Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
:bow: Problemet är ju i mångt och mycket att det inte finns något referensverk i hovvård o hovslageri på svenska med vedertagna definitioner. Därför tolkar vi olika uttryck på olika sätt, allt ifrån våra egna förutsättningar.

Min, i mångas ögon bedrövliga skoning, inlagd tidigare (bör tänkas på att hästen har varit oskodd, skodd och haft stora problem med denna hov). Min första skoning var att korta upp tån framifrån sett, inte så mycket på höjden och sänka trakten så mycket jag vågade. Om jag kan skapa en rak tåaxel så är det på mitt sätt att se, detsamma som om hovbenets sulvinkel bildar ~2 grader med underlaget (plus minus 1 grad).

Hoven har en liten understucken trakt, ca 6 grader (traktvinkel jmf tåvinkel), men då tåaxeln är rak och dorsala väggen följer tåvinkeln kommer traktvinkeln också att ändras.

Min utgångspunkt är tåaxeln, min fråga är använder ni andra referenslinjer för att veta om hovbenet ligger som vi vill?

Hov_linjer.jpg
Jag e alltid Nyfiken i en strut!:o
Så jag frågar:
Hur ser hästens bakhovar ut?
Vad har hästen för historia i övrigt?
Är den genomgången av veterinär?vad hittades då isåfall?
Hur ser hästen ut i övrigt ?Rids den och hur funkar den då?
Jag har så svårt att släppa att den belastar sig så olika i fram..vad tror du själv är orsaken till hästens problem?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Direkt fråga till Hanna Z

Nummer Ett skrev:
Min utgångspunkt är tåaxeln, min fråga är använder ni andra referenslinjer för att veta om hovbenet ligger som vi vill?

Upprepar min fråga...

Återkommer Lille Skutt!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nu är ju jag en amatör som verkar mina egna två hästar och hjälper bekanta om dom ber om hjälp.

Jag tittar på tåaxeln. Utgår från kronranden eftersom vinkeln kan vara helt annorlunda där när man börjat hålla efter utflytningar jämfört med den del som tillhör den "gamla" hoven.

Om jag har med långa tår/utflutna hovar att göra (tex min unghäst som kom från holland i somras) tar jag tar bort utflytningar i den mån det går, rundar/kortar tån så mycket jag kan för att minska "draget" och motverka vidare utflytningar. Försöker flytta trakten bakåt en bit. Tar bort höga/vikta traktsöd. Rör så absolut lite som möjligt av sulan. Skär till strålen. Och så väntar jag.
Som vanligt, en förenkling.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

HannaZ skrev:
Säg ovanstående till en vanlig hästägare och de kommer att nicka instämmade, humma något och se ut såhär - :o :confused:

Det har jag aldrig varit med om, däremot så börjar dom genast visa ett enormt intresse och ber om förklaringar till hur det förhåller sig. Jag förklarar då utifrån min värld och låter dom utifrån egen logik antingen förkasta,bli eftertänksamma eller se det logiska utifrån min värld. Förr eller senare så ser dom ut så här.:idea: :idea: :idea:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tack Hanna! Skälet till att jag frågar är ju som bekant att en del vill att kronranden ska bilda en vinkel med underlaget på 30 grader. En kronrandsvinkel på 30 grader ger, enligt deras sätt att se, ett markparallellt hovben.

Jag som sagt arbetar utefter tåaxeln, eftersom jag anser att hovens tåvägg alltid sitter fast i minst hovbenets övre halva (förutom vid akut fång). Eftersom hovbenets tåvinkel följer hästens konformation innebär det att upprätade kotor har en brantare tåvinkel på sitt hovben medan liggande kotor har en mindre tåvinkel.

Kronrandens vinkel relativt hovbenets undersida är flyttbart, dvs det kan ändras. Därmed motsvarar inte alltid en kronrandsvinkel på 30 grader ett markparallellt hovben, oavsett hur många bilder man ritar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Min, i mångas ögon bedrövliga skoning, inlagd tidigare

Jag håller på att traggla mig igenom tråden, och blev jätteglad när jag såg den - tyckte den var jättefin:d

Jag har blivt lärd att försöka återställa balansen i hoven med raka tåaxlar. För mina kunder som inte har samma övnung att se punkter har jag sagt att ett basic sätt att kolla är att den främre hovväggen skall ha samma lutning som hov och kronbenet.

Jag har ofta också använt en klinga som linjal för att visa P1 - 3.

Tack för din trevliga ton. :bow:

De bilder jag sett på understuckna trakter under min utbidlning har inte bara haft denna lutning utan de har också vikt sig och varit "inkorvade" Nu har jag lärt mig bättre:D :bow:

Är det din uppfattning att en korrekt tåaxel rättar till detta automatiskt?

Och en något kryptisk fråga Skiljer sig det " Engelska Tänket" från det som lärs ut under fortbildningen i Sverige.

Jag var som sagt på en föresläsning för Berg och talade då om att jag lärt mig att sko efter raka tåaxlar, men han avbröt mig bryskt och talade om att man skulle sko utfrån balans mellan stödjeapparaturen.

OCH TILL HANNA Z :bow: Begåvat uttryckt :bow:

Kanske sklle vi säga; inte att vi vill "få upp trakten" utan att vi vill "räta upp trakten", för att förtydliga att det är det understuckna som vi vill ha bort inte nödvändigtvis få trakten högre.
Det skulle nog göra att det blev färre missförstånd och frågetecken
.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
När jag läst ditt inlägg här så blev jag alldeles bestört, men den som var i balans var väl i placerad mitten :confused:
Jag gick tillbaks och kollade och insåg jag att jag är en stor idiot och har blandat ihop bilderna :rofl: :rofl: Rofl:

:o :o :o

Inser att jag gjort bort mig offentligt.

Rätt tänkt men oj vad det blev fel när jag hänvisade till fel bild hela tiden.
Gud så skämmigt :o bäst jag är tyst ett tag.

Har man sagt B så får man säga A (istället);)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Till Hovis

Tack för ditt svar! Detta stöder min egen uppfattning. Jag får beställa tid igen och hoppas det ej är för sent..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Sorry att jag klippte nästan hela din text men det kommer bli ett otroligt långt inlägg annars.

Att utifrån ett föl som är äldre än tre månader vid verkning och försök till att sänka trakterna endast resulterar i att den ännu mindre belastar trakterna efter verkningen "skvallrar" ju om ett par saker. Att då även utifrån det på ett eller annant sätt förlänga tån borde ju innebära att man dubbelt förvärrar problemet (se gärna Nummer Ett:s A,B,C bilder)

Har ingen förbättring radikalt skett då den är så gammal som 6,5 månader så skulle i alla fall jag rekomendera operation om jag så på kliniken skulle kräva det.

Fall 1. Föl tre månader uppvisar tendens till bockhov h.f. och jag såg den då för första gången och blev osäker på hur detta skulle åtgärdas för fölets bästa. Återkommer efter två dagar tillsammans med en kollega då fyra ögon ser mer än två samt att två skallar förhoppningsvis tänker klarare än en. Vi sänkte då denna hov i trakterna så mkt vi kunde utan att orsaka ömhet i trakterna samt såg till att strålen tog upp en secundär belastning(alltså den belastar först trakterna och i genomtrampet även strålen) då föl ofta i denna tidsperiod har en mer utvecklad stråle än trakter vilket innebär att dom först belastar strålen och sedan i genomtrampet förhoppningsvis även trakterna. Då denna hov även mer eller mindre helt saknade tå så la vi på en tåsko med ett utlägg (i tån) för att återskapa en "normal" tåaxel. Fölet belastade nu hela sin hov och ny kontroll gjordes efter tre veckor endast för att se att den återskapat den bockhov den tidigare hade.

På min inrådan så remiterades fölet in till klinik för kontroll av hovben samt senstatus,resultatet blev att man skrattade ut fölets hov och kallade det för en "stubbe" . Man drogade då ner fölet och verkade ner trakterna så mkt det gick + lite till och skickade hem det för återkontroll efter fyra veckor. Den hoven jag såg efter deras ingrepp fick mig att helt avstå ifrån att överhuvudtaget ta i den och förklarade att nu är det på klinikens ansvar hur detta kommer lösa sig. Efterkontrollen skedde efter fyra veckor och klinikens hovis hann inte mer än nudda med hovkniven i sulan så "pang" kom hovbenet utfarande ur sulan utifrån den hovbensrotation som uppstått med avlivning som följ.

Fall 2. Året efter uppvisar samma ägare ett föl med samma märr men med en helt annan hings exakt samma symtom vid samma tidpunkt och på samma ben (h.f) men då jag nu sedan ett år tillbaka jobbade där som hovis så va jag lite mera tidigt på det. Fölet remiterades in till samma klinik!!!! efter nu endast tre veckors försök till att återskapa tåaxeln med den följden att man på kliniken rådfrågade hästägaren och mig om vilken åtgärd man önskade att dom skulle göra då tåaxeln inte genom verkning,medicinering eller sjukbeslag kunde återskapas. Vi va båda sedan tidigare överens om att tjansa på att kapa förstärkningsbanden vilket oxå gjordes. Hästen är i dag 8 år och går MSV hoppning helt skadefri med kapasitet för större uppgifter.

Fall 3. En annan kund i samma område fick ett föl som då det va tre månader började visa bockhovs tendens b.f.(detta föl växte ganska snabbt trots att inga tillskott gavs förutom det gräs som fanns på lösdriften och svarade inte på att trakterna sänktes samt medicinering. Vid fyra och ett halvt månaders ålder remiterades den in till klinik där man kom fram till att kapning av förstärkningsbanden på b.f. borde vara det bästa utifrån historik och status. Denna häst är nu 4 år gammal och inriden med utifrån hur jag ser det perfekt tåaxel samt benaxel samt ett av dom mest symetriska hovar man kan skåda med en otroligt fin kvallite. Hästen är skadefri och har aldrig varit skodd.


Fall 4. Min egen för dagen fyra åring som jag själv förlöst så historiken kan jag ganska bra. En mkt snygg och smäcker fölunge helt utan benrelaterade problem, kort sagt perfekt! Vid ett och ett halft års ålder började denna så smäcktra individ utveckla sig till en gigantisk "häffaklump" för att vid två års ålder uppbringa en mankhöjd på 1,74cm och en extriör som en ardenner. Denna häst har sedan födseln gått på lösdrift och inga tillskott av "anabola steroider" har getts även om man nu klart kan misstänka det. Hästen kastrerades snabbt vid tidig tvåårsålder för att på ngt sätt häva den enorma grovhet den utvecklar. I denna veva började jag märka att den började ändar sina vinklar så till vida att den slet tå mkt mer än trakterna med resultat att den började bli framåtbruten. Verkningsintervallerna las tätare men växte hela tiden mer i trakterna än i tån, hästen uppvisade dock ingen hälta.

Vid drygt tre års ålder påbörjades då inridningen och då den redan som två och ett halft års ålder blev inlärd vid tömkörning så va detta inga problem förän det blev lite mer daglig kort ridning. Hästen började då uppvis ett mer kort framsteg än tidigare och började gå ner på tå istället för att landa plant på hela hoven samt att om man vid verkning sänkte trakterna för att uppnå en rak tåaxel så blev den direkt halt!

Då det är min häst så togs den snabbt in för hälutredning till Strömsholm och utreddes av min gode vän Christopher Johnston där ngt unikt uppvisade sig utifrån vad man börjat fundera på avseende unghästars upphov till bockhovar samt möjlig orsak. Denna forskning är just påbörjad och den historik jag utifrån mitt yrkesutövande kunde delge utifrån denna häst samt vad man utifrån röntgen,bedövningar kunde utesluta men utifrån ultraljud kunnde besanna stärker det man sedan en viss tid tillbaka misstänkt utifrån unghästens tillväxt och bokhovens möjliga uppkomst.

Hästen är nu under behandling med sk "shock wave" vilket har gett makalöst bra resultat och vid månadsskiftet kommer ny ultraljudsbehandling påvisa hur läkningsprocessen fortgår. Det är då meningen att den även ska skos på Strömsholm med ett beslag som jag döpt till "gungstolen" och är framtaget av kliniken som oxå ska utföra den skoningen då jag tycker det skall utföras av den som kan utföra det bäst.


"Gungstolen" är helt enkelt en sko där tåriktningen startar vid hovens bredaste del med en avstressande inverkan på senapparaturen.

Så kort sagt, senapparaturens olika inverkan i isättningsfasen,belastningsfasen samt överrullningsfasen är helt avgörande utifrån tidigare trauma med eller utan kronisk skada vilket även kan uppkomma utifrån tillväxten på den unga hästen.

Har renskrivit lite här utifrån det inlägget jag quotat, så illa kan man bara skriva och stava efter en hård arbetsdag. Boj får gärna radera mitt tidigare skrivna grundinlägg då det utom för en måste vara helt obegripligt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

emindy skrev:
Jag verkar precis som vanligt vilket eliminerar spänningarna som orsakade sprickan. Detta möjliggör för sprickan att växa ned.

Jag ångrar att jag inte har foton på mitt skräckexempel, men det här kanske duger?

I somras, den här sprickan sades vara permanent. Den har nitats, limmats, hästen har haft skor, varit utan....
Kort sagt, de har provat det mesta. Tills jag kom.

Den blöder åtminstone inte.
6f2cre2.jpg


5 månader senare.
9e54re2.jpg


Det var två väldigt ytliga sprickor kvar som jag skurit rena, och sedan hade det gått röta i lamellranden i samband med sprickan som behandlades efter fototagningen. (Därav det svarta hålet i nederkant)

Uppenbarligen fungerade inte direktlänkningen, men om ni går in på huvudkatalogen http://photos.yahoo.com/emindy och klickar på hovar så borde det fungera.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Är det din uppfattning att en korrekt tåaxel rättar till detta automatiskt?

Ja, såvida man lyckas balansera hoven under hela skoperioden. Verkar ofta dessa hästar var 4:e vecka, omläggning om de har skor.

Susan skrev:
Och en något kryptisk fråga Skiljer sig det " Engelska Tänket" från det som lärs ut under fortbildningen i Sverige.

Egentligen inte, problemet igen är vad vi lägger för innebörd i orden och hur vi tolkar dem. Hur vi förmedlar kunskapen är a och o. Vi måste kunna förklara vad vi vill och hur vi vill göra det, detta gäller alla som arbetar med hästar (hästägare, hovslagare, veterinärer, verkare, terapeuter, massörer, etc).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Roligt att se. Det går ju defenitivt åt rätt håll.

Hur ofta har du verkat hoven? Är det något mer i hästens miljö som ändrats och kan ha påverkat resultatet/läkningen?
Den ser skev och utfulten ut på ena sidan är det inget som ska/bör åtgärdas för att få balans i hoven?

/T
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 140
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 456
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp