Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gör du den bedömningen pga en flat?

Jag har ägt flertalet flattar och umgåtts med desto fler. Och har aldrig varit med om någon flatte som är rädd för underlag eller att gå över saker.
Så att det skulle vara vanligt är inget jag hört eller varit med om.
Nej, jag gör den bedömningen på grund av flertalet flattar, både som vi passat, hundar jag träffat på kurser, haft på dagis och vad folk med flatte sagt på jaktträningarna.
Det kanske fortfarande bara är en handfull av alla de jag träffat/hört om som haft det problemet, men med tanke på att inga andra retrievers jag någonsin träffat/hört om haft det problemet så anser jag det tämligen vanligt hos flattar.
Precis som jag anser det rätt vanligt att de får cancer och äter jord. (Seriöst, majoriteten av flatteägare jag träffat säger att deras flatte äter jord. What gives liksom? :confused:)
 
De avlivas de inte helt sällan. :mad:

Mvh jobbar på djursjukhus

På "mitt" djursjukhus jag jobbar på (ett av de största i Stockholm) är det ett jäkla problem med det där, att folk inte kan betala. Ibland är hundarna/katterna t.om försäkrade men folk har inte ens pengar till självrisken?! Och vill ta på avbetalning/faktura etc. Och så blir de förbannade när de inte får och startar uppror på facebook...

Nä, men om ni visste att det ligger hundratusentals kronor i obetalda fakturor från djursjukhuset och dräller hos folk som inte vill/kan göra rätt för sig så skulle de kanske ha lite bättre förståelse. :cool:

Jag såg någon under helgen som sökte omplaceringshund och skrev "jag är långtidssjukskriven så jag har inte så mycket pengar". :(

Det är störande att till och med när folk skriver att de inte har råd med så mycket pengar för en hund så skriver alltid någon "du har pm". De har alltså hundar (inte sällan verkar det vara en amstaffkull) som de skiter i om ägaren har råd att hålla eller inte.
 
@mandalaki min svärmor har verkligen inte mycket pengar (förtidspensionär) men har aldrig letat gratishund heller utan sparat för att ha råd att köpa. Kan hon så borde andra också kunna tänker jag? Nu fick hon ju köpa en av Nikes valpar förmånligt men hon bad aldrig om gratisvalp fast vi är släkt utan erbjöd sig betala (jag hade ju gett henne valp gratis om hon velat men maken hade redan bestämt pris med henne). Hon har rätt så knapert men hennes djur går alltid först och hon har undansparat för oförutsedda utgifter. Det enda jag vill säga med det här är egentligen att man kan ju ha det tunt i kassan men fixa det ändå, kan man inte det så bör man inte skaffa hund öht.
Vi har haft det ganska knapert själva men aldrig att man hade gått ut och letat gratishund då heller, det känns bara oseriöst.
 
@mandalaki min svärmor har verkligen inte mycket pengar (förtidspensionär) men har aldrig letat gratishund heller utan sparat för att ha råd att köpa. Kan hon så borde andra också kunna tänker jag? Nu fick hon ju köpa en av Nikes valpar förmånligt men hon bad aldrig om gratisvalp fast vi är släkt utan erbjöd sig betala (jag hade ju gett henne valp gratis om hon velat men maken hade redan bestämt pris med henne). Hon har rätt så knapert men hennes djur går alltid först och hon har undansparat för oförutsedda utgifter. Det enda jag vill säga med det här är egentligen att man kan ju ha det tunt i kassan men fixa det ändå, kan man inte det så bör man inte skaffa hund öht.
Vi har haft det ganska knapert själva men aldrig att man hade gått ut och letat gratishund då heller, det känns bara oseriöst.

Bara man har råd med försäkring, eller motsvarande belopp på ett vårdkonto för hunden, så är jag nöjd. Att man kan spara ihop till inköpspriset skulle inte räcka för mig. Man måste veta att man har råd om hunden plötsligt blir sjuk eller skadar sig, att man har råd med dyrt foder om det är det enda som funkar för t ex en allergisk hund osv.
 
Jag och Pu har varit på skyddsläger hela helgen och haft superkul! Härliga skratt med sköna vänner och riktigt fina utföranden från hundarna :)!

Pu har skött sig fint och börjar falla på plats mer och mer! Hon har fått träna dubbel (hennes favoritmoment :D), fasttagande, korgbevakning, transporter (som börjar bli riktigt fina i både ärm och i korg :up:) och sen jobbat med bett i massa olika utföranden. Vi var rejält trötta och supernöjda igår, jag och min lilla skyddsgrävling :love:

B74F858A-D57E-4579-A9B0-34B1E3AD6088.jpeg
 
Ja cancern skriver jag under på. Haha jord?! Har jag aldrig träffat på en enda som gjort, däremot var min en ihärdig bajsätare i ungdomen. Fy fanken alltså.. Hade föredragit jord där :D
Jorå, bajsätare verkar många också vara (bland annat tiken vi passar nu :wtf:) men har träffat ett antal som ihärdigt står och käkar jord varpå ägarna säger ”jomen de har ALLA mina flattar gjort!” :rofl:
 
Nästan alla hundar jag haft och passat har ätit jord.. trodde det var nått hundar gjorde liksom. Men de kanske tar seden dit de kommer?
Så fort man tar en paus ska det grävas hål, tuggas rötter och ätas jord..
 
Nej, jag gör den bedömningen på grund av flertalet flattar, både som vi passat, hundar jag träffat på kurser, haft på dagis och vad folk med flatte sagt på jaktträningarna.
Det kanske fortfarande bara är en handfull av alla de jag träffat/hört om som haft det problemet, men med tanke på att inga andra retrievers jag någonsin träffat/hört om haft det problemet så anser jag det tämligen vanligt hos flattar.
Precis som jag anser det rätt vanligt att de får cancer och äter jord. (Seriöst, majoriteten av flatteägare jag träffat säger att deras flatte äter jord. What gives liksom? :confused:)

Då kanske du ska uttrycka dig att alla de flattar du har träfffat har varit rädda för underlag. Inte klumpa ihop att det är vanligt att alla flattar är rädda för underlag.

Jag har som sagt en helt annan erfarenhet, och rädda flattar har jag aldrig sett. Mer övermodiga, glada och framåt. Har även träffat många flattar inom retriverjakt.
Äta jord har jag inte varit med om, men cancer har jag haft flera som fått.
Cancer är vanligt hos flatten enligt statistik hos försäkringsbolag och forskning. Rädda flattar måste vara en minioritet.
 
Nästan alla hundar jag haft och passat har ätit jord.. trodde det var nått hundar gjorde liksom. Men de kanske tar seden dit de kommer?
Så fort man tar en paus ska det grävas hål, tuggas rötter och ätas jord..
Jag ser det också jätteofta, både hos några egna och hos många bekantas.
 
Äta jord/bajs/löv ofta är en fixidé som grundar sig i stress. Har träffat på flera hundar med dessa fixidéer och gemensamt för alla har varit högenergiska hundar som legat nära till stress.

Ofta uppstår sånt här i situationer hunden inte helt hanterar ex i hundgård, hos hundvakt, när den behöver stå vänta osv.

Ang Flattar och underlag så har jag en vän med en sådan Flatte. Den äter även löv och har stor separationsångest. Det är ägarens 3:e men första som är såhär. Det är en hund med för hög energi som lätt går upp i stress.
 
Jag tror att de lär upp varandra.
Men det är inte stress i vårat fall. Man är på promenad, går upp på en bergsknalle och stannar för att titta på utsikten medan hundarna gräver varsin grop och verkar njuta stort av att tugga i sig grejer ur gropen, bita av lite rötter etc. Kanske att någon lämnar sin grop och gnager på en pinne istället. Eller kliar ryggen i ljungen. Eller bara tittar på utsikten. Ser det som ett tecken på att de tycker att det är en fin stund.

Sen har min vovve blivit en notorisk bajsätare sen hon började banta, men det är en annan historia..
 
Jag tror att de lär upp varandra.
Men det är inte stress i vårat fall. Man är på promenad, går upp på en bergsknalle och stannar för att titta på utsikten medan hundarna gräver varsin grop och verkar njuta stort av att tugga i sig grejer ur gropen, bita av lite rötter etc. Kanske att någon lämnar sin grop och gnager på en pinne istället. Eller kliar ryggen i ljungen. Eller bara tittar på utsikten. Ser det som ett tecken på att de tycker att det är en fin stund.

Sen har min vovve blivit en notorisk bajsätare sen hon började banta, men det är en annan historia..
Jag ser inte heller att det hänger ihop med stress. Här verkar det mer handla om att de letar efter nått speciellt som de gillar. Finns ett par ställen i stora hagen där det nästan alltid är nån som stannar till och tar ett par slick, alltid i samma lilla grop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 280
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 562
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 387
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 661
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp