Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Dubbelsula behöver man inte vara en sk strasserfreak för att se att det egentligen handlar om extremt överväxta hörnstöd och det är pga trycket från dessa inte det minsta konstigt att sulan under är väldigt tunn. Att hörnstöden får förväxa så är allt för vanligt. Har jag sett allt för många ggr..
Tycker att detta är ett ganska tvärsäker påstående!
Som jag ser det uppstår en dubbelsula oftast efter ett fånganfall el annat avbrott i horntillväxten. Stor mängd "dödhorn" utanpå en annars ok sula ser jag inte som dubbelsula.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ja det fanns ju ingen lamellrand, men heller ingen tå och trakt och sidodel.
Då blir det kanske svårt att diskutera deras inbördes förhållande tänkte jag....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*lånar knapp*

Hoppas att ni hovslagare (och PL) går in på tråden som heter "ont efter skoning". Jag är mycket intresserad av kommentarer från er med utgångspunkt i vad som framkommer i tråden.

Snälla Boj ta inte bort detta också. Jag tycker att problemet som trådskapar har hör till vad denna tråd handlar om när man läser ditt första inlägg på denna tråd.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag ser inte en inkompetent utförd skoning (vilket det uppenbarligen verkar vara) som ngt argument för barfota. Jag är inte emot vare sig barfota el skoning men ett skitjobb är ett skitjobb i vilket fall.
Om en hovslagare anser att det är ok att verka så att det blöder borde han tänka om el sluta sko. Detta ursäktar dock inte de före efter bilder som stolt visats upp på strassersidor där hästen efter verkning har en tydligt lidande hållning o tydliga blödningar.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Men om man bortser nu från antingen eller.

Vad har denne hovslagare gjort och hur ska ägaren gå tillväga?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Verkat för hårt och eller sömstuckit. Jag tycker man skall ta ut en hovkunnig vet eller en vettig vet o en pålitlig hovslagare för att göra en bedömning. Mer kan jag knappast säga på distans.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ska man anmäla en sådan verkning?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag är bara intresserad av inställningen till blod som tycks vara fluktuerande inom hovslagarkåren. Ena stunden är det djurplågeri och andra stunden är det något som inte alls är så märkligt. Det tycks enligt flera inlägg på den tråden heller inte vara något som gäller endast en hovslagare, utan i stället flera. Någon säger ju dessutom att det är bara bra!!!!! Någon menar också att små kapillärer växer ner och kan orsaka en mindre blödning när hoven varit för lite verkad under en tid. Hur kan det vara möjligt?

Är det verkligen möjligt att det finns kapillärer i det döda hornlagret? Är det inte så att hovslagaren varit för nära eller till och med i kötthoven med sina verktyg?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nej det finns inga kapillärer utanför basalmembranet. Däremot är det möjligt att läderhudspapillerna kan bli längre även om jag aldrig hört ngt sånt på häst, på hund däremot är det vanligt att pulpan växer med när en klo blir för lång.
Det är klart att man inte skall få blod när man verkar, om man skor behöver en ytlig blödning inte betyda ngt om hästen däremot skall gå barfota är det allvarligare.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Vad är skilnaden då?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Om man får en ytlig blödning i sulan o sedan skor kommer den inte att utsättas för samma belastning rörelse o infektionstryck.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
*lånar knapp*

Hoppas att ni hovslagare (och PL) går in på tråden som heter "ont efter skoning". Jag är mycket intresserad av kommentarer från er med utgångspunkt i vad som framkommer i tråden.

Snälla Boj ta inte bort detta också. Jag tycker att problemet som trådskapar har hör till vad denna tråd handlar om när man läser ditt första inlägg på denna tråd.
Du får väl skaffa bättre läsglasögon för den tråden har jag redan svarat på ..;)

Väldigt OVANLIGT att man råkar verka fram blod hörrudu..:devil: dock kan olyckor ske om man slinter med hovkniven ,tex om hästen rycker åt sig hoven..kan hända även den bäste hovis nån enstaka gång.
Men blod är inget vi strävar efter..;)
En gång är ingen gång..
Det ingår INTE i vår utbildning med åderlåtning.:smirk:

Hästen skall aldrig gå sämre efter verkning eller skoning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

peter_lundin skrev:
Stor mängd "dödhorn" utanpå en annars ok sula ser jag inte som dubbelsula.
PL

Det gör jag då det i dom fallen skapas dubbelsula,ngn gång och detta sker ca två ggr per år så kommer hoven naturligt själv släppa allt det döda sulhornet så vida nu ingen hjälper till med att vid varje verkning renskära sulan från allt DÖTT sulhorn. Vid början till när den gamla döda sulan är på väg att släppa kan man mkt lätt se att det dels börjar uppkomma stora sprickor i sulan samt att det "lossnar" stora bitar(som flak) oftast först i traktdelarna och därefter framåt sidodelarna för att sist släppa i tådelen och det känsliga området under hovbensspetsen.

I samband med att det gamla döda sulhornet börja spricka så kan mkt lätt ett bakterieangrepp ske in i den nya tunna sulan som ännu inte hunnit få sin hårdhet.

Kort sagt: Sulhornet växer precis som vägghornet,dock så växer sulhornet endast med ca en tredjedels hastighet gentemot vägghornets tillväxt och dom berömda hörnstöden som är en förgrening och även tillhör vägghornet växer i samma takt utifrån att dom har samma bärande funktion som vägghornet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Här har vi olika uppfattning. Jag menar med en äkta dubbelsula ett tillstånd där det uppstått en diskontinuitet i sultillväxten tex pga fång hovböld läderhudsinflammation el annan störning i tillväxtzonen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

vdb skrev:
Däremot är det en mycket vanlig och uppskattad metod i Strassers favoritland Mongoliet där alla hästar går barfota.
"Är hästen halt skär vi bort dåligt blod, funkar varje gång" Jag kan skicka ett isbn-nummer på den här boken där detta står...

Det är lika mycket olycksfall i arbetet om en strassertrimmare verkar så att det blöder som det är när det händer för en hovslagare. Det är lika sällsynt hos en SHP:are som det är för en hovslagare. Även hästar som trimmas av SHP:are kan rycka till sig hovarna och då kan olyckan vara framme. Det finns ingen intention hos en SHP:are att verka sulan så tunn så att blodet sprutar som vissa tycks tro.

Eller som Hovis så envist hävdar att ALLA SHP:are verkar bort sulorna på hästarna så att de går på kötthoven. Det är ju fullständigt absurt att påstå. Det är dessutom ett otroligt nedvärderande utav hästägarna.

Att SHP:are här i Sverige får ta på sig skulden för vad som sker i andra länder tycker jag är lika fel som att hovslagare får skulden för vad som händer i andra länder. Det jag undrar är varför det tycks vara så att det är värre om en SHP:are skulle verka så att det blöder än när en hovslagare gör det? När en hovslagare gör det tycks det bara vara olycksfall i arbetet men om en SHP:are skulle göra det så är det omedelbart ett djurskyddfall.

Jag tycker många av er är enormt orättvisa och dömer en metod utan att ni har tillräcklig kunskap uttala er som ni gör.

Varför inte ta en ärlig kontakt med någon SHP:are och följa med när de verkar och se hur det går till?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

peter_lundin skrev:
Här har vi olika uppfattning. Jag menar med en äkta dubbelsula ett tillstånd där det uppstått en diskontinuitet i sultillväxten tex pga fång hovböld läderhudsinflammation el annan störning i tillväxtzonen.
PL

Nä jag tror vi har samma uppfattning dock så pratar jag om en normal "frisk"hov medans du talar om en hov som utsatts för trauma och en sådan hov du talar om kommer ju helt naturligt utifrån sin läkningsprocess beroende på det trauma det utsatts för att starta en explosiv överproduktion av
av den skadade hornstrukturen. Allt detta sker ju för att detta flyckdjur så snart som möjligt skall kunna återta sin naturliga flycktförmåga.

En aldrig renskure sula vid verkning (så som AANCHP:arna i sitt yrkesutövande "beskriver") kommer ALLTID att förr eller senare uppvisa dubbelsula med allt vad det tillhör.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Varför inte ta en ärlig kontakt med någon SHP:are och följa med när de verkar och se hur det går till?

Jag har ju bevisligen provat just detta, men när jag påpekade det så fick jag veta att jag bara satt och drack thé...Och jg som inte ens dricker thé. Sen de bildbevis jag lade ut på nätet skvallrade om nåt helt annat än thépimplande...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

vdb skrev:
Jag har ju bevisligen provat just detta, men när jag påpekade det så fick jag veta att jag bara satt och drack thé...Och jg som inte ens dricker thé. Sen de bildbevis jag lade ut på nätet skvallrade om nåt helt annat än thépimplande...

Och du vet att han inte var färdigutbildad SHP:are. Gör ett nytt försök med någon som är färdigutbildad och har hållt på ett tag. Jag tror faktiskt att du skulle finna det intressant och kanske bli överaskad.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Om vi vill ha bevis för att det finns brister inom hovslageriet så räcker det att gå till tråden "Ont i hovarna efter skoning". De fall (flera) som beskrivs i den tråden är fall som borde vara under utredning hos djurskyddsmyndigheten. Endast med hjälp av de fallen så skulle det vara mer än vad som finns på Strassersidan.

Vem har påstått att det inte finns problem?Jag har aldrig försvarat skopåspikare eller dåligt utförda jobb!Lägg ner skitsnacket.
Vem har tyckt att det är ok att det blir som i trådskaparens fall?


Säg mig vad som är naturligt med Strassers hovvinkel??
Även om metoden förpackas snyggt i naturlig miljö så anser jag att verkningsmetoden är väldigt ONATURLIG!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det har kommit så mycket uppenbart felaktiga el okunniga påståenden av strasserfolk både här o på nätet i övrigt att det räcker långt, ofta stödda av strassers så kallade forskning.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 162
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 907
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp