Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag tycker oxå galoppen är svår, speciellt när det kommer till riktigt samlade fattningar och början mot skolgalopp. Det gäller inte bara att hålla balansen, utan det gäller ju oxå att stämma av perfekt för att komma vidare till nästa språng, och nästa, så att det inte bara blir platt fall och totalt pladask. Och då stämma av utan att störa, hua svårt - men kul att öva lite ibland.

Min grabb har nog egentligen mycket lätt för galopp (om han har en bra ryttare). Han har en fin och stor galopp med mycket lyft och luft - och det gör det så himlans svårt tycker jag. Det går bra att galoppa fram utan att kräva, men den galoppen blir ju mer som en arbetsgalopp, med mycket framåt. Det går oxå bra att galoppa när han är lite småtokig och gör allt själv - då är det ju som att rida på en liten robot där stoppknappen har hakat upp sig :D , jag behöver bara hålla balansen och han gör egna terre a terre (tokstolle).

Men när jag ska få honom att göra samma sak - då är det inte alls så lätt. Det är ju detta med komunikation. :crazy:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jo visst rider man hästen i alla gångarter. Det jag menade var att utbilninngsmässigt/samlingsmässigt kan man ligga på rätt olika nivå i de olika gångarterna beroende på hur hästen är och hur lätt den har för sig.
Har en bekantg vars häst gör det mesta i trav, som piaff o levad, men hästen kan nätt och jämt gå i en hyfsat bärig normalgalopp. (Den är i svår klass i trav och på L:C när det gäller galopp. ) Inte gör detta något eftersom ägaren inte tävlar och hästen får utvecklas i sin takt.Min egen häst är inte heller på samma nivå när det gäller skritt, trav och galopp. Galoppen är en bra bit efter. På en häst som har lätt för traven och svårt för galopp blir et så och det gör inte mig något heller så länge som det går framåt.
Men om vi nu måste prata travare- springa-fort- i -trav- körhästar, så har de som regel väldans svårt att vara taktmässiga o rena i allt annat än racertrav.

Det är därför som de springer i pass eller på annat lustigt vis innan de startar.
Aveln har prioriterat vad den är ämnad för.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag säger till om jag har vägarna förbi, men västerbotten är låååångt bort ju…;)
Borst – o mockhjälp är jättebra, du får sätta sambon i hårdträning så det blir ridhjälp också. Perfekt om man måste resa bort eller är sjuk.

När det gäller att trilla bak rumpan i ”engelska” sadlar så tror jag att delvis beror på vilket märke det är. Vissa sadlar är svårare att sitta i än andra, det är kanske så med spanska sadlar också? Sedan beror det också på ens egen balans tror jag. I alla fall gällde det mig. Jag satt tidigare lite för mycket på rumpan, men min dåvarande häst krävde väldigt aktiv ridning, hon var stark o hade svårt att sätta under sig. I ett förtvivlat försök att få med bakbenen så hamnade jag för mycket på baken i sadeln plus att jag lärde in ovanan att ha underskänkeln för långt bak. Jag har på senare år ändrat min sits o sitter nu rätt upp o ned där det också är betydligt lättare att hålla balansen o vara följsam. Underskänkelns läge är dock ett problem jag fortfarande brottas med, även om det blivit mycket bättre. Och det hjälper dessutom till att jag på min nuvarande häst mest använder säte o överskänkel. Då får underskänkeln så att säga vara mer ifred o det är lättare att låta den hänga rakt ned.
Jag har en allroundsadel också (kloster schöntal från 1982) som jag använder vid uteritter o den har varit jättebra vid inridning, är lite ”slit o släng”. Men den är helt omöjlig att sitta elegant i. Det blir lättridning eller fältsits i den. Dessutom stenhård i sätet, aj aj…

Min häst är ett litet halvblodssto. Hennes far är dock fullblod o själv ser hon ut som ett litet kraftigt fullblod, mycket lik sin far. Hon är väldigt ädel o nätt, men högställd o långbent. Halvbloden har ju lite svårare än PRE för just samling, men lite lättare för längningar o dyl. Min häst är väldigt tacksam att rida då hon är ganska kort i kroppen o har lätt att hänga ihop. Hon bär sig i en väldigt trevlig form av sig själv, har lätt för att vara på tygeln kan man säga, och så har det varit ända sedan de förstas trevande stegen under ryttare. Det gör allt så mycket enklare, plus att hon är otroligt bussig o samarbetsvillig:love:. Det som ibland spelar oss spratt är hennes nerver, hon blir lätt rädd o hon ser o hör precis allt.
När det gäller att länga steglängden i trav så har jag gjort så att jag börjat med att bara kräva en reaktion framåt. Har inte brytt mig om så mycket hur mycket steget egentligen längs utan tyckt att reaktionen framåt är huvudsaken till en början. Sedan tycker jag det är viktigt att öva i små steg där hästen orkar med o hänger ihop, precis som med allt nytt. Att man inte forsar iväg för långa sträckor där hästen faller isär. Ett tips: vi har tillgång till en hel del fina ridvägar här med mycket backar. Jag utnyttjar backarna till påskjutet, vi tar i lite mer i uppförsbacke (utan att falla in i galopp) o behåller kontakt o påskjut en liten bit när vägen planar ut, Jättebra faktiskt! Med min förra häst övade jag också längningar ute i skogen, det är lättare där när man kan utnyttja naturen o få ännu bättre bjudning. Min förra häst lärde sig också att rygga bra ute i skogen, på hemväg när bjudningen var på topp.

Ja, tonus slipper du inte undan!:D Tolkar jag dig rätt om jag tror jag att du menar att du tänker dig att du ”släpper upp” hästens rygg. Alltså att du tänker dig att hästen växer upp o rör sig större o rundare, ökar energin?

Ytterskänkel i öppna aktiverar yttre bak som sätts in mer under hästen istället för att hållas lite ”slött” utanför. När yttre bak aktiveras så samlar hästen upp sig mer som följd. Här kommer min helt opedagogiska sida fram i all sin glans:D, försöker förklara känslan av den effekt jag får. Om ytterskänkeln inte är med så får jag visserligen en fin böjning o hästen kan visst vara på 3 spår, men samlingen saknas, hästen bär alltså inte upp sig så som den borde o då får öppnan en mer lösgörande än samlande effekt. Ytterskänkeln använder jag inte på så sätt att den klämmer i varje steg, men den ligger intill o stimulerar genom impulser. Den inverkar vid behov, är samlingen OK så ligger skänkeln där o bevakar, för att ge impuls när det behövs. Detta blev förmodligen luddigt…

Ja, leta upp ett program o lär in det o rid sedan efter det;). Ett tips vid inlärningen är att springa programmet själv. Det är otroligt nyttigt att rida igenom program då o då vare sig man ska tävla eller ej. Det får en att skärpa till sig o planera ridningen mer, man ser vikten av att verkligen ha hästen förberedd.
Jag har av olika skäl inte ridit något program på ett antal år, men nu på sensommaren så red jag igenom LC med min unghäst. Hon var jätteduktig i traven, stadig o mjuk o gjorde jättefina övergångar. Och allt fast jag kände mig stressad pga ovanan vid programridning. När vi kom till galoppen blev hon dock helt perplex, arma häst! Först fri skritt, sedan kortade matte upp tyglarna o så skulle hon trava bara så där. Och sedan, konstigast av allt, galoppera!:confused: Fast hon nyss fått gå i fri skritt! I andra varvet gick galoppen bättre, då hade hon vant sig o gillat läget, accepterat att matte förmodligen fått solsting…:D

Och att ropa höger eller vänster åt mig på en hoppbana skulle aldrig funka. Säg höger så svänger jag omedelbart till vänster. Det är helt hopplöst!
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag har provat att rida i potrera- och vacuerasadlar (spanska). Jag tycker båda dom typerna oxå lätt blir lite på rumpan. Alta escuelan är mycket bättre - men än så länge tycker jag min Amazonas varit bäst. Ja, jag skulle vilja prova lite olika engelska dressyrsadlar som folk rekomenderar, bara för att se hur mycket jag har förändrats. Kanske det idag skulle gå bättre? När jag ändå har utvecklats en del.

Än så länge är jag helnöjd med min elisabeth, men jag lär nog få byta sen när grabben musklat på sig lite igen. Då skulle jag vilja prova en läderbom.

Och du, stübben är inte heller känd för att vara så mjuk. :crazy:
Varför görs omjuka sadlar egentligen??

Va roligt att höra lite om din häst. Fullblod har ju en tendens att vara lite skvättiga, hehe. En period i mitt liv var jag tränings/motionsryttare (heter det så? Riding groom?) för en junior i England, hon tävla nationellt fälttävlan och galopp. Dvs, fanns en hel del flullblodsblandningar och heta hästar, och man får vara med i alla hörn. Men det är roliga hästar att rida, och det kan gå fort!! Att öva start med en galoppör är något av det fränaste jag gjort i mitt liv, snacka om power.

Ett tips: vi har tillgång till en hel del fina ridvägar här med mycket backar. Jag utnyttjar backarna till påskjutet, vi tar i lite mer i uppförsbacke (utan att falla in i galopp) o behåller kontakt o påskjut en liten bit när vägen planar ut, Jättebra faktiskt! Med min förra häst övade jag också längningar ute i skogen, det är lättare där när man kan utnyttja naturen o få ännu bättre bjudning.
Tack för tipset! Jo, vi har en seeg backe här som jag brukar öva galoppfattningar i. Jag brukar dock vara lite försiktig med att trava i dom eftersom jag är så rädd att överanstränga. Men jag ska prova, som du säger där det planar ut. Bra tips!

Ja, tonus slipper du inte undan! Tolkar jag dig rätt om jag tror jag att du menar att du tänker dig att du ”släpper upp” hästens rygg. Alltså att du tänker dig att hästen växer upp o rör sig större o rundare, ökar energin?
Prexis! :idea:
Fast jag skulle nog inte säga, större och rundare... hmm... Jag kortar steget alltså. Mer att han kryper ihop mer, börjar bubbla lixom (i extremfall), då sviktar inte ryggen så mycket. Han laddar, lyfter manken och buteljerar energin, som sen ska komma fram igenom påskjutet.

När jag vill att han ska slå på påskjutet, och länga steget, så slappnar jag succesivt av i sitsen, och sänker handen och för fram, så gräver han ner bakhovarna i marken och skjuter på fram (i den fantastiska utopin). Då har han kvar bärigheten från 'bubblet' och bär mig framåt med riktigt bra påskjut. Då kan jag sitta på honom, och då kommer mer det runda och stora och med det svikten i ryggen. När energin lixom skjuter ut. Men va flummigt detta låter, fattar du nåt alls?? :rofl:

Ytterskänkel i öppna aktiverar yttre bak som sätts in mer under hästen istället för att hållas lite ”slött” utanför. När yttre bak aktiveras så samlar hästen upp sig mer som följd. Här kommer min helt opedagogiska sida fram i all sin glans, försöker förklara känslan av den effekt jag får. Om ytterskänkeln inte är med så får jag visserligen en fin böjning o hästen kan visst vara på 3 spår, men samlingen saknas, hästen bär alltså inte upp sig så som den borde o då får öppnan en mer lösgörande än samlande effekt. Ytterskänkeln använder jag inte på så sätt att den klämmer i varje steg, men den ligger intill o stimulerar genom impulser. Den inverkar vid behov, är samlingen OK så ligger skänkeln där o bevakar, för att ge impuls när det behövs. Detta blev förmodligen luddigt…
Fantastisk beskrivning tycker jag! :bow:
Ännu har jag inte gjort liknande med min häst, har lixom inte samlingsproblemen där :D Men jag känner igen lite av det du säger på andra hästar jag ridit tidigare.
Med hästen jag har nu har jag fått börja tänka baklänges, jag har nu börjat tänka i banor som att om jag tycker att ytter behöver bära bättre så beror det på att jag har för dåligt påskjut på inner. Dåligt påskjut på inner gör att det inte finns någon anledning att ta emot sig på ytterbak - och den blir då slapp. Jag vill ju hela tiden komma framåt. Om jag får till lite mer energi från inner att putta oss fram, så kommer ytter automatiskt att bära mer. Om jag då har bra kontakt med yttertygel och ser till att han inte blir förböjd kommer den energin fråmåt att leda till att han måste ta emot mer med ytter bak, dvs sätta den hoven bättre under sig. Om jag inte har den kontakten i yttertygel, dvs om han blir förböjd, så kommer det påskjutet att landa på inner bog, och antagligen kommer ytterbog iom det att smita utåt för att avlasta innerbogen.

Nu kommer du säkert undra hur jag gör för att få till påskjut... Påskjutet känner jag i handen på tränsbettet eller kapsonen (inte stången om jag rider med det). Jag utnyttjar att han är ett mottrycksdjur och genom att ge lite lite extra stöd när innerbak sätts ner i marken ger jag honom en chans att trycka ifrån ner med det benet, lite mot min hand kan man säga, och han skjuter på mer. Det är lite så jag känner var jag har honom hela tiden, jag lockar på suget framåt kan vi säga genom min hand. Jag suger tag i bakbenen med handen nästan. Stämma av alltså.

Vad tror du om den invecklade teorin? Fullständigt snurrig?

Ja, leta upp ett program o lär in det o rid sedan efter det. Ett tips vid inlärningen är att springa programmet själv. Det är otroligt nyttigt att rida igenom program då o då vare sig man ska tävla eller ej. Det får en att skärpa till sig o planera ridningen mer, man ser vikten av att verkligen ha hästen förberedd.
Ja. Jag kanske ska göra det. Speciellt springa själv! :D Var hittar jag lätta program?

Jag har av olika skäl inte ridit något program på ett antal år, men nu på sensommaren så red jag igenom LC med min unghäst. Hon var jätteduktig i traven, stadig o mjuk o gjorde jättefina övergångar. Och allt fast jag kände mig stressad pga ovanan vid programridning. När vi kom till galoppen blev hon dock helt perplex, arma häst! Först fri skritt, sedan kortade matte upp tyglarna o så skulle hon trava bara så där. Och sedan, konstigast av allt, galoppera! Fast hon nyss fått gå i fri skritt! I andra varvet gick galoppen bättre, då hade hon vant sig o gillat läget, accepterat att matte förmodligen fått solsting…

Va roligt att höra! Jag skratta gott! Visst är dom för underbara våra hästar! :love:

Och att ropa höger eller vänster åt mig på en hoppbana skulle aldrig funka. Säg höger så svänger jag omedelbart till vänster. Det är helt hopplöst!
:rofl:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nej, som sagt - jag har ingen erfarenhet av travare - så jag vet inte alls hur man skolar dem och hur man lotsar dem i utbildingstrappan. Men jag kan hänga med i ditt resonemang i att man kan ha kommit en bit i traven, medan galoppen inte riktigt "sitter ihop". (Fast just i mitt fall är det hos mig det sitter. :o)

Ja precis som hästarna har lättare och svårare för vissa gångarter så har ju vi ryttare det också. Jag har också svårare för galoppen och med en häst som också har det är det inte konstigt att vi ligger efter med just galoppen. :D
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Men om vi nu måste prata travare- springa-fort- i -trav- körhästar, så har de som regel väldans svårt att vara taktmässiga o rena i allt annat än racertrav.

Det är därför som de springer i pass eller på annat lustigt vis innan de startar.
Aveln har prioriterat vad den är ämnad för.

Jag tänkte mer på körhästar i allmänhet. Inte enbart travhästar. Körhästarna är ju byggda för att dra och skjuta på. Inte för att bära. Där gäller det att träna genomtänkt och ta det på hästens villkor om det ska bli en ridhäst med hög ridbarhet. Det finns inte naturligt som hos många halvblod tex. Det kräver att man tänker till och inser att det kanske inte alls går att ta saker och ting i den ordning som man är van (om man är van att rida hästar som är avlade för ridning och har bra ridhästexteriör)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

=flashlight;12851130]Ja jag misstänkte det, men är nog ändå lika frågande för de har ett helt annat sätt att trava än en dressyrhäst, så där borde traven ta minst lika lång tid, om man ska få svårklasskvalitet på rörelserna.
jag har inte sagt att hästen travar som en dressyrhäst. Den travar taktmässigt och i balans, men gör förstås rörelserna efter sina fysiska förutsättningar. Huvudsaken att hästen använder kroppen rätt i rörelsen. Inte att det är korrekt i tävlingssammanhang. rörelserna rids ju för att träna, stärka och gymnastisera hästen.
När jag menade att min tex är stark i galoppen så menade jag att hon har lätt för den, men att hon har ett starkt påskjut i galoppen som gjort den svårare att samla helt enkelt, inget annat.
Ja det förstod jag. jag menar att en stakt galopp inte nödvändigtvis är det samma som en bra galopp. Den kan ju vara stark på olika vis. (Hästar som inte orkar bära brukar ju ha ett för stort påskjut i galoppen.)

Därför är jag skeptisk till om en fd travare nånsin uppnår svårklassform i trav men då borde ju galoppen faktiskt vara på åtmintone msv kan man tycka......
Ja det man inte sett kan man ju vara skeptiskt till. Det förstår jag.

Så jag kan hålla med om att det kan skilja en del i utveckling men aldrig så mycket, då tror jag inte att det handlar om svårklasskvalitet i traven heller.
Vad menas då med svårklasskvalitet för dig? Att det ska vara tävlingsmässigt eller? Hästen gör rörelserna och han gör dem på rätt sätt helt enkelt. Eftersom det handlar om en AR ryttare tränas inte för uppvisning eller bedömning utan för att stärka och gymnastisera hästen.
Vad rider hon enligt för system?
System? Menar du hur hon tränar? Ryttaren i fråga rider AR och är även en väldigt duktig tränare.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Delvis KL, delvis OT, jag vet inte riktigt.

Hoppar in lite här. Om du säger att hästen är på svårklassnivå i traven men inte kan göra det tävlingsmässigt utan dvs den kan göra rörelsen men den hade antagligen inte fått några direkta poäng på tävling. Tolkar jag dig rätt? Hypotetiskt det där med tävling ju, eftersom AR-ryttare inte tävlar.

I intermediaire I som är svår klass ingår öppna,sluta, 10m-volt i samlad trav (8m?) samt mellantrav och ökad trav. Dvs samma saker som ingår i en LA:5 eller LA:6 bortsett från volten. Skillnaden mellan utförandet i LA och Int I är kvaliten på rörelsen. Jag har svårt att se en travare utföra rörelserna med den kvaliten som krävs för Int I, eller egentligen redan för LA då de har en annan typ av rörelstemönster.

Det blir tämligen förvirrande när ni som AR-ryttare tar avstånd från den "vanliga" dressyren men samtidigt drar paralleller till tävlingsklasser som egentligen inte påverkar er eftersom ni inte tävlar. Utför ni inte rörelsen enligt TR, så kanske ni inte heller kan jämföra med klasserna. Det är svårt att hitta en verklighetsförankring i resonemanget med svårklass.

Jag rider St Georges på min häst, men jag anser inte att han är färdig för Int I i travprogrammet ännu. Det fattas lite styrka och jämnhet. Detta anser jag trots att vi legat på över 65% i travprogrammet i St Georges.

Generellt sett tror jag att här ligger ett av problemen mellan AR och "vanlig" dressyr. Det är lite svårt för oss att acceptera att ni jämför det som kanske inte ens hade gått hem i en LA, med att hästen skulle vara utbildad svår dressyr. Det stämmer inte riktigt. Jag reagerar i vart fall på resonemanget, och som sagt, jag har svårt att se verklighetsförankringen i det.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

jag har inte sagt att hästen travar som en dressyrhäst. Den travar taktmässigt och i balans, men gör förstås rörelserna efter sina fysiska förutsättningar. Huvudsaken att hästen använder kroppen rätt i rörelsen. Inte att det är korrekt i tävlingssammanhang. rörelserna rids ju för att träna, stärka och gymnastisera hästen.

Men om man använder liknelser som man hämtar ur tävlingsvärlden, vilket du gjorde och vilket andra också gjort ibland på detta forum, då kan man inte säga i nästa mening att nej, svårklass för tävling är det inte:confused:
I kraven för olika tävlingsklasser ingår inte bara vissa rörelser utan även formkrav. Svår klass ställer höga krav på hästens form, utifrån utbildningsskalan. Har hästen inte det finns ingen anledning att alls dra in liknelser och påstå att hästen i trav går motsv svår klass.:confused:

Man kan inte i samma andetag hänvisa till tävlingsklasser och ta avstånd ifrån tävlingskrav:confused:

Ja det förstod jag. jag menar att en stakt galopp inte nödvändigtvis är det samma som en bra galopp. Den kan ju vara stark på olika vis. (Hästar som inte orkar bära brukar ju ha ett för stort påskjut i galoppen.)

Framförallt brukar galopphästar ha påskjut i galoppen;) Det var sån jag skrev om...

Precis som travare har ett olyckligt påskjut i traven som inte gynnar deras dressyrtrav på något minsta sätt...:cool:


Ja det man inte sett kan man ju vara skeptiskt till. Det förstår jag.

Nej jag tror inte heller du sett någon travare som uppfyller kraven för svår klass i trav och inte ens LC i galopp. Jag tror inte någon har sett det faktiskt...


Vad menas då med svårklasskvalitet för dig? Att det ska vara tävlingsmässigt eller? Hästen gör rörelserna och han gör dem på rätt sätt helt enkelt. Eftersom det handlar om en AR ryttare tränas inte för uppvisning eller bedömning utan för att stärka och gymnastisera hästen.
System? Menar du hur hon tränar? Ryttaren i fråga rider AR och är även en väldigt duktig tränare.

Ja jag misstänkte att det var AR....I övrigt hänvisar jag till det jag svarade på i början av inlägget. Skriv då att den kan göra den eller den rörelsen hjälpligt, i trav, den kan trava i balans osv (som du skrev) men skriv inte att den går motsv svår klass i dressyr. Det blir totalt missvisande. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Det blir tämligen förvirrande när ni som AR-ryttare tar avstånd från den "vanliga" dressyren men samtidigt drar paralleller till tävlingsklasser som egentligen inte påverkar er eftersom ni inte tävlar. Utför ni inte rörelsen enligt TR, så kanske ni inte heller kan jämföra med klasserna. Det är svårt att hitta en verklighetsförankring i resonemanget med svårklass.


Exakt......:cool:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Det blir tämligen förvirrande när ni som AR-ryttare tar avstånd från den "vanliga" dressyren men samtidigt drar paralleller till tävlingsklasser som egentligen inte påverkar er eftersom ni inte tävlar. Utför ni inte rörelsen enligt TR, så kanske ni inte heller kan jämföra med klasserna. Det är svårt att hitta en verklighetsförankring i resonemanget med svårklass.

Ger mig inte direkt in i diskussionen, men vill ändå säga detta:
Jag, som rider AR sedan 6 år, tar inte avstånd från "vanlig dressyr", men tävling är inget jag är intresserad av längre.
Dock är TR alltid viktigt - där beskrivs rörelserna som de ska vara när de är korrekt utförda.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Dock är TR alltid viktigt - där beskrivs rörelserna som de ska vara när de är korrekt utförda.

Precis, jag tävlar inte heller, inte av nån princip utan för att jag är lat och mån om mina helger när jag har mycket annat att göra också. För mej känns det inte så viktigt helt enkelt, men trots det måste jag ju gå efter vad som beskrivs som korrekt om jag ska påstå att jag är på en viss nivå. Och då är det ju korrekt tävlingsmässigt också.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Okej, men om man hade haft en bedömning och det dömdes enligt TR, ingen tävling eller så, hade ni då kunnat få bra poäng? Det är lite det jag vill komma till.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Hoppar in lite här. Om du säger att hästen är på svårklassnivå i traven men inte kan göra det tävlingsmässigt utan dvs den kan göra rörelsen men den hade antagligen inte fått några direkta poäng på tävling. Tolkar jag dig rätt? Hypotetiskt det där med tävling ju, eftersom AR-ryttare inte tävlar.
Hästen gör rörelserna på rätt sätt och i den samling som krävs för svår klass.Det var vad jag menade.
I intermediaire I som är svår klass ingår öppna,sluta, 10m-volt i samlad trav (8m?) samt mellantrav och ökad trav. Dvs samma saker som ingår i en LA:5 eller LA:6 bortsett från volten. Skillnaden mellan utförandet i LA och Int I är kvaliten på rörelsen. Jag har svårt att se en travare utföra rörelserna med den kvaliten som krävs för Int I, eller egentligen redan för LA då de har en annan typ av rörelstemönster.
Se svaret ovan.
Det blir tämligen förvirrande när ni som AR-ryttare tar avstånd från den "vanliga" dressyren men samtidigt drar paralleller till tävlingsklasser som egentligen inte påverkar er eftersom ni inte tävlar.
Jag tar inte avstånd från "den vanliga dressyren" bara för att jag hittat ett annat sätt att utveckla min häst och min ridning. Jag drar heller inga paraleller till tävlingsklasser utan det var ett sätt att förklara vilket sätt hästen i fråga utför rörelserna på.
Utför ni inte rörelsen enligt TR, så kanske ni inte heller kan jämföra med klasserna. Det är svårt att hitta en verklighetsförankring i resonemanget med svårklass.
Se svar ovan.

Generellt sett tror jag att här ligger ett av problemen mellan AR och "vanlig" dressyr. Det är lite svårt för oss att acceptera att ni jämför det som kanske inte ens hade gått hem i en LA, med att hästen skulle vara utbildad svår dressyr.
Jag gör inga sådana jämförelser så att kalla alla oss för "ni" blir rätt konstigt. Det finns lika många varianter av ryttare inom AR som det finns inom tävlingsdressyren. Eftersom jag själv ridit "vanlig" dressyr i många år och tävlat så har jag ju erfarenheten från tävlingslivet också. Att dra alla AR ryttare över en kam går inte. Lika lite som att alla tävlingsryttare går att klumpa ihop. För mig personligen finns inte problem mellan AR och tävlingsdressyr. Alla ryttare får träna och utbilda sina hästar på det sätt som fungerar och känns rätt för dem.
De flesta AR ryttare pratar sällan om dressyrklasserna, men ibland är det enklare att ta till för att andra ska förstå vad man pratar om.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Men om man använder liknelser som man hämtar ur tävlingsvärlden, vilket du gjorde och vilket andra också gjort ibland på detta forum, då kan man inte säga i nästa mening att nej, svårklass för tävling är det inte:confused:
De rörelserna jag pratade om är i klass med TR. Det var därför jag gjorde liknelsen. (och för att förtydliga nivån)
I kraven för olika tävlingsklasser ingår inte bara vissa rörelser utan även formkrav. Svår klass ställer höga krav på hästens form, utifrån utbildningsskalan. Har hästen inte det finns ingen anledning att alls dra in liknelser och påstå att hästen i trav går motsv svår klass.:confused:
Just det. Rörelserna utförs i den form och samling som krävs för svår klass.
Man kan inte i samma andetag hänvisa till tävlingsklasser och ta avstånd ifrån tävlingskrav:confused:
Nej, det håller jag med om.


Precis som travare har ett olyckligt påskjut i traven som inte gynnar deras dressyrtrav på något minsta sätt...:cool:
Med en klok och skicklig ryttare kan hästar skolas om mycket.:)


Nej jag tror inte heller du sett någon travare som uppfyller kraven för svår klass i trav och inte ens LC i galopp. Jag tror inte någon har sett det faktiskt...
Du behöver inte tro någonting. Jag vet vad jag ser. Har sett hästen många gånger.


Ja jag misstänkte att det var AR....I övrigt hänvisar jag till det jag svarade på i början av inlägget. Skriv då att den kan göra den eller den rörelsen hjälpligt, i trav, den kan trava i balans osv (som du skrev) men skriv inte att den går motsv svår klass i dressyr. Det blir totalt missvisande. :cool:
Hästen gör inte rörelserna hjälpligt. Då hade jag skrivit det. Du kan inte ha läst vad jag skrivit eller så vill du helt enkelt missuppfatta. Det du beskriver här är någonting totalt annorlunda.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Okej, men om man hade haft en bedömning och det dömdes enligt TR, ingen tävling eller så, hade ni då kunnat få bra poäng? Det är lite det jag vill komma till.

Rider man enligt AR så finns inget intresse att rida för att få poäng. Man tränar för att hästen ska bli starkare och mer gymnastiserad. Där i ligger en stor skillnad.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Fast programmen är framtagna för att gymnastisera och utbilda hästen rätt. Sen att det kanske inte alltid lyckas och att hästar som går med "upp-poppade" bakdelar, med sänkta ryggar och bakom lod, trots detta kan få höga siffror på tävlingar - det är en annan femma.

precis som att AR-hästar inte alltid uppvisar den samling och totala lösgjordhet som deras ägare påstår. ;)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jo, power i starten har jag fått känna på, trots att min häst bara är lite mer än 50% fullblod. Framförallt när det kommer "tysta" joggare bakom oss, jösses vilken kraft i bakbenen. Som tur är har jag hittills fått stopp på henne innan hon fått upp farten riktigt, puh...:D
Det är annars jätteskoj att rida henne, hon är som sagt väldigt fullblodslik. Det händer mycket omkring henne o det händer snabbt. Det innebär också att hon är väldigt känslig att rida, hon är inte en "förlåtande" häst utan jag tvingas verkligen tänka på hur jag sitter o hur jag använder hjälperna. Superbra!:idea:

När det gäller att träna ökning i backar så är våra backar inte så långa. Utan precis lagom för att få igång drivet i bakbenen o sedan be henne behålla det en liten bit när vi kommit upp.
Vi är lite försiktiga med galopp ute, det blir bara korta bitar på lite "säkrare" ställen. Hon är otroligt snabb åt alla håll, liksom, o jag har börjat komma till den åldern nu när man inte vill fara omkring alltför mycket som ett yrväder. Någorlunda kontrollerat är bra.;)
Du skulle ha sett oss vid byns ankdamm för någon vecka sedan. Eller inte.:crazy: Jag kan säga som så att ankorna håller sig undan numera när vi närmar oss:D

Jag tycker dina beskrivningar av tonus o påskjut var väldigt bra, tror jag förstår hur du menar nu.:idea:
Såg en vacker PRE i helgen, förresten. Den var otroligt energisk o jag tänkte att dessa hästar förmodligen kräver lite annan ridning än t.ex. halvblod. Tyvärr blev denna häst lite "symaskinsaktig", den rörde sig mer uppåt än framåt. Vet inte hur gammal den var, möjligen blir det bättre med mer styrka.

Det är väldigt roligt att läsa det du skriver om din häst o ditt sätt att rida honom. Framförallt eftersom våra hästar är så olika.:bow:
Din teori om påskjutet låter inte alls snurrig, tvärtom. Jag kan tänka mig att det kan vara effektivt, särskilt när jag jämför med den bild jag fick av helgens PRE. Att det blir ett mer kontrollerat sätt att få hästen att skjuta på o inte bara springa iväg.

Tillägg: dressyrprogram kan man hitta på nätet, www.stallbacken.com. Där finns alla, från de allra lättaste och ända upp till GP, med bilder. Jättelätta att lära in. Du får tala om hur det går!:banana:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Rider man enligt AR så finns inget intresse att rida för att få poäng. Man tränar för att hästen ska bli starkare och mer gymnastiserad. Där i ligger en stor skillnad.

Jag är inte AR-ryttare, även om jag tycker gränserna mellan inriktningarna är svårdragna, kanske för att bra AR häsrstammar från klassisk ridning.
Dock vill jag lägga mig i lite här. Jag tävlar (eller planerar att börja tävla igen snart) för att få betyg på vår träning, för att få en morot att träna för, även om jag tycker träningen är väldigt skoj:banana:.
OCH jag tränar min häst för att få henne allt starkare o mer o mer gymnastiserad. Det är två saker som går hand i hand o inget man bortser från bara för att man vill tävla.;)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Fast programmen är framtagna för att gymnastisera och utbilda hästen rätt.
Alla hästar och dess ryttare är olika så jag anser att man inte kan utgå från ett program vid utbildning av hästen utan utbilda utifrån hästen. (om det inte är så att det passar hästen förstås, men hur många idealhästar finns det egentligen?) Vill man tävla så måste hästens utbildning följa programmen. Vill man inte tävla kan man utgå helt från hästen och ta allt i den ordning som passar häst och ryttare.
Sen att det kanske inte alltid lyckas och att hästar som går med "upp-poppade" bakdelar, med sänkta ryggar och bakom lod, trots detta kan få höga siffror på tävlingar - det är en annan femma.
Det har ju inte med programmens utformning att göra utan ryttare som antingen är okunniga eller orealistiska.
Precis som att AR-hästar inte alltid uppvisar den samling och totala lösgjordhet som deras ägare påstår. ;)
Samma sak där. Inom alla inriktningar finns både bra och dåliga ryttare med mer eller mindre självinsikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 519
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 484
Senast: ako
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 879
Senast: Ticka
·
B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 913
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp