TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Idag är kallt men iallafall sol! Känns bra,tänk vad lite sol o avsaknad av blåst kan göra!
Pålle är kvar på djursjh,men mår ganska bra.De tar prover för brinnande livet o taxan tickar.......men bra tycker jag iallafall.
Vet ej om han får åka hem idag,de skulle först analysera lite urin osv så får vi se vad det visar.
Tror dock de vill bli av med honom.....lika lugn som han är hemma,lika brötig är han borta.Han far visst runt i boxen å för ett helsickes liv:grin:
Mer vet jag inte för tillfället,så bara att vänta!

Det där med hästeriet,ja man har ju själv valt..... Kan ju bara konstatera att man skulle ha betydligt mera valmöjligheter om man inte hade dessa fyrbeningar.
Det är ju inte helt lätt att resa,flytta,ha vilket jobb som helst osv.
Bara att umgås med vänner,om man har några kvar:angel: kräver ju en viss planering,särskilt då om man dessutom arb skift.Har man dessutom ingen att be om hjälp,ja då är det ju ännu svårare!
Medger glatt att det är betydligt lättare att skaffa dem än att avyttra dem!!
Men,tycker man att livet man lever är patetiskt o torftligt kanske man ändå måste ta sej en funderare........Är det värt detta?Man KAN ju faktiskt förändra sitt liv,nä det är inte lätt,men det GÅR,och nån gång kanske man måste,för sin egen skull?
Inte vet jag. Visst gnäller man ibland o vill lägga ner allt,men eftersom jag fortsätter så har jag nånstans kommit fram till att mitt liv ändå är ganska ok och att det är värt allt.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Men hysteri kan det kännas som ibland :)

Ang datorn och ensamhet.
ibland tycker jag att det är bra med nätet att man kan vara social ändå. Finns säkert många människor som umgås genom nätet som kanske har sociala eller fysiska handikapp. men genom nätet kan de skaffa intressen och vänner att umgås med.
Sen kan det ju bli tvärtom, att datorns lätttillgänglighet gör att man hellre umgås på nätet än går ut och är social IRL , fats man har vänner.
Vilket kan isolera en oxå.

Men i stort tycker jag att internet är kanon! Finns så mkt information man kan skaffa och man kan ta reda på saker snabbt och lätt. och man kan ha kontakt med folk som bor långt bort och skicka kort osv.
Och inte minst skaffa nya vänner, som här :)

Sen kanske man får sätta tid-lås på sommaren så man kommer ut i solen oxå :)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hoppas att pålle mår bra! Vet själv hur det är att ha pålle (eller andra djur) på sjukan.
Min gubbe fick svår kolik för 3 år sedan ungefär. Hamnade på intensiven på Ultuna:(, först 3:e visste de att han skulle klara sig. Var där 1 vecka.

Våran hund Doris, blev biten 3 gånger av en annan hund, sista gången klarade hon sig inte utan fick avlivas...:cry:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

jag satt och tankte haromdagen om att gora mig av med pallarna.. helt sluta och gora ngt annat.. da blev det, ok nu ar det inga pallar i stallet, vad gor jag nu? vad skall jag spendera pengar pa? aka till stan och handla?? nej tack later inte skoj. ga pa kurser? hmm visst jag kunde resa pa en sekund utan att behova ta hansyn till ngn eller ngt.. bara packa vaskan och dra.. men det blev, NEJ jag vill inte det.. jag skulle vara sa totalt lost utan pallarna/kissen/honsen.. jag behover inte folk/humans i mitt liv egentligen.. emellanat visst men inte dagligen.. jag klarar mig bra som det ar..
jag har valt detta livet, och aven om det kan bli tungt ibland ar det battre an alla andra alternativ.. sa kanner jag det nu i alla fall..
det ar helt ok att ha pallar for sin egen skull. att det ar jobbigt att avliva dem nar den dagen kommer det far man bara ta med i berakningen..
och med det skall jag nu ut med vatten igen.. toots
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL

Här det -12 och sol.
Har som vanligt inget att göra. Ska till stallet i vanlig ordning i em - det vanliga där med "plocka skit", fixa käk och vatten. Ta in och borsta lite mm
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

de är aldrig lätt att avliva sina vänner men till slut så kanske amn måste....

visst kan man ha vänner o förhållanden men hästeriet är en begränsande faktor eftersom hästarna alltid går först...

sedan finns de ju andra faktorer mer eller mindre frivilliga som kanske gör att de antingen väljer att leva ensammen eller försvårar att hitta någon...
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

:bow: precis...du träffaar spiken med stekpannan...:laugh: hur de än är så har man alltid ett val...o hitintills överväger fördelarna...:laugh:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja,det är väl ungefär som jag känner oxå!
Vad i hela friden skulle jag ta mej för om inte pållar o hundar fanns??
Här är det ju lite tvärtom,har ju folk i huset hela tiden i stort sett,så jag har pållar för att SLIPPA umgås:angel:
Ja,iaf slippa umgås med folk jag inte skulle valt att umgås med i vanliga fall,eller hur jag nu ska uttrycka mej.
Men ibland vill man ju göra annat oxå.......

Jag säger inte att man får ett rikare liv för att man gör sej av med djuren o sätter sej i en lägenhet!
Och man måste ju inte bo i lgh för att man inte har hästar?! Man kan ju välja att bo var man vill! vad jag säger är att man kanske skulle ha fler möjligheter att skaffa sej ett umgänge,om det är det man vill. Man har ju betydligt mer tid att t.ex gå på kurser,vara med i föreningar,engagera sej i div saker som intresserar en,skaffa ett jobb med knasiga arb tider osv.Ja på det hela taget har man mer tid att aktivt söka sej ett umgänge man trivs med och vill ha.
För jag tror att man måste vara aktiv om man vill ha ett fungerande "umgängesliv"( vad heter det? Tappar ord!) Inte sitta passiv,som jag gör!Och själv faktiskt har valt!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Håller med och känner igen mej i det du skriver!

Mitt hästeri är nog ett sätt för mej att vara aktiv och hålla igång mej.
Visst är det kämpigt ibland och ensamt, men ibland funderar jag på vad jag skulle göra istället.

Mer pengar skulle jag ha, men jag vet inte vad jag skulle kunna köpa för att fylla ut det jag får av hästarna rent känslomässigt.

Mer tid, ja. men det skulle nog leda till rastlöshet.

Mockning kan vara trögt en kall mörk vinterkväll, när man är trött och hellre vill äta middag och ligga framför tv:n, men i det stora hela är mockningen en egentid för mej där jag fixar och donar i lugn och ro.
Idag gick jag ner och mockade kl 9. Solen skiner och jag tycker det är skönt att pula och lyssna på radion i lugn och ro.
Det känns skönt när man tittar in i boxarna som är fyllda med ren halm och hökassarna luktar av gott hö :)

Sen när sommaren kommer , och man kan njuta på kvällar av ridturer i skogen (om inte Trullan bestämmer sig för att stallplan är roligare) då är de kalla vintrarna låångt borta.

Så för mej, är fördelarna större än nackdelarna med hästarna.
Skulle jag känna att nackdelarna tar över även under den varma perioden, ja då kanske jag skulle fundera på att avveckla.

Nåt jag saknar är en person att rida ut med , ja sambon går bra, men en kompis som man kan småprata med om annat, och som kanske peppar att ge sig ut de dagar när man låter latheten ta över :)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Nu har de ringt om pållen! Han är frisk som en nötkärna!Nu har jag ju pratat i telef m vet o kommer inte ihåg allt men man har tagit fyra olika njurprover,socker,vita blodkroppar,mm, allt ua. Urinprov ua.
Teorin nu är stenar som lagt sej för urinröret,flyttat sej alt pinkats ut.För att kolla det måste han drogas kraftigt och man går upp med en kamera i blåsan,mkt smärtsamt samt påfrestande för hästen så vi valde att låta bli,se tiden an o hoppas att det inte återkommer!
Så nu ska jag åka o lösa ut en dokumenterat kärnfrisk 23-åring,det var ju bra!Synd att det blir så dyrt för att konstatera detta bara!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Cho - skönt att pållen är frisk!

Jo, man har valt att ha det här livet, men det finns ju andra faktorer som ska till för att må bra. Jag har ju fyra barn och är gift, och ibland blir det gnissel när olika viljor talar. Att jag har en svacka nu har inte med hästeriet att göra, helt andra saker. Får väl göra som många andra och skapa ett anonymt nick:crazy:

Nä, bryt ihop och gå vidare, så blir det nog...

Min pålle verkar pigg och frisk nu iaf. Dottern rider idag också, men i helgen SKA jag ut. Hoppas att ryggen håller för det och att tosingen håller sig i skinnet.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

kunskap är dyrt vet du väl:laugh: ger mig tusan på att stenarna kom bort från urinröret när han började hetsa upp sig o härja runt ...lite stress ibland kan vara bra...:laugh:

vet en som lasta hästen i transporten vid kolikkänningar o åkte omkring ett tag...hästen blev lite stressad av transporter o sket alltid mängder i transporten....

metoden är inget jag skulle göra...men tydligen funka de bra för dem...
 
Senast ändrad:
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

den ovan namnda transport for colic method ar allmant erkand som en vag att losa colic, och recommenderas av veterinarer lite overallt.. helst skall det vara enormt bumpiga grusvagar lol..
och forstas helt pa vad colicen beror pa, det fungerar.. skulle inte tveka en secund att bade recommendera som att gora sjalv.. vid ratt tillfalle forstas..
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

cho sa bra palle ar a-aok. tror nog en stor sten har fullit fran din axel.. nu far han ata manga morotar och kissa nar du vill lol.. kanske ngt att trana pa.



och ngt helt annat.. om du har tid cho, kan du sanda mig en lista pa innehall i ditt folvaska.. borjar upptacka mer och mer att saker och ting skiljer sig haroch back home.. ar val mer intresserad vad folk anvander har.. nar du har tid...

nu skall jag nappa, tva stall fardiga och gor de andra tva sen.. totos igen
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Härligt Cho :bump::banana::bump:

Va skönt att han är frisk!! Hoppas det går lika bra att få hem honom nu i transporten.

Här började dagen tidigt med ett besök på stadens lasarett för tryckkontroll av gubbens nyopererade öga och det var så bra så, skönt de. Sen bar det av till banken för lite ärenden där sen åkte vi hem.

Fixade i ordning hos flickorna sen gick jag in och värmde mej för huvva va kallt det är! Iofs bara runt 6-7 minus men det drar kallt från sjön.

Visst är det så att man gör sina val här i livet och oavsett hur man har det så finns det alltid ett val.

När jag hade fått min infarkt kunde jag ha satt mej hemma här och tyckt synd om mej själv och varit livrädd för att få en till och kanske dö. Jag valde att INTE låta rädslan styra mitt liv utan istället leva fullt ut och uppfylla min barndomsdröm, en egen häst, medan jag fortfarande lever.

Att det inte blev riktigt som jag hade tänkt mej det här första året som hästägare gör inte så mycket. Jag hinner med det sen när handen är bra igen. Eller så går det åt pipsvängen men då får jag göra ett nytt val :D
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Härligt att höra att han mår bra och får komma hem.
Hoppas han går på snällt denna gången oxå.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Svackor kommer väl alla i men anonymt nick,näee du har ju oss alla här som du kan prata med om du vill,oavsett vad det är så hoppas jag att du kommer ur det snart.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja du sa det själv, bryt ihop och kom igen :grin: I bland är det vad man måste göra för att må bättre sen. Kram på dej och som Pinto säjer, vi finns här allihopa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 331
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 077
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 542
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
140 995
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp