för benen (vad jag har hittat iaf), utan jag sitter rätt upp o ner. Den sadeln är inte byggd för kortare dressyrläder, utan byggd för just 'stå-sits', är min upplevelse. Många säger att det är problematiskt att rida lätt i den, men jag tycker att det går bra. I början var det konstigt, men ju mer jag vant mig vid denna stilen av sits desto lättare tycker jag allt blir. Lättridningen lyfter inte så mycket från sadeln alls, iom de långa lädren - utan blir mer som avlastning.

När jag rider i min stübben sigfried - hoppning/galoppjobb - så känns det superknasigt i början. Jag måste stå lätt eller i fältsits hela tiden för att få rätt balans tycker jag, annars blir det direkt på rumpan. Det känns INTE bra. Den är absolut inte byggd för dressyr. : D

Vad beträffar samlingen så var nog min fråga lite dum, jag tänkte inte på att din häst är PRE (?) o de brukar ju ha naturligt lättare att samla sig. Så där är nog våra hästar inte riktigt jämförbara. De PRE jag sett har däremot haft lite svårt att länga sig o de har haft en tendens att släppa ryggen. Hur är din?
Ingen dum fråga alls.. : ) Hur skulle du kunna veta att jag hade PRE? Vad har du för häst?
Jo, vi har inte börjat med några regelrätta längningar än. Det är lixom inte dags för sånt alls. Vi har inte det påskjutet som krävs än, för att han ska orka att få längning bärig. Den enda längning jag gör är med nosen bra fram och ner, och det blir bara några steg i trav, han orkar inte mer utan faller ur. Jag är livrädd att tappa ryggen på honom, och att han skulle får för sig att hitta på den stilen. Jag har sån tur med min häst, han sitter lixom ihop av sig själv. Han krullar inte ihop halsen och går som en symaskin, han har mer en liten tendens att korta upp halsen lite för mycket och det finns risk för att få underhals, så jag får vara försiktig med det istället. Har du några tips här att dela med dig av :idea: ?

Hur menar du med att du vill ha ett påskjut efter samlingen, alltså hur åstadkommer du det? Jag tänker på de tränare jag ridit för där man har fått övergå i mellantrav efter någon lite mer krävande övning, just för att behålla bjudningen framåt hela tiden.
Ja, det är nog ganska lika. Hos min tränare kan vi ibland jobba med lite högre samlign är jag vågar själv och då brukar han komma fram i en jättefin rund trav efter det. Det är som att han VILL fram i traven och slappa och svikta efter att ha samlat sig. Så länge jag inte begär för mycket av honom så kan han ibland verkligen skjuta sig ur samlingen - det är en häftig känsla. Men det är ju inte jag som gör detta, utan han själv. Jag bara tillåter det, typ.

Hmm, ja det är ju inte jag som åstadkommer något alls - utan det är han själv. Jag bara försöker förmedla för honom hur jag tänker mig att vi ska röra oss. Om jag samlar för mycket och han kommer för mycket i bakvikt så blir det som att vi står still, och då är det skit svårt att ta sig ur. Han kan göra piaff - men han orkar inte så många steg utan hamnar gärna på rumpan och så blir det stopp - så jag vågar inte kalla det piaff. Alltså det blir för tungt för honom att trycka ifrån och ta i så att han kommer fram igen. Så, för att hålla honom framme måste jag se till att inte korta mer än att jag hela tiden känner att han kan komma fram. Det bästa är ju att jobba med korta skritten och diagonala skritten om vartanat till att börja med, sen gå över till traven och göra samma sak: lång trav - kort trav (- tramp - kort trav -), lång trav. Han måste vänja sig vid att efter en kortning så släpper jag alltid fram honom så att han får länga och frusta. Då går det lättare att leka fram påskjutet, och det är ju där jag tycker han får mest muskeljobb.

För honom är det inte jobbigt att sätta sig, utan det är att ta sig ur det som är jobbigt. Det är som att jag måste balansera mig över honom och se till att han inte hamnar på rumpan för fört, och inte begära mer än att han kan komma fram. När jag ber om kortning så höjer jag handen lite, står lite mer i stigbygeln och ökar min tonus i kroppen. När jag har fått så mycket samling som jag tror han klarar sänker jag handen och för den lite fram så att nosen söker mer fram - då kommer tyngden lite mer på bogen och han orkar skjuta sig ur samlingen. Det är altså min hand här som blir drivande, gissar jag.
Hur gör du?

Tonus får du gärna förklara lite mer hur du menar.
Jag visste det :D Det som är så svårt, och jag som hoppades slippa.
Tonus är att öka energin i kroppen, suga upp hästen igenom kroppen. Använda musklerna, så att hästen känner att jag menar aktivering. När jag slappnar av så känner hästen det och slappnar av han med. Trycka med tån i stigbygeln, spänna rumpa och lår och suga upp magen. När vi jobbar med en 'tonusövning' så kan det räcka i de sista sekvenserna att bara trycka lite med tån i stigbygeln (detta skapar ju tonus i lår och rumpa) - det är så lite som behövs för att han ska känna och veta. Sen är det viktigt att jag ser till att mina axlar är rätt. Jag får inte falla fram eller bak - utan måste vara i balanspunkten.

När det gäller ytter skänkel i öppna, så, ja, jag använder den för att få mer samling genom att ytterbak aktiveras mer. Min gamla häst lärde mig detta. Henne kunde jag ha rätt böjd och så, men jag kände att det fattades något, jag kände inte rörelsen i kroppen. När jag då lade till ytter skänkel så blev det en stor skillnad.
När använder du ytterskänkeln då? Alltså, blir det mer ett jämnt tryck, eller en impuls? Om impuls, när ger du den? Vad menar du med att ytter bak aktiveras mer? Alltså på vilket sätt? Påskjut/bärkraft... Bara nyfikna frågor... : )
Menar du att ytterbak lixom inte hänger med innerbak, eller tvärt om, och därför känner du ett behov av att aktivera?
Spännande spännande!

har inte ridit för någon tränare som varit lika hård som den jag nämnde i annat inlägg. Men skulle vilja att de tränare jag rider för nu skulle vara liiite mer noga att påpeka vägarnas noggrannhet. Inte för att de är slappa när det gäller vägar, men jag skulle behöva puffas på lite i den riktningen. Visserligen sitter en hel del kvar ”i ryggen” efter den exercis jag råkade ut för, men jag har ändå blivit lite slappare med åren tycker jag.
Ja, det hjälper ju så mycket med lite extra dos diciplin. Du får säga till dina tränare att vara lite mer hård :devil: så att det inte daltas. :rofl:
Nädå - men jag förstår hur du menar. Vi kan ju alla bli lite hemmablinda. Jag älskar att rida på en nyharvad bana, så att jag kan göra fina vägar som nästan blir som ett konstverk att se på efteråt. Fast det är nog bara jag som uppmärksammar konstverket efteråt. :D

Att lära sig program är inte så svårt, det finns en logik i hur de är uppbyggda. Däremot ÄR det bra att öva program före en tävling. Det blir lättare att visa upp hästen på ett trevligt sätt om programmet sitter i ryggmärgen. Alltså att man inte hela tiden behöver fundera på vart man ska. Om det sitter i ryggmärgen kan man koncentrera sig på hästen på ett annat vis o ge den bra förutsättningar genom att rida från punkt till punkt o ha den väl förberedd.

En hoppbana däremot skulle jag aldrig kunna lära mig...
Ja, jag kanske ska leta upp nått lätt program och studera det lite, bara för skoj skull. Men jag kommer nog inte att tävla... Det är jag inte 'cut out for' sas. Jag får sån prestationsångest att jag börjar grina :rofl:

Men skoj-hopptävlingar är kul. Vi har en varje år på vårt stall, och då har jag skrikit: 'Hjälp! Vart ska jag!!' och alla har gapat 'höger' eller 'vänster' eller 'blåvita'. Det är riktigt kul. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Vet inte va det är jag ska förklara. Hästen har lätt för sig i trav¨och har därför utvecklats där. Den har däremot väldigt svårt för galoppen och det har tagit lång tid för den att lära sig galoppera öht. (det är en fd travhäst)

Ja jag misstänkte det, men är nog ändå lika frågande för de har ett helt annat sätt att trava än en dressyrhäst, så där borde traven ta minst lika lång tid, om man ska få svårklasskvalitet på rörelserna.

Som jag skrev om galopphäst, det är lite liknande fast där galoppen men inte på långa vägar ändå jämförtbart med en travare, mycket långt ifrån.

När jag menade att min tex är stark i galoppen så menade jag att hon har lätt för den, men att hon har ett starkt påskjut i galoppen som gjort den svårare att samla helt enkelt, inget annat. Naturligtvis menade jag inte stark bärighet i galoppen lika lite som en travare har det i traven.
Nu är det ju oändligt mycket lättare att komma tillrätta med på en fd galopphäst än vad det är på en fd travare, de går inte att jämföra på samma dag. Därför är jag skeptisk till om en fd travare nånsin uppnår svårklassform i trav men då borde ju galoppen faktiskt vara på åtmintone msv kan man tycka......

Så jag kan hålla med om att det kan skilja en del i utveckling men aldrig så mycket, då tror jag inte att det handlar om svårklasskvalitet i traven heller.

Vad rider hon enligt för system?
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Vet inte va det är jag ska förklara. Hästen har lätt för sig i trav¨och har därför utvecklats där. Den har däremot väldigt svårt för galoppen och det har tagit lång tid för den att lära sig galoppera öht. (det är en fd travhäst)

Jag tycker det låter väldigt märkligt-inte det att en travare inte kan galoppera i ren takt-det är mer vanligt än ovanligt och hör till dens extriör.
Det som däremot är lite märkligt är att den är så himla bra i sin trav och där ligger samlingsmässigt och bärmässigt på svårklassnivå, det brukar vara så med travare, ju sämre galopp, alltså destu svårare att galoppera destu bättre extriör har den för att trava som en travare ska göra-och den traven är inte svårklasssamlingsbar, den har helt enkelt inte extriör för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 531
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 579
Senast: ako
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 892
Senast: Ticka
·
B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 918
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp