Bukefalos 28 år!

Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Hmm.. var får jag tag på den där tyska doktor-sprayen då?
Vill nog gärna ha något lättflytande eftersom det är så djuuupa strålfåror med snusk i... tandborste var smart, ska offra en direkt när jag kommer hem! :idea:
Igår kom lillkillen äntligen hem :love: å hua vilken fart det blev i hagen! :p Rangordningen är fortfarande nu på morgonen en het fråga och ingen av hästarna har tid eller lust att prata med oss människor :crazy:
Tur att ingen av dem har skor, känns iaf lite bättre när man hör hur de tjongar på varann ibland :crazy:
Tror nog att jag väntar med hovis ett par dagar tills värsta stormen har lagt sig, annars står han väl inte still en sekund när han ska verkas :o :crazy:
Tack för råden!
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

*KL*

Fick tips om att läsa på denna sidan: http://www.patentskon.com/svenska/start.html
Jag har läst, funderat och tycker att det står en hel del matnyttigt där. (Även om jag inte förespråkar att sko hästar)
Vad anser ni tex om hur hovmekanismen beskrivs vid trång hov? Stämmer det med er uppfattning?

/T
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Lite snabbt bara

Jag är lingvist och jag orkar inte läsa pga mängden felstavningar, förenklingar etc etc

Dessutom reagerar jag negativt på den konstiga generaliseringen att hästar har underlägsna fötter eftersom den övervägande delen gräsätare har klövar. (Och att hästar automatiskt blir halta om man använder dem, rent bullshit!)

Det finns andra rena felaktigheter i text och bild som jag inte orkar dra upp

Kort sagt; han kan säkert säga något bra men i övrigt är han värre än mig på att generalisera.

Tez1 skrev:
*putteliputt*

Ingen som har någon tanke om detta?:confused:

/T
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Tez1 skrev:
*KL*

Fick tips om att läsa på denna sidan: http://www.patentskon.com/svenska/start.html
Jag har läst, funderat och tycker att det står en hel del matnyttigt där. (Även om jag inte förespråkar att sko hästar)
Vad anser ni tex om hur hovmekanismen beskrivs vid trång hov? Stämmer det med er uppfattning?

/T


Tycker iofs att skon ser rätt vettig ut . (Nu använder jag alltid ringskor på min ena så de kanske är därför). Men jag e lite misstänksam mot aluminium. Hade den funnits i järn hade jag nog kunnat tänka mej att testa..

Hmm ja nu e kanske inte jag rätt person att avgöra om den är bra eller ej. Det är väl som med allt annat här i hästvärlden. DOn efter person eller i detta fallet..Häst.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Hej,jag sköter en ardenner med fruktansvärda hovar!Dom e spruckna och långa,han är enormt plattfotad fram och har nu fyrkantiga hovar fram,bak är bättre.Men alla 4 hovarna e sneställda:cry: hans hovar har nästan alltid sett ut såhär!Men nu har jag fixat så att en hovslagare ska verka han:banana: Undrar nu hur man ska bära sej åt för att hovarna ska bli bra igen??:confused:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Minsann, vi är helt överens i detta. :)

Ett predikande för en viss sko som nästan liknar de eviga sanningarna från Str*sser-folket.

Skon har, som de flesta andra skor, eller barfotaverkning, sin plats vid rätt tillfälle/åkomma/situation/individ.

Här verkar ju dock budskapet vara att den är den totala frälsningen.

Sånt ger mig en sur smak i munnen.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Det finns ju egentligen ingen vettig beskrivning av skon o hur den är tänkt att fungera. Förmåga att utvidgas??
Jag vet vad Chris Johnston anser om onödig användning av ringsto pga dess negativa effekt på hovmekanismen.
PL
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Stravinski skrev:
Hej,jag sköter en ardenner med fruktansvärda hovar!Dom e spruckna och långa,han är enormt plattfotad fram och har nu fyrkantiga hovar fram,bak är bättre.Men alla 4 hovarna e sneställda:cry: hans hovar har nästan alltid sett ut såhär!Men nu har jag fixat så att en hovslagare ska verka han:banana: Undrar nu hur man ska bära sej åt för att hovarna ska bli bra igen??:confused:
Regelbunden verkning med korta intervaller (ca 4 veckor) av kunnig person.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Helt rätt.....

Skons stora stöd över hoven kan säkert ha nyttoeffekt vid någon typ av hovåkomma eller hälta, men vad det skulle vara kan jag i skrivande stund inte komma på :)

Ringsko med stråltryckare används ju ibland.
Vad förlängningen av stråltryckaren ända fram till tån skulle göra för nytta kan jag inte ens spekulera i.
Men jag är ju bara en enkel lärling, så vad vet jag :)

Det som är direkt avtändande är att hela sidan tjoar 'Halleluja!'

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

*trådlån*

Har en fråga om ett hovproblem till både hovslagare och barfotaverkare.

Min unghäst blev inte verkad som unghäst och därför tror jag att dessa problem har blivit. Han verkas enligt Aanhcp metoden och på två hovar har det börjat läka ut. Men kvarstår än så länge på två hovar diagonalt.

Det är som en lång spricka som går längst med hovväggen/lamellranden. Hovväggen är alltså separerad från resten av hoven något som en smal vallgrav kan man säga. (inte sk "godisdiken" ) Tidigare hade jag problemet att hovarna sprack upp eftersom den separerade hovväggen inte tålde någon belastning.

Han hålls inraspad nu på de sidor problemen sitter på och det har tagit bort problemet med sprickor.

Vad beror detta på, varför uppstår ett sådan här problem.
Han hade samma problem när han blev verkad av vanlig hovslagare och dessa kunde inte göra något åt det utan ville istället sko med skor och sulor. Därför vände jag mig till barfotaverkarna som faktikt gjort en förbättring. Men jag förstår nog fortfarande inte rikitgt varför eller vad det egentligen är?

Märkte på en loppis med ponnyridning att problemet är vanligt och tänkte därför att fler kanske har problem med samma sak?



Mumin
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Mumin_79 skrev:
*trådlån*

Har en fråga om ett hovproblem till både hovslagare och barfotaverkare.

Min unghäst blev inte verkad som unghäst och därför tror jag att dessa problem har blivit. Han verkas enligt Aanhcp metoden och på två hovar har det börjat läka ut. Men kvarstår än så länge på två hovar diagonalt.

Det är som en lång spricka som går längst med hovväggen/lamellranden. Hovväggen är alltså separerad från resten av hoven något som en smal vallgrav kan man säga. (inte sk "godisdiken" ) Tidigare hade jag problemet att hovarna sprack upp eftersom den separerade hovväggen inte tålde någon belastning.

Han hålls inraspad nu på de sidor problemen sitter på och det har tagit bort problemet med sprickor.

Vad beror detta på, varför uppstår ett sådan här problem.
Han hade samma problem när han blev verkad av vanlig hovslagare och dessa kunde inte göra något åt det utan ville istället sko med skor och sulor. Därför vände jag mig till barfotaverkarna som faktikt gjort en förbättring. Men jag förstår nog fortfarande inte rikitgt varför eller vad det egentligen är?

Märkte på en loppis med ponnyridning att problemet är vanligt och tänkte därför att fler kanske har problem med samma sak?



Mumin
Notis; det kan väl inte kallas trådlån om tråden i sig är till för alla frågeställningar

Är det hålväggar han har, din häst. Eller?
Långt gången lamellrandsröta?

Jag skiljer på det genom att en hålvägg är torr, infektionslös liksom. Och beror till största delen på felbelastning.
En långt gången lamellrandsröta bildar också "fickor" men med röta som luckrar upp lamellranden.
Kan du inte fråga din hovvårdare vad h*n tror att det är?
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

_Eva_ skrev:
Vi har mycket hårda grusvägar och en del asfalt.

Är det någon som har testat gummiskor http://www.softlife.se/. Funderar på om det är ett alternativ. Viss stötdämpning och fäste på asfalt torde det väl bli?

Någon som har funderingar kring att sko med dessa gummiskor?
Fördelar? Nackdelar?

mvh Eva

På hovslagarföreningens fortbildningskurs block 1 visas en rörelsestudie filmad med höghastighetskamera på en häst skodd med gummiskor i lätt trav på asfalt. Har man sett den filmen vill man inte gärna sko med gummiskor.
Vid isättningen så tar hoven tvärstopp så trakten lättar från underlaget, kotleden kotar över framåt trakten slår ner i underlaget kotleden viker bakåt och fullföljer med överdrivet genomtramp.
Jag tror att dom möjligtvis kan ha den filmsekvensen på Strömsholm om du vill kolla upp det. Chris Jonston brukar ha den med i sina föredrag.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Så du menar att gummiskon har ungefär samma egenskaper som en broddad sko vintertid??
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Sibra skrev:
Så du menar att gummiskon har ungefär samma egenskaper som en broddad sko vintertid??

Ja som en fyrbrodd på frusen barmark.
Eller fyrbrodd på våren när vintern är över och hästägaren inte orkar skruva ur brodden. En vanlig orsak till kotledsinflammationer.
De på senare tid så populära bootsen som knäpps på hovarna har samma negativa egenskaper plus att dom helt ställer hoven ur balans då de modeller jag har sett förlänger tån en hel del.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovfrågor av alla typer

Bara på frusen barmark? Fenomenet bör väl vara detsamma på all mark...? Ok, lera och mjuk mark tillåter väl en del "glid" men all "hård" mark, som vinterväg, is, hårt packad snö mm. ger ju samma tvärnit på brodden. Som jag ser det bör det ju innebära ca 6mån. med överkotning pga. tvärnit. Vore tacksam för din syn på det.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Hon har pratat om hålvägg , men då den första verkaren inte tyckte att det var hålvägg blir jag konfundersam. Någon röta är det inte så det kan väl inte vara så mycket annat. Hovväggsseparation?
Litar på min verkare och tycker att hon är kanonbra, bra med hästarna och gör ett bra jobb. Vill bara veta mer om hur jag kan hjälpa honom mellan verkningarna.

Hur skulle du göra för att komma till bukt med det emindy?

Han får extremt lätt blåmärken om trakterna ell hovväggen blir för höga längst med lamellranden så jag trimmar honom varannan vecka två hovar i taget. Håller hans överrullning bra och så har hon raspat in hovväggen ganska rejält där sepparationen har skett och detta tycks hjälpa på de flesta ställen. Så den håller jag inraspad.
Lamellranden växer upp som ett "gummiliknande" valk vid sepparationen- alltså fäster inte i väggen utan går liksom förbi och lägger sig "ovanför" fast täcker liksom inte själva hålena. Undrar om det egentligen borde verkas ned eller om det har någon slags funktion att det bildas.

Funderar på om jag borde pröva att ge honom något tillskott, men det tordes öka tillväxten av hornet istället och det är inte där problemet ligger.

Han går på lösdrift och det är underbart att se hur hans bakfötter har förändrats och gått från plattfotad/ömfotad till en underbar skålformade trevliga hovar och ömmar inte längre bak.

Brukar framfötter normalt sett ta längre tid att förändras, de börjar komma så smått, det är inte förrens nu han tillåtit att ta något i sulan. Har pillat bli den då han haft något tunna sulor. Men nu smular det desto mer och formen börjar ta sig :d

Mumin
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

[QUOTE
=Mumin_79
Hur skulle du göra för att komma till bukt med det emindy?
Varför inte fråga ngn med medicinsk kompetens?

Han får extremt lätt blåmärken om trakterna ell hovväggen blir för höga längst med lamellranden så jag trimmar honom varannan vecka två hovar i taget.
Rena grekiskan
Funderar på om jag borde pröva att ge honom något tillskott, men det tordes öka tillväxten av hornet istället och det är inte där problemet ligger.
Hela hoven består av horn.
Inte alls fel att vilja påskynda hornproduktionen, så att hela hoven växer ner / blir frisk.

Hästen bär större vikt på sina framhovar varav de är känsligare.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Han får vart fall blåmärken men jag kan ta det på finska engelska spanska eller latin om du föredrar ;-)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
91 886
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hästvård Vi skapar en ny tråd för årets avmasknings frågor, för den som vill påminna sig om tidigare diskussioner finns den gamla tråden här...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
58 234
Senast: AstaKask
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
149 150 151
Svar
3 013
· Visningar
167 898
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp