Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Får man kritisera osaklig propaganda?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Får man kritisera osaklig propaganda?
PL

Men frågan är väl snarare om det finns något mer att kritisera, som jag ser det har du ju täckt i stort sett allt vid det här laget.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Men om den osakliga propagandan fortsätter? Skall den då i fortsättningen stå oemotsagd, det blir ju ett problem.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag skall försöka se till att denna tråd inte blir som den tidigare, människor med frågor blir ju ivägskrämda av tonfallet i diskussionen.
I övrigt kan vi ta detta via PM om det finns flera frågor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag har mitt snart 8-åriga halvblodssto barfota för tillfället. Hon har haft problem med återkommande hov- och kotledsinflammation i vä fram. Det veterinären kom fram till vid sista besöket vid kliniken i november var att jag skulle låta pållan gå barfota ett tag eftersom hästen (läs vä framhov) verkar må bra utav det.

Vet. vill helst döma ut hästen, men för tillfället är hon ohalt och ridbar.

Vet. har en teori om att när pållan är skodd så blir ju hoven fixerad iom skon. När pållan går barfota så verkar det som om strukturerna kring hovleden mår mycket bättre eftersom hoven då har sin naturliga process.

Min hovslagare sparade "slitmån" när han var här och verkade för 3 veckor sedan, han kommer igen om 3 veckor. Tyvärr är det fruktansvärt knöggligt och stenhårt i marken där jag bor. Och även om jag skrittat på åkrar och gräs så har just vä framhov blivit nerslitet mer än bara "slitmånen". Hon är alltså lite lätt ömfotad för tillfället. Pållan är inåttåad och har parallellinskelning så hon belastar utsidan av hoven rätt hårt och sliter snett.

Så nu funderar jag på att låta hovis sko pållan igen, men naturligtvis är jag då orolig att hovledsinflammationen kommer tillbaka.

Vad har du för erfarenheten när det gäller hovledsinflammationen när det gäller skoningen. Mår hästen bättre av att gå barfota.

Eller skulle det vara idé att investera i ett par Funktionshästskor, typ Old Mac's som finns på Hööks? Hur funkar sådana skor i snö och is?

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du har redan vets misstanke om att skorna påverkar din häst negativt...då tycker jag inte att skor är ett alternativ. Däremot kan det fungera med någon form av boots.

Jag har också barfotahäst som i regel fungerar på alla underlag utan problem...dock har hon varit lite öm i fram sedan förra verkningen och jag tror att hennes hörnstöd måste tas ner mer. Innan förra verkningen brydde hon sig inte alls vilket underlag hon gick på.

Din häst har en skevhet som gör att hon sliter snett...Ok, då tycker jag du ska ta ut hovis oftare så snedheten inte hinner bli så stor. Jag har en period på ca 3-5 veckor på mina damer.

Lycka till!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag vill helst ha henne barfota för tillfället. Men problemet är ju att hon sliter ner FÖR MYCKET... :crazy: Hovis kommer var 5-6 vecka och det funkar bra.

Vill INTE rida på en ömfotad häst :crazy: och denna pålla blir inte ömfotad i första taget... Enligt hovis så har hon kanonkvalité på sina hovar.

Problemet kom när det frös till och blev knöggligt i hagen, hon slet då bort en bit av hovväggen så just på vä fram så hade hon dåligt med "slitmån". Nu är den obefintligt.

Jag har aldrig tidigare provat funktionshästskor, men tror att det är ett alternativ i nuläget.

/Lizzie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Försök nr 2:

Jag tänkte passa på att ställa några frågor när expertisen är samlad, svara gärna den som har lust.

Jag har så gott jag förmår försökt plugga på detta med fång och dess olika behandlingar. Jag har försökt hitta den bästa lösningen för den fyrbenta individen som jag ansvarar för (läs = betalar…). Jag har inte hunnit fördjupa mig i Strasser läran och jag har bildat mig en uppfattning utifrån de diskussioner jag har fört med mina gelikar (fånghäsägare) runt om i världen.

Jag skulle gärna vilja kontrollera med er om jag har missuppfattat saker och ting för jag känner ett hjärtligt motstånd för denna "allt eller inget – till varje pris mentalitet".
För behandlingen utgår man från ett : "Fy Fan vad det gör ont, gör något nu matte"- läge. Strasser säger – Ingen smärtlindring, verka ner stråle och trakter (alltså : belasta en hov som gör förbannat ont medans jag lyfter upp och verkar den andra), ut i hagen.
Mitt hjärta säger – massor av smärtlindring, helst intravenöst, ligg gärna ner i en tjock spånbädd och avlasta det som gör ondast. Av med skor även om hästen ligger (jajjem, done that too) och allt för att rädda vävnaderna i hoven (lamelläderhuden och sulan).
Allvarligt talat, hästen i en akut-fång tillstånd kommer inte att röra sig särskilt mycket men den kommer att vilja ligga ner. Att ge smärtlindring och köra ut den i hagen anser jag är förkastligt (det är ju tyvärr så att 75% av hästägar Sverige gör när de ser att pållen "inte har ont" när den äter full dos Finadyne…)
Varför är det skadligt att ha hästen på boxvila i detta läge? Medicin-mekaniskt borde detta vara en fördel: ingen belastning på den försvagade vävnaden och är det inte så att man har gått ifrån syrebrist-teorin i kötthoven de senaste åren (Pollit / MMP lamellar sep. rapporten)?
Jag har läst i flera trådar hur man invänder mot månadslånga boxvila till följd av ingreppen av en hovslagare. Jag anser att hästen ska kunna röra sig fritt så fort den är fri från smärta och medicinering. Problemet är oftast att sjukhagar är det enda alternativet (man undviker oftast gräs efter en fång-episod), hårda, grusade underlag. Öppna hovväggar (patsiell hovvägg borttagning) kan inledningsvis vara känsliga för infektioner och mot yttre våld (stenar, pinnar m.m.). Det är alltså praktiska orsaker till den ordinerade boxvilan. Hästens rörlighet på den mjuka bädden är däremot betydligt mer omfattande än vad man kanske föreställer sig när man ser de kliniska bilderna från behandlingen. Jag, hovis och vet var inte oroliga för cirkulationen perioden efter behandlingen.

Kan någon av er insatta hur Dr Strasser har tänkt sig det hela?
För er som inte vet hur standard Svenska hovs.fören. ser ut:

showimage.php


= Kort tå, sulan verkas endast vid trakterna. På bilden ser man en partiell hovväg recession

För övrigt anser jag att diskussionen är lite märklig, jag använder raggsockor när jag behöver. Vintertid fyller de en funktion; på sommar får man svettiga fötter och svamp mellan tårna av dem. Raggsockor är inte skadliga om man använder dem med lite sunt förnuft. Det samma tycker jag gäller även järnskor, täcken och hela hästhanteringen. Jag använder skor på mina hästar när de behöver skor för att fungera till det jag hade tänkt använda dem till. Jag har för övrigt en helt annan bild av Dr Strasser, jag kan inte förstå att hon väcker sådana starka reaktioner hos alla. Som någon skrev tidigare: Hennes filosofi är inte så banbrytande och innovativ.

/N
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Det här är en infallsvinkel som för mina novisöron känns rätt bra, faktiskt...har inte fått någon reaktion på varken hovissidan eller Strassersidan då jag la in länken i förra tråden.

http://www.olympus.net/personal/pvd/pvda.html

:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Bra länk!
Men frågan ang. strålsupport kan faktiskt diskuteras. Jag har själv ingen bra erfarenhet av det men det skulle vara intressant att veta om det finns folk som har haft heartbar-skor med ett lyckat resultat. FFA för att bedöma när det är bra och när det är mindre bra (som i mitt fall).

Vi använde Heartbar eftersom sulan var såååå tunn och buktade oroväckande... vi kunde inte åka till klinik för att röntga en andra gång (dåliga bilder) och sulor + spån hjälpte inte. Strålstöden gav omedelbar minskad smärta men efter någon vecka resulterade i en massiv böld under strålen.

OBS! I det akuta läget (innan vet kommer) har jag oftast använt mig av ett mjukt strålstöd utan problem!

/N
 
oskodd häst

Behöver man vidta några åtgärder med en oskodd häst, till exempel med tanke på vad man rider på för underlag osv. Vilka hästar fungerar detta på? Finns det vissa raser som är mer känsliga och ej bör gå oskodda eller är detta endast individuellt beroende på hästen i sig?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

armada skrev:
Försök nr 2:

Allvarligt talat, hästen i en akut-fång tillstånd kommer inte att röra sig särskilt mycket men den kommer att vilja ligga ner. Att ge smärtlindring och köra ut den i hagen anser jag är förkastligt (det är ju tyvärr så att 75% av hästägar Sverige gör när de ser att pållen "inte har ont" när den äter full dos Finadyne…)
Varför är det skadligt att ha hästen på boxvila i detta läge? Medicin-mekaniskt borde detta vara en fördel: ingen belastning på den försvagade vävnaden och är det inte så att man har gått ifrån syrebrist-teorin i kötthoven de senaste åren (Pollit / MMP lamellar sep. rapporten)?




/N

Det är en intressant aspekt..För människor är den allra viktigaste åtgärden vid nästan alla skador, inflammationer och ödem att hålla extremiteten i högläge. För hovarnas skull vore det nog bra om hästen låg på rygg med hovarna uppåt. Då skulle svullnaden i hovarna minska och smärtan förbättras.
Nu är det nog inte den metoden så lämplig ändå för så vitt jag vet är det farligt för hästars cirkulation att ligga på rygg en längre stund. (är det inte så PL ?)

Men det borde väl vara bättre att de låg på sidan mycket än att de stod upp med hela blodpelarens tryck vilande på hovarna. Pumpmekanismen i hov och ben torde inte fungera särskilt effektivt vid en akut inflammation så ngn terapeutisk effekt med att röra på sig i just denna situation borde det inte vara.

Samtidigt vill man ju inte att hästen ska plågas av smärta så visst måste man ge dem smärtis.Men definitivt inte tvinga hästen att röra sig och inte köra upp den om den vill ligga mkt. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag hoppas att du inte tror att jag anser att man ska välja mellan smärtlindring eller boxvila :eek:

Jag anser att "knark" är befogat vid fång, gärna mycket knark :p

Jag har under flera tillfällen haft "turen" att observera hästens beteende vid allvarliga skelettförändringar i hovarna. Jag hade helt enkelt inte fått ut den till hagen utan att använda våld och det hade känts sisådär djurvänligt :crazy:

Samtidigt så får jag en känsla att man (veterinär -Sverige) har minskat den obligatoriska boxvilan och det är jag väldigt skeptisk till. Jag kan nog klassas som den som är den extrema motsatsen till Dr Strasser och jag skulle uppskatta svar från hennes lärlingar. FFA Varför är just behandlingen mot inflammationen så fel och rent biomekaniskt varför sänka trakterna/hälen och länga tån.

Jag försöker förstå syftet med Strassers behandling. Hon är trots allt veterinär och jag misstänker att det finns en medicinsk förklaring till hennes rekommendationer. Jag skulle vilja förstå dem bättre. För ärligt talat känns det hela så motbjudande och jag kan inte tänka mig att en praktiserande veterinär kan rekommendera att man ska under alla omständigheter avstå smärtlindring utan en mycket god anledning!
Jag vill understryka att jag INTE är ute efter en pajkastningsmatch!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Strasser anser att en ökning av blodförsörjningen är nödvändig för läkning medans tex Pollit o Wattle (arbetar en del ihop) anser att blodförsörjningen inte är en begränsande faktor.
När det gäller uppkomstfasen har ju faktiskt Pollit visat att en begränsning av blodtillförseln genom kylning hindrar uppkomsten av fång, däremot inte är det inte undersökt i den akuta fasen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

armada skrev:
Samtidigt så får jag en känsla att man (veterinär -Sverige) har minskat den obligatoriska boxvilan och det är jag väldigt skeptisk till. Jag kan nog klassas som den som är den extrema motsatsen till Dr Strasser och jag skulle uppskatta svar från hennes lärlingar. FFA Varför är just behandlingen mot inflammationen så fel och rent biomekaniskt varför sänka trakterna/hälen och länga tån.

Jag försöker förstå syftet med Strassers behandling. Hon är trots allt veterinär och jag misstänker att det finns en medicinsk förklaring till hennes rekommendationer. Jag skulle vilja förstå dem bättre. För ärligt talat känns det hela så motbjudande och jag kan inte tänka mig att en praktiserande veterinär kan rekommendera att man ska under alla omständigheter avstå smärtlindring utan en mycket god anledning!
Jag vill understryka att jag INTE är ute efter en pajkastningsmatch!

Jag svarar fast jag inte är en lärjunge, men jag har försökt förstå hur hon kan komma till så märkliga slutsatser trots sin medicinska utbildning. Men jag har inte kommit till ngn annan slutsats än att modern kunskap om däggdjurens fysiologi inte passar in i hennes lära.

I en text av Strasser om fång som jag länkar nedan är hennes tes att inflammation är en reparationsprocess därför skall den inte hindras med anti-inflammatoriska medel. Detta är en grundläggande okunskap.

Hon är också okunnig om hur potenta vissa ämnen är att utlösa en kaskad av reaktioner i kroppen utan menar att fång grundläggs långt innan det sker symptom. (I själva verket har man i fångframkallande experiment mätt att så tidigt som 4 timmar efter intag av svarta valnötter har hästens blodbild förändrats )

Det är visserligen så att en viss inflammation ingår i normal läkning. Men vid fång har inflammationen gått överstyr. Många system i kroppen löper amok t ex koagulationsystemet så att blodet bildar små mikroblodproppar, flera proteolytiska system som löser upp och förstör vävnad med mera.

Då behövs i högsta grad dämpning av överaktiviteten. Enl mina icke-veterinära funderingar skulle helst flera system behöva dämpas t ex koagulationen (med ASA eller heparin), vissa prostaglandiner med butta o likn, histamin kanske med anti-histamin osv osv. Jag sett några rapporter där man haft denna ansats.

Här är texten inklistrad i en annat forum, den överenstämmer med originaltexten.
http://www.cyberhorse.com.au/cgi-bi...rinter_format&forum=equestrian&om=13136&omm=7

HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag har också barfotahäst som i regel fungerar på alla underlag utan problem...dock har hon varit lite öm i fram sedan förra verkningen och jag tror att hennes hörnstöd måste tas ner mer.

Lycka till!

Det här har jag funderat på länge, Hörnstödens vara eller icke vara. I alla urminnes tider så tillhör ju hörnstöden hästens anatomi avseende hoven och borde ju fylla ngn funktion i hovkapseln. Kan ngn förklara varför hästens hov är uppbyggd med hörnstöd och vilken funktion dom har samt hur en äkta vildhäst själv sliter sina hörnstöd.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Tankar från en av dom som Satt Sverige på världskartan inom ridsporten.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/skor6.html
...i många fall tror jag man skor av slentrian...Som Malin säger, när dom börjar rida hästarna skos dom...inte när det behövs, eller?

Jag har stött på så många som vägrat rida mina hästar för att dom inte har skor...för det gör man inte...??? Spelar ingen roll att jag försäkrar att hästen klarar det.

Man skulle istället ha som utgångspunkt att sko endast när hästen inte fixar barfota längre samt för fästets skull...för ingen ska inbilla mig att skogshästarna som drog/drar timmer på isade stigar genom skogen med enorma lass...kan fixa de barfota:eek: ...Man isar ju stigarna så att lassen inte ska gå igenom snön och fastna...och åtminstone i norr där jag kommer iifrån är det rätt tuffa backar och branter som hästarna ska jobba sig genom...:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Kan ngn förklara varför hästens hov är uppbyggd med hörnstöd och vilken funktion dom har samt hur en äkta vildhäst själv sliter sina hörnstöd.


Kan det inte vara så enkelt som att det är en gammal evolutions-rest, som kastanjerna? Eller våra visdomständer? Om man tittar på Eohippos som var femtåigt till Equus Caballus som är entåigt. Metarsalben 2 och 4 är ju tillbakabildningar, varför skulle inte hörnstöden kunna vara "bildningar" på väg tillbaka/bort?
Bara en tanke.
/D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 114
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 440
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp