Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ungefär så ja :smirk:

Det är inte felaktig skoning som dödar - utan farten...

Och som hovis var inne på - hästägarna......
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Mumin_79 skrev:
Syftade på fysisk tävling att jag inte hajjar att dom orkar :angel: önskar att jag orkade då kanske man skulle ha den perfekta kroppen men jag trivs bra med mig själv och ser ingen anledning att pusha mig själv superhårt fysiskt.

Nu vet ju inte jag hur "tjock" du är eller hur din kroppstyngd överänstämmer med DIN hästs extriör men enligt mig så skulle väldigt många ryttare i dag behöva se sig i spegeln och vara lite mer självkritiska. Överviktig ryttare är lika skadligt för hästen som en överviktig häst.

Georgs Morris sa en gång på en clinik på flyinge rakt ut i högtalarna samtidigt som han glatt pekade på en av ryttarna, "du måste lära dig att gå ifrån matbordet i tid eller börja med egen fysisk träning"

Pedagogiskt va det väl inte men jävligt sant och detta va för många år sedan och jag håller fortfarande med honom.

P.s. Bifogar ett litet tränings program avsett för ryttarna. :banana: :bow: :bow: :bump: :bump: :bump: :banana: :banana::rofl: :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Det är inte felaktig skoning som dödar - utan farten...

Och som hovis var inne på - hästägarna......


Precis...en hästägare var faktiskt på väg att anmäla MIG! Hästen var halt enligt henne efter min skoning.
Och jag håller helt med henne! Hästen var halt INNAN jag skodde, men det såg hon inte. Hästen var lite mindre halt efter min skoning.
Eftersom hästen hade en hovspricka hela vägen upp genom kronranden så tyckte jag att jag skulle komma tillbaka efter några veckor, ingen lång skoperiod!
Ok, tyckte hon.
Sen gick tiden och man glömmer ju...
En dag ringer en kollega mig och undrar när jag var där och skodde senast...Jag mindes att jag körde fast bilen i en snödriva alltså var det vinter, jag kollade mot det i kalendern. Det hade alltså då gått 23 veckor tills hon ringde hovslagare igen!
På tjugonde veckan tyckte hon se att hästen var halt, då var hästen tydligen enligt annan hovis och veterinär 4gradigt halt på hf. Mot de 2gradiga hältan då jag lämnade hästen.
Alltså var jg en dålig hovslagare som inte kunde ta bort hälta och hovspricka utan att sko hästen på 23 veckor!? Alltså ska jag anmälas, veterinär tillkallades och hon undrade när hästen var skodd senast, ägaren svarade(dumt nog för hennes del) helt sanningenligt att det var23veckor sen...dvs 6 månader.
Veterinären upplyste henne om att en vanlig skoperiod brukar ligga på en ca 6 VECKOR inte månader...Sen blev hon själv anmäld...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag är normalviktigt och jag tycker att det handlar om ridfömåga och balans mer än vikt faktiskt.
Har sett ett fleratal tränare som faktiskt är mulliga som rider fanatstiskt bra, dessutom väger de flesta män massor mer än de flesta något tjocka kvinnor.

Den tränaren skulle jag personligen bojkotta om man inte kan se längre än till ryttarens vikt- diskriminering kallas det och man kan stämma folk för det om du inte visst det :mad:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Jag är normalviktigt och jag tycker att det handlar om ridfömåga och balans mer än vikt faktiskt.
Har sett ett fleratal tränare som faktiskt är mulliga som rider fanatstiskt bra, dessutom väger de flesta män massor mer än de flesta något tjocka kvinnor.

Den tränaren skulle jag personligen bojkotta om man inte kan se längre än till ryttarens vikt- diskriminering kallas det och man kan stämma folk för det om du inte visst det :mad:
Tränare ska visa sina elever respekt absolut,och engagera sig i sin elev ,men vill man utvecklas som ryttare kan man inte bara strykas medhårs hela tiden heller..om man nu är riktigt FET kanske man ska skärpa sig lite,om inte för sin egen skull så för hästens skull iallafall.:angel:
Jag kan förstå att vissa tränare tröttnar om eleverna inte vill lägga manken till lite och anstränga sig lite,och nu snackar vi inte enbart ryttarens kondition..

Mullig är väl helt ok..jag är knappast anorektiskt lagd själv..:D men faktum är att det finns folk som är riktigt ordentligt överviktiga som väljer att köpa nån liten,liten tunn o x-bent och kohasig islänning tex att skumpa omkring på..och jag tycker nog man ska välja häst som passar ens storlek.

Alla islänningar orkar faktiskt inte bära omkring på en 120kg geleklump och må bra i längden...
Nu behöver man väl inte vara så liten och mager som en viss hoppryttarinna..men man kan ju sträva efter att bli lite följsam i sadeln iallafall.



Och även om man inte skall tävla så tycker jag hästen är värd att man försöker vara följsam och inte smälla hästen i ryggen och dra den i munnen stup i kvarten,pga att man inte orkar hänga med..
Tyvärr vill vi människor inte rannsaka oss själva,vi är slöa helt enkelt ofta..
Oavsett om vi är mulliga eller magra så inverkar vår kondition på hästens välbefinnande,balans och ridförmåga kan vi träna upp,och även konditionen.
Jag tror knappast hästen blir ledsen om vi försöker förbättra vår kondition lite.
Tex kan man nån dag i veckan tömköra sin häst,himla bra för konditonen kan jag intyga,särskilt om det är ett par dm snö som här idag,pust.

Men mager och anorektiskt tänker jag aldrig bli,men gärna bättre kondition,då orkar man mer och bibehåller gott humör!:rofl:

Vilket jag tror hästen uppskattar!

Så det är väl bara att man börjar träna lite mer,hej och hå:banana: :bump: :bow: :rofl:

Äh nu blev jag hungrig!Var är min lunch?:rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Sen kan man som min bättre hälft gjorde när hon insåg att hon spenderat en massa pengar på att räta ut hästen med equiterapeuter och kotknackare att också kotknacka sig själv.....vilket i det här fallet gjorde betydligt större skillnad på hästen än att räta ut den!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Fel knapptryck av mig skall till vdb

Ja :bow:

*KL*

och jag tror heller inte att det är kilona som dödar

Utan hur dessa hanteras till häst.
Nu verkar ju vara bra på fysik här - sånt går ju att räkna ut...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

När det gäller min häst finns det faktiskt ingen måtta på motion för min del då vi går långpromenader 1- 3 timmar 5 dagar i veckan. Han är unghäst så jag miljötränar han samt försöker genom detta hålla honom igång och göra övergången till ridning så lätt som möjlig, nog enbart tack vare honom jag faktiskt håller min vikt och lyckats gå ned dom kilon jag lyckades lägga på mig under jul och nyår :angel:

Och visst ska man inte var jättefet och rida på tunna hästar utan då kanske en ardenner skulle passa bättre. Men är man tyngre än genomsnittet och ändå har en bra balans och har en någolunda anpassad häst så tror jag inte att det är någon fara :smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Vi tränar och tävlar framförallt distansritt (medelsvår nivå, dvs 8 mil och uppåt) men även western (c-nivå) och ibland dressyr (LA-nivå).

Jag är NH:are sedan 9 år och hjälper folk med deras hästar, eller kanske mer tvärtom. Så jag vet hur det är att brinna för något även om jag gått igenom alla faser i detta redan och insett att det enda jag kan göra för att sprida god hästhantering är att visa upp min egen mycket trevliga häst och inte lägga mig i andras hantering förrän de frågar.

Tidigare höll jag på med travhästar i många år och har också ridit islandshäst en vinter. Dessutom är jag domare i skogskörning och har varit instruktör på ridskola. Benen står i många olika läger vilket har varit en styrka för mig då jag har mer kunskap om allas förutsättningar och blivit mer tolerant mot olika sätt att se på t.ex. hästens hovar.

I år har jag hållit på med hästar i 22 år och det blir bara värre och värre, nu skor jag till och med själv och kommer troligen att omregistrera mitt företag till ett hästföretag inom kort, så jag undrar var detta ska sluta! ;)

Min egen häst kan inte gå barfota iaf fram då han bara växer i tån och bara sliter trakterna. Bak skulle kunna gå men då jag tävlar större delen av sommaren så blir det inte av att han får gå barfota, tyvärr. Då jag bor i norrland vintertid så är det skor och fyra brodd i varje som gäller då jag är rädd för fläkningsskador då min häst är mycket energisk i hagen. Jag skulle aldrig tävla distans barfota med min häst - det skulle helt enkelt inte fungera då man har nog med faktorer att oroa sig över under en ritt (vätska, mat, leder, underlag, mm) än att man ska oroa sig över om hovarna slits för mycket också.

Dock skor jag så naturligt som möjligt, dvs försöker att inte sko trångt, att bara ha tre söm i på varje sida och relativt raka traktarmar (för raka ibland, eller hur Daniel? ;)).

/Camilla
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Är det nå´n nuförtiden som ej använder hufgrips?
Min kamrat vägrade att ha det eller 4 brodd när hon var ung.
Hon löste sina icke-problem med att galoppera från stallbacken ut i skogen o tillbaka. Uppför som nedför i kramsnön.

Jag tycker att det är som att sätta dubb på sommardäcken om man inte har "griparna".
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
Är det nå´n nuförtiden som ej använder hufgrips?
Min kamrat vägrade att ha det eller 4 brodd när hon var ung.
Hon löste sina icke-problem med att galoppera från stallbacken ut i skogen o tillbaka. Uppför som nedför i kramsnön.

Jag tycker att det är som att sätta dubb på sommardäcken om man inte har "griparna".
Jösses hur stannade hon hästen..mot väggen?:angel: :rofl:

Jag håller helt med dig ,fyra brodd i varje sko och snösulor av bra kvalitet är det bästa,en billig livförsäkring både för häst och ryttare.

Tyvärr snålar några få hästägare ,och vill inte ha detta trots att man förklarar fördelarna..en del motiverar det med att de "rider ändå bara i ridhus på vintern"..men att hästen halkar omkring i hagen hela dan på snöstyltor glöms visst bort..:angel: suck.

Om man skor med bra snösulor av bra kvalitet håller de att lägga om flera ggr,kvalitet lönar sig alltid.
Säkerhetstänkande också..

De som börjat sko med snösulor och fyra broddar i varje sko fortsätter alltid,de känner skillnaden och hästen slipper gå och spänna sig i onödan .
Man slipper också otäcka fläkskador i halkan..

Ibland blir man så förvånad över att vissa hellre lägger massa pengar på matchande täcken och grimmor och krafs än att se till att hovvården är ok och att hästen slipper halka omkring utan brodd och med snöstyltor..

Tack o lov är de flesta medvetna och förser sina pållar med halkskydd så de slipper onödiga skador,hellre ett broddtramp än en obotlig fläkskada.

Bilar är lätta att hitta reservdelar till,hästar är svårare att ersätta..:crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

sns.jpg

Ungefär så här.... Toppen med broddar som går och plocka bort så man kan välja längd efter underlag...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

En mycket skicklig dressyrryttare(som även red ut), hade tydligen bara haft 2 brodd jämt. Varav kommentaren-- det är ju som att rida på barmark.

Jag skulle också vilja ha tå brodden i första sömhålet,som Pinge har gjort.
När hoven är bred, tycker jag att detblir lite sämre grepp, plus om man rider utför o isen är sned el. bucklig.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Pinge skrev:
sns.jpg

Ungefär så här.... Toppen med broddar som går och plocka bort så man kan välja längd efter underlag...
:bow: Precis d ä smart!;)
 
Sv: Att leva i sämja omöjligt för hästfolk?

Mumin_79 skrev:
En stilla undran..

Min häst klarar att gå barfota, klarar att gå på fri tillgång av grovfoder utan att bli onaturligt fet, klarar att gå ute dygnet runt med skydd, klarar av med sin vinterpäls att vara utan täcke i de flesta väder. Varför ska han inte få vara det?

Min åsikt är att om man tycker att en klippt häst med tjockt vintertäcke i en liten hage med lite grovfoder så att den absolut inte får någon som helst mage. Stående i box största delen av dygnet Mår allra bäst.
Då har man tappat insikten av vad en häst faktiskt är. Inte en leksak, inte en tävlingsmaskin utan ett levande flockdjur med helt andra behov än de vi har. Vill man ändå behandla sin häst annorlunda från deras naturliga behov ja det är upp till dig, jag lägger mig inte i din hästhantering och ditt sätt att hålla häst. Det jag stör mig på är att folk faktiskt lägger sig i min :confused:
Jag har hört det mesta från att han fryser till han är överviktig
(Människor kan inte idag särskilja på lagom rund på vintern i sin naturliga balans med fet/överviktig /hälsoproblem)
Jag har åter och åter igen varit tvungen att genom dra fram vet rapporter om hästars egna värmesystem och därför med stor grovfodergiva och rätt ansatt päls inte behöver täcke vid enbart kyla, vet rapporter om magsårslarm och rekommendationer om stor grovfodergiva från utbildade människor såsom agronomer osv.

Varför inte sluta kasta skit på varandra och ha förståelse för att det finns fler vägar som går till rom helt enkelt. Min väg är barfota och den funkar för oss varför skulle den inte funka för andra?

Din väg är skor den kanske fungerar för er men betyder det att min väg är sämre än din?

MuMin

Håller med i allt du skriver!!:bow:
Har själv fått uppleva detta i mitt stall. Mina hästar är barfota, oklippta, har gått på lösdrift (innan hagen isade igen), har oftast inga täcken på m.m. Detta har jag fått mkt skit för av de som har sina hästar klippta, skodda och på box nattetid. De har klagat på att jag har mina hästar barfota fast de mår mkt bättre utan skor, och de har klagat på att jag ger för mkt grovfoder (9 kg till ett digivande 500 kg sto/dag...?!) och att hon var så fet så att hon behövde banta! Nu minskade jag ej ner på givorna (hon fick bara 1 kg korn/dag, men de andra tyckte jag skulle ge ännu mindre...?!), och jag inser nu att jag gett alldeles för lite kraftfoder... Den stora uttänjda magen (pga av dräktigheten) och de förslappade ryggmusklerna/bukmusklerna lurade de andra och jag höll på att gå in i fällan, men jag klarade mig. Nu är hon så smal att revbenen känns tydligt (fast magen putar rakt ut...), och det är inte normalt för en så lättfödd häst som min!! (hon får oxå ett kg müsli nu för att öka!) Jag sa åt de att jag sköter mina hästar på mitt sätt och att de får sköta sina på sitt sätt! Även om jag kan ha synpunkter på deras sätt att sköta hästarna så säger jag de inte! Var och en sköter sin egen häst och jag tycker man ska respektera varandras synsätt och se till varje individ! Då sa stallägaren att jag accepterar inte olika synsätt i mitt stall...:confused: !!

Men jag anser att folk säger så mkt olika när det gäller hästhållning att man får sålla och ta det bästa från olika delar, och se vad som funkar för varje enskild individ!

Stå på dig och säg ifrån när ngn trampar på dig, ingen får trampa på ngn annan för att man har olika åsikter!! Lycka till med hästarna och Ha det bra från oss fyra!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du (var det du Hovis?) skrev att min häst såg sadelbent ut på VF, när jag tittar tycker jag snarare att hon skulle se bockbent ut på översta kortet:confused: ? Vad menar du föresten med att hon ser oroväckande svag ut på hö bak? *NYFIKEN*
www.freewebs.com/marlev17/minty.htm
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*knapplån*

Fick info om detta idag:
NHF bildat, nordisk Strasserförening.

http://www.hovvardsforbundet.org/

Vad som slog mig är de hovar som visas från sidan, uppe till höger.

Tycker själv att detta är 'long toe-low heel', och för mitt öga ser detta
inte ett dugg hälsosamt ut.

Kära SHP'are som håller till här:
Är det verkligen så här det skall se ut nät det är Strasserverkat?
Detta är alltså inte något angrepp på er utan en uppriktig fråga.

Det ser ju ut som om det skulle stämma ungefärligt med den omtalade 'plexiskivan'.

Enda infot man får om bilden är 'hovar från sidan'.

Hug your horses!
/Mike:devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

jag testade att ha min d -ponny barfota i över ett år. det fungerade inte men hovarna blev väldigt fina efter hans fånganfall. nu fick han fång igen i början av januari. vi vet inte varför men jag tror att det var pga av belstningen... tyvärr blev han så dålig så han fick stå på djursjukhus. efter ett kraftigt kolik anfall blev han bara sämre och medicinen fungerade inte så fången blev bara värre. på veterinärens inrådan avlivades han. jag vet inte säkert men om jag hade satt på honom skor i höstas så kanske detta aldrig hade hänt. ångrar det nu. jag hade funderat på det men kom fram till att vänta till våren...

min nästa häst ska ha skor på sig men kanske kan vara barfota under sommaren om man inte ska rida. ingen bra erfarenhet kom av detta. har man barfota från början fungerar det säkerligen bra men jag tänker inte riskera detta igen för det var det jobbigaste jag varit med om...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mike skrev:
*knapplån*

Fick info om detta idag:
NHF bildat, nordisk Strasserförening.

http://www.hovvardsforbundet.org/

Vad som slog mig är de hovar som visas från sidan, uppe till höger.

Tycker själv att detta är 'long toe-low heel', och för mitt öga ser detta
inte ett dugg hälsosamt ut.

Kära SHP'are som håller till här:
Är det verkligen så här det skall se ut nät det är Strasserverkat?
Detta är alltså inte något angrepp på er utan en uppriktig fråga.

Det ser ju ut som om det skulle stämma ungefärligt med den omtalade 'plexiskivan'.

Enda infot man får om bilden är 'hovar från sidan'.

Hug your horses!
/Mike:devil:

Tyvärr är det nog så hovarna ska se ut. Är ingen SHP-are själv, men har haft en ute som visade vad metoden går ut på. Efter att ha lyssnat på henne bestämde jag mig för att hon inte fick verka. På kortet här ser vi nog den 30-gradiga vinkeln och en trakthöjd mellan 3-4 cm (högre får den inte vara). För att få en så låg trakt, och för att få sulan att flexa mer så verkas den ner. Detta tror inte jag på. Att sätta färdiga vinklar och mått på varje häst?! Jag menar att varje häst är unik och behöver verkas efter sin egen förutsättning. Därför valde jag en SANHCP-verkare i stället. De bryr sig inte om vinklar och mått utan tittar på den individuella hästen och ser dens behov. Dessutom får sulan ALDRIG verkas enligt de, för hästen behöver den tjockheten för att klara av en bafotagång på alla underlag. Usch jag ryser när jag tänker på det! Min massör uppmärksammade detta med sulverkningen när hon haft sina strasserverkade ett tag... De hade så ont att de inte kunde gå... Nu verkas de av hovslagare och har inte ont längre... Men det finns kanske hästar som klarar av vinkel, trakthöjden och sulan, men jag skulle aldrig våga mig påt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 250
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 986
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 929
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp