Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
...i många fall tror jag man skor av slentrian...Som Malin säger, när dom börjar rida hästarna skos dom...inte när det behövs, eller?

:

Fast det gör inte vi. Våra börjar ridas oskodda. Så skor vi när de börjar ömma av underlaget och när vi vill påverka hur de lyfter benen. De som arbetar 3-4 timmarom dagen varav ¼ del av tiden på asfalt har slitit ner hoven så det blöder på bara en vecka om de inte har skor. Vissa sliter ner fortare.

En häst har haft hovar av cement och kunnat arbeta barfota flera timmar per dag, hon verkar ge den egenskapen till en del av sina barn.
Jag tror det är väldigt individuellt om hästar kan vara barfota utifrån vad hästen ska göra och vilken hovkvalité den har ärvt. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

armada skrev:
Försök nr 2:

Jag tänkte passa på att ställa några frågor när expertisen är samlad, svara gärna den som har lust.

Jag har så gott jag förmår försökt plugga på detta med fång och dess olika behandlingar. Jag har försökt hitta den bästa lösningen för den fyrbenta individen som jag ansvarar för (läs = betalar…). Jag har inte hunnit fördjupa mig i Strasser läran och jag har bildat mig en uppfattning utifrån de diskussioner jag har fört med mina gelikar (fånghäsägare) runt om i världen.

Jag skulle gärna vilja kontrollera med er om jag har missuppfattat saker och ting för jag känner ett hjärtligt motstånd för denna "allt eller inget – till varje pris mentalitet".
För behandlingen utgår man från ett : "Fy Fan vad det gör ont, gör något nu matte"- läge. Strasser säger – Ingen smärtlindring, verka ner stråle och trakter (alltså : belasta en hov som gör förbannat ont medans jag lyfter upp och verkar den andra), ut i hagen.
Mitt hjärta säger – massor av smärtlindring, helst intravenöst, ligg gärna ner i en tjock spånbädd och avlasta det som gör ondast. Av med skor även om hästen ligger (jajjem, done that too) och allt för att rädda vävnaderna i hoven (lamelläderhuden och sulan).
Allvarligt talat, hästen i en akut-fång tillstånd kommer inte att röra sig särskilt mycket men den kommer att vilja ligga ner. Att ge smärtlindring och köra ut den i hagen anser jag är förkastligt (det är ju tyvärr så att 75% av hästägar Sverige gör när de ser att pållen "inte har ont" när den äter full dos Finadyne…)
Varför är det skadligt att ha hästen på boxvila i detta läge? Medicin-mekaniskt borde detta vara en fördel: ingen belastning på den försvagade vävnaden och är det inte så att man har gått ifrån syrebrist-teorin i kötthoven de senaste åren (Pollit / MMP lamellar sep. rapporten)?
Jag har läst i flera trådar hur man invänder mot månadslånga boxvila till följd av ingreppen av en hovslagare. Jag anser att hästen ska kunna röra sig fritt så fort den är fri från smärta och medicinering. Problemet är oftast att sjukhagar är det enda alternativet (man undviker oftast gräs efter en fång-episod), hårda, grusade underlag. Öppna hovväggar (patsiell hovvägg borttagning) kan inledningsvis vara känsliga för infektioner och mot yttre våld (stenar, pinnar m.m.). Det är alltså praktiska orsaker till den ordinerade boxvilan. Hästens rörlighet på den mjuka bädden är däremot betydligt mer omfattande än vad man kanske föreställer sig när man ser de kliniska bilderna från behandlingen. Jag, hovis och vet var inte oroliga för cirkulationen perioden efter behandlingen.

Kan någon av er insatta hur Dr Strasser har tänkt sig det hela?
För er som inte vet hur standard Svenska hovs.fören. ser ut:

showimage.php


= Kort tå, sulan verkas endast vid trakterna. På bilden ser man en partiell hovväg recession

För övrigt anser jag att diskussionen är lite märklig, jag använder raggsockor när jag behöver. Vintertid fyller de en funktion; på sommar får man svettiga fötter och svamp mellan tårna av dem. Raggsockor är inte skadliga om man använder dem med lite sunt förnuft. Det samma tycker jag gäller även järnskor, täcken och hela hästhanteringen. Jag använder skor på mina hästar när de behöver skor för att fungera till det jag hade tänkt använda dem till. Jag har för övrigt en helt annan bild av Dr Strasser, jag kan inte förstå att hon väcker sådana starka reaktioner hos alla. Som någon skrev tidigare: Hennes filosofi är inte så banbrytande och innovativ.

/N

Med detta inlägg vill jag inte starta någon pajkastningsdebatt. Det är endast mitt svar på en direkt fråga ställd angående Strassermetodens syn på akut fång.

Orsaker till fång enligt Strasser

För att hoven ska vara i balans måste hovbenet vara markparallellt. När så är fallet fördelas krafterna som kommer ned i hoven jämt över hela hovkapseln och hoven. Minsta snedfördelning av dessa krafter göra att någon del av hoven utsätts för onaturligt stor belastning. Till och med ett otränat öga kan t ex se effekterna av om en sida av hoven är högre och hur denna snedbelastning påverkar hoven. Den högre sidan har en tendens att flyta ut och hovväggen blir här bredare. Den lägre sidan blir rakare från kronranden räknat och ned mot marken. Det är denna sida som får ta emot mest tyngd. Hovväggen blir oftast tunnare här. Man ser också att hästen inte rör sig "rent". Nystning eller biljardering är ett resultat. Hoven pekar också oftast inåt eller utåt mot den höga sidan. Sprickor i hoven är inte ovanligt.

En liknande obalans kan naturligtvis också förekomma i hovens längdriktning, alltså från häl till tå. Och nu kommer vi in på grundorsakerna till fång. Om trakten är för hög och tån för kort underifrån kommer hästen "gå på tå". Det är då inte svårt att föreställa sig att tyngden fördelas ojämnt i hoven, där den mesta belastningen hamnar i tådelen av hoven. Hovbenet kan inte längre vara markparallellt.

Vad händer då inuti hoven med en sån obalans? När mer vikt hamnar i hovens tådel blir sammanbindningen mellan hovben och hovvägg i detta område överansträngd. Om hovmekanismen är reducerad erhåller inte läderhuden tillräckligt med blod. Otillräcklig blodförsörjning leder till att lameller och lamellhorn (som sammanbinder hovbenet med hovväggen) blir av sämre kvalitet. Lamellerna är nu deformerade och skadade på grund av dels överansträngning av en för brant hovställning, dels på grund av otillräcklig blodförsörjning. Resultatet är en betydligt försämrad förmåga att sammanbinda hovbenet med hovväggen.

Om man någon gång sett hur lamellerna i en hov ser ut samt vet dess funktion så förstår man hur en obalans i hoven kan påverka dessa. Lamellerna är till sitt utseende mycket lika de lameller som finns undertill på vissa svampar. Smala, tunna skivor, där friska lameller hos en hov faktiskt är mycket vackert att se på. Dessa lameller som producerar lamellhorn och dess sammanbindning mellan hovben och hovvägg, är det som tar emot hela hästen tyngd. Alltså man kan säga att hästen ”hänger” i denna anordning. Om man mäter upp sammanbindningsarean får man, om man bortser från den yta som uppkommer av att lamellerna går in i varandra, en area på cirka 125 kvadratcentimeter i varje hov.

Orsaker till en försämrad blodförsörjning är bland annat: Brist på rörelse, digitalartärer som kläms ihop av en hov med för höga trakter, ett konstant tryck av läderhuden mellan hovvägg och hovben på grund trånghet, m m. Oftast finns ovanstående orsaker på samma gång.

Vi har nu en mycket bräckligt situation i hoven med skadade lameller och lamellhorn av sämre kvalitet. Även läderhudens kapillärer är naturligtvis också skadade. Lameller vars struktur inte är jämn och fin utan de är vridna och olika långa. Nu behövs det endast någon utlösande faktor i form av en metabolisk störning, alltså en förändring av någon form i blodsammansättningen, för att akut fång skall vara ett faktum. Bland dessa utlösande faktorer kan nämnas:

Färskt gräs.
Hormonella förändringar under/efter en dräktighet.
Gift (cumarin) från t ex vitklöver, eller kemiska preparat t ex buta, antibiotika, kortison etc.
En hastig förändring i foderstaten, vilket gör att bakterier i matsmältningsapparaten dör i stora mängder, vilket ger en toxisk effekt.

Belastningsfång utlöses på annat sätt. Här är det en mekanisk påfrestning av redan skadade lameller och lamellhorn som ger akut fång.

När det med den redan otillräckliga blodförsörjningen till hoven följer giftiga substanser orsakar det en inflammation. Sårvätska läcker ut och blandas med hornproduktionen. Denna sårvätska med åtföljande tryck (något extra utrymme mellan hovvägg och hovben finns inte) gör att vi får en separation mellan läderhud och lameller. Nu är sammanbindningen mellan hovvägg och hovben förlorad i området för inflammationen. Det är denna förstoring av kapillärerna och den utsipprande sårvätskan som är upphovet till smärtan.

Inflammationen uppträder oftast endast i tådelen på grund av den tidigare beskrivna skadan i detta område. Om det enbart vore någon form av förgiftning som utlösande faktor för akut fång skulle läderhuden i hela hoven bli angripen eftersom hela hoven är blodförsörjd och gifterna fördelas jämt i läderhuden. Samtliga hovar skulle också bli angripna eftersom alla hovar är lika blodförsörjda. Det är dock vanligast med fång i enbart tådelen i båda framhovar och till och med i en framhov.

Nu då lamellerna har separerat så blir det ett större utrymme mellan dessa, vilket ger ett ökat blodflöde. Inflammationen dör gradvis ut så länge ingen giftig substans finns kvar i blodet. Hovbenets vikt "drar" heller inte i lamellerna eftersom dessa har separerat.

Emellertid så trycker fortfarande hovbensspetsen mot sulan, sammanbindningen mellan hovvägg och hovben har ju släppt tack vare inflammationen och hovbensspetsen ”faller ner” mot sulläderhuden, vilket är mycket smärtsamt, hästen väljer att lägga all vikt på traktregionen.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tack :bow: !

Citaten kommer från Dr.Strasser text:
The same steep hoof form is also responsible for a deficiency of blood flow and chronic overload of the dorsal part of the laminae, which sets
the stage for acute laminitis. (…)The "sudden" appearance of laminitis is brought on either by additional overload or several possible poisonous ingredients; however, these are not the causes for the laminitis, rather the "straw that broke the camel's back".

Alltså skulle orsaken till fång vara utformningen av hoven och symptomen i den akuta fasen triggas av t.ex. black walnut extrakt eller inulin.
Så egentligen så skulle det innebära att Pollits försökshästar var predisponerade för fånganfallen genom den traditionella utformningen av deras hovar eller ännu värre att de var skodda med järnskor.:smirk:

Vidar skriver Dr. Strasser
The overloading of the laminae can be borne for some time if there is optimal circulation and good horn quality (unshod hoof). If anything like a metabolic disorder occurs, such as an excess in protein, the overloaded area becomes inoamed. Horses show pain and shift their weight rearward, onto parts of the hoof where the laminae is still intact.
Jag kan hitta några saker som jag anser vara rent utav felaktiga. Protein orsakar inte någon ämnesomsättningsstörning som kan kopplas till fång, det fanns mycket forskning om den saken redan 2002.
Rent mekanisk borde smärtan inte komma från den sträckta lamelläderhuden men från tådelen där benet trycker mot sulan. Ytterligare en observation som inte stämmer in på min häst är att hans lamellrand var sträckt även mot trakten.
Sen kan jag ifrågasätta att man anser att man har lyckats när djuret har ont 3-5 månader eller hur kan man mäta sig fram till att 75% av lamelläderhuden inte längre är sträckt efter 5 månader?

Men det största frågetäcken för mig är: Hur kommer det sig att vildhästar får fång öt när den enda orsaken för det är skoning/hovformen???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Fortsättning på mitt inlägg ovan.

Åtgärder vid fång enligt Strassermetoden

För det första måste hästens trakter sänkas, hörnstöden kortas ned och för övrigt verkas så korrekt som möjligt. Hästen ska dessutom ges naturliga levnadsförhållanden, alltså inte ställas i box. Ju mer rörelse hästen kan ges desto bättre fungerar hovmekanismen och blodgenomströmningen. Detta gör att inflammationen snabbare läker ut och att trycket från inflammationsvätskan minskar eftersom den kan transporteras bort via blodet. Alltså med rörelse minskar smärtan i hoven. Det är således för att minska smärtan samt för att se till att det akuta fånganfallet snabbt går över, som rörelse är så viktigt. Inflammationsvätskan kan endast transporteras bort om hovmekanismen tillåts fungera, även för läkningsprocessen, vilken behöver den extra näring som blodtillförsel innebär är således rörelse viktigt.

Om hästen ställs på box med mjukt underlag kommer tån att sjunka ned i de mjuka underlaget och belastningen öka ytterligare i det smärtsamma området. Alltså får hästen mer smärta om tån tillåts ”peka nedåt”. Lägger man där till höga trakter så får man en situation med mer smärta samt ännu mer belastning på den redan ytterst bräckliga och redan separerade sammanbindningen mellan hovvägg och hovben.

En annan konsekvens av hästens orörlighet i en box är att hovmekanismen inte fungerar. Alltså stannar inflammationsvätskan kvar i hoven, blodet kan inte pumpas upp i benet. Blod kan lätt flyta nedåt, men inte uppåt, hovmekanismen är en viktig del i att blodet pumpas upp från hovarna. Blodet blir kvar i hoven och är i sig smärtsamt för hästen. Ofta ser man en kronrand som är svullen, detta beror på ansamlingen av blod eftersom det i kronranden finns ett stort venplexa som samlar upp allt blod som kommer nerifrån hoven. När hästen lyfter sitt ben pressans kronranden samman och blodet ”pumpas” uppåt i benet.

Med korrekt trakthöjd och kortade hörnstöd kommer hovbenet att lyftas något upp emot hovväggen. Kronranden som tidigare pressats nedåt av det roterade hovbenet kan återgå mot ett mer normalt läge. Detta gör också att hovbenet närmar sig hovväggen. Det förlorade fästet mellan hovben och hovägg kan dock inte återfås enbart genom att hovbenet kommer närmare hovväggen. När så lamellerna läker ut och bättre horn kan produceras kommer förbindelsen mellan hovben och hovvägg att åter kunna förbättras. Trycket från hovbensspetsen mot sulan lättar också och cirkulationen i detta område förbättras. Genom att trycket på kronranden minskar kan också bättre horn produceras i hovväggen. Med så mycket rörelse som möjligt kommer hornproduktionen i hela läderhuden att förbättras inom ett par dagar. För att hoven ska bli fullt frisk krävs åtminstone att en ny hovkapsel växer ned, beroende på hur allvarlig skadan i hoven var innan. Och naturligtvis har hästen inte smärta mer än i initialskedet.

Om nu hoven istället fortsätter ha höga trakter och hörnstöd eller att man till och med höjer upp hälen ytterligare kommer inte bara det akuta fångstadiet att förlängas, utan de redan påbörjade skadorna inuti hoven förvärras allt mer. Hoven är dessutom utsatt för risken av förnyade fånganfall.

En fullt frisk barfotahov kan också få fång, men utan några skador efteråt och det vanligaste är att hästen går försiktigt några dagar för att därefter vara i stort återställd från fånganfallet.

Om hästen tillåts röra sig ute i en hage med lämpligt underlag läker alltså fånganfallet ut snabbare än om hästen ställs på box. Detta innebär naturligtvis inte att man tvingar en häst med smärta att röra sig. Den har dock möjligheten att själv bestämma hur mycket den rör sig. Självklart ska man också med hjälp av någon form av medicinering ta bort den värsta smärtan. Så vid all behandling av en fånghäst måste man ha kontakt med veterinär, som avgör formen av medicinering.

Jag som SHP:are skulle heller inte komma på tanken att tvinga hästen att röra på sig. Hästen rör sig efter sin egen förmåga alltså helt utan tvång. Skulle hästen vilja ligga ner så är det helt OK och vi kommer inte att rekommendera ägaren att på något sätt tvinga hästen att stå, gå och röra på sig, något som illvilliga rykten låter påskina. Med adekvat smärtlindring så kan hästen röra sig och få i gång sin hovmekanism som är nödvändig för att hoven ska läka. Det skulle i detta läge vara kontraproduktivt att låta hästen stå stilla på grund av smärtan eftersom att hästen då inte ges möjlighet att röra sig, vilket är A och O för läkningen.

Det finns ytterligare en aspekt i detta att ha hästen ute och inte stalla in den i box. Det är en psykologisk effekt. En häst är ett flockdjur, hästen vill inte vara ensam. Endast i skydd av flocken kan hästen vara trygg, speciellt när hästen har begränsad rörelseförmåga på grund av sjukdom. Att vara instängd i box (och kanske ha hästkompisarna ute i hagen) och dessutom ha begränsad rörelseförmåga skapar stress hos hästen, som dessutom inte har tryggheten i flocken, en trygghet som innebär en minskad risk för att det är just den hästen som blir uppäten av ett rovdjur. Att det sedan troligtvis inte finns några rovdjur som attackerar hästen har ingen betydelse. Instinkten finns där, nedärvd sedan miljontals år. En häst som inte är i psykisk balans och trygg förhindrar också till viss del läkningen. Detta är känt sedan länge inom humanmedicinen.

Målet med fångbehandlingen är naturligtvis en frisk hov, som aldrig mer återfår ett kraftigt fånganfall.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Strasser är helt enkelt inte ett dyft uppdaterad på modern fångforskning(de senaste 20-30 åren).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

I vilket stadium av fånganfallet skall man sänka trakten. Vad skall man gör åt en lång tå(inte hög) med redan uttänjd lamellrand?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag vet ingen idag som höjer trakterna på en fånghäst.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
I vilket stadium av fånganfallet skall man sänka trakten.

Direkt på grund av den avlastande effekten på tådelen.

peter_lundin skrev:
Vad skall man gör åt en lång tå(inte hög) med redan uttänjd lamellrand?
PL

Tån raspas in till en hovbensparallell längd, alltså tåväggen ska vara parallell med hovbenet. Kan alltså innebära att en fånghov får raspas in mycket.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Jag vet ingen idag som höjer trakterna på en fånghäst.
PL

Vad bra!

Något att fundera på:
1. Varför drabbas in hela hoven och samtliga fyra hovar av fång? Det vanligaste är att endast tådelen blir inflammerad. Blodet, med dess förändrade sammansättning som utlöst fånganfallet, fördelas ju lika i hela läderhuden i alla fyra hovarna.
2. Varför är det inte så vanligt att hästar på 1 - 2 år får fång?

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Det här har jag funderat på länge, Hörnstödens vara eller icke vara. I alla urminnes tider så tillhör ju hörnstöden hästens anatomi avseende hoven och borde ju fylla ngn funktion i hovkapseln. Kan ngn förklara varför hästens hov är uppbyggd med hörnstöd och vilken funktion dom har samt hur en äkta vildhäst själv sliter sina hörnstöd.
Tog kontakt med Willis Lamm i Nevada, USA. Jobbar väldigt mycket med mustanger, i samarbete med BLM. Enligt honom behövs hörnstöden i klippiga områden samt för att ge stöd åt hästar med svaga trakter...här är en länk från hans hemsida där han förklarar sig lite:
http://www.ecis.com/~hplove/clo/heum9861.html
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Vem har sagt att inte hela hoven drabbas av fång?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Vem har sagt att inte hela hoven drabbas av fång?
PL

Visst kan hela hoven drabbas av fång, man får då en sänkning av hela hovbenet, en s k hovbenssänkning. Det vanligaste är dock att endast tådelen drabbas av inflammationen, vilket i så fall kan leda till en s k rotation med separation, där endast hovbenet sänks i sin främre del.

Det är dock ovanligt att alla fyra hovar drabbas, ibland bara en hov. Varför?
Och varför drabbas inte yngre hästar så ofta av fång?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nu tycker jag du låter lite negativ :smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Hej Britt-Marie!
Tack för ditt omfattande svar :bow: . Jag ska läsa igenom och funder lite och jämföra dina påstående med mina observationer.
Jag återkommer snart!

/N
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
När det gäller uppkomstfasen har ju faktiskt Pollit visat att en begränsning av blodtillförseln genom kylning hindrar uppkomsten av fång, däremot inte är det inte undersökt i den akuta fasen.
PL
Förr i världen var det ju vanligt att hästar med fång fick stå med hovarna i kallt vatten, gärna en rinnande ström. Gör man inte det längre?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

lizzie skrev:
Vet. har en teori om att när pållan är skodd så blir ju hoven fixerad iom skon.

Tyvärr är det fruktansvärt knöggligt och stenhårt i marken där jag bor. Och även om jag skrittat på åkrar och gräs så har just vä framhov blivit nerslitet mer än bara "slitmånen". Hon är alltså lite lätt ömfotad för tillfället.

Vad har du för erfarenheten när det gäller hovledsinflammationen när det gäller skoningen. Mår hästen bättre av att gå barfota.

/Lizzie

*lånar tråd*

Det är rätt som du säger i din första mening.Dock så är det inte till skada eller äventyrar din hästs överlevande om hoven blir till viss del "fixerad" så längen den blir anatomiskt skodd.

Vad gäller hovledsinflamationer så brukar det inte vara några problem så länge inte hovleden stressas utifrån smärta i belastningen och tar en onaturlig motriktning utifrån den smärta som uppkommer, utan hoven kan utifrån den enskilda individens exteriör själv skapa en naturlig överrullning så nära hovleden som möjligt i full belastning utan smärta i belastningsfasen. En ömmande sula eller för hårt sliten bärrand i en del av hoven kommer ofelbart att få den enskilda individen att avlasta den del som smärtar vilket lätt kan leda till en motsatt önskad effekt. Man kan enkelt uttrycka det, en avlastning i en kroppsdel ger en överbelastning i en annan.

Så länge hästen är bekväm och belastar sig utan smärta så är den individen bekväm i sitt rörelsemönster( obs läs utan ryttare eller yttre påverkan) men så snart den av en eller annan orsak på en eller flera delar av hoven känner smärta så kommer den under inga omständigheter finna det behagligt att belasta det ömmande området.

I dessa fall kan en sko som avlastar det ömmande området ge ett bekvämt understöd.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Visst kan hela hoven drabbas av fång, man får då en sänkning av hela hovbenet, en s k hovbenssänkning. Det vanligaste är dock att endast tådelen drabbas av inflammationen, vilket i så fall kan leda till en s k rotation med separation, där endast hovbenet sänks i sin främre del.

Det är dock ovanligt att alla fyra hovar drabbas, ibland bara en hov. Varför?


Britt-Marie
SHP

Jag skulle vilja veta vad som händer i hoven vid fång samt om hovens blodkärl har ngn betydelse samt om hästens belastning kan ha ngn inverkan på att det lättare blir ev. rotation fram men inte bak såvida man nu inte så som för dagen röntgar alla fyra ben för att utesluta rotation även bak vilket är omöjligt att se med blotta ögat.

Hovbensrotation och sulsänkning är enligt daglig kunskap två helt skilda saker och bör inte blandas ihop då sulsänkning enbart tydligen kan uppkomma utifrån sulans naturliga oförmåga att klara hovbenets belstning i belastningsfasen samt att hovbensrotation endast kan uppkomma utifrån överbelastning i överrullningsfasen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
*lånar tråd*

Det är rätt som du säger i din första mening.Dock så är det inte till skada eller äventyrar din hästs överlevande om hoven blir till viss del "fixerad" så längen den blir anatomiskt skodd.

Vad gäller hovledsinflamationer så brukar det inte vara några problem så länge inte hovleden stressas utifrån smärta i belastningen och tar en onaturlig motriktning utifrån den smärta som uppkommer, utan hoven kan utifrån den enskilda individens exteriör själv skapa en naturlig överrullning så nära hovleden som möjligt i full belastning utan smärta i belastningsfasen. En ömmande sula eller för hårt sliten bärrand i en del av hoven kommer ofelbart att få den enskilda individen att avlasta den del som smärtar vilket lätt kan leda till en motsatt önskad effekt. Man kan enkelt uttrycka det, en avlastning i en kroppsdel ger en överbelastning i en annan.

Så länge hästen är bekväm och belastar sig utan smärta så är den individen bekväm i sitt rörelsemönster( obs läs utan ryttare eller yttre påverkan) men så snart den av en eller annan orsak på en eller flera delar av hoven känner smärta så kommer den under inga omständigheter finna det behagligt att belasta det ömmande området.

I dessa fall kan en sko som avlastar det ömmande området ge ett bekvämt understöd.

Tack för ditt svar :bow:

I vanliga fall så har min häst stenhårda hovar och är inte speciellt ömfotad. Dock så är det ju nu stenhårt i backen och jätteknöligt i hagen, så nu märks det att hon är besvärad helt enkelt.

När det frös till så lyckades hon fläka upp en bit av hovväggen som jag fick knipsa av. Detta har gjort att hon haft dålig "Slitmån". Oturligt nog så var det just vä framhovs utsida, den som hon belastar allra hårdast.

Jag har en bra hovis som är noga med att hästan landar plant med hoven. Fick t o m en kommentar från vet. att jag fått tag på en bra hovis som lyckats verka och sko hästen så hon landar plant med hoven trots den felvinkel hon har i kotleden.

Så det blir nog till att ringa till hovis i morgon och h*n får komma och sko pållan. Vill ju inte att hon ska få andra problem bara för att min vet. TROR att pållans vä framhov mår bra utav att vara oskodd....

Finns det några typer ev "specialskoning" eller sjukbeslag som man kan använda sig utav vid problem med hov- och kotledsflammation??

/Lizzie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Hela hoven drabbas alltid.
Sen kan olika förhållanden påverka var det släpper mest.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 013
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 250
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 986
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 587
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp