Bukefalos 28 år!

Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag har sökt medicinsk hjälp men det fanns ingen hjälp att få. Han blev friröntgad och utlåtandet var för tunna sulor. Hålväggen sade de inget om och rekommenderade skor på alla 4 och sulor.

Tyvärr är jag extremt kritisk till att sko hästar under 5 års åldern eftersom de fortf växer. Jag tror på att barfota är bäst men inte till vilket pris som helst givetvis. Har fått anpassa mig mycket för min hästs skull och det börjar se riktigt bra ut. Tvingar honom inte att ¨gå på grus, han ömmar inte alls i hagen och omgivningen och han går på 10 hektar stor lösdrift. Han ska få fortleva sitt liv så naturligt som möjligt. Och kan han inte i slutändan bli riden utan skor, vilket jag med denna goda utveckling tror att vi kommer kunna. Men om inte så tänker jag inte rida. Får väll fortsätta att trick träna och nöjja mig med lite körning och rida de andra hästarna.:smirk:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Om jag inte trimmar honom och han får högre trakter får han blåmärken fram till. Lite som om jag skulle gå på stiletter får jag jävligt ont i mina fötter i framkant. Har inte sett det på någon annan häst men han får som sagt blåmärken om det går för lång tid mellan verkningarna.
Eftersom han var ohanterlig när jag fick honom och inte hade blivit verkad regelbundet. 2 gånger på 2 år så såg han förjä...klig ut i hovarna och var sprucken och har då fortf som sagt hålvägg som håller på att läka ut. Hade vanliga hovslagare från början men tillståndet blev endast värre. Genom att trakterna och hovväggen lämnades för hög så blev belastningen på hovväggen fram värre och hovväggen släppte mer och mer och sprack upp i lodräta sprickor. Nu när trakterna och hovväggen hålls nede och rundningen hålls rund så har han blivit bra på 2 hovar och bättre på 2 så jag är mycket nöjd med utvecklingen :love: Dessutom går han helt bekymmerfritt nu på bak :bump: :bump: har gårr från plattfot till trevlig skålform på ett halvår :banana: :banana:
Ska ta lite bilder någon dag så kan jag visa skillnaderna

Tack för svaret, vill gärna ha svar från traditionella hovslagare också hur de skulle takla problemet. Inte ett dugg anti mot traditionell hovvård, bara att aanhcp metoden funkat bättre i just vår situation
Sedan tycker jag att många skor onödigt. Har en ponny hemma som varit barfota hela sitt liv, har mycket fina hovar och sliter inte alls för mycket och hon blev på försäljningsstallet skodd direkt fram. Varför? Jo det ska vara så :mad: Onödigt. Skodde av henne förra veckan :smirk:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jo men det är just hovväggen jag håller nere för att belastningen inte ska bli så stor, så att det ska fästa igen. Hålväggen blir bättre och bättre nu när det hålls nede och därmed mindre belastning på området. Och metoden verkar fungera mycket bra.
Vad används för metod tradtionellt för att läka ut hålvägg?

Jag verkar inte min häst själv, lämnar det till de proffesionella. Har gått en kurs får att få en inblick och jag hjälper till genom att hålla avrundningen. Men allt annat lämnar jag till dem med mer erfarenhet vilket jag tycker är självklart, men det hindrar mig inte att vilja veta mer och lära mig mer. Därför är beskrivningarna inte särskillt proffsiga :smirk: men ni förstår nog ungefärligt iallfall :D
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

De flesta hästarna som RIDS brukar nöta ner sina trakter för mkt.
Då blir tån lång.Därför bör man hålla koll på det innan det händer.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

:confused: Ehmm oki, vad har det med hålvägg att göra? Min hästs trakter växer mycket fort och han hinner inte slita ned dem. Tvärtemot han behöver verkas ofta eftersom han växer så pass fort.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

SO Hovslagare skrev:
Ja som en fyrbrodd på frusen barmark.
Eller fyrbrodd på våren när vintern är över och hästägaren inte orkar skruva ur brodden. En vanlig orsak till kotledsinflammationer.
De på senare tid så populära bootsen som knäpps på hovarna har samma negativa egenskaper plus att dom helt ställer hoven ur balans då de modeller jag har sett förlänger tån en hel del.

Borde inte det bero på materialet i skon (både påspikade och boots)?

Jag har sett många olika boots och alla har inte lika sulor och borde därför inte ge lika friktion mot underlaget.

Har du sett någon häst röra sig med boots? isf vilka? Vilka modeller anser du förlänga tån?
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Mumin_79 skrev:
Hur skulle du göra för att komma till bukt med det emindy?

Jag vet inte vad jag skulle göra annorlunda eftersom jag inte sett hovarna. Men det låter vettigt det ni gör.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Sibra skrev:
Bara på frusen barmark? Fenomenet bör väl vara detsamma på all mark...? Ok, lera och mjuk mark tillåter väl en del "glid" men all "hård" mark, som vinterväg, is, hårt packad snö mm. ger ju samma tvärnit på brodden. Som jag ser det bör det ju innebära ca 6mån. med överkotning pga. tvärnit. Vore tacksam för din syn på det.

Packad snö och is tillåter en utmärkt glidfas.
Broddad sko på is är riktigt skonsamt underlag att rida på.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

emindy skrev:
Borde inte det bero på materialet i skon (både påspikade och boots)?

Jag har sett många olika boots och alla har inte lika sulor och borde därför inte ge lika friktion mot underlaget.

Har du sett någon häst röra sig med boots? isf vilka? Vilka modeller anser du förlänga tån?

De modeller jag har sett heter Easy boot och Mac scott boots eller nått sånt. Bägge modellerna skapade liknande problem med reaktioner i karpus/kotled och tryckskador på hovväggen dorsalt.

Det finns säkert bättre modeller än dessa men de har jag ingen erfarnhet av.

Jag skor en hel med olika typer av plast och gummiskor men de hästar som går med dessa beslag rör sig endast på anpassat underlag som tillåter glidfas.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

SO Hovslagare skrev:
De modeller jag har sett heter Easy boot och Mac scott boots eller nått sånt. Bägge modellerna skapade liknande problem med reaktioner i karpus/kotled och tryckskador på hovväggen dorsalt.

Det finns säkert bättre modeller än dessa men de har jag ingen erfarnhet av.

Jag skor en hel med olika typer av plast och gummiskor men de hästar som går med dessa beslag rör sig endast på anpassat underlag som tillåter glidfas.
Old Macs kan jag hålla med om att de mycket väl kan ge ett för agressivt fäste på vissa underlag. De är ju mönstrade liknande som vandringskängor.
Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om Easybooten, men å andra sidan har de ändrat bra mycket runt årsskiftet 2005 så de kan mycket väl ha ändrat sulmönstringen också.

Tryckskador på hovväggen? Hur ser du det? Jag vet att nitarna på spännet tidigare gett tryck där, men det är ju ännu en grej som de fixade till uppdateringen januari 2005
Men Old Macs har väl inget som kan trycka frampå hoven?

Vilka underlag tillåter inte glidfas med gummiskor? Hård packad grusväg och asfalt, eller?

Jag omformulerar min fråga, har du sett detta med höghastighetskamera eller går det att se med blotta ögat? (jag tänker på att ingen uppmärksammat detta utan filmen du sett)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovfrågor av alla typer

skuggi skrev:
Hmm.. var får jag tag på den där tyska doktor-sprayen då?
Vill nog gärna ha något lättflytande eftersom det är så djuuupa strålfåror med snusk i... tandborste var smart, ska offra en direkt när jag kommer hem! :idea:
!
Kanske går att kolla på nätet efter återförsäljare av deras produkter..
Dr Schaettes heter märket.
Hovsprayen är inte giftig för varken hästen eller människan.

Finns även förutom hovsprayen( som är fenomenal på käckliga strålar och bärrandsröta:bow: )en hovpasta som kan användas i hålväggar eller uppverkade hovbölder,som heter Klausanpasta.
Också en effektiv naturprodukt.
Samma företag säljer också mineraler gjorda på örter mm,har själv använt det på mina hästar i över tio år.
(Näe jag är inte återförsäljare;) men gör reklam ändå då jag sett hästar må mkt bra av dessa naturliga mineraler)

Disskuterade "Rensa Strålen" med en kund idag,att den produkten är cancerframkallande osv..;)
När vi tänkte lite längre så tänker man..eh hästen går ju ständigt i sin egen mat liksom (gräs,eller i ströbädden)tänk vad de går och kladdar ut preparatet i maten hela tiden..:eek: de går ju ständigt i sin mat,hur äckligt är det inte då att använda giftiga produkter..usch!
Och har man brunn i närheten så hamnar det ju i grundvattnet..:crazy:

Visst inga stora mängder som dödar nån direkt,men i längden..usch igen!:eek:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Mumin_79 skrev:
*trådlån*

Har en fråga om ett hovproblem till både hovslagare och barfotaverkare.

Min unghäst blev inte verkad som unghäst och därför tror jag att dessa problem har blivit. Han verkas enligt Aanhcp metoden och på två hovar har det börjat läka ut. Men kvarstår än så länge på två hovar diagonalt.

Det är som en lång spricka som går längst med hovväggen/lamellranden. Hovväggen är alltså separerad från resten av hoven något som en smal vallgrav kan man säga. (inte sk "godisdiken" ) Tidigare hade jag problemet att hovarna sprack upp eftersom den separerade hovväggen inte tålde någon belastning.

Han hålls inraspad nu på de sidor problemen sitter på och det har tagit bort problemet med sprickor.

Vad beror detta på, varför uppstår ett sådan här problem.
Han hade samma problem när han blev verkad av vanlig hovslagare och dessa kunde inte göra något åt det utan ville istället sko med skor och sulor. Därför vände jag mig till barfotaverkarna som faktikt gjort en förbättring. Men jag förstår nog fortfarande inte rikitgt varför eller vad det egentligen är?

Märkte på en loppis med ponnyridning att problemet är vanligt och tänkte därför att fler kanske har problem med samma sak?



Mumin
Min första tanke när du beskriver den häst du tagit hand om, som inte hovarna skötts på är..

Om folk slarvar med hovvården så har de säkert slarvat med annat också,dvs mineraler ,foder avmaskning osv..
Så frågan är ju har hästen fortfarande obalanser i kroppen pga brister,hur mår hästens leder/kropp efter "taskig barndom" och felbelastade leder pga hovvårdsbrist?:confused:
Kan den ha kroniska skador?
Är det en slump att hästen har problemhovar diagonalt?
Jag tror inte på slumpen!:angel:

Att trakterna växer iväg fort låter oxå lite mysko..kompenserar hästen smärta nånstans.:confused:
Hur ser benställningen ut?Hur rör sig hästen?exteriör i övrigt?

Det du beskriver med separationer/hålvägg har jag sett på liknande fall med fd vanvårdade hovar,senast för några veckor sen på en häst som inte verkats på över ett halvår typ ,hovarna hade flutit ut till dasslock och hade sprickor ..:crazy:
Tyvärr ingen bild då ägaren skämdes över hästen tillstånd.(bra!:devil: )
Med regelbunden schemalagd verkning hoppas jag få ordning på den pållens fötter framöver.

Kommer ihåg en häst för några år sedan som köptes loss från hemska förhållanden..den hade stått på box ,overkad över 1 år..fruktansvärt äckligt,jag mår illa bara jag tänker på det.
Den hästen blev ok i hovarna,men ledernas framtid vågar jag inte sia om ,hästen såldes vidare när den såg ok ut..på utsidan.:crazy:

Mitt tips till dig:
Verka hästen ofta ,var fjärde vecka är en bra intervall på missformade fötter,kolla över balansen i foderstaten,kolla upp hästens kropp,glöm inte tänderna!Håll hovhygien,dvs se till att hålla efter ev käckliga strålar,bra miljö i hagar,bädd osv osv ,ja du vet..;)
Jag har sett många fall med "problemhovar" som försvunnit direkt då ev tandproblem åtgärdats.
Hästägare har ofta tackat mig då jag tjatat iväg hästen till tandläkarn..men det är jag som skall tacka dem.;)
En häst som slipper ha ont, och kan ta upp näring på rätt sätt är lättverkade och slipper problemhovar,om nu tänderna är orsaken.:angel:

Lycka till.:p
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Lilla Skutt skrev:
Kanske går att kolla på nätet efter återförsäljare av deras produkter..
Dr Schaettes heter märket.
Hovsprayen är inte giftig för varken hästen eller människan.

Finns även förutom hovsprayen( som är fenomenal på käckliga strålar och bärrandsröta:bow: )en hovpasta som kan användas i hålväggar eller uppverkade hovbölder,som heter Klausanpasta.
Också en effektiv naturprodukt.
Samma företag säljer också mineraler gjorda på örter mm,har själv använt det på mina hästar i över tio år.
(Näe jag är inte återförsäljare;) men gör reklam ändå då jag sett hästar må mkt bra av dessa naturliga mineraler)

Disskuterade "Rensa Strålen" med en kund idag,att den produkten är cancerframkallande osv..;)
När vi tänkte lite längre så tänker man..eh hästen går ju ständigt i sin egen mat liksom (gräs,eller i ströbädden)tänk vad de går och kladdar ut preparatet i maten hela tiden..:eek: de går ju ständigt i sin mat,hur äckligt är det inte då att använda giftiga produkter..usch!
Och har man brunn i närheten så hamnar det ju i grundvattnet..:crazy:

Visst inga stora mängder som dödar nån direkt,men i längden..usch igen!:eek:

Sant! Man ska passa sig vad man her på hästarna, de går ju och slickar och kletar på varann överallt, lätt hänt att något på ens rumpa hamnar i ögat på en annan ju...

Ska söka på det där iaf...




En annan undring jag har är vart bara-undrar tog vägen?
Efter att ha blivit beskylld för att ge felaktiga råd så vill man ju gärna se vad det är man skrivit som är så fel?
Men eftersom jag aldrig får veta det börjar jag misstänka att bara-undrar är en jä**la bluff som inte vet något själv och bara jä**as med folk. :devil:

Så upp till bevis eller ta tillbaka dina beskyllningar! :mad:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Tack för svaret. Ska absolut fundera runt hans foderstat.
Han är uppkollad av tandläkare och han har tandlossning just nu.
Han går alltid på fri tillgång av grovfoder och sockerfritt opelletterat kornfritt Hodson och Dorell.

Funderar på om jag skulle köpa något tillskott.
Prövat med biotin tidigare men då matvägrar han. Gillar inte doften. Men kanske att man skulle prova med kiselgur eller liknande.
Någon som fårr någon bra effekt med kiselgur?
Mumin
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

emindy skrev:
Old Macs kan jag hålla med om att de mycket väl kan ge ett för agressivt fäste på vissa underlag. De är ju mönstrade liknande som vandringskängor.
Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om Easybooten, men å andra sidan har de ändrat bra mycket runt årsskiftet 2005 så de kan mycket väl ha ändrat sulmönstringen också.

Tryckskador på hovväggen? Hur ser du det? Jag vet att nitarna på spännet tidigare gett tryck där, men det är ju ännu en grej som de fixade till uppdateringen januari 2005
Men Old Macs har väl inget som kan trycka frampå hoven?

Vilka underlag tillåter inte glidfas med gummiskor? Hård packad grusväg och asfalt, eller?

Jag omformulerar min fråga, har du sett detta med höghastighetskamera eller går det att se med blotta ögat? (jag tänker på att ingen uppmärksammat detta utan filmen du sett)

Tryckskadorna har visat sig i vägghornet där färgämne från blodutgjutelser avlämnats i hornet. Själva tryckskadan tror jag uppkommit i kronranden.

Ja asfalt och hårdpackad grusväg är två bra exempel.
Men även på tex gräs så kan en sko med för mycket grepp ställa till problem.

Det går att se en störning med blotta ögat men filmat med höghastighetskamera så ser man exakt vad som händer och vilken extrem påfrestning benet utsätts för.
Sen är det ganska många som uppmärksammat detta inte bara jag.
De flesta hovslagare som jag känner till är kritiska till plast och gummiskor.

Som jag ser det så har dom inga som helst fördelar då den för det första inte ger någon stötdämning utan en stötökning.
Och för det andra att hästen inte behöver stötdämning i beslaget.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Men om man bara skrittar med bootsen då? Typ som en hjälp vid övergång till barfota? Är det lika illa eller är det bara i högre hastigheter som det blir tokigt?
 
hjälp! pg vs. sos.

vill ha bilder och fakta om pg och sos.

fick rådet av veterinär att börja sko med nåt av dem efter kotledsinflamation.

fördelar/nackdelar?
 
Sv: hjälp! pg vs. sos.

Ingen som hört talas om pg-beslag eller sos-sko???
 
Sv: hjälp! pg vs. sos.

Tycker att PG skor är helt ok, om man har en hovslagare som vill sko med Pg beslag.
Jag brukar rita av hoven på den hästen som ska ha beslaget, och sen ber jag dem skära till plattorna, då behöver man bara ev putsa till kanterna lite.

sos skor vet jag inte vad du menar med...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
91 882
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hästvård Vi skapar en ny tråd för årets avmasknings frågor, för den som vill påminna sig om tidigare diskussioner finns den gamla tråden här...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
58 234
Senast: AstaKask
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
149 150 151
Svar
3 013
· Visningar
167 898
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp