Bukefalos 28 år!

Beach 2015, del 3

Igår blev en lugn dag. Det regnade för första gången på ganska länge faktiskt, och i och med att vi ridit på så bra under sista dagarna lät jag hästen få sin andra vilodag för veckan redan igår, istället för idag som det egentligen var tänkt. Idag skiner solen igen, än så länge i alla fall, så jag hoppas det var en bra deal. Tanken är i alla fall att göra något med henne under dagen, och finns tiden utöver det även någon form av motion även för mig.
 
Jag kom precis hem från säsongspremiär på min mountainbike. Har inte cyklat i skogen sen... september, kanske? Innan pålle kom in i mitt liv i augusti förra året så cyklade jag ju väldigt mycket MTB i flera års tid, och även om jag var ringrostig så var det häftigt att känna att grundtekniken liksom "sitter i kroppen". Jag vet hur jag ska flytta vikten för att ta mig över stenar och rötter, hur jag ska luta cykeln i kurvor, hur pass mycket jag måste luta mig framåt i en brant, teknisk uppförsbacke osv. Det regnade här igår vilket märks på naturen - jag upplever det som mycket grönare idag. Det är ju bra fint med vår ändå :).
 
Igår var jag ute och gick med denna fina:

IMG_2985.jpg


Denna sötnöt hittade jag på dagens löptur:
IMG_2999.jpg



Och nu har jag tagit första löpturen i mina nya sulor, som ser ut såhär:
IMG_2989.jpg


Sulorna är helt anpassade efter mig och som ni ser så har den en knöl i mitten, detta för att tvinga upp mittendelen så jag inte blir plattfotad. De har även stöd för min pronation. Har bara använt sulorna på jobbet och på promenader tidigare men invigde dem idag på löpturen och det kändes bra! Hoppas mina fotproblem försvinner nu. :)


Det enda negativa med sulorna är att de blir väldigt, väldigt varma och behåller värmen. Så jag svettas som aldrig förr om fötterna och det luktar sådär:o
 
Tänkte jag också skulle hoppa in i tråden. Började träna i början av 2015 pga en dålig rygg och håller nu på att förstärka musklerna i mage och rygg för att få bättre stabilitet runt ryggraden eftersom det är där problemet sitter. Idag blev det 45 minuters träning för framförallt magen. Även biceps och triceps fick jobba lite. Riktigt jobbigt, men det kändes väldigt bra efter träningspasset! Det var faktiskt väldigt längesen det kändes såhär bra! Märker av en rätt stor skillnad på vad jag klarar av nu jämfört med innan jag började med styrketräningen. Har ju gått hos sjukgymnast i drygt ett halvår och fått en del övningar att göra, men inget har hjälpt mot smärtan. Sjukgymnasten gav upp så ska nu få träffa en annan, fast det blir inte förrän om 5 veckor! Så har fått hitta på egna styrkeövningar att göra och testa mig fram på egen hand. Har även börjat motionssimma en gång i veckan för att hålla igång konditionen. I början fungerade det inte alls, men det går lite lättare för varje gång.
Har testat bland annat TENS mot smärtan som inte har funkat. Äter nu smärtstillande vilket gör vardagen lättare även om inte all smärta försvinner, men förhoppningarna är att det kommer minska när jag byggt mer muskler.
Mitt mål detta året är att jag ska kunna börja löpträna igen vilket jag inte gjort sen hösten 2014 då passet slutade i en katastrof. Klarade inte av att springa längre än 0,5 km innan kroppen sa ifrån. :(
Testade faktiskt att lugnt löpa/jogga för några dagar sen. Vi har träningsveckor i skolan och läraren tyckte jag skulle testa. Vi ska nämligen göra om samma övning vi gjorde då om 5 veckor igen. Jag skulle springa 2 km. Efter 1,2 km började jag känna av smärtan men fortsatte ändå och lyckades med mina 2 km. Kände mig verkligen såhär:eek:. Trodde aldrig att det skulle funka. Så det finns hopp att jag så småningom kan bege mig ut och iaf jogga lite kortare rundor om ett tag. :)
Välkommen till tråden! Hur kommer det sig att du har den här smärtan?
 
@cherie Åh vad fin du är, jag ser faktiskt inte så stor skillnad på bilderna, jag ser bara en fin tjej på båda två så jag skulle vara nöjd om jag vore du :heart
 
Tack alla för peppen och berömmet, det värmer!

Det är verkligen en kamp hela, hela tiden. Att promenera och förbränna finns i huvudet hela tiden och varje tugga jag stoppar i munnen ger ångest. Hade känslan att jag gått upp massor i vikt under veckan och ställde mig på vågen nu precis vid tre efter att jag ätit både frukost och druckit 1 flaska cola light, lite vatten och 2 koppar te (kissade innan jag vägde mig dock men hade ju ändå fått i mig frukosten och rejält med dricka) och hade återigen gått ner i vikt. Fast det inte ens var en morgonvikt så vägde jag mindre än sist... Ska väga mig igen imorgon och se hur mycket det rör sig om när det är en morgonvikt.

Så nu beslutar jag att jag ska försöka att inte springa i veckan som kommer. Jag måste spara min energi till skolarbete, hundkurs, stall och 2 hundtävlingar. Håll tummarna och be för att jag ska klara att stå emot tvånget att springa. Jag känner ångesten redan nu men ska verkligen försöka i veckan som kommer.
 
Åhh, jag är så frustrerad på mig själv! :arghh:
Varför är det så NEDRANS svårt att äta bra? Jag har i stort ätit ca en fjärdedel av mitt dagsbehov varje dag den här veckan, och det är ju helt idiotiskt. Nu sitter jag med världens sötsug, och har redan idag tryckt i mig en bulle och 3 kakor :crazy:

Vet inte hur jag ska bete mig, jag KAN inte äta "normalt" utan spårar alltid ur. Och känner mig sååå fet, och skäms för att jag väger så mycket som jag gör, samtidigt som andra tror att jag är smal :o Jag vill (behöver) gå ner 5-10 kg, skulle gärna gå ner 15-20 men det vet jag att det är ätstörningen som vill och att det är för mycket. Men 5 kg, det vore bra.
Men alltså... HUR? Jag kan ju inte svälta dit mig (plus att då äter jag kakor och blir tjock istället) och jag är värdelös på att äta rätt... Vad ska jag göra? :arghh::crazy:
 
Jobbigt att det gör så ont, men fasen vad gött ändå att den är ute! @zassoo :banana:

Härligt med nedåt på vågen @cherie! Som några några skrivit, är det din hälsa som är viktigast nu, så varför gå ner så lågt som till 1200 kcal/dag? Om du inte är väldigt kort är ju inte 67 kg särskilt mycket! Ingen stress att gå ner liksom :)

Det där passet låter tufft @imrahil :D blir ju betydligt jobbigare att springa när underlaget är kasst.. Bra jobbat iaf! Jag kan lätt bli på dåligt humör om förutsättningarna för träningen är sämre än jag väntat, men du verkar inte bekymra dig om sånt :up:

---------------

Så jag och pv kommer vara lite bofasta nu ngn månad framöver. Ska volontärjobba på ett biodynamiskt/eko/vegetariskt cafe (jobbar för mat och boende). Hjälper till i trädgården (de odlar mycket av sina egna grönsaker) och i köket med lite av varje. På övervåningen har de ett massagerum och ett yogarum och våra sovrum:up: Så i morse var jag på ett yogapass för första gången på 6 månader typ! Var så himla nice ändå så ska verkligen, verkligen försöka komma igång med yogan under tiden här och sen hålla igång sen med. Yoga är ju eg en perfekt träningsform när vi bor i bilen då man inte behöver mer redskap än en matta och inte behöver jobba sig svettig om man inte vill!

Maten vi får här är ju helt underbar med! Vi är ju vegetarianer sen ett år tillbaka och allt här är veg, man får inte ens ta in kött i köket, mycket är helt veganskt dessutom! Sen är ALLT ekologiskt, och mycket från deras egna trädgård. Ja alltså, maten är så jäkla fin bara, passar oss perfekt:love:

Låter som ni har det jättehärligt! Skönt att vara på samma ställe ett tag? Låter underbart med massa god vegetarisk mat:d

Vi är fruktansvärt bortskämda med fina stigar här!

11150910_10204747331055940_6058911012861319573_n.jpg

Ungefär som det såg ut igår, fast förra året



11183446_10204747335856060_2683707533935336962_n.jpg

Tidigt i vintras, med broddar gick det fint att springa ner här.




11196247_10204747334056015_990310901518112877_n.jpg

En favorit!

Idag har jag promenerat i solen och ätit chokladbiskvi:d
 
Igår var jag ute och gick med denna fina:

IMG_2985.jpg



Sulorna är helt anpassade efter mig och som ni ser så har den en knöl i mitten, detta för att tvinga upp mittendelen så jag inte blir plattfotad. De har även stöd för min pronation. Har bara använt sulorna på jobbet och på promenader tidigare men invigde dem idag på löpturen och det kändes bra! Hoppas mina fotproblem försvinner nu. :)


Det enda negativa med sulorna är att de blir väldigt, väldigt varma och behåller värmen. Så jag svettas som aldrig förr om fötterna och det luktar sådär:o

Fint promenadsällskap!
Jobbigt att sulorna blir så varma. Du får uppdatera oss om hur det funkar om ett tag! Jag skaffade liknande sulor för några år sedan när jag hade problem med löparknä, och det har funkat bra för mig.
 
@_Charlotte_ Är det kanske inte så att du spårar ur med maten just för att du i vanliga fall äter för lite? Du skriver att du äter en fjärdedel av vad du ska, kanske är det så "enkelt" som att om du en längre period håller dig till att äta det du behöver så kommer kroppen slappna av och förstå att det kommer mat regelbundet och du kommer inte få samma sug/hunger efter saker att äta. Har du något matschema eller liknande att gå efter eller har du koll på ungefär hur man ska äta?

Angående vikten, du skriver att andra tror att du är smal fast att du tycker att du behöver gå ner i vikt. Det låter lite konstigt, som något som någon med en ätstörning säger. Är det verkligen så att det är du som har rätt och alla andra fel? Behöver du gå ner i vikt eller är det helt ätstörningen som styr?
 
@Emtherlia Åh, spännande med gjutna inlägg (?) Jag ska också göra ett par nästa vecka (eller ja, gå på fotanalys iaf). Hur tycker du dina fungerar, får du mindre ont?

Ang min midja så är det nog mest för att mina höfter och rumpa är så pass bred ;) Men absolut är den väldigt tydlig. Därför jag verkligen gillar klänningar som har tydlig, markerad midja - tar fram det bästa av min kropp ;)
 
Du är superfin på båda bilderna! :) Tycker du har en himla vettig inställning till mat och träning.

Tack, vad glad jag blir :) Jag tycker du har en vettig och sund inställning också (framförallt till popcorn ;))!

Så fint med frieriet. Har ni några planer om giftermål?
 
@zassoo Så konstigt, helt säker på att jag läste ett inlägg från dig förut (på jobbet) ang att jag kanske överräknar träningskalorier? Jag hittar det inte nu :p Men ja, det är mycket möjligt, tycker den är svår! Jag brukar minska på kalorimängden som Endomondo säger, brukar räkna att ett medeljympa-pass eller ett aorobics-pass ger ungefär 250 kcal extra. Jag har egentligen ingen aning om hur mycket man bränner på ett träningspass, kan inget om sånt.

Jag tror en annan bov är att jag tycker mig kunna uppskatta hur många gram olja/smör jag använder i pannan/brer på mackan, hur mycket en skiva ost väger etc eftersom jag kaloriräknat en del. Jag har alltså i mångt och mycket slutat väga en del småsaker för jag tror att jag kan uppskatta mängden, och många gånger underskattar jag säkert. Ska börja vara mer noggrann med sånt också :) Om man slarvar med energitäta livsmedel så kan det ju lätt springa iväg.
 
Grattis @Sleepan! :)

Jag är likadan @cherie, tycker minsann att jag är mycket duktig på att uppskatta vikt på saker och ting. Har börjat gissa och sedan kontrollväga, ibland har jag rätt och ibland är det bara så jäkla fel! :meh:
 
@zassoo Så konstigt, helt säker på att jag läste ett inlägg från dig förut (på jobbet) ang att jag kanske överräknar träningskalorier? Jag hittar det inte nu :p Men ja, det är mycket möjligt, tycker den är svår! Jag brukar minska på kalorimängden som Endomondo säger, brukar räkna att ett medeljympa-pass eller ett aorobics-pass ger ungefär 250 kcal extra. Jag har egentligen ingen aning om hur mycket man bränner på ett träningspass, kan inget om sånt.

Jag tror en annan bov är att jag tycker mig kunna uppskatta hur många gram olja/smör jag använder i pannan/brer på mackan, hur mycket en skiva ost väger etc eftersom jag kaloriräknat en del. Jag har alltså i mångt och mycket slutat väga en del småsaker för jag tror att jag kan uppskatta mängden, och många gånger underskattar jag säkert. Ska börja vara mer noggrann med sånt också :) Om man slarvar med energitäta livsmedel så kan det ju lätt springa iväg.

Haha jo jag är ganska säker på att jag skrev ett sådant inlägg typ igår :D Jag brukar för enkelhetens skull helt enkelt strunta i träningskalorierna för det mesta men det gör man ju som man vill med :)

Ögonmått är lurigt så det kan säkert vara en bov i dramat. Tror absolut du har en bra grej på gång bara du är tålmodig och håller dig till planen, tycker du verkar tänka vettigt kring mat och träning :)
 
Har hasat mig runt en liten promenad i skogen, underbart väder :love: Det blir ju inga hastigheter direkt, vill absolut inte anstränga mig mycket när jag går på så mycket värktabletter och kroppen jobbar med att återställa mig. Men det är ändå skönt att komma ut en sväng :) Ikväll ska jag iväg och fika hos en kompis, tyvärr kan jag inte njuta av den goda chokladkakan hon har bakat så jag får nöja mig med te tror jag.
 
@cherie Ja, de är gjutna (tror jag;)) Jag var på en fotanalys och beställde sulorna efter det, analys + sulor kostade 1900 kr tror jag så det är inte billigt men å andra sidan ska de hålla 4-5 år. Jag har inte testat mina tillräckligt ännu känner jag eftersom jag varit sjuk och inte tränat så mycket så jag återkommer när jag motionerat lite mer :D

@imrahil Vad bra att du blev kvitt ditt löparknä. Jag har lite problem med fötterna som kommit senaste halvåret så jag hoppas detta gör att jag kan gå och springa utan besvär.
 
Jag har precis kommit hem från ett Core-pass, jäklar vad jobbigt det var! Nytt pass men det kommer nog bli bra, bara jag blir lite (mycket) starkare:p
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 583
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 419
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
76 905
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp