Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Du verkar vara en duktig och intresserad hovslagare som verkar tänka efter vad du gör (vilka det tyvärr är brist på tycker jag...)

Skulle vilja ställa en fråga angående bockhovsföl. I detta fall med förvärvad senkontraktur på endast ett framben. Började vid ca 3månaders ålder, stod plötsligt och avlastade trakten lite med uppdriven kronrand. Belastade dock fortfarande trakten i skritt. Jag tog ut en hovslagare som tog ner trakten maximalt, då stod hon på tå direkt...Har sedan dess efter konstens alla regler försökt behandla konservativt. Oxitetracyklin, Metacam, boxvila, plastnäbb, verkat ner trakter var 10:e-14:e dag mm. Fölet går nu visserligen ganska bra på trakten, men jag tycker inte hon belastar trakten helt om man tittat noga. Vid verkningen var 14:e dag lättar hon i trakten efteråt varje gång och jag får ge Metacam och vila igen. Hoven ser ut som en bockhov med konkav hovvägg och näbb i tån. Jag tycker inte den börjat växa bättre från kronranden ännu. Jag har varit på ett djursjukhus där de tyckte att hon var för bra för att operera. Nu har det börjat bli sprickor i hovväggen i fram pga den ökade belastningen, hon haltar ibland och är ömfotad, lamellranden börjar bli "uppluckrad". Risk för hålvägg?? Har Vettec superfast som tåsko i fram.

Jag tycker det känns som ett operationsfall rent förnuftsmässigt och tyckte det redan för 2 månader sedan, då jag efter rekommendation av veterinär här hemma beställde op-tid på djursjukhus och fick åka hem igen med plastnäbb igen (modell längre) Blev något bättre efter detta. Vad tror du, kan det vara någon nackdel att kapa förstärkningsbandet på detta föl efter 4 månader? Brukar det bli komplikationer efteråt? Brukar de snabbt bli bättre? Är det inte större risk att vänta ännu längre? Vävnaderna i hoven anpassar ju sig mer och mer efter bockhoven. Andra med erfarenhet av opererade föl får gärna svara. Fölet är 6,5 månad nu.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Håller med dig om att en helhetssyn behövs!

Jag har en häst som jag rider in. Han är 13 år gammal. Har varit med om hubertusjakter, tornerspel m.m. Men är livrädd när man ska sitta upp och kan helt plötsligt börja rusa när jag rider honom. Han har varit med om svält när han var 1 1/2 år (utan hö o strö i 3 mån), har varit med om misshandel m.m. Ägarna som haft honom sedan han var ca 3 år har försökt tagit hand om honom på bästa sätt, men har inte riktigt kunna klura ut varför han reagerar som han gör.

Jag har haft ute massör och equiterapeut som konstatera att han var spänd i nacken, men massagen de gav hjälpte inte. Då tog jag ut en kiropraktor som konstaterade att 6:e halskotan låg fel. Han gav akupunktur och manupulerade så nu ska han vara bra där. Hästen kan bli halt av detta så det kan vara en orsak till att han rusar. Sen har han tryckskador i munnen- kanske haft dåligt passande bett? Hur har sadeln legat? Det är många frågor man får ställa sig.
Vi har även besökt tandläkaren för att kolla att det är inget han störs av därifrån. Och jag har även haft ut en sadelutprovare för att prova ut en dressyrsadel eftersom han inte tyckte om när jag red i den bomlösa (han klarade inte av att jag följde med i hans rörelser för han ville att jag skulle sitta blixtstilla). Dessutom har jag tagit ute en SANHCP-verkare för att få bot på de hovsprickor som flera vanliga utbildade hovslagare hävdat ej går att göra något åt. Nu ser hovarna betydligt mycket bättre ut och de breda hovsprickorna som syntes på håll måste man leta med fingrarna efter!!:) Hovsprickor har jag läst kan göra mkt ont el. vad säger du hovis?

Jag ser det inte som att jag har en knäpp häst, en problemhäst! Jag ser en häst som lär mig otroligt mycket om hästhållning och ridning! Allt hänger ihop! Tyvärr är allt för många hästar så "tåliga" att de inte visar när/att de har ont! Och tyvärr ser ofta inte veterinärerna helheten, att det inte är t.ex. kotledsinflammation, utan att hovslagaren kan gjort ett riktigt dåligt jobb!! Även ägarna kan strunta i helheten! Har t.ex. hört någon som sagt att min sadel passar nog inte riktigt, men vad spelar det för roll min häst är ju ändå lite äldre?! Hmmm...!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag skriver under på i princip vartenda ord. ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Vad Emindy menar med att ta så mkt som möjligt i trakten är nog inte samma som vad tex strasserfolket menar med samma uttryck.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jynituz skrev:
Jag tycker ju att bild A är den som ser mest riktigt ut då hovbenet ser ut att nästan ligga parallellt, ...

Jag anser att min hästs hov (som barfota) inte ens är i närheten av bild B utan mer som bild A. Är det någon som tycker annorlunda så vill jag veta det.

Det var tanken med de ritade bilderna, A så som vi vill ha det, B för lång tå och låg trakt, samt C kilad trakt eller för hög trakt. Det som utmärker A är att tåaxeln är rak, i B är den bruten bakåt och i C bruten framåt.

Jag kan förstå dig om du har låtit hästen bli skodd var 7:e vecka, och haft samma hovslagare under längre tid, och det ser ut som på de bilder du visar. Din häst mår mycket bättre utan skor än med (om de bilderna är representativa). Om du inte kan få bättre skoningar i din region, låt bli dem!

Jag har aldrig försvarat dåliga skoningar och tänker inte göra det nu heller. Din skodda häst liknar mer B än din oskodda som ligger närmare A. Exakt vilken tåaxel du har är svårt att se på bilderna, mörkt ben och skuggor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

När jag läst ditt inlägg här så blev jag alldeles bestört, men den som var i balans var väl i placerad mitten :confused:
Jag gick tillbaks och kollade och insåg jag att jag är en stor idiot och har blandat ihop bilderna :rofl: :rofl: Rofl:

:o :o :o

Inser att jag gjort bort mig offentligt.

Rätt tänkt men oj vad det blev fel när jag hänvisade till fel bild hela tiden.
Gud så skämmigt :o bäst jag är tyst ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Vad skulle en barfotaverkare göra åt en hovspricka som går ända upp I kronranden?

Jag verkar precis som vanligt vilket eliminerar spänningarna som orsakade sprickan. Detta möjliggör för sprickan att växa ned.

Jag ångrar att jag inte har foton på mitt skräckexempel, men det här kanske duger?

I somras, den här sprickan sades vara permanent. Den har nitats, limmats, hästen har haft skor, varit utan....
Kort sagt, de har provat det mesta. Tills jag kom.

Den blöder åtminstone inte.
6f2cre2.jpg


5 månader senare.
9e54re2.jpg


Det var två väldigt ytliga sprickor kvar som jag skurit rena, och sedan hade det gått röta i lamellranden i samband med sprickan som behandlades efter fototagningen. (Därav det svarta hålet i nederkant)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Okey - har du lust att förklara mer för en obildad och nu dessutom bortgjord
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Jag hade en sådan - som tog ned trakten så mycket han kunde.
Han var iofs utbidlad i Uppsala av SM vinnaren....

Jag fick ta hästen till Strömsholm då den bara "tassade".
Han konstaterades vara fyrgradigt halt runt om och hade även lymfangit.
Det gick ine ens att rätta till med dubbla kilsulor...
jag fick ett helvete i över ett år och trots kroniskt ryggskott skor jag nu själv.

Har man inte tillräcklig kunskap, så har man ingen aning om att man leker med elden.

När jag gick HOSK så bankades det in.

ÄNDRA ALDRIG FÖR MYCKET PÅ EN GÅNG

Hoven innehåller en massa mjukdelar som har anpassat sig till en form.
Du får inflammation i alla dessa vid drastiska förändringar.

Är det hov VÅRD

Jag tar inte mer än jag kan, vilket naturligtvis innebär att ta hänsyn till hästen!
Jag har för närvarande två hästar med allvarligt understuckna trakter och båda går bättre efter varje verkning. Så du behöver nog inte vara orolig för det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

"knapplån"

Jag undrar lite över begreppet "få upp trakten" som används flitigt.

Vad menar man med det?

Jag skulle vilja kalla det "flytta bak trakten". Det stora flertalet hästar jag sett upplever jag att problmet är understuckna trakter, snarare än att de är enbart låga.

Hur gör ni olika personer för att höja trakten?
Eller ska jag skriva "flytta bak" trakten?

Och vad säger ni om detta resonemanget? :
att ifall man får tån att flyttas bakåt, hovbenet att bli tightare mot kapseln genom att man tar bort "draget" i tån genom att korta/hålla efter denna, så kommer man att få en annan tåvinkel (vilken iofs först syns uppe vid kronranden).
Denna nya tåvinkel gör att man kan hålla efter (flytta bak) traktviklarna (stödytan) och på så sätt få bort de understuckna trakterna och få en korrekt form och vinkel på hoven i förhållande till benställning etc utan att trakterna egentligen inte behöver "komma upp" speciellt mycket.
Förenkling naturligtvis.


/Hanna
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

emindy skrev:
Jag verkar precis som vanligt vilket eliminerar spänningarna som orsakade sprickan. Detta möjliggör för sprickan att växa ned.

Jag ångrar att jag inte har foton på mitt skräckexempel, men det här kanske duger?

I somras, den här sprickan sades vara permanent. Den har nitats, limmats, hästen har haft skor, varit utan....
Kort sagt, de har provat det mesta. Tills jag kom.

Den blöder åtminstone inte.
6f2cre2.jpg


5 månader senare.
9e54re2.jpg


Det var två väldigt ytliga sprickor kvar som jag skurit rena, och sedan hade det gått röta i lamellranden i samband med sprickan som behandlades efter fototagningen. (Därav det svarta hålet i nederkant)

Emindy. Kolla adressen .. sidorna kommer inte upp
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

*lånar knapp*

Jag är inne lite på hovsprickor jag med.

En häst i stallet har en hovspricka på utsidan av framhoven.
Sprickan började på mitten av hoven men har nu förvärrats och letat sig upp till kronranden.

Jag gav naturligtvis förslaget att dra av skorna men det gick itne hem.
Men vad gör man åt det om hästen nu ska ha skor?

Som jag ser det så har hästen lite understrukna trakter och lite höga trakter, lite trångskodd är den nog med.
Tyvär kunde jag inte se hur den såg ut underifrån för den har snösulor.

Till hör kanske att hästen gått med broddar dygnet runt och nu är det väldigt hårt i marken.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du har fortfarande inte svarat på om du vet vad strålbenshälta är
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

HannaZ skrev:
"knapplån"

Jag undrar lite över begreppet "få upp trakten" som används flitigt.

Vad menar man med det?

Uttrycket "få upp trakten" innebär att ändra traktvinkeln. Om traktvinkeln (sett från sidan) är mindre än tåvinkeln, har du understuckna trakter. Det är alltså inte trakthöjden som i sig är intressant. De flesta hästar med mycket understuckna trakter, liggandes, har också problem med en bakåt bruten tåaxel. Arbetet blir då att korta tån precis som du beskriver vare sig vi har skor eller inte.

Röntgar man sådana hästar ser man, för det mesta, att hovbenet har en negativ sulvinkel. Då blir "få upp trakten" både att förändra traktvinkel och -höjd.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Jag kan förstå dig om du har låtit hästen bli skodd var 7:e vecka, och haft samma hovslagare under längre tid, och det ser ut som på de bilder du visar. Din häst mår mycket bättre utan skor än med (om de bilderna är representativa). Om du inte kan få bättre skoningar i din region, låt bli dem!

Jag har aldrig försvarat dåliga skoningar och tänker inte göra det nu heller. Din skodda häst liknar mer B än din oskodda som ligger närmare A. Exakt vilken tåaxel du har är svårt att se på bilderna, mörkt ben och skuggor.

Jag är benägen att hålla med dig och skriver under på detta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Så "att få upp trakten" har alltså inte med trakthöjden att göra och är således inte någon motsats till låga trakter, bara till understuckna trakter.
Låga trakter kan alltså rent av vara ett resultat av att man "fått upp trakten".
Har jag förstått dig rätt?

Kanske sklle vi säga; inte att vi vill "få upp trakten" utan att vi vill "räta upp trakten", för att förtydliga att det är det understuckna som vi vill ha bort inte nödvändigtvis få trakten högre.
Det skulle nog göra att det blev färre missförstånd och frågetecken.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

HannaZ skrev:
Kanske skulle vi säga; inte att vi vill "få upp trakten" utan att vi vill "räta upp trakten", för att förtydliga att det är det understuckna som vi vill ha bort inte nödvändigtvis få trakten högre.
Det skulle nog göra att det blev färre missförstånd och frågetecken.

:bow: Problemet är ju i mångt och mycket att det inte finns något referensverk i hovvård o hovslageri på svenska med vedertagna definitioner. Därför tolkar vi olika uttryck på olika sätt, allt ifrån våra egna förutsättningar.

Min, i mångas ögon bedrövliga skoning, inlagd tidigare (bör tänkas på att hästen har varit oskodd, skodd och haft stora problem med denna hov). Min första skoning var att korta upp tån framifrån sett, inte så mycket på höjden och sänka trakten så mycket jag vågade. Om jag kan skapa en rak tåaxel så är det på mitt sätt att se, detsamma som om hovbenets sulvinkel bildar ~2 grader med underlaget (plus minus 1 grad).

Hoven har en liten understucken trakt, ca 6 grader (traktvinkel jmf tåvinkel), men då tåaxeln är rak och dorsala väggen följer tåvinkeln kommer traktvinkeln också att ändras.

Min utgångspunkt är tåaxeln, min fråga är använder ni andra referenslinjer för att veta om hovbenet ligger som vi vill?

Hov_linjer.jpg
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Uttrycket "få upp trakten" innebär att ändra traktvinkeln. Om traktvinkeln (sett från sidan) är mindre än tåvinkeln, har du understuckna trakter. Det är alltså inte trakthöjden som i sig är intressant. De flesta hästar med mycket understuckna trakter, liggandes, har också problem med en bakåt bruten tåaxel. Arbetet blir då att korta tån precis som du beskriver vare sig vi har skor eller inte.

Jag gillar inte ordvalet "få upp trakterna" då det alltid missuppfattas vilket flera här visar att dom gör samt att även vissa medvetet använder det som ett argument för traditionell hovvårds skadliga inverkan.

Varför inte kalla det för vad det igentligen är, att balansera hoven fysiologiskt korrekt mot hovleden vilket innebär att balansen i hoven kommer att flyttas från hovens bakre del framåt i hoven genom det arbete man åstakommer utifrån att motverka lång tå.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Jag gillar inte ordvalet "få upp trakterna" då det alltid missuppfattas vilket flera här visar att dom gör samt att även vissa medvetet använder det som ett argument för traditionell hovvårds skadliga inverkan.

Varför inte kalla det för vad det igentligen är, att balansera hoven fysiologiskt korrekt mot hovleden vilket innebär att balansen i hoven kommer att flyttas från hovens bakre del framåt i hoven genom det arbete man åstakommer utifrån att motverka lång tå.


Säg ovanstående till en vanlig hästägare och de kommer att nicka instämmade, humma något och se ut såhär - :o :confused:

Vad syftar du på när du skriver att vissa medvetet använder det som ett argument... osv ?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Grovt och mycket förenklat uttryckt kan man väl säga att man vill få tillbaks hoven in under hästen igen..;) :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 140
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 456
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp