Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Hela hoven drabbas alltid.
Sen kan olika förhållanden påverka var det släpper mest.
PL

Vilka är dessa förhållanden? Kan du ge exempel?

Varför avlastar man tån om inte tån för det mesta är värst utsatt?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tån raspas in till en hovbensparallell längd, alltså tåväggen ska vara parallell med hovbenet. Kan alltså innebära att en fånghov får raspas in mycket
.
När någon länkade till en sida där dorsal hovväggsresektion vid fång beskrevs skreks det om djurplågeri, här beskriver du just det.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

lizzie skrev:
När det frös till så lyckades hon fläka upp en bit av hovväggen som jag fick knipsa av. Detta har gjort att hon haft dålig "Slitmån". Oturligt nog så var det just vä framhovs utsida, den som hon belastar allra hårdast.
/Lizzie

I det här fallet räcker det nog med en tillfällig lösning under en kort period tills den naturliga hoven återhämtat sig utifrån sin nedslitna slitmån.

Typ en 3/4 sko med ett material över den mest nedslitna belastade sidan som kan ta upp hästens fulla belastning i belastningsfasen utan att "ge vika". Gummi, plast mm har inte en tjans att motsvara hovens egen naturliga belastnings förmåga då dessa material är svagare än hoven, endast järn är starkare och ger mer balanserad belastning. Då förstår du hur stark en naturlig hov är.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tez1 skrev:
Hippogrip kanske kan vara värt att prova?
http://www.softlife.se/

/T

Denna produkt var intressant :)

Men hur blir det med hovens glidmoment i landningen. Har hört att skor av denna typen blir stumma så att glidmomentet försvinner. Får ju andra typer av skador då...

/Lizzie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

läs igen PL
raspa till parallel hovvägg betyder inte att man tar bort väggen in till levande vävnad, det betyder att man kortar in tån...*funderar på bra formulering*...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Man lär väl knappast undgå att gå in i det uttänjda lamelagret vilket är precis vad man gör vid en normal hovväggsresektion.
Sen finns det de som anser att detta är onödigt utan att det räcker att tvära nedre deten av tån för att ta bort belastningen på den utflutna tåväggen o underlätta överrullningen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag har ingen aning faktiskt. Om man behöver vintertid så är väl brodden i järnskor ganska påfrestande för benen med?
Kolla med HannaZ hon har provat vet jag.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Glidmomentet ska vara nära barfota med det här materialet. Är en gummiblandning och biter inte så mycket i underlaget.
Min häst klarade inte punkttrycket som blev med den broddade varianten dock . Nu har jag easyboots med brodd vilket funkar super.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

HannaZ skrev:
Glidmomentet ska vara nära barfota med det här materialet. Är en gummiblandning och biter inte så mycket i underlaget.
Min häst klarade inte punkttrycket som blev med den broddade varianten dock . Nu har jag easyboots med brodd vilket funkar super.

OK. Tack för infon!

/Lizzie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nu har jag inte läst alla svar men en spontan tanke, min ponny låg ner väldigt mkt när hon hade (lindrig) fång. Gör inte andra hästar med fång det? Läste i nån hästtidning i samband med det hur man experimenterat med att få fånghästar att ligga mer för att minska smärtan. Min ponny fick dessutom stå på sandbädd den tid hon hade boxvila.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Kan det vara så:eek:

Många menar att dom har ansvarsförsäkring och det är ju jättebra...men om en häst blir så dålig att den döms ut, trots en alternativare, får jag då ut livförsäkringen? Jag tolkar det som att jag INTE får ut den, eller någon annan ersättning heller från det försäkringsbolag hästen är försäkrad i...och en ansvarsförsäkring täcker väl inte livdelen?...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Meningen är väl att en ansvarsförsäkring skall täcka värdet på det som "förstörts". Men att hästens försäkring inte vill ersätta är ju inte samma sak som att ansvarsförsäkringen går in.
Hästägaren kan lätt hamna i kläm mellan två bolag o det finns ingen ansvarsnämnd el dyligt som kan reda ut vems felet egentligen är.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Meningen är väl att en ansvarsförsäkring skall täcka värdet på det som "förstörts". Men att hästens försäkring inte vill ersätta är ju inte samma sak som att ansvarsförsäkringen går in.
Hästägaren kan lätt hamna i kläm mellan två bolag o det finns ingen ansvarsnämnd el dyligt som kan reda ut vems felet egentligen är.
PL
...och det är detta som måste komma fram...Jag tacka för klargörandet:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Men det här är ju iofs inget specifikt problem för barfota.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Men det här är ju iofs inget specifikt problem för barfota.
PL
Nej, jag skrev "alternativare" för det gäller samtliga alternativmetoder. Ett försäkringsbolag jag anlitat tidigare på mina hästar var mycket tydlig med att jag skulle få en veterinär att intyga "status" innan jag lät en ET börja på och jobba med ett problem hästen hade. Detta för att undanröja ev.misstanke om att ET skulle åsamkat en försämring, vilket ej skulle täckts av försäkringen. Dom hade inget emot att ET gick in och jobbade med hästen och dom hoppades att det skulle hjälpa.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Vad jag fattat så kan problemet likväl uppstå med en utbildad hovis och med dennes ansvarsföräkring.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Men det här är ju iofs inget specifikt problem för barfota.
PL

Jo det är det likväl för övriga som påstår att dom har en ansvarsförsäkring som är = den som hästägaren har utifrån sin hästförsäkring och täcker det den enskilda hästens försäkringsform täcker utifrån den yrkesgrupp som är av försärkringsbolaget godkänd yrkesutövare. I annat fall bör man som hästägare vara medveten om att man kan hamna i civilrättslig prövning vilket kan bli otroligt dyrt och kostsamt.

Det är faktiskt en väldigt viktig information till den enskilde hästägaren utifrån sitt ställningstagande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 335
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 681
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp