Bukefalos 28 år!

Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äh jag skippar piloxing och tar en promenad eller löptur ist. Ska på stan med mamma samtidigt som passet är så en annan gång kanske:)

Blä, jag känner inte för att göra något alls idag!
 
Om du är ute efter stora muskler är det tung styrketräning som är bäst. Vad menar du med bygga muskler? Vill du bli megastark eller mer uthålligt stark? Det sistnämnda ger inte lika stora muskler som förstnämnda då det är stor skillnad på hur många repetitioner (och därmed hur mycket vikt man orkar) man gör.
 
Var det inte någon här som tipsade om cirkelträning hemma i slutet på förra tråden? Är det någon som testat det? Jag är jättenöjd med mina promenader i januari, just för att jag faktiskt fått ändan ur vagnen och släpat mig ut, men funderade lite på om man kan göra någonting mer, mer "effektivt" en dag i veckan kanske? Och jag har ju dessvärre varken ekonomin eller tiden att gå på gym just nu, så det får bli hemma. Någon som har något bra tips? Jag har tillgång till en pilatesboll, och någonstans ska det finnas ett sånt där gummiband som jag fick av sjukgymnasten för att öva upp benet efter olyckan. :)
 
Var det inte någon här som tipsade om cirkelträning hemma i slutet på förra tråden? Är det någon som testat det? Jag är jättenöjd med mina promenader i januari, just för att jag faktiskt fått ändan ur vagnen och släpat mig ut, men funderade lite på om man kan göra någonting mer, mer "effektivt" en dag i veckan kanske? Och jag har ju dessvärre varken ekonomin eller tiden att gå på gym just nu, så det får bli hemma. Någon som har något bra tips? Jag har tillgång till en pilatesboll, och någonstans ska det finnas ett sånt där gummiband som jag fick av sjukgymnasten för att öva upp benet efter olyckan. :)
Jag gör cirkelträning hemma ganska ofta :) då brukar jag ha 8 övningar, 30 sek/övning, 10 sek mellan varje och göra fyra varv. Ett exempel kan vara:
Rygglyft
Fälla ben
Stående rodd med gummiband
Stjärna-kryp ihop-stjärna
Stående front rise med vikt
Bålvridning med vikt
X-drag med gummiband
Draken

Värmer alltid upp på min CT, avslutar med den också om jag känner för det. Måste anpassa övningarna till ljud- och vibrationskänsligt hus (det vibrerar när gatan utanför plogas :D) så jag väljer bort hopp och studs övningar. :) Har en HIIT-app som sköter tiden åt mig.
 
3,9 km löpning ute idag, glashalt så fick springa försiktigt men det passade mig idag eftersom jag ändå inte hade så mycket energi:p
 
@Ninnurur, Tack för tipsen! Jag bor i enfamiljshus med bara en granne, så studs och hopp och störa grannarna behöver jag inte bry mig om, det skulle väl vara om jag har extremt hög musik på som han kan störas. :p Det här ska jag grunna lite på, känns som ett smidigt sätt att få in en aktivare träning i vardagen.

Nu sitter jag och försöker samla mig för att åka till stallet. Jätteskönt med bara min häst idag, men (alltid detta men), det snöar ute. Jag hatar att köra bil i snö. Jag hatar att frysa. :wtf:
 
@fryckan Är det ett svar till mig? :)

Om så: Jag vill "bara" bli starkare och uthålligare, behöver inte bli biffig. Men självklart gråter jag inte blod om jag skulle råka få snygga, väl synliga muskler heller ;) Men huvudsakligen för att bli starkare bara, och tighta upp kroppen lite.

Grejen är att gym är det tråkigaste stället jag vet, och styrketräning hemma har jag verkligen försökt peppa mig själv till, men det är också tråkigt. Skulle vilja ha nåt roligare alternativ en eller ett par gånger i veckan.

Funderar på t.ex. simning, men jag vet inte om det är något man faktiskt blir starkare av? Vet bara att simmare brukar se väldigt vältränade ut :up: men det kan ju lika väl komma från timmar i gymmet.
 
@_Charlotte_ ja svar till dig :P Jag lyckas inte alltid med taggningen.

Varför jag frågade är för att om man vill bli biff är det svårt att bli det utan att pumpa tungt på gym då mig veterligen det inte finns några pass som syftar på tung vikt med få repetitioner.

De blir nog främst starka av gymmet, ungefär som sprinters. Man får inte så där stora muskler av att springa 100 meter men det krävs styrka för att vara snabb så därav träning med tunga vikter. Hoppas du fattar vad jag babblar om :p Friskis har bland annat skivstång intervall (som exempel, finns andra gym med liknande upplägg) du kommer bli starkare av det men inte en bodybuilder ( ;) ) Sen finns det garanterat olika former av cirkelträning på alla gym som borde passa dig :)
 
Löpningen går bra, jag tycker om det mer och mer och blir irriterad när vädret ställer till det för mig så jag inte kan ge mig ut :mad:

Vad är det som gör att du inte kan ge dig ut i vissa väder? Jag tycker tvärt om att löpning är den utomhusidrott som man kan utöva i alla väder! :) Det enda som jag tycker orsakar problem är ishalka, men det går att lösa med dubbade skor. Dyrt (tror mina kostade 1700 kr), men VÄRT.
 
Vad är det som gör att du inte kan ge dig ut i vissa väder? Jag tycker tvärt om att löpning är den utomhusidrott som man kan utöva i alla väder! :) Det enda som jag tycker orsakar problem är ishalka, men det går att lösa med dubbade skor. Dyrt (tror mina kostade 1700 kr), men VÄRT.

Dels halka (har inte råd att köpa några ordentliga vinterlöparskor :() och dels att det är förjävla jobbigt för mina knän (och blött!) att springa i 2 dm nysnö. Så när det är sånt väder som det är nu med runt 0 grader och snöar mängder, så går det bara inte.

Ja, och sen även då det att jag märkte för ett tag sen att det är väldigt jobbigt för andningen/lungorna när det är sånt väder, men det går ju att lösa med nån tunn buff eller så för mun och näsa.
 
Vädret här har varit åt skogen, så jag har inte kunnat springa :(
Drog istället fram gamla träningscykeln och parkerade den framför datorn, sedan trampade jag på där 45 minuter och kollade på film :D Körde ganska hårt och blev helt genomsvettig. Helt otroligt! Det borde ju räknas som ett konditionspass ändå, tycker jag, även om jag nu inte kunde springa.

Har också städat, tvättat och grejat och kommer gå runt 5 km (tror jag) med hundarna ikväll.

Är det förresten någon mer som blir lätt illamående och får ont i magen efter mat? :o
Inte något extremt, men jag blir lite lätt illamående, får lite ont i magen och magen känns spänd, och så känner jag mig liksom seg och tung.
Jag äter inga jätteportioner och kastar inte i mig maten, så det är inget sånt. Det blir alltid så efter de lite större måltiderna frukost, lunch och middag. Inte alltid efter mellanmål/kvällsmål.
Är det någon mer som har det så, alternativt har någon teori om vad det kan bero på? Ganska jobbigt att alltid behöva vila minst 2o minuter innan jag kan göra något alls :crazy:
Jag får ofta ont i magen. Både efter att jag ätit och också om det går för lång tid mellan måltiderna, då kan jag få ont för att jag inte ätit. Konstigt det där. Att jag får ont när jag äter tror jah beror på två saker, 1. jag har IBS 2.Jag har en ätstörning och har hållit på och krånglat så mycket med mat att magen inte vet vad den ska göra riktigt. Jätte jobbigt med kramper, svullen mage (ser gravid ut ibland), gasig och svårt att sitta, stå eller gå utan måste ligga helt platt på rygg för att stå ut. Klarar inte större portioner utan äter lite i taget och då går det bättre. Jag har fått en kramplösande medicin av läkaren för att jag har sådana kramper och äter medicin varje dag för att få normala tarmrörelser pga IBS. Min mage fungerar tyvärr (?) som bäst när jag äter som jag gör nu, dvs lättsmält mat, små portioner och ingen "riktig" mat.

Kanske kan du ta kontakt med VC och se om du kan få någon hjälp? Man ska inte behöva ha ont alltid.
 
Januaris sista och februaris första träning blev ridning i snön. :) Igår var det tö och inte mycket snö. Pålle var dock glad och vi red i kanske 1 h. Idag var det snö på tvären och det har väl kommit minst 10 cm över natten. :D Tog oss en liten runda och njöt av att bli piskade i ansiktet av snön på hemvägen. :up: Det var mycket mysigare inne i skogen!

Stressen från jobbet har sakta runnit iväg över helgen och jag börjar få lite mer perspektiv men en viss stressångest ligger kvar. Inte minst hjälpte det att prata med min hästägare om prestationsångest och det där med att man aldrig "får" vara nöjd. Nu ska jag bara chilla resten av dagen, göra det som faller mig in och helst inte gå ut mer. Det var lagom spännande att köra till stallet, en stor SUV låg i diket och väl hemma var det nog ren tur att jag kom in i någon parkeringsficka. :p Och när min kille kommer hem ska vi äta våfflor! :love:
 
@fryckan Är det ett svar till mig? :)

Om så: Jag vill "bara" bli starkare och uthålligare, behöver inte bli biffig. Men självklart gråter jag inte blod om jag skulle råka få snygga, väl synliga muskler heller ;) Men huvudsakligen för att bli starkare bara, och tighta upp kroppen lite.

Grejen är att gym är det tråkigaste stället jag vet, och styrketräning hemma har jag verkligen försökt peppa mig själv till, men det är också tråkigt. Skulle vilja ha nåt roligare alternativ en eller ett par gånger i veckan.

Funderar på t.ex. simning, men jag vet inte om det är något man faktiskt blir starkare av? Vet bara att simmare brukar se väldigt vältränade ut :up: men det kan ju lika väl komma från timmar i gymmet.
Jag kan GARANTERA att ingen blir biffig av misstag;) Det krävs hårt och målmedvetet arbete, mycket mat och stort tålamod för att bygga muskler. Men om du tycker det är tråkigt så är det en annan sak. Simning är nog inte dumt. Bra för hela kroppen. Men mitt förslag är styrketräning i alla fall. Jag tyckte att det var hemskt tråkigt i början. Nu älskar jag det. Jag tog hjälp av en pt. Jag köpte 3 pass. Tränade ett pass där vi gick igenom övningarna och sen tränade jag själv i typ tre veckor och sen hade vi avstämning och körde igenom allt och så vidare. Fick på så vis väldigt mycket hjälp och träning för pengarna tycker jag. Om du har råd så ta hjälp av en pt och försök att hitta rätt pt som passar dig. Det måste inte bli jättedyrt. Jag började med mycket marklyft och benböj och andra "rejäla" övningar. Från att knappt orka en tom stång så reppar jag nu på tresiffrigt i i både mark och benböj. Rätt maffig känsla.
Nu är ju såklart alla olika men jag tycker ändå att du ska ge det en chans!
 
Jag har bestämt mig för att börja lyfta vikter. Jag vill inte ha spagettiarmar längre och så vill jag ha en snygg stark kropp med muskler!
Håller på och lägger om min mat, då jag lever på skräpmat, McDonalds speciellt då jag varit för lat för att äta bra mat. :wtf:

Har insett att jag tycker det är skitsnyggt med muskler. Tycker som jag tidigare sagt att gym är rätt trist, men har införskaffat
lite grejjor att träna med hemma. Funderar även på att börja med polefitness eller något liknande!

Så här är en bild som jag tog idag för att använda som jämförelsebild. Nu ska jag bli stark och frisk!
ERdz5cc.jpg
 
Är det förresten någon mer som blir lätt illamående och får ont i magen efter mat? :o
Inte något extremt, men jag blir lite lätt illamående, får lite ont i magen och magen känns spänd, och så känner jag mig liksom seg och tung.
Jag äter inga jätteportioner och kastar inte i mig maten, så det är inget sånt. Det blir alltid så efter de lite större måltiderna frukost, lunch och middag. Inte alltid efter mellanmål/kvällsmål.
Är det någon mer som har det så, alternativt har någon teori om vad det kan bero på? Ganska jobbigt att alltid behöva vila minst 2o minuter innan jag kan göra något alls :crazy:

Jag får nästan alltid ont i magen efter mat. Men jag var hos läkare i tisdags och jag har ett navelbråck som gör skitont när min mage blir spänd, så jag får äta pyttesmå portioner för att slippa att ha ont, sen blir det väl operation för att rätta till problemet!
 
Sådär, februari inledd med en utritt, landade någonstans mellan 30 och 40 minuter och övade mycket halter och igångsättningar, samt att börja rida lite liknande en öppna. Min häst är inte direkt utbildad, men det är väl dags att börja nosa lite på såna övningar, så jag kämpar på. Behöver jag säga att det var skönt att det tog ungefär tio minuter att mocka, byta vatten och fixa höet, jämfört med att det har tagit en och en halv timme nu i tre månader? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 652
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 477
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 809
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp