Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liebling skrev:
Dessutom får sulan ALDRIG verkas enligt de, för hästen behöver den tjockheten för att klara av en bafotagång på alla underlag.

Det här är lite intressant, den ena "gruppen" renskär sulan ända ner till kötthoven medans den andra "gruppen" inte ens vidrör den.

Vad är bäst??? En överskuren sula med enorm smärta och sulläderinflamation eller en sula som aldrig renskärs och kommer att sätta dubbelsula ett par ggr om året med den följden att det kommer bildas enorma punkttryck med lokala blödnigner varje gång den gammla sulan släpper samt att när den gamla sulan väl släppt så är den nya väldigt tunn och från början saknar ett väl skyddande sulhorn.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Det här är lite intressant, den ena "gruppen" renskär sulan ända ner till kötthoven medans den andra "gruppen" inte ens vidrör den.

Vad är bäst??? En överskuren sula med enorm smärta och sulläderinflamation eller en sula som aldrig renskärs och kommer att sätta dubbelsula ett par ggr om året med den följden att det kommer bildas enorma punkttryck med lokala blödnigner varje gång den gammla sulan släpper samt att när den gamla sulan väl släppt så är den nya väldigt tunn och från början saknar ett väl skyddande sulhorn.

Den tredje gruppen lämnar hästar med höga/understuckna trakter vilket resulterar i en oerhört trång hov, med en ynkligt smal stråle. Där hästarna får kraftig traktsmärta, strålbenssmärta o.s.v, i varje steg den tar. Kanske det värsta är att ingen reagerar på detta, för så ska en hov se ut, för de allra flesta. Ja vilken grupp förorsakar det värsta för hästen? Det kan du ha rätt i......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Den tredje gruppen lämnar hästar med höga/understuckna trakter vilket resulterar i en oerhört trång hov, med en ynkligt smal stråle. Där hästarna får kraftig traktsmärta, strålbenssmärta o.s.v, i varje steg den tar. Kanske det värsta är att ingen reagerar på detta, för så ska en hov se ut, för de allra flesta. Ja vilken grupp förorsakar det värsta för hästen? Det kan du ha rätt i......
Eeeeh...knappast sant. Vissa ja, men hittills har jag inte träffat på en hovis som gör så...däremot vet jag hästägare som VILL ha det så:devil: ...och de fixar då outbildat folk som gör som de vill när den utbildade hovisen inte gör det. Sen finns det även utbildat folk som tappar omdömet men de är ingalunda en majoritet...:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Hmmmmmmmmm........ Undrar om min 'hovis-mäster' håller med mig i morgon, när jag talar om för honom att enligt den bilden så finns inte lamellranden.......
Alltså finnsw inte heller smärta i den, och då kan vi ju spika längre in :)

Undrar också hur en lamellseparation skulle kunna uppstå i något som inte finns.

Hug your horses!
/Mike - i morgon börjar allvaret igen.........
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Att hästar får stora besvär av för höga trakter och av understuckna trakter finns dokumenterat i flera studier så där tror jag knappast att jag behöver hänvisa till någon specifik källa. Källor som ni som experter i området självklart redan känner till eller.....?
Men då kanske man kan fråga sig vilket som hästen lider mest av? Ömhet av höga eller understuckna trakter, ömhet av att inte ha någon sula att gå på eller ömheten av punkttryck i sulan på grund av för mycket sula?? (Det var väl dom alternativen som uppgavs)

Det verkar som om det inte finns någon felfri metod där hästen inte lider.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Men har du ens sett hästar som har dessa symtom?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

bobo skrev:
Det verkar som om det inte finns någon felfri metod där hästen inte lider.

Kanske är det just detta som fler borde förstå, istället för att tjafsa om vem som har mest fel/rätt. Satsa på att få bort all dålig hovvård oavsett vem som utfört den. Det är ju just här det stora problemet finns. Första steget handlar om att erkänna att det faktiskt existerar dålig hovvård, inom de olika barfotametoderna, såväl som inom traditionellt hovslagari.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Men det har framkommit i flera inlägg, att dålig hovvård förekommer inom både ock. Den här diksussionen uppstår varje gång som något uppfattas som negativt, då resultatet alltid är detsamma nämligen någon måste komma med en motattack där man fördömer motpartens hovvård.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Den typen av verkning existerar visserligen men är inget som rekomenderas inom modernt hovslageri. Motsatsen med lång tå o farligt låg trakt rekomenderas däremot av en viss sk hästforskare vars lärjungar dessutom är fruktansvärt snabba på att skylla alla problem på att verkningen inte är utförd enligt deras normer.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Tycker inte att det är fel att "tjafsa", när den alternativa sidan har 3 dagars praktik på kadaverhovar. Efter det kan man karva i sula o stråle på sin egen.

det låter så bra med en tvåårig kurs, men det framgår ej hur många praktikdagar man har under första året. På det andra minst 14 da´r.

Hovslagarna rår inte alltid för de höga trakterna, utan hästägarna som inte är observanta eller väljer att sko sällan.
Som ägare kan man byta hovis och den som skor dåligt får ont om kunder. Man behöver inte gå till ytterligheter.

En trakthög häst är sällan halt plus att det går att åtgärda utan smärta.
Men för en häst som ska trimmas i sulan av en som har kunnat ta hur mycket som helst, utan reaktion, kan det bli riktigt långvarigt smärtsamt.
Deras hovanatomi innehöll som sagt ingen Bärrand.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Synd att man inte visar mer av hovens nedre ben utifrån dom inklistrade skelettbilderna på den "korrekta" resp den "sjuka" hoven. Hade man gjort det så skulle även en blind ha sett att kotbenet främst på den nedre bilden i framkant
kommer peta upp i hakan på hästen.

http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=58


Fast den "korrekta" hoven är inte korrekt. Den är tydligt "dished", och tån på den kommer att bli mycket kortare när den har vuxit ett varv till. Synd att dom visar såna bilder.

1. Förutsatt att den hanteras rätt då, det vet man ju inte.
2. Förutsatt att det inte är en dödhov, då växer den inte längre :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Däremot så har det visats ett antal hovbilder här på detta forum som just visar hästar med höga/understuckna trakter som är verkade av hovslagare, så mitt påstende är inte tagit ur luften. Att hästar får stora besvär av för höga trakter och av understuckna trakter finns dokumenterat i flera studier så där tror jag knappast att jag behöver hänvisa till någon specifik källa. Källor som ni som experter i området självklart redan känner till eller.....?


Lånade ditt inlägg eftersom du nämner just trakterna. Låga/höga trakter är inte samma sak som korta/långa trakter. En trakt (som visades här på bild tidigare) kan vara både lång och låg samtidigt.

Det går att fixa (som också nämndes) med att lägga ut traktarmarna bakåt, så blir det balans i hoven igen visavi marken. Däremot blir det inte balans i hoven visavi skon, hela hovkapseln är på väg framåt. Man tvärar tån för att "få bättre överrullning", ett numera väldigt populärt uttryck. Det går ett tag, men gör man inget åt det hela kommer problemen snart.

Den tvärade tån ser ju synligt kort ut men är ofta längre än den icke tvärade korrekta barfotatån. Anledningen är att hovkapseln blir referensen när man tittar, inte hovens innehåll, och hovkapseln är på väg framåt från hoven med god fart. Man kan se det tydligt om man lägger nåt rakt längs hovväggen fram. Först mellanrum, sedan anliggning och sist den tvärade tån som ger en fin vinkel till det man lägger mot. Typical dished hoof. Har man sett det några gånger och fått det beskrivet för sig så ser man det på många meters avständ.

Detta med anledning av debatten om "long-toe/low-heel" kontra tvärade skodda tår. De senare är inte alltid kortare trots att dom är tvärade. Som vanligt kan man säga, "det beror på" vad som är vad. Det kan alltså lika gärna vara "ännu-längre-toe/ännu-lägre-heel" med skor.

En hästägare som ser den tvärade tån går naturligtvis på utsagorna om bra, tidig, enkel, snabb med mera överrullning, alla positivt värdeladdade ord och då måste det ju vara OK tycker man? Och visst fungerar hästen, väldigt bra till och med, men hur länge?
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

alla hovisar tvärar ej av tån, utan sänker den underifrån.
För mig så innebär tåriktning, böjning av tådelen på skon.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Finn fem fel!!!

Tänkte vi skulle prova en liten kunskapslek här. Titta på bilderna från bif. länk och svara gärna vilka strukturer som utifrån denna kunskapsbild helt saknas så får vi se om ni här innehar mer kunskap än nhf.
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=79


Här kommer facit:

Utifrån skelettet avseende "fotens"??? nedre ben så saknas kotsenbenen.

Utifrån hovens "delar" så saknas bärranden,lamellager,strålskänkel,sulvinkeln-traktvinkeln och bästa av allt TRAKTEN.

Oj det blev tydligen inte fem fel utan sex, men om vi nu inte är så petiga utan tar bort bärranden så har Nordiska Hovvårds Förbundet på sin splitternya hemsida redan visat att man faktiskt inte innehar kunskapen om vare sig hovens nedre ben eller hovens anatomi och delar.

Hoppas inte detta nu tas emot som ett försök till ngn smutskastning utan precis som det är. Ren fakta utifrån källans ofullständiga kunskap.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
För mig så innebär tåriktning, böjning av tådelen på skon.

Det är helt rätt som du i denna mening skriver. Det kan jämföras med "Natural fore point trimming" i kombination med en sko då det skapar en mjuk välbalanserad överrullning i hovens hela tådel utifrån verkningen samt skons riktning och anpassning. Detta ger en mkt fri överullning för hästen i stället för en styv riktad mekaniskt påtvingad överrullning som en tvärtå ger.

För att rätt kunna utföra detta så krävs stor skicklighet i varmskoning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Det här är lite intressant, den ena "gruppen" renskär sulan ända ner till kötthoven

Vad är bäst??? En överskuren sula med enorm smärta och sulläderinflamation eller en sula som aldrig renskärs och kommer att sätta dubbelsula ett par ggr om året med den följden att det kommer bildas enorma punkttryck med lokala blödnigner varje gång den gammla sulan släpper samt att när den gamla sulan väl släppt så är den nya väldigt tunn och från början saknar ett väl skyddande sulhorn.

återigen, vart har du sett dessa hästar som knallar omkring på kötthoven verkade av en SHP??

Dubbelsula behöver man inte vara en sk strasserfreak för att se att det egentligen handlar om extremt överväxta hörnstöd och det är pga trycket från dessa inte det minsta konstigt att sulan under är väldigt tunn. Att hörnstöden får förväxa så är allt för vanligt. Har jag sett allt för många ggr..

Och du har förresten så klart även sett hästar verkade av en utbildad SHP som har sulläderinflammation? Hur har du kontrollerat detta?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du menar att riktig dubbelsula inte existerar:confused:
Ännu en strassermyt?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Däremot så har det visats ett antal hovbilder här på detta forum som just visar hästar med höga/understuckna trakter som är verkade av hovslagare, så mitt påstende är inte tagit ur luften.

Ja detta har jag också undrat ofta över. Hovslagare talar gärna varmt om sina kollegor (naturligvis de med utbildning då). Men är flertalet av hästarna här på buke verkade och skodda av amatörer? Hästar som inte verkas så bra som hovslgarna härinne vill ge sken av ser jag ofta. Såg för inte så länge sedan en häst som var ganska nyverkad som säkert hade en trakthöjd på 7-8 cm iaf och dessutom tydligt undestuckna trakter och långa hörnstöd. Denna hovslgare VET jag har utbildning och anses vara duktig. Hästen är 2½ år (!)

Så dom som kan får gärna förklara varför man ser så många hästar verkade som även hovslagarna härinne anser är en dålig verkning? För jag har också sett mkt bätte verkningar av hovslagare än vad man ser här på forumet och man förstår snabbt att det måste skilja mkt på en bra och dålig hovslagare. Men varför är det då sådan skillnad på hur en verkning (och skoning också för den delen) utförs?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det skrev jag inte.. Men förklara gärna varför en dubbelsula uppstår? Eller är det som vanligt inom det tradionella-mkt antaganden och få svar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 352
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 007
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp