Bukefalos 28 år!

Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@snow Håller med de andra, klart du ska ha betalt. Kan du inte bara smyga in det lite och fråga om du får ersättningen kontakt eller till ditt konto?
 
Mat idag (ingen annan som direkt skriver det här men hoppas det är ok? Är ju ffa kosten som blev helt hej-kom-o-hjälp-mig ett tag)

Jag skriver mitt matintag i Vad har/ska ni äta-tråden istället, men det skulle ju såklart kunna passa bra in här också. Vi hade en diskussion om det i januari någon gång om jag inte minns fel och vi var ett par stycken som skrev in vårt matintag här ett tag, men sedan rann det liksom ut lite i sanden. Jag vet inte om folk vill läsa eller ej, men skulle inte ha något emot det att plita in det här också då det definitivt är en stor avgörande faktor på beachigheten åtminstone i mitt liv.

Nu kommer ett off topic-inlägg, men det har väl "typ" med psykisk hälsa att göra.

För ett par veckor sedan hoppade jag in på ridskolan och höll en shettislektion (1,5 h tar en sådan i anspråk, plus att jag var där innan och fick instruktioner då jag aldrig hållit en sådan lektion tidigare). Jag blev då tillfrågad av min ridlärare med mycket kort varsel, hon hade själv influensa och alla andra vikarier var sjuka eller kunde inte av andra skäl. Jag fick ingen ersättning alls för detta men "en gång är ingen gång" tänkte jag och att ställa upp i ett krisläge kan jag absolut göra utan ersättning. Nu har jag fått frågan om hålla lektioner flera gånger från olika håll, både från min egen ridlärare och från två andra instruktörer (som är ungdomsledare på ridskolan och inte ridlärare). Har sagt nej de flesta gånger pga har haft annat för mig, men idag har jag lovat att hålla en ponnylektion åt en av ungdomsledarna som skulle resa bort. Kommer inte få någon ersättning den här gången heller. Jag vet inte om jag är snål men jag tycker att det är lite jobbigt att bli tillfrågad utan att erbjudas någon form av ersättning eller gentjänst. De jag hoppar in för får ju betalt för att göra detta och jag gör det alltså gratis.... Känner mig lite mesig men det känns på något sätt snålt och ogint att säga att "OK, jag kan hoppa in om jag får betalt för det". Bullen-frågan: hur ska jag hantera situationen?

Självklart ska du ha betalt! Du ska inte ens fråga om - du ska fråga när! @zassoo hade ett bra förslag tycker jag - lägg fram det som att det är den mest självklara sak i världen (för det är det) och fråga hur ni ska lösa det med ersättning. Kanske passar sig den frågan bäst för personen som du täcker för eftersom det är de som får pengarna per automatik, men du kan gott fråga ledningen på ridskolan först tycker jag.
 
Här är det en lysande bra dag både vädermässigt och humörsmässigt! Som grädde på moset har jag både motivation och möjlighet att äta bra hela dagen, så nu är det inte mycket som kan gå fel! Jag har inte riktigt lika mycket äcklig träningsvärk som jag hade efter förra gången som jag körde samma pass som igår, vilket känns bra med tanke på att jag ska ha PT-session i eftermiddag. Kan ju vara skönt att vara kapabel att åtminstone röra armarna då liksom... ;)
 
Hmm, jag är full av tankar idag. Gårdagen väckte mycket tankar och känslor. Så här på vintern visar jag mig ju endast i väldigt mycket kläder så ingen ser min kropp. Ute har jag alltid minst 4 lager med långärmade tröjor och fleece på mig och sen tjock vinterjacka på det och inne har jag också alla lager med tröjor på mig.

Igår hade jag en intervju med min bror som är träningsnarkoman och verkligen lever för sin träning och jag tänkte att han om någon borde förstå hur jag känner när jag springer, energin jag får och glädjen jag känner. Jag hade bara på mig 2 lager med tröjor så man såg kroppen mer och när vi sa hej då och kramade om varandra och han kände och såg min kropp så sa han att han var orolig för mig, att han blir orolig för att jag tränar så mycket och bränner fett jag inte har. Senare på kvällen masserade min kompis mig, vi brukar massera varandras axlar och sitta och prata, det är vår kvällsrutin. Efter en stund frågade hon mig om jag har gått ner i vikt, hon tyckte att mina axlar och armar är så smala och beniga och hårda.

Jag vill ju inte att alla i min omgivning ska kommentera min kropp, det blir jobbigt nu när det snart blir varmare och jag inte kan dölja mig i alla kläder. Jag vet inte hur jag ska hantera kommentarerna fast jag borde vara van efter 10 år med den här skiten. Det enda jag ser på min kropp är ju fett, fett, fett men sen säger andra att jag är benig. Jag vill ju dölja den här kroppen som jag ser som fet och äcklig i kläder och jag vill inte att folk ska oroa sig för mig. Jag vet inte hur jag ska få dom att förstå att det inte är någon fara med mig?
 
Suck, sitter på pendeln och surar över att jag glömde min matlåda hemma :( nåja, den finns väl kvar imorgon.
Har haft en bra dag annars! Har sovit massor sen igår så nu är både trötthet och sjukkänningar borta. Och fördelen med extrapass är mer pengar att lägga på nya vandringsskor :D

Har blivit en promenad idag och riktigt bra hundträning. Inte så beachigt dock. Veckan har börjat dåligt men ska springa imorgon om jag orkar, cykla fredag-lördag. Och nästa vecka ska jag se till att skaffa nytt gymkort!
 
@Qelina de säger ju så för att de bryr sig om dig. Visst skulle du kunna slänga iväg ett sms (om det känns konstigt att ta muntligt) om att du inte vill att de kommenterar din kropp, det kommer de förstå, men samtidigt tycker jag det är bra om de "håller lite koll" och säger ifrån om de är oroliga/du verkar bli sämre.

@snow klart att du ska ha betalt. Tycker @zassoo s formulering var bra, annars tycker jag sånt brukar vara lättare att ta i "förebyggande" syfte dvs inte precis när de frågar.

I allmänhet; helt ok att skriva i n maten tycker jag. Kan vara intressant, vet inte om jag kommer göra det själv dock.
 
Här är det en lysande bra dag både vädermässigt och humörsmässigt! Som grädde på moset har jag både motivation och möjlighet att äta bra hela dagen, så nu är det inte mycket som kan gå fel! Jag har inte riktigt lika mycket äcklig träningsvärk som jag hade efter förra gången som jag körde samma pass som igår, vilket känns bra med tanke på att jag ska ha PT-session i eftermiddag. Kan ju vara skönt att vara kapabel att åtminstone röra armarna då liksom... ;)

Vad härligt det låter och jag känner samma sak idag! :) Är trött men ändå på så gott humör att jag känner mig pigg och glad. Skumt. :p
Hoppas träningen idag går bra och att du inte är helt imobiliserad efteråt. :D Två timmar kvar till 45 min badminton här!
 
Idag har jag käkat vitlöksbröd med ost till lunch, lite lagom beachigt sådär. Nu blir det en promenad innan det är dags att äta något lite mer ordentligt och gå till gymmet.
 
Tog en promenad för att hämta ett paket som inte fått plats i brevlådan. Knäna känns, men gör inte lika ont som igår.

Passade på att köpa kebabkött + pitabröd också. Äter man sällan får man äta kaloririkt istället ;)
Det var extrapris på lösgodiset också, och uppenbarligen är jag tillbaka i mina bra vanor: "ja det var ju billigt, men vad ska jag med det till?".

Ska försöka fokusera på att plugga en stund till. Sen måste jag ut och posta grejer, för det glömde jag förut.
Märker också att jag är rejält stresspåverkad, kunde inte ens gå lugnt till affären med musik i öronen, kände hela tiden att jag måste kolla mailen, måste kolla facebook, måste hela tiden göra något mer än att bara gå.
 
Suck, sitter på pendeln och surar över att jag glömde min matlåda hemma :( nåja, den finns väl kvar imorgon.
Har haft en bra dag annars! Har sovit massor sen igår så nu är både trötthet och sjukkänningar borta. Och fördelen med extrapass är mer pengar att lägga på nya vandringsskor :D

Har blivit en promenad idag och riktigt bra hundträning. Inte så beachigt dock. Veckan har börjat dåligt men ska springa imorgon om jag orkar, cykla fredag-lördag. Och nästa vecka ska jag se till att skaffa nytt gymkort!
Hmm, jag vet inte om jag vågar skicka sms eller ens säga något :o Jag försökte lite fint byta ämne igår när de tog upp det men det fungerade inte. Ja, på ett sätt är det ju bra att de har lite koll eftersom jag inte själv ser sådant och på ett sätt blir det ju så fel när det blir så mycket fokus på min kropp. Svårt.
 
Igår hade jag en kompis här till sent in på natten så kvälls och nattmedicinerna intogs ovanligt sent och jag har varit seg hela dagen idag. På gymmet gick det inget vidare pga sömnbristen och sena mediciner, jag blev helt yr och var nära att svimma, allt var som i en dimma och suddigt men jag tog mig igenom passet. Det var inte för att jag ätit dåligt utan för att jag är så trött efter gårdagen och den sena natten. Nu är jag iaf nöjd att jag klarade av det iaf. Ska träffa kompisen och gå en promenad med henne och hunden nu. Hoppas på att yrseln ska gå över, blir till att ligga i soffan när jag kommer hem igen.
 
Suck, sitter på pendeln och surar över att jag glömde min matlåda hemma :( nåja, den finns väl kvar imorgon.
Har haft en bra dag annars! Har sovit massor sen igår så nu är både trötthet och sjukkänningar borta. Och fördelen med extrapass är mer pengar att lägga på nya vandringsskor :D

Har blivit en promenad idag och riktigt bra hundträning. Inte så beachigt dock. Veckan har börjat dåligt men ska springa imorgon om jag orkar, cykla fredag-lördag. Och nästa vecka ska jag se till att skaffa nytt gymkort!

Åh, vilka vandringsskor har du spanat in? :)
 
@snow, Tycker absolut att du ska ta upp det där med ersättning. En gång är ingen gång som man brukar säga, och krisade det ihop sig på grund av sjukdom förra gången kanske personen inte ens tänkte på det, men självklart ska du ha betalt för det arbete du lägger ner! De andra har redan kommit med bra förslag, och att försöka baka in det i det du säger så att det låter så naturligt och självklart som möjligt tror jag är en bra idé.
 
@Qelina, Jag förstår verkligen om du inte vill ha kommentarer om din kropp, men precis som @Jenka säger så gör de det för att de är rädda om dig. Det kan ju även vara så att de vill kommentera det för att de vet om att det inte är så du ser på din kropp? Men om det känns fruktansvärt för dig, och är något som bara triggar sjukdomen/ångesten, ta upp det med dem. Ett sms kan ju vara lättare än att ta det ansikte mot ansikte.
 
Det har faktiskt blivit ett aktivt dygn. Igår först ungefär 20 minuters promenad med hästen för att gå bort eventuell träningsvärk efter ridhuspasset i måndags och sen 4,5 kilometer powerwalk på kvällen. Idag har det varit en och en halv timmes ridning (cirkus, vi var nog ute lite längre egentligen men hade inte koll på exakt klockslag när vi gav oss ut) med mycket off-road-ridning där både hästen och jag fick jobba.
 
Välkommen tillbaka till tråden @Trollunge !! Kul att få se lite uppdateringar från Aus!

Här är det en lysande bra dag både vädermässigt och humörsmässigt! Som grädde på moset har jag både motivation och möjlighet att äta bra hela dagen, så nu är det inte mycket som kan gå fel! Jag har inte riktigt lika mycket äcklig träningsvärk som jag hade efter förra gången som jag körde samma pass som igår, vilket känns bra med tanke på att jag ska ha PT-session i eftermiddag. Kan ju vara skönt att vara kapabel att åtminstone röra armarna då liksom... ;)
Härligt inlägg @Mineur !!! Låter som en toppenbra dag! Hoppas den fortsatte i samma stil!

Har inte skrivit för jag har helt enkelt inga framsteg åt det beachiga hållet :angel: Känner att jag är väldigt uppe i varv och fortfarande inte har landat i nya jobbet och rutinerna kring det... som vanligt när jag är stressad så äter jag mer skit... och orkar inte träna... så jag har räknat kalorier och klarar väl mig precis från att gå upp i vikt men måste göra lite små justeringar för att gå ner de sista kilona som jag vill ha bort... och den motivationen finns helt enkelt inte. Hoppas på bättre tider och satsar på damage control här är lösningen för mig! Har någon ett bättre tips så kan jag tänka mig att ta emot det... eller ännu hellre en spark i baken. Har iallafall varit ute på en timmes promenad i solen nu med jogginginslag och det var SKÖÖÖNT!
 
Jag råkade hamna på rean idag... :angel: Oops! Så med mig hem har jag nu ett par nya trailskor för halva priset, två par långärmade träningströjor, träningsstrumpor och Lofsans nya löparbok :D Hej och hå, nån här som är sugen på att träna igen tror jag! :bump:
 
Jag råkade hamna på rean idag... :angel: Oops! Så med mig hem har jag nu ett par nya trailskor för halva priset, två par långärmade träningströjor, träningsstrumpor och Lofsans nya löparbok :D Hej och hå, nån här som är sugen på att träna igen tror jag! :bump:
Var fyndade du nånstans? :)
 
@Qelina, Jag förstår verkligen om du inte vill ha kommentarer om din kropp, men precis som @Jenka säger så gör de det för att de är rädda om dig. Det kan ju även vara så att de vill kommentera det för att de vet om att det inte är så du ser på din kropp? Men om det känns fruktansvärt för dig, och är något som bara triggar sjukdomen/ångesten, ta upp det med dem. Ett sms kan ju vara lättare än att ta det ansikte mot ansikte.
Ja på ett sätt triggar det sjukdomen för det gör mig rädd att gå upp minsta lilla i vikt för att de kommer se det och se ner på mig eller tänka på hur mycket jag måste äta och då skäms jag. Låter ologiskt kanske men det är så det känns.

Har super mega ångest nu för jag bakade bröd och de skivorna jag skurit upp till kvällsmelliset blev jätte tjocka, känner mig så tjock idag och är så rädd för att gå upp. Men jag har varit ganska aktiv idag även om det känns som det inte räcker, 110 minuter promenad om jag räknar med kommande kvällspromenad, 15 minuter löpning och träning av rygg, armar och mage på gymmet och sen har jag ju bakat vilket innebär viss fysisk aktivitet då man river morötter och knådar deg i en halvtimme och står upp istället för att typ ligga i soffan och sen har jag dammsugit. Så egentligen borde jag inte oroa mig för att få i mig för mycket men sitter ändå här och funderar på att pilla bort bitar av brödet och slänga det.

Känner sådan sorg över att hela mitt liv kretsar kring mat och att jag är så rädd för allt jag äter och att jag måste röra mig, Är såååå trött på det här. Tänker att om jag bara går ner lite i vikt så blir det bättre, då behöver jag inte vara lika rädd för att gå upp i vikt för då har jag lite marginal ifall jag skulle äta lite mer en dag. Men fy tusan vad trött jag är på den här sjukdomen. Men jag vill ju prestera bättre och kunna springa längre, ska ut och springa någon mer dag i veckan och vill ju orka det och då blir det ju inte bra om jag tappar i vikt, så en del av mig vill gå ner och en del förstår att jag ska hålla mig där jag är nu.

Målet den här veckan är 20 minuter löpning men börja öka på till 25 minuter nästa vecka eller veckan efter för jag vill ge det tid så kroppen hänger med.Eller kan jag pressa lite mer? Jag orkar nog 25 minuter redan nu men har tänkt att kroppen ska vänja sig, men det kanske är onödigt? Det kanske bara är att köra på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 666
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 452
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 324
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 682
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp