Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Förlåt den vänstra, är före min skoning den högra efter. Fick dom inte att ligga bredvid varandra, men gjorde en ny bild.


Ok då förstår jag,såg ingen skillnad på skoningen utifrån den vänstra resp. den högra bilden. *asg*


Fråga angående kappor, hade den sidokappor på h.f. innan din skoning eller är det enbart en ngt vriden tåkappa där????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Jag hoppas fortfarande på en seriös debatt (ingen monolog) gör ett nytt försök för att starta en, förhoppningsvis, livlig och stimulerande diskussion.

Jag vet att krafter och moment är svårt, men det är bra att veta att följer man bara fysikens och mekanikens lagar går det att förklara. Den här gången kommer jag att resonera utifrån geometri, dvs inte krafter och moment (även om de är inritade i min bild).

Den vänstra hoven (A), är vad jag kallar en balanserad hov. Vi kan nu ”mäta” det horisontella avståndet från djupa böjsenans infästning i hovbenet till hovledens rotationscenter (två röda vertikala linjer med en horisontell linje emellan).

Låt oss nu sänka trakten och länga tån (B), och göra samma mätning. Med hjälp av geometri ser vi att avståndet har ökat, dvs vi har ökat draget i djupa böjsenan (DDFT). Det ökade draget i DDFT ger en ökad kraft på baksidan av kotleden vilket leder till att kotan lyfts (indikerat med svart pil) och ytliga böjsenan (SFT) och gaffelbandet (SL) avlastas till en viss del.

Passar också på att höja trakten (C) och ser då att helt plötsligt ligger hovledens rotationscenter rakt ovanför DDFT:s infästning i hovbenet. Med kilen har draget i DDFT minskat och kotleden sjunker (en ny svart pil). Ett minskat drag i DDFT leder till att SFT och SL belastas mer, samtidigt som upprätningen av hoven gör att tåsträckaren får ett ökat drag.

OBS. Detta är inget nytt det finns otaliga studier som visar detta, sänk trakten och kotan förskjuts uppåt, höj trakten och kotan sjunker. Min bild är en grafisk representation av redan dokumenterad kunskap.

Den vänstra hoven är (A), den i mitten (B) och den till höger kallar jag (C).

hoof_stress_04.jpg


Håller alla med om detta?

Det är också detta som är skälet till att man vid det akuta fångangreppet höjer trakten. Avlasta djupa böjsenan, fördela ut kraften till tåsträckaren och ytliga böjsenan och gaffelbandet. Det positiva med att öka draget i tåsträckaren är att den har en upplyftande effekt på hovbenet (avlastar de inflammerade tålamellerna) och flyttar reaktionskraften från underlaget bakåt.

Detta anser jag vara det absolut viktigaste att utreda då det är grundläggande utifrån hästens anatomi och belasningsförhållanden utifrån olika verkningsmetoder. Har man bara denna "enkla" kunskap och förstår dessa bilder så skulle flertalet av dagens hästägare se vikten av god hovvård ur en annan synvinkel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Fråga angående kappor, hade den sidokappor på h.f. innan din skoning eller är det enbart en ngt vriden tåkappa där????

I ett försök att flytta bak skon hade tidigare hovslagare valt att använda en baksko med sidokappor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Pinge skrev:
Åja.. så farligt är det väl inte?? Behöver man ta bort trakten för att få bort de inrullade trakterna så kan man ju fixa tåaxeln med en kilsko..


Enligt min erfarenhet som hovslagare så ser de flesta hästar ut enligt modell B när jag kommer första gången.
De går sällan att rätta till - till modell A med en skoning. Det brukar ta ganska lång tid att "rätta till" en sådan hov.

Jag har talat med en del kunniga inom området Hovslageri för en grej jag skrev för en tidning, och då var det enligt dem kanske tom. bäst att tänka lite modell C när man skodde - så att hästen i mitten av skoperioden såg korretk ut enligt B

Hovmekasimen oberoende på hur man tolkar den vill ju görna nöta ned trakten, varför jag fått lära mig at vara RÄDD om den.

Eftersom jag tillbringat en tid på Solvalla undrar jag - finns det forskning på hur den extra tyngden en kilssko innebär - påverkar hästens steg, rörelsemönster...

Det jag nyligen lärde mig om understuckna trakter passar in i det jag tidigare skrev om att den mest belaste delen viker sig.
Det jag då lärde mig - var att avlasta en understucken trakt...

men som sagt jag jobbar inte längre som hovis
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Frågan är vad man vinner med din taktik?

Ja det blir väldigt tyst här på sidan, men innebär det att Strasserverkare slutar arbeta?

Blir det i grunden bättre för hästarna i Sverige bara för att ni fått tyst på Strasserverkarna här på buke?

Min taktik va tänkt att ngn bara måste ju vara deras "språkrör" här och jag om ngn har ju följt deras kunskapsgivande svar här under lång tid och kan lätt återge deras egna svar utifrån deras tidigare svar i inlägg genom deras egna citat.

Att dom valt att inte ta upp dessa seriösa inbjudningar till diskution utan valt att svara med sin tystnad betyder ju naturligt vis inte att dom slutat arbeta utan enbart att man döljer sanningen genom att forskrida sitt arbete "i tystnad" (läs utan insyn).

Ja det blir bättre för dom hästarna som inte redan är dömda utifrån deras fasta tro och utförande. Dom som redan är fast troende går inte att rädda men dom övriga här som söker kunskap och lärdom utifrån att pröva främst Strassermetoden eller AANCHP i förhållande till Svensk standardverkning med dom övriga alternativen vi kan erbjuda kommer utifrån Nummer Ett:s så enkla förklaringar mkt lättare kunna bilda sig en helhetslösning som är anpassad för deras individs extriör,bruk samt användningsområde utan onödig smärta för hästen.

Kort sagt Ett sunt friskt hästliv!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Helt riktigt att många ser ut som B +understuckna trakter. Frågan är vad göra, vilken strategi ger resultat. Att spara trakter o sänka tån fungerar enligt min mening oftast dåligt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
I ett försök att flytta bak skon hade tidigare hovslagare valt att använda en baksko med sidokappor.

Och den va omriktad till en mer fysiologisk framskoform med kort tå och mer anpassade sidokappor för en framhov????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Helt riktigt att många ser ut som B +understuckna trakter. Frågan är vad göra, vilken strategi ger resultat. Att spara trakter o sänka tån fungerar enligt min mening oftast dåligt.
PL

Jag skulle ta lite mer hänsyn till hovbenets rörelse i hornkappseln samt belastningen i traktdelen i belastningsfasen genom att stabilisera upp den delen för att därigenom avstressa trakterna så dom får en tjans att stärka sig utan att behöva överbelastas givetvis i kombination med hålla kort tå,inte sänkt tå.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Hur vill du stabilisera upp trakterna?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Kan en bakofram vänd sko vara något? Fick det på Strömsholm för att skona en stor hovspricka. Tån var då hela tiden kort och avlastad.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Helt riktigt att många ser ut som B +understuckna trakter. Frågan är vad göra, vilken strategi ger resultat. Att spara trakter o sänka tån fungerar enligt min mening oftast dåligt.
PL

Det har funkat för mig i kombination med en korrekt riktad sko och rätt placering att få upp trakterna på sikt, men det tar oftast ett helt år och att man inte ens "andas" på trakten, bortsett från att rätta den framifrån

Men jag har inte sett alla hästar - och är absolut ingen världsmästare.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Finns det någon möjlighet att få fram en kombination där du har exempel a:s tålängd och exempel b:s trakter? Jag tror att vi då börjar närma oss Strassers synpunkter. Säker är jag inte, jag är inte en utbildad SHP:are, kan bara jämföra med de två egna hästar jag har (verkade av en SHP). Tycker bara exempel b:s tår är betydligt längre än vad jag sett på Strasser-hästar, men en typisk bild på en Strasser-karikatyr. Denna tråd har gått lite för mycket över på skoning för att barfota-experterna skall orka hålla på och mot-argumentera tror jag. Denna inbördes hovslagarbeundran går väl under titeln "hovproblem i allmänhet" så vi skall väl inte klaga?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Hur vill du stabilisera upp trakterna?
PL
Genom att stabilisera upp hovbenet så vida vi nu är överens om att hovbenet har en viss rörlighet i hornkapseln och då främst i den bakre delen. Är vi överens om det eller???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tack för bra svar:)

Jag förstår hur du tänker, men ser inte Strasser eller ANNHCPanhängare som helt obotliga.:smirk:

Om man skall besegra fienden så är alltid kusnkap om fienden av största vikt :D

Fienden är här då givetvis inte människorna - utan den okunnighet som gör att de hellre tror på den som har en liten kunskap om ett ämne, än den som har en större kunskap om samma ämne.

"Fienden" är ju då brist på kunskap. :D Så ingen missförstår

Jag tror att denna egenskap är starkt förknippad med HUR de som har den större kunskapen uttrycker sin kunskap

Säg till om jag blir för långsökt...

Människor som i allmänhet drar sig för att söka vet, eller beprövad kompetens såsom hovslagare har ofta en allmän rädsla för auktoriteter. Ju mer auktoritär man är detso mer skrämmer man dem...
Alla människor har ett grundlägagnde psykologiskt behov av att bli acepterade, dessa människor kanske i ännu högre grad.

Jag tycker att nummer 1's bilder var mycket illustrativa, och håller vi diskussionen helt fri från pajkastning så kan alla som läser få komma in och ställl frågor göra bort sig, utan att känna sig dumma.

Jag tror att det kunde vara till ömsesidig utveckling för oss alla.

och absolut för hästarna
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag förstår att ingen alternativare vill skriva här...

Vad jag ville med mitt svar var att poängtera vikten av att skon räcker till hela skoperioden så att den inte trycker sönder den lilla trakt man fått upp.
Inget annat.

Hur jag då riktar skon - är att jag då börjar lägga ut skon från hovens vidaste del och ökar bakåt. Traktarmarna följer hovens rundning.
Jag brukar kolla att jag gjort rätt genom att dra fram skon en bit efter riktning och kolla att trakten fortfarande får stöd av skon.

Jag skriver igen - jag är ingen världsmästare. Jag har varit relativt förskonad från stora problem, de få jag haft har jag antingen löst eller bett om hjälp med. En fullblodshov med rejält understucken tarkt har jag varit lyckligt förskonad ifrån.

De hästar som jag inte lyckats "rätt till" är hästar med olika stora och formade fötter. När jag frågat veterinär så har detta berott på att de ngn gång eller fortfarande varit halta och därmed belastat hovarna olika.

Men har någon input angående det eller ngt annat är jag idel öra trots att jag bara skor mina egna nu för tiden

kunskap är aldrig fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ponnyn som jag frågade om var i somras lika lång i trakten som tån så trakten stod lodrätt under tåns kronrand.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Människor som i allmänhet drar sig för att söka vet, eller beprövad kompetens såsom hovslagare har ofta en allmän rädsla för auktoriteter. Ju mer auktoritär man är detso mer skrämmer man dem...
Här vill jag nog vara av avvikande åsikt Susan. Jag antar här att du riktar dig mot oss barfota-förespråkare. De allra flesta jag läst om och stött på, har beskrivit många år av ekorrhjul bestående av halt/sjuk häst, olika veterinärer och olika hovslagare och som sedan till slut efter många om och men hittat fram till barfota-metoden och funnit någon slags lösning där. Att ha sin häst barfota och förhoppningsvis på lösdrift kräver mycket av hästägaren, det är sällan något för den räddhågsna och tveksamma, däremot, verkar det som, något för den som blivit besviken på "etablissemanget".
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Jag förstår att ingen alternativare vill skriva här...

Vad jag ville med mitt svar var att poängtera vikten av att skon räcker till hela skoperioden så att den inte trycker sönder den lilla trakt man fått upp.
Inget annat.

Hur jag då riktar skon - är att jag då börjar lägga ut skon från hovens vidaste del och ökar bakåt. Traktarmarna följer hovens rundning.
Jag brukar kolla att jag gjort rätt genom att dra fram skon en bit efter riktning och kolla att trakten fortfarande får stöd av skon.

Jag skriver igen - jag är ingen världsmästare. Jag har varit relativt förskonad från stora problem, de få jag haft har jag antingen löst eller bett om hjälp med. En fullblodshov med rejält understucken tarkt har jag varit lyckligt förskonad ifrån.

De hästar som jag inte lyckats "rätt till" är hästar med olika stora och formade fötter. När jag frågat veterinär så har detta berott på att de ngn gång eller fortfarande varit halta och därmed belastat hovarna olika.

Men har någon input angående det eller ngt annat är jag idel öra trots att jag bara skor mina egna nu för tiden

kunskap är aldrig fel.
Denna ponny igen...Den varmskoddes fösta gången då för 2 år sen och inom en vecka så gick det ej att lyfta bakbenen. Det har lett till att den efter det alltid måste sederas och därför skos på klinik. Min fråga är : måste inte hästen ha mer hov kvar för att inte riskera att bränna sulan på hästen?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

varför är det så viktigt att få upp trakterna för vissa hovslagare.
Min hovslagare försökte få upp trakterna under flera år på min häst. Jag frågade varför, men fick inget riktigt bra svar. trakterna växte inte uppåt på min häst utan blev bara understuckna. vilket resulterade i långa tår och trånga trakter.
För mig betyder understuckna trakter att hästen får en mycket lång tå och trånga trakter. Helt om vad han nu ser ut barfota (förutom att de trånga trakterna inte försvinner i ett naffs förstås). Hur kan man vilja få det till att strasser verkade hästar har långa tår? Jag har ju redan lagt ut min häst barfota här men fick ingen kommentar om den barfota, bara om hur hemsk hans skoning var innan.
understuckna trakter borde ju tala för att hästen inte har slitit tillräckligt på sina trakter och därför blir de understuckna.
Jag antar att ni tycker jag har fel och vill därför gärna vata varför det är så viktigt att spara på dessa understuckna trakter och försöka få dem att växa högre. Vad vill man åstadkomma med det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 334
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 679
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp