Bukefalos 28 år!

Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Det var rätt uppfattat.
Eller kanske mycket plast?
Här så minns jag några av min ena hovslagares rysarberättelser.
Jag kan i alla fall trösta dig med att det är behandlingsbart och blir bra i de flesta fallen.
Inte om sulan vänder sig ut-och-in dock.
Så att den blir konvex i stället för konkav, så som sulan skulle kunna göra på min 28 år gamla vallak.
Honom skulle man ta död på om man tog av honom skorna och lät honom gå barfota.
Och det tycker jag vore synd, för han har många fina år kvar i livet.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

*lånar knapp*

När man talar om trollen brukar det ju heta. Så sent som igår talade jag om att jag förmodligen behöver sko mitt sto som varit barfota sedan aug-04.

Och igår kväll var det dax. Hon ville inte alls. Visade att det ömmade på grusvägen, på asfalten och bitvis i skogen. Min hovis kan inte komma förrän i mitten på nästa vecka så det finge bli en nödlösning, slå på ett par dojjor fram.
Inte så mycket att spika i men det gick ok, huvudsaken är att hon är smärtfri.
Så fort dojjorna var på så skrittade och travade hon villigt på betongen utanför stallet. (Vilket inte var ett alternativ ens i boots, jag testade)

Med anledning av att jag nu för att hon skall kunna göra sitt jobb måste hålla henne skodd resten av sommaren har jag funderingar på gummiskor.

Vi har mycket hårda grusvägar och en del asfalt.

Är det någon som har testat gummiskor http://www.softlife.se/. Funderar på om det är ett alternativ. Viss stötdämpning och fäste på asfalt torde det väl bli?

Någon som har funderingar kring att sko med dessa gummiskor?
Fördelar? Nackdelar?

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag har fått förklarat för mig följande, när det gäller gummiskor. I en järnsko kan hästen finna stöd och balans, hästens hov vidgar sig vid varje nedslag i en järnsko. Gummiskon skulle tydligen inte kunna ge samma rörlighet i hoven, eftersom den i sig är sviktande och då inte ger stöd som kan öka rörligheten i hoven.

Men vi får se vad expertisen säger om detta, de om några borde vara mera insatta i material som de arbetar med och hur de fungerar.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

hej Boj,
Men läser jag Lars-Erik Magnussons brev (finns på länken) där han agerat bollplank för skorna så skulle dessa vara ett väldigt bra alternativ för en barfotahäst som man måste börja sko.
För att bibehålla naturlig rörelse i hoven.

Har du kollat länken? Eller tänkte du på de där gummiskorna som har en metallkärna?

Någon med praktisk erfarenhet av dessa skor?

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Nej jag tänkte bl a på Öllovskon, inte den med metallkärna utan helt i gummi. Jag hade en bekant som provade den på några turridningshästar, det funkade inte då bl a en av hästarna fick någon slags friktionsskada på flera hovar. Det skulle ha varit en av orsakerna, tilläggas bör väl kanske att dessa hästar reds ju lite över det vanliga om man säger så.

Jag väntar med stor nyfikenhet på info från de som är insatta mer i det här.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Okej, bara så vi inte pratar förbi varandra.
Var det bara en av din bekants hästar som fick problem eller var det flera?
Hade de fler fördelar i stort? Har bekantingarna slutat med Öllöw helt eller andvänder de dem fortfarande till någon av hästarna?

Ja, jag väntar oxå med spänning på vad expertis som vanliga dödliga har för erfarenheter och funderingar kring dessa hippogrip.

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Men du Boj, jag googlade lite på öllöw. Hittade på deras hemsida men där står det att det är en gummisko med metall inuti (som jag misstänkte).
De skor jag är ute efter är bara i gummi, ingen metall alls och torde väl inte fungera som öllöw (om inte den finns i bara gummi då, men jag hittade inte någon sådan på deras hemsida).

Fortfarande ingen som har funderingar eller kommentarer kring detta med gummiskor?
Alltså rena gummiskor, ingen metall inuti.

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Ja men Öllow har haft även en sko utan metall inuti, och det var den som provades.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

AAAAHHH!
Då fattar jag... ...och är lite klokare.
Du ser, mycket kan man lära av andra här på Buke :D

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Det blir ingen hovmekanism med gummiskor.
Använd PG-skor i stället.
Metall mot hela undersidan på hoven som ger samma tryckfördelning som barfota och så stötdämpande gummi mellan det och marken.
På gamla PG-plattor kan man se nötningen efter hovmekanismen.
Det är f.ö. den som gör att plattorna går åt.
Sulorna håller fantastiskt länge.

PG-sko är som att ha med sig en liten portabel platta av perfekt underlag var helst som hästen går.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Inte_Ung skrev:
Det var rätt uppfattat.
Eller kanske mycket plast?
Här så minns jag några av min ena hovslagares rysarberättelser.
Jag kan i alla fall trösta dig med att det är behandlingsbart och blir bra i de flesta fallen.
Inte om sulan vänder sig ut-och-in dock.
Så att den blir konvex i stället för konkav, så som sulan skulle kunna göra på min 28 år gamla vallak.
Honom skulle man ta död på om man tog av honom skorna och lät honom gå barfota.
Och det tycker jag vore synd, för han har många fina år kvar i livet.

Du behöver inte trösta mig, jag har inga problem med mina barfotahästar, och innan de får problem så stora att en veterinär tillkallas så har de fått på sig skorna igen. Vem fan går och låter sulan vända sig ut-och-in utan att ringa hovis? Så dum är iaf inte jag...

Och jag skulle ändå vilja veta vad ni skrattar så gott åt?
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag har förresten en annan fråga (om man törs ställa den :crazy: )

Unghästen (3år) som jag har är på träning så jag ser honom inte så ofta som jag skulle önska.. :(
Nu var jag där igår och då tyckte jag att det ser ut att barka iväg nått gräsligt med hovarna...
De ser stooora ut i proportion till hans ben (om ni förstår hur jag menar?) mest väldigt höga men också ganska breda... alldeles för mycket hov tycker jag... hade tyvärr ingen kamera med...
Dessutom har strålfårorna blivit djuuuuuupa :( jag petade ner hovkratsen ända tills han ryckte åt sig benet :confused: det luktar inget vidare därifrån heller och hagen har går i är mest bara lera...

Han som har honom nu tycker att hovarna är superfina, hästen rör sig väl bra antar jag, är inte öm att gå på olika underlag men passtaktig (islänning)... Där han står i skogen finns ingen hovis jag litar på som är utbildad osv, så alternativet är att ta hem honom till min fina torra hage och hovis...
För inte ska de väl ha så djupa strålfåror? Visserligen ser ju hoven så hög ut att botten på strålfårorna kanske är på rätt ställe ändå? :crazy: Strålen är också väldigt hög tycker jag och med en djup mittstrålfåra.. tycker inta att den såg ut så när jag lämnade honom för en månad sen...
Så vad tycker ni? :confused:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Varför blir det ingen hovmekanism?

Om materialet kan vidga sig i sidled så låter det i mina öron som att hovmekanismen borde kunna fungera?

Anledningen till att jag ens tittar efter olika alternativ är att min häst har trånga hovar och min hovis svar på detta är barfotagång eller flappskor, typ.

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Därför att den kraft som skall vidga hovarna vid nedtrampet i stället går rakt ned i det mjuka gummit.
Hästar som hela tiden bara går på jättemjukt underlag kan få samma problem.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

skuggi skrev:
Vem fan går och låter sulan vända sig ut-och-in utan att ringa hovis?
Vissa barfotarörelser hävdar att alla hästar kan gå barfota.
Och att det bara är att härda dem för det.
Så de skulle göra det.
De anser att skor aldrig behövs eller är försvarbart.

Så bra att inte du skulle göra så.
Det är ju liksom bättre att låta bli.
Vissa hästar behöver skor, det är bara att acceptera.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Det är oxå som Boj skriver. att det blir friktion på hoven.
Det kan bli väl stor nötning av den.
På en metallsko så kan hoven röra sig utan större slitage.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Inte_Ung skrev:
Vissa barfotarörelser hävdar att alla hästar kan gå barfota.
Och att det bara är att härda dem för det.
Så de skulle göra det.
De anser att skor aldrig behövs eller är försvarbart.

Så bra att inte du skulle göra så.
Det är ju liksom bättre att låta bli.
Vissa hästar behöver skor, det är bara att acceptera.

Hmm... så har inte jag uppfattat barfota rörelsen... alltså visst att man kan tycka/tro att alla hästar kan gå barfota, men jag kan inte föreställa mig att de skulle fortsätta hävda det när sulan börjar vända sig?? :eek:
Det är ju en sak att härda hovarna, för det kan man ju, precis som vi kan härda våra fötter...
Och jag vet åtminstone EN barfotaverkare som inte alls skulle motsätta sig skor om det skulle visa sig nödvändigt...

Jag håller helt med, vissa hästar behöver skor. Vissa pga sina mjuka hovar (kanske beroende på avel osv) andra beroende på vad deras ägare vill att de ska prestera. Jag kan bara tycka att det kan vara trevligt att först testa om de klarar barfotagång innan man skor dem.

Så naturligt som möjligt i möjligaste mån :idea:
(nu tror jag att jag kom på en bra slogan) ;)
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Inte_Ung skrev:
Därför att den kraft som skall vidga hovarna vid nedtrampet i stället går rakt ned i det mjuka gummit.
Hästar som hela tiden bara går på jättemjukt underlag kan få samma problem.

:idea:
Sådär har jag aldrig tänkt när jag funderat kring gummiskor...
Men det låter ju vettigt förståss :)
Attans, jag som tyckte det lät som en sån bra grej med gummiskor... :(
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Inte_Ung skrev:
Därför att den kraft som skall vidga hovarna vid nedtrampet i stället går rakt ned i det mjuka gummit.
Hästar som hela tiden bara går på jättemjukt underlag kan få samma problem.

Ja FÖR mjukt underlag är en styggelse. Med massor av problem som följd. Just dessa gummiskor skall ju enligt tillverkaren inte svikta i höjden.

Nyfiken är jag ju ändå, på vad det är för nått. Fast firman som gör dem ligger i huvudstaden. Kanske man skall svänga förbi och köpa ett par och testa i skruvstädet..... Se om deras marknadsföringsargument verkar hålla..

Är det fortfarande ingen här som har provat hippogrip på sin häst?

mvh Eva
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Inte_Ung skrev:
Okej.
Kan jag tolka det som att du med detta erkänner både hovslagarnas kunskaper och att det ibland faktiskt behövs järnskor fastspikade på hästarnas fötter?
Samt att du inte tycker att det är djurplågeri att spika fast järnskor i levande hästhovar?
Det vore nog bra att få detta klarlaggt en gång för alla.
För allas skull.
NATURLIGTVIS!

Behövs skor skall man använda skor! Huvudsaken är ändå att det ligger en bra verkning i botten så att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
92 042
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hästvård Vi skapar en ny tråd för årets avmasknings frågor, för den som vill påminna sig om tidigare diskussioner finns den gamla tråden här...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
58 310
Senast: AstaKask
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
149 150 151
Svar
3 013
· Visningar
168 048
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp