Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nummer Ett skrev:
Här kommer nästa frågeställning: Vi ser bilder före skoning och efter skoning. Det är första gången som jag skor hästen. Den övre bilden är inte min skoning, men den nedre har jag gjort.

Hästen kom just för att få hjälp, ägaren har insett problemen men inte fått någon som kunde reda ut dem. Vänster fram som skymtas i bakgrunden, har låga trakter och är utfluten. Höger fram är kontraherad i trakten, kraftigt konkav dorsal hovvägg (utsträckta tålameller).

Hur gör vi? Ni ser min skoning. Skulle jag raspat tillbaka den dorsala tåväggen mer? Kapat mer på trakterna? Vad hade ni gjort och sagt till ägaren?

Hov_sko.jpg

Eftersom båda hovarna är understuckna skulle jag ta ned trakterna så mycket jag kunde (För att avgöra vad som går och inte går att göra måste jag även se undersidan av hoven, gärna i 3d) Samt korta tån så mycket som går. (återigen, det kan jag inte avgöra utan att se hästen IRL)

Genom att ta ned trakterna backar man även stödytan förutom att mindre hov "trycks framåt" vilket gör att den kan ha en chans att börja växa mer nedåt istf framåt.
Samma sak med att korta tån.

Det gäller att bryta den onda cirkeln så att hovarna kan börja växa mer rätt och tjäna hästen bättre.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

måste bara fråga...är du utbildad hovslagare?

Min reaktion på din nyskodda häst är att den ser ut att ha en hovbenseparation och understuckna trakter som om de visats i Strassers litteratur skulle kallats "skrämselpropaganda". För sådant ser man ju inte på en korrekt skodd häst i Sverige:angel:

om du skulle rita in hovbenet på den hoven, hur skulle du säga att det ligger? vore väldigt intressant att se!

/migo
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Denna ponny igen...Den varmskoddes fösta gången då för 2 år sen och inom en vecka så gick det ej att lyfta bakbenen. Det har lett till att den efter det alltid måste sederas och därför skos på klinik. Min fråga är : måste inte hästen ha mer hov kvar för att inte riskera att bränna sulan på hästen?

Bränna sulan eller bärranden ner till kötthoven är lika illa och tack jag vet hur det är. Vi har en otroligt (för övrigt) snäll häst på ridskolan som varit med om detta och är fullständigt maniskt livrädd så fort den känner doften av hovslagare och är övertygad om att den skall dö vid varje skoning. Tyvärr så klarar den inte av att vara barfota utifrån det den brukas för och den bara måste sederas vid varje skoning dels för sin egen säkerhet och även för främst den som handhåller denna individ samt för hovis säkerhet.

Denna häst har förra året varit med som "problemhäst" åt Kelly Marks då hon va uppe i Stockholm och hade clinik och hon blev själv chockad över hur maniskt explosiv den va i samband med hovislukten, rent livsfarlig endast utifrån sin eget överlevnads instinkt. Denna häst har under det sista året skotts av min "dräng" men sedan sista skoningen så har vi kommit fram till att jag ska ta över den som skohäst.

Ser nu att det är nypremiär för mig att sko den i morgon, dock så kommer jag inte tjansa utan sko den utan sedering och kommer dokumentera allt för jag har gett mig fasen på att den inom ett halvår skall kunna skos helt utan sedering och löst ståenende utifrån det återskapande förtroende som jag hoppas kunna ge den utifrån den traumatiska upplevelse den tidigare upplevt.

Tyvärr går det inte ens för dagen att ens som barfotaverkare arbeta med den utan högriks för att bli ihjälsparkad osederad.

Så varför leka med elden och utsätta en hov för glödande hetta då ingen hov naturligt skulle utsätta sig för det av fri vilja.

Tack kära kollega för det förtroende denna häst hade för oss hovisar innan du genom din okunskap lyckades åstakomma detta missförtroende genom den smärta du åstakommit till denna individ vilket kommer ta lång tid för denna häst att komma över samt det merarbete och ökad skaderisk du skapat för en annan kollega.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jynituz skrev:
varför är det så viktigt att få upp trakterna för vissa hovslagare.
Min hovslagare försökte få upp trakterna under flera år på min häst. Jag frågade varför, men fick inget riktigt bra svar. trakterna växte inte uppåt på min häst utan blev bara understuckna. vilket resulterade i långa tår och trånga trakter.
Jag har bara en liten fråga här utifrån din historik, hur ofta skoddes denna häst?????

Tips: kan denna länk ge dig några svar på dina övriga frågor???

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5375224&postcount=649
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

"Hovis. Kan man få ett svar på den bakoframvända skon?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
"Hovis. Kan man få ett svar på den bakoframvända skon?

Den kallas för öppen tå och är i många fall ett mkt bra sjukbeslag på den enskilda individen som behöver detta beslag utifrån skada/trauma/balansering/avlastning/stöd så vida det är individuellt korrekt anpassat vilket det med säkerhet är om det är utfört på Strömsholm.

Som med alla sjukbeslag kräver det dock liksom med alternativa verkningsmetoder att hästägaren tar sitt ansvar för att uppnå ett fullgott resultat.

Uppnås inte ett fullgott resultat så har hästägaren brustigt i sitt ansvar och hovis kan därför inte ställas till svars.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Den kallas för öppen tå och är i många fall ett mkt bra sjukbeslag på den enskilda individen som behöver detta beslag utifrån skada/trauma/balansering/avlastning/stöd så vida det är individuellt korrekt anpassat vilket det med säkerhet är om det är utfört på Strömsholm.

Som med alla sjukbeslag kräver det dock liksom med alternativa verkningsmetoder att hästägaren tar sitt ansvar för att uppnå ett fullgott resultat.


Uppnås inte ett fullgott resultat så har hästägaren brustigt i sitt ansvar och hovis kan därför inte ställas till svars.

.
Tack, snälla Du . Natti,natti
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Uppnås inte ett fullgott resultat så har hästägaren brustigt i sitt ansvar och hovis kan därför inte ställas till svars.

Hur kan hästägaren ställas till svars för en skoning? Om det är viktigt att det sker tillräckligt ofta måste man väl kunna tillse detta även som hovslagare?
Jag ser till att få bestämma intervallerna mellan verkning eftersom jag inte kan förvänta mig att ägaren vet när jag tycker att det är dags. Samma borde väl gälla för skodda hästar?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Som med alla sjukbeslag kräver det dock liksom med alternativa verkningsmetoder att hästägaren tar sitt ansvar för att uppnå ett fullgott resultat.

Uppnås inte ett fullgott resultat så har hästägaren brustigt i sitt ansvar och hovis kan därför inte ställas till svars.

Nu förstår jag inte riktigt. Hur ska jag som hästägare kunna se att skoningen inte är helt korrekt utförd. Det man kan göra är ta till sig hovis råd ang skoperiod mm men annars då? Det krävs en hel del utbildning att förstå hovens komplexitet och verking/skometoder för att kunna avgöra om hovis gör ett bra jobb eller ej.
Jag brukar dra parallellen med att vill jag få ett el-jobb utfört ringer jag en elektriker. Ska jag då som lekman behöva kontrollera att dennes jobb blir korrekt utfört?
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Denna ponny igen...Den varmskoddes fösta gången då för 2 år sen och inom en vecka så gick det ej att lyfta bakbenen. Det har lett till att den efter det alltid måste sederas och därför skos på klinik. Min fråga är : måste inte hästen ha mer hov kvar för att inte riskera att bränna sulan på hästen?

Av olika skäl så varmskor inte jag. Därför behöver jag inte ta ställning till detta.

Till Hovslagarna så ingen tar illa upp. jag är utbildad på 80 talet då var inte varmskoning vanligt. jaghar ingen åsikt om varmskoning, det bara blev inte så
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Camilla S skrev:
Här vill jag nog vara av avvikande åsikt Susan. Jag antar här att du riktar dig mot oss barfota-förespråkare. De allra flesta jag läst om och stött på, har beskrivit många år av ekorrhjul bestående av halt/sjuk häst, olika veterinärer och olika hovslagare och som sedan till slut efter många om och men hittat fram till barfota-metoden och funnit någon slags lösning där. Att ha sin häst barfota och förhoppningsvis på lösdrift kräver mycket av hästägaren, det är sällan något för den räddhågsna och tveksamma, däremot, verkar det som, något för den som blivit besviken på "etablissemanget".

Ingen grupp är homogen, det är ju klart.
För mig är en besvikelse på "etablissemanget" och en rädsla för auktoriteter ungefär samma sak.
och jag försöker ju få mina kollegor att inse att även vi kanske bidrar till att det blir såhär. -Att det det kanske finns en egenskap hos oss HOVSL och VET som gör att det blir såhär.

Jag tror ingen här är emot att en häst går barfota så länge den mår bra. Det är det första vi lär oss på utbildningen. att Barfota är bäst så länge det går.

Det vi reagerar starkast mot allihop tror jag är främst att en del förespråkare tycker att det är okey att hästen skall gå med smärta.

Det är vare sig etiskt eller förenligt med djur skyddslagen.

Vad vi också vänder oss mot är att "verkningen" oftast marknadsförs som så enkel, att vem som helst kan göra det som vi använt tiotals år på att lära oss.
Dels är det ett hantverk
Dels krävs det ett mycket tränat öga för att avgöra vad som är bra för varje enskild individ.

Alla har ju en yrkesstolthet och när vårt arbete beskrivs på ett schematiskt och svartmålande vis blir man givetvis upprörd, särskilt eftersom en del gränsar till förtal.

Sedan finns det hos varje seriös hovslagare (och de som frivilligt vidareutbildat sig måste väl kallas seriösa) en kärlek och en vilja till hälsa och göra ett bra jobb.

Sedan finns det "plattfötter" och "lallare" både bland hovslagare, veterinärer och hästägare.
Och att hitta bra hjälp är svårt.
Det gäller att både hitta en VET och en HOSK som tar en på allvar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jynituz skrev:
varför är det så viktigt att få upp trakterna för vissa hovslagare.

jag svarar fört allmänt på denna fråga.

För at hästen skal se ut som i modell B

Och varför skall den det?

Jo för att då är hovled kronled kotled och även vidare uppåt en bit i balans

Då blir det minst blastning på lederna, och minst belastning på den Stödjeapparatur som det så fint heter. DVS böjsenor gaffelband tåsträckare och andra ligamnet.

Balansen i hoven påverkar också hästens rörelsemönster.
En för lång tå i förhållandet till trakten blir som att ta på sig mammas och pappas skor när man är liten. Det blri väldigt jobbigt att gå och skapar onödig spänning.
Liksom en felställning - alltså en som inte ser ut som B gör.

I ditt fall när hsäten har understuckna trakter får man gå till väga på ett annat sätt än att spara den - efttrsom det delen har vikt sig så får man avlasta den som jag har lärt mig. Jag skuleel då göra som en ballförskjutning lämna ett tomrum.

Men jag säger gång på gång jag är inte världsmästare så varje gång jag har haft problem så harjag kollat med ett par vet och kolleger för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Så tanken är rätt - det verkar bara som om din hovsl inte fått det resultat han ville.

Har du fåt svar?
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tez1 skrev:
Jag brukar dra parallellen med att vill jag få ett el-jobb utfört ringer jag en elektriker. Ska jag då som lekman behöva kontrollera att dennes jobb blir korrekt utfört?
/T

Djurskyddslagen är skriven så ja!

Varje fall som är prövat i rätten har fastslagit att det i slutändan är djurägaren som har det yttersta ansvaret.

jag tycker personligen inte att det är bra för hästen.

Det innebär att det int går att komma åt dåliga Hovsl.
Dåliga Strasserverkare
Eller djurpratare som ger råd i strid med djurskyddslagen.

För hästen vore det ett bättre skydd om lagen skrevs annorlunda
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag hade en sådan - som tog ned trakten så mycket han kunde.
Han var iofs utbidlad i Uppsala av SM vinnaren....

Jag fick ta hästen till Strömsholm då den bara "tassade".
Han konstaterades vara fyrgradigt halt runt om och hade även lymfangit.
Det gick ine ens att rätta till med dubbla kilsulor...
jag fick ett helvete i över ett år och trots kroniskt ryggskott skor jag nu själv.

Har man inte tillräcklig kunskap, så har man ingen aning om att man leker med elden.

När jag gick HOSK så bankades det in.

ÄNDRA ALDRIG FÖR MYCKET PÅ EN GÅNG

Hoven innehåller en massa mjukdelar som har anpassat sig till en form.
Du får inflammation i alla dessa vid drastiska förändringar.

Är det hov VÅRD
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag anlitar min hovslagare för att jag själv inte kan, och jag måste ju lite på att denne gör sitt jobb korrekt, jag kan inte kontroller att det för jag besitter inte den kunsakapen (hade jag gort det så hade jag inte behövt anlita någon heller liksom..) när jag läser många trådar och punkter och vridmoment här ovan så är det rena grekiskan för mig.

Att få begära att jag ska kunna se om min utbildade hovslagaren gör rätt är lite väl mycket begärt faktiskt även om lagen ser ut sådann, och det gäller förmodligen 90 % av Sveriges hästägare med mig skulle jag tro.

Men borde man inte komma åt det med ett regelverk där det endast var tillåtet att använda utbildade personer, att de har ansvar genetmot hästägaren och hästen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Fast finns det inte något som heter "Ansvarsförsäkring"? Något som den som utför arbete på hästen kan teckna och som täcker upp vid uppenbara fel som personen bevisligen åsamkat hästen? Är det inte upp till hästägaren att kontrollera så att denne person som hästägaren anlitar, har en ansvarsförsäkring?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Min häst skoddes var 7 vecka om det var det du ville veta. Gick det längre tid emellan så ramlade skorna av då hovväggarna var så klena.

Jag tycker ju att bild A är den som ser mest riktigt ut då hovbenet ser ut att nästan ligga parallellt, men att en hästs hov skulle se ut som i bild B bara för att man tar ner trakten till den nivån som hoven säger att blir jag högre än så här så blir jag understucken tror jag inte riktigt på. Jag hoppas att man har överdrivit den för att man skall se att så här blir det om hovbenet är i bakåtlut. Det jag inte gillar är att man försöker få det till att det är så strasserhästar ser ut.
Jag anser att min hästs hov (som barfota) inte ens är i närheten av bild B utan mer som bild A. Är det någon som tycker annorlunda så vill jag veta det.
http://photobucket.com/albums/d117/jynituz/

Är det alltså så att ni vill att den skodda hoven ska se ut som på bild C är det därför ni vill spara trakten, annars förstår jag inte varför ni vill få upp trakten. För att få en hov som är ganska nära bild A så behöver man ju inte ha speciellt hög trakt. Jag vet inte hur jag ska tolka detta med att man vill ha en hög trakt annars.

Kan ni som är hovslagare och åker runt och skor inte lägga in en bild på hur ni vill att det ska se ut. Det låter ju så bra i er teori, men jag har inte fått se någon sådan hov än. Annars betyder set ju att ni bara pratar men inte har nån hov som ser bra ut att visa upp. Jag har sett massor av exempel på här hur det inte ska se ut. Om ni är så duktiga så måste ni ju har många kunder som har hästar med hovar som ser bra ut. Alla skodda hästar i sverige kan ju inte se dåliga ut, då motsäger ni ju er själva.

Jag vill veta varför man ens får för sig som hovslagare att spara en understucken trakt då man vet vilka skador i hoven denna gör, understuckna trakter brukar ju även gå hand i hand med förvuxna traktstöd som är mycket elaka för en hov.
Om hoven inte klarar att få höga trakter utan att bli understucken så kanske man acceptera att hoven vill vara så.
Ni säger ju själva hur viktigt det är att ta hänsyn till hästens hovar som är individuella att det inte går att dra alla över en kam.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

emindy skrev:
Hur kan hästägaren ställas till svars för en skoning? Om det är viktigt att det sker tillräckligt ofta måste man väl kunna tillse detta även som hovslagare?
Jag ser till att få bestämma intervallerna mellan verkning eftersom jag inte kan förvänta mig att ägaren vet när jag tycker att det är dags. Samma borde väl gälla för skodda hästar?

Jag har de flesta av mina kunder på rullande schema ,vilket är väldigt bra för hästarnas hovar,även bra för "glömska" hästägare som glömmer beställa tid,bra för mig som slipper verka hästar med allt för vildvuxna hovar..förebygger problem som uppkommer pga förväxta hovar ,tex sprickor,röta osv.
Jag ser bara fördelar med detta men man får respektera att alla inte vill jobba så..

Fånghästar är jag extra noga med att boka in tid till nästa gång då de absolut inte får gå längre än max 5 veckor mellan skoningarna..

Tyvärr är det så att även om man tjatar och förklarar vikten av korta intervaller mellan skoningarna/verkningarna så "råkar"ändå vissa glömma bort sina pållars hovvård och tiden drar iväg flera veckor över tiden,vilket förstör hästens hovar och utsätter hästens kropp för onödiga spänningar pga för långa hovar..

Vissa borde faktiskt inte ha häst ärligt talat..om man inte har råd med bra foder,bra hovvård,tandvård,rätt tillpassad utrustning så tycker inte jag att man skall skaffa häst överhuvudtaget..eftersom det alltid är hästen som blir lidande av det.
Det konstiga är att vissa hästägare har sadelkammaren full med en massa saker de aldrig använder,17 täcken,37 vojlockar till 1häst tex..(sant ex.):eek:
Men samma hästägare gnäller om man föreslår verkning med 4 veckors mellanrum..:eek:
Förstår inte varför vissa måste köpa en massa skit och snåla på bra grovfoder och individanpassad hovvård,för att inte tala om sin egen vidareutbildning i ridningen...:angel:

Även om man bara vill lufsa runt i skogen tycker jag hästen förtjänar en ryttare som rider på ett vettigt sätt och inte rider sönder sin häst,eller rider med sadel som är tok för trång osv ..
Vi ska ha kul med våra hästar men om hästen får utstå onödigt lidande är det knappast nåt nöje för hästen,eller hur..:confused:


Jag försöker alltid göra mitt bästa med de hästar jag möter oavsett om det är en dyr tävlingshäst eller en avdankad gammal travare som fått "äran" att bli nåns första häst..som individer är det lika mkt värda för mig.
Tyvärr är det svårt för mig att få hovarna att må bra om ryttaren envisas med att rida i en sadel som gör att muskulatur förtvinar och hästen felmusklar sig,jag kan inte heller genom verkning av hovarna fixa tandfrakturer eller sneda bäcken på hästen..
Symtomen visar sig alltid i hovarna till slut ,då hästen ändrar belastning och rörelsemönster,att för mig få hovarna i balans är då omöjligt,hovarna växer tillbaks till obalans igen om inte hästen får hjälp med det som är fel i övrigt..


Det är faktiskt omöjligt att få hästens fötter i perfekt skick om hästen har kroniska skador eller rids sönder gång på gång med nedbrytande träning av okänslig, sned ryttare.

Är det då hovslagarens fel att hovarna är i obalans?



Jag blir också mkt illa berörd när nån köper en häst med svåra kroniska skador och glatt rider omkring på sin halta häst,tyvärr förekommer det allt för ofta pga av okunnighet.Dessa kunder klarar jag mig utan.:devil:

Bara en sån enkel sak som att hästen skall få i sig vettig näring..en häst jag stötte på med dåliga hovar visade sig inte ha fått nåra mineraler på flera år..:eek: när hästen fick det igen blev hovarna som nya och det nästan gnistrade om hovarna...
Tyvärr måste man som hovslagare ibland vara lite "besvärlig" och kolla igenom foderstaten och hästens närmiljö för att lösa problem.

En liten Bponny fick tex fånganfall utan nån rimlig orsak,den visade sig få1 liter torr betfor dagligen(uppblött blir det rejäl dos:eek: )
När Betforn togs bort återkom inga fånganfall och hästens hovar blev mkt bättre ..


Det finns dåliga hovslagare, dåliga barfotaverkare,dåliga hästägare och tvärtom!!

Men alla måste ta sitt ansvar och göra sitt bästa för hästens skull,vissa hästägare säger att de skor var 7 vecka tex..men i verkligheten kan det lika gärna vara 12 veckor emellan eftersom en del gärna ändrar sanningen till sin egen fördel..det är ju alltid bättre att lägga skuld på nån annan än att rannsaka sitt eget beteende..

Kan lägga in ett kundfall till..en häst började belasta sina hovar fram olika och visade stelhet vid skoning bak..kunde inte begripa varför hästen började växa iväg så konstigt..jättegullig hästägare som var noga med det mesta..MEN det visade sig att sadelns bom var av!!:eek:
Inte undra på att hästen börjat bli konstig..när sadeln byttes ut växte hovarna normalt igen!
Hästens rygg mådde såklart kalas igen också och stelheten i bak förvann ..konstigt..:cool:

Nu var inte inlägget riktat mot dig Emindy jag bara råkade babbla på som vanligt:angel: ,vet att vissa ogillar mitt tjat om helhetssyn!:p
Men det skiter jag i för jag ser gång på gång hur viktigt det är ,jag kommer tjata om det till jag sitter på hemmet som 105 åring..;)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Vad i hela fridens namn är en hovbensseparation?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Vad skulle en barfotaverkare göra åt en hovspricka som går ända upp I kronranden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 140
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 456
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp