Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

peter_lundin skrev:
Det har kommit så mycket uppenbart felaktiga el okunniga påståenden av strasserfolk både här o på nätet i övrigt att det räcker långt, ofta stödda av strassers så kallade forskning.
PL

Räcker långt till vadå???? Ja här ges en mängd förskönande bilder av hur svensk hovvård är men hur är det i verkligheten? Det har framkommit en del fina fall i tråden nedan tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lite grann får du väl tolka själv.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lilla Skutt skrev:
Vem jagar Strassertrimmade hästar?:confused:
Och vem är källan till det ryktet?CS?;)
Finns det bara välmående hästar finns det ju inget att dölja.

Om det nu skulle finnas nån häst som lider så är det väl bara bra om den hittas och får hjälp,oavsett vem som verkat den?

DSM jagar strassertrimmade hästar.

Har det undgått dig att DSM håller på med en liten "undersökning"?

Nej det är ganska intressant att de skulle komma med någon form av slutrapport i december men ännu har de inget sagt. Kanske har de månne inte hittat det de sökte?

Självklart är det bra om de hittar hästar som lider och åtgärdar det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Jo vi ser ju verkligen hur det är med den moderna hovvården i tråden: "ont i hovarna efter skoning", tydligen har ni inte moderniserat hela kåren, utan självklart bara ni som är här inne. Kanske vore det ett tips att sprida ut på vilket sätt ni morderniserar kåren så att det blir ett slut på skoning av de omoderna. Kanske är det därför som ni ska legitimeras.

Jag önskar inget hellre än att det blir fler yrkesverksamma seriösa hovisar så ALLA hästar har fri tillgång till bra hovvård.

Jag önskar också att de bra hovisarna kan stanna i sitt yrke så länge de vill,tyvärr blir många bra hovisar utslitna i kroppen i förtid.:crazy:

Jag önskar att hovslagarskolorna blir ännu bättre och att det spottas ut många duktiga nya hovisar som fyller behovet ,då det är brist på många håll.

Jag önskar att hästägare får tillgång till kunskap så att de förstår vikten av regelbunden , rätt utförd hovvård.Och hur deras handlingar påverkar hästens välmående och hovstatus.

Legitimering av Hovslagare?Ja tack!:bow:

Legitimering av Hästägare?Ja tack!:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lilla Skutt skrev:
Jag önskar inget hellre än att det blir fler yrkesverksamma seriösa hovisar så ALLA hästar har fri tillgång till bra hovvård.

Jag önskar också att de bra hovisarna kan stanna i sitt yrke så länge de vill,tyvärr blir många bra hovisar utslitna i kroppen i förtid.:crazy:

Jag önskar att hovslagarskolorna blir ännu bättre och att det spottas ut många duktiga nya hovisar som fyller behovet ,då det är brist på många håll.

Jag önskar att hästägare får tillgång till kunskap så att de förstår vikten av regelbunden , rätt utförd hovvård.Och hur deras handlingar påverkar hästens välmående och hovstatus.

Legitimering av Hovslagare?Ja tack!:bow:

Legitimering av Hästägare?Ja tack!:bow:

Angående ovanstående kan vi vara helt överens. Som jag sagt många gånger förut så har jag inget emot en korrekt utförd skoning. Det är den dåliga hovvården i alla former jag är emot.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Har upplevt att det kan blir som en dubbelsula som lossar höst och vår i samband med hårfällningen, samt att även strålen verkar "fällas" i samband med detta. Är det någon annan som har upplevt detta samband (mellan hårfällning och "fällning" av stråle och sula) eller har någon förklaring till detta?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lilla Skutt skrev:
Som sagt Jo-anmälningar hit och dit,förtala personer som offentligt vågar ifrågasätta DELAR i en metod med aktiv smutskastning på riktig LÅG nivå.. seriöst?Nej inte direkt,snarare desperat och rent av äckligt.

Strassermetoden ska ifrågasättas, liksom all annan verksamhet där djur är inblandade. Men att gå ut och fördöma innan DSM samlat in fakta och kommit med en slutrapport är inte seriöst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jo det där är lite intressant. Jag har oxå uppmärksammat fenomenet. Jag har fått det förklarat att det är just en fällning/ömsning som sker vid tiden för pälsbyte.

Min unghäst håller just nu på att tjocka på sula så jag får se vad som händer om det blir någon ömsning där.

Annars är jag ganska noga att verka bort överflödig krackelerad sula och beskära strålen. Så på min äldre häst har jag inte varit med om någon ömsning på flera år.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Nä jag tror vi har samma uppfattning dock så pratar jag om en normal "frisk"hov medans du talar om en hov som utsatts för trauma och en sådan hov du talar om kommer ju helt naturligt utifrån sin läkningsprocess beroende på det trauma det utsatts för att starta en explosiv överproduktion av
av den skadade hornstrukturen. Allt detta sker ju för att detta flyckdjur så snart som möjligt skall kunna återta sin naturliga flycktförmåga.

En aldrig renskure sula vid verkning (så som AANCHP:arna i sitt yrkesutövande "beskriver") kommer ALLTID att förr eller senare uppvisa dubbelsula med allt vad det tillhör.

Jag missade visst att förklara en viktig bit här... En SANHCPare verkar aldrig i en frisk sula, däremot om den är "sjuk"(krackelerar m.m.) så verkas det bort naturligtvis! Vad jag menade var att strasserverkare verkar ner även den friska sulan...!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
En aldrig renskure sula vid verkning (så som AANCHP:arna i sitt yrkesutövande "beskriver") kommer ALLTID att förr eller senare uppvisa dubbelsula med allt vad det tillhör.

Hur kommer det sig då att min häst som gått verkad enligt AANHCP i snart 2 år aldrig fått detta symtom?

Eller alla andra hästar jag sett verkas enligt den metoden?

Tycker det är lite väll vågat att göra ett sådant utalande utan några som hellst bevis (och det kommer du aldrig få heller).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Angående ömsning av stråle, så det jag sett är strålar med strålröta som blidar fickor, där de tillslut ömsar stråle.

Tror knappast det är meningen det är ju ingen orm :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

*knapplån*

Tack för en lärorik tråd först och främst!!

Vilken tur att jag blev sjuk och kunde sitta och läsa alla dessa trådar istället för att glo på os. Jag hinner som vanligt inte vara särskilt aktiv och följa upp det jag skriver, men jag känner att jag saknar en sak som jag måste få ur mig. En sak jag känner att jag behöver poängtera.

Det är inte så j*kla lätt att hitta duktiga personer som tar hand om ens häst!

Helst ska man vara insatt i allting själv för att vara helt säker på att hästen blir rätt omhändertagen. Kunskap är A och O.

Jag har träffat på både bra och dåliga hovslagare och det är faktiskt väldigt svårt att veta vilka som är bra och vilka som är dåliga. För kan man inte mycket själv som hästägare så måste man förlita sig på att ens hovslagare vet vad han eller hon håller på med.

Och det är ju det som är problemet, för lite kunskap bland hästägarna.

Problemet är ju då också att det dyker upp folk som går en helgkurs i barfotaverkning och sedan går ut och verkar hästar på heltid. På samma sätt som jag känner till folk som går en tappskokurs och sedan efter några år har ett antal kunder som hovslagare.

Ett fenomen som jag sett nu med alla nya alternativa metoder är att de som kan snacka för sig får kunder för att det de säger låter så bra. En annan variant jag hör ofta är att personen är så bra h*n är så trevlig, vad har det med kompetensen att göra?

En sak som jag har lärt mig är också att när man är i början av att lära sig något nytt så tycker man att man har 110% koll på läget. Så har jag känt med allt nytt jag börjat skaffa kunskap i. I början tyckte jag att detta med hovar var ju inte så svårt, nä visst, om man har den optimala hoven med en optimal häst ovanför sig.

Jag har turen att ha en häst som enligt hovslagaren, som jag hoppas vet vad han pratar om, är lätt att ha barfota med sin utomordentliga hovkvalité och även lätt att underhållsverka själv. Han har alltså inga konstigheter i vinklar och dyligt. Så länge han kan gå barfota så kommer han gå barfota, den dagen han behöver skor kommer han få skor.

Iom barfotarörelsen. Herregud det låter som en sekt. :) Nåja, iom barfota rörelsen så är det inte "skräckpropaganda" vi behöver, det som hästmedia mer eller mindre håller på med. Utan vi behöver få ut kunskap till hästägarna.

Objektiv kunskap som gör att de själva kan se hur hästen mår i sina hovar och i sin kropp.

Det tog ca 2.5 trådar innan vi började se detta här. Men det räcker inte med diskussioner på hästvård på buke. Det finns mångt fler hästägare än de som läser här, eller som har tid att läsa.

Många har tyvärr inte tid idag att skaffa sig den kunskapen och det får hästarna betala för. Ridsport är den tidning som kommer till många hem, de skulle kunna ha en artikelserie om hur hoven och benställning fungerar t.ex. Utan att blanda in huruvida hästen ska ha skor eller inte. Att objektivt jämföra de olika teorierna och hypoteserna som finns om hur hovmekanismen fungerar med avseende på vinklar.

Ok slut på inlägget som inte hade ett dugg med rubriken att göra. Hoppas ni stog ut ändå. :)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag har upplevt detta fenomen på 50-talet hästar, samtliga har haft friska hovar och strålar. Det är både på hästar som är skodda (av utbildade hovslagare) och hästar som är barfota. Det märks naturligtvis tydligast på hästar som har fått gå lite för länge mellan hovslagarbesöken och minst på hästar vars hovslagare "skär rent" sula och stråle mer än normalt. De flesta hästar jag på ett eller annat sätt har varit i kontakt med under deras hårfällningsperiod har jag sett detta på - när jag har kollat noga, och visste vad jag skulle titta efter. På många hästar syns det inte så väl så man ser det nog inte om man inte "letar" (som jag då har gjort eftersom jag började undra om det bara var vissa hästar som gjorde så eller alla).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Kan det är med sulan ske pga att sulan inte slits t.ex vid snö?

Jag är ganska fixerad vid hovar och ser alla varianter.

När jag har blivit lyrisk, så har det visat sig att det har varit riktigt skickliga Hovisar som är skyldiga.

Det bästa jag har sett var gjort av en vikarie på en ATG klinik.

När sedan en kollega till denne skodde om samma häst, så vips var den ena framhoven mindre än den andra.

Han sa till hästägaren(en ung sådan) att han hade lagt ut skon för att åtgärda det.
Jag måtte vara blind. Såg inte nå´n utläggning över huvud taget.

Hästen hade dessutom fått mindre skor. Konstigt eftersom den förste hade varit mkt. noggrann o skrivit allt i en journal.

Hästen är nu tillbaka i den förstes vård trots mkt. längre resväg.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Zora skrev:
*knapplån*

Tack för en lärorik tråd först och främst!!

Vilken tur att jag blev sjuk och kunde sitta och läsa alla dessa trådar istället för att glo på os. Jag hinner som vanligt inte vara särskilt aktiv och följa upp det jag skriver, men jag känner att jag saknar en sak som jag måste få ur mig. En sak jag känner att jag behöver poängtera.

Det är inte så j*kla lätt att hitta duktiga personer som tar hand om ens häst!

Helst ska man vara insatt i allting själv för att vara helt säker på att hästen blir rätt omhändertagen. Kunskap är A och O.

Jag har träffat på både bra och dåliga hovslagare och det är faktiskt väldigt svårt att veta vilka som är bra och vilka som är dåliga. För kan man inte mycket själv som hästägare så måste man förlita sig på att ens hovslagare vet vad han eller hon håller på med.

Och det är ju det som är problemet, för lite kunskap bland hästägarna.

Problemet är ju då också att det dyker upp folk som går en helgkurs i barfotaverkning och sedan går ut och verkar hästar på heltid. På samma sätt som jag känner till folk som går en tappskokurs och sedan efter några år har ett antal kunder som hovslagare.

Ett fenomen som jag sett nu med alla nya alternativa metoder är att de som kan snacka för sig får kunder för att det de säger låter så bra. En annan variant jag hör ofta är att personen är så bra h*n är så trevlig, vad har det med kompetensen att göra?

En sak som jag har lärt mig är också att när man är i början av att lära sig något nytt så tycker man att man har 110% koll på läget. Så har jag känt med allt nytt jag börjat skaffa kunskap i. I början tyckte jag att detta med hovar var ju inte så svårt, nä visst, om man har den optimala hoven med en optimal häst ovanför sig.

Jag har turen att ha en häst som enligt hovslagaren, som jag hoppas vet vad han pratar om, är lätt att ha barfota med sin utomordentliga hovkvalité och även lätt att underhållsverka själv. Han har alltså inga konstigheter i vinklar och dyligt. Så länge han kan gå barfota så kommer han gå barfota, den dagen han behöver skor kommer han få skor.

Iom barfotarörelsen. Herregud det låter som en sekt. :) Nåja, iom barfota rörelsen så är det inte "skräckpropaganda" vi behöver, det som hästmedia mer eller mindre håller på med. Utan vi behöver få ut kunskap till hästägarna.

Objektiv kunskap som gör att de själva kan se hur hästen mår i sina hovar och i sin kropp.

Det tog ca 2.5 trådar innan vi började se detta här. Men det räcker inte med diskussioner på hästvård på buke. Det finns mångt fler hästägare än de som läser här, eller som har tid att läsa.

Många har tyvärr inte tid idag att skaffa sig den kunskapen och det får hästarna betala för. Ridsport är den tidning som kommer till många hem, de skulle kunna ha en artikelserie om hur hoven och benställning fungerar t.ex. Utan att blanda in huruvida hästen ska ha skor eller inte. Att objektivt jämföra de olika teorierna och hypoteserna som finns om hur hovmekanismen fungerar med avseende på vinklar.

Ok slut på inlägget som inte hade ett dugg med rubriken att göra. Hoppas ni stog ut ändå. :)

Imponerande välskrivet och sunt inlägg och kan bara hålla med i (nästan) allt du skrivit.*applåder !!!*

P. S. Det har faktiskt förekommit en återkommande artikel serie under flera nummer i Ridsport förra året avseende hoven och benställningens viktiga egenskaper utifrån hästens hållbarhet samt att man även i flera artiklar tagit upp fång och dess olika rehabeliteringar utifrån en så erkänt skicklig utövare inom detta område som Owe Wattle.

Tydligen så verkar alla dessa artiklar gå "förbi" väldigt många av dagens hästägare, kan det bero på bristande intresse eller redan införskaffad kunskap som senare visar sig vara okunskap.

Säg mig, vad skulle DU ock alla andra här vilja se att Svenska Hovslagarföreningen kan bistå med för att hjälpa till med att skapa en större kunskaps nivå,kunskapsbank för dagens hästägare.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag har in ide:bump:

Det vore kanske bra med obl.fortbildning.
Kostnaden kan man få in av högre kostnad för kunden.

Jag tror att de flesta skulle kunna tänka sig att betala mer för en riktigt god skoning.:confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
Jag har in ide:bump:

Jag har en annan IDE som förmodligen är mer kunskapsgivande för oss hovisar samt SHF utifrån vad dagens hästägare söker för kunskap utifrån deras kunskapssökande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Imponerande välskrivet och sunt inlägg och kan bara hålla med i (nästan) allt du skrivit.*applåder !!!*

Tur att du inte håller med i allt, gillar inte folk som håller med i allt. :)

P. S. Det har faktiskt förekommit en återkommande artikel serie under flera nummer i Ridsport förra året avseende hoven och benställningens viktiga egenskaper utifrån hästens hållbarhet samt att man även i flera artiklar tagit upp fång och dess olika rehabeliteringar utifrån en så erkänt skicklig utövare inom detta område som Owe Wattle.

Det var som 17. Jag hade ett längre uppehåll av tidningen för jag tyckte deras journalistik saknade en del.

Tydligen så verkar alla dessa artiklar gå "förbi" väldigt många av dagens hästägare, kan det bero på bristande intresse eller redan införskaffad kunskap som senare visar sig vara okunskap.

Jag har funderat på det där med att vissa aldrig lär sig eller är intresserade av att lära, men det ska jag inte börja filosofera om här.

Säg mig, vad skulle DU ock alla andra här vilja se att Svenska Hovslagarföreningen kan bistå med för att hjälpa till med att skapa en större kunskaps nivå,kunskapsbank för dagens hästägare.

En sak som jag tänker på är vad hovslagarna får lära sig på sin utbildning, vilket jag inte vet. Men lär de sig något som helst om hur man har en dialog med kunden? Det finns en hel del därute som inte säger särskilt mycket till ägaren, frågar ägaren något så kommer ett kort mutter. Om ägaren får svar på sina frågor så lär sig ju ägaren mer och kan då ta hand om sin häst bättre.

Vad hovslagarföreningen kan bistå hästägarna med för att öka kunskapen... Kan glatt erkänna att första gången jag var inne på hemsidan så tänkte jag att det här var för hovslagare inte för mig som hästägare.

Jag saknar enkel och lättillgänglig information först och främst. Och inte då bara sedvanlia bilder på olika typer av benställning hos häst som går att hitta i böcker som abc om hästen.

Det finns en bok av Lars-Erik Magnusson, Hovvård och hovbeslag. Mycket mer går det inte enkelt att få tag på om man inte snabbt avancerar till engelska och tyska. Vad ska man börja att läsa om man inte vill lära sig sko hästar men vill veta vad man ska titta på för att ens häst ska få en långt liv och röra sig problemfritt vad gäller hovarna och benens vinklar?

Själv behöver jag se jämförande bilder på bra och dålig. Just nu känner jag mig förföljd av understuckna trakter, jag ser det i stallet och jag ser det på nätet. Jag skulle så gärna vilja se en skodd hov med vad som anses vara en normal trakt. Ok, sidospår, trött, förkyld och fruktansvärt uttråkad av att vara hemma.

Med tanke på vad folk betalar för att gå en helgkurs i barfotaverkning så tycker jag att man borde kunna få folk att gå kurser utformade av hovslagare. Och då menar jag inte tappskokompetens utan något i stil med; hur behöver din häst se ut för att fungera optimalt.

Men jag vet faktiskt inte ju mer jag tänker på det. Folk gillar influenser från utlandet just nu, tränare, hovvård, tandvård, alternativvård, sadlar, you name it.
Jaha, nu blev jag synisk på kuppen. Och inte kom jag på något bra förslag heller känner jag. *går och snyter sig och fixar en whisky för bacillerna*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Jag har en annan IDE som förmodligen är mer kunskapsgivande för oss hovisar samt SHF utifrån vad dagens hästägare söker för kunskap utifrån deras kunskapssökande.

Det var ju kryptiskt....

Jag har bara ett svar och det är; ATTITUDE.

Vad menar jag med det.
I mitt liv har jag som både kollega och kund bara träffat på 2 hovslagare om inte ansett sig som störst bäst och vackrast.
OBS -Igen jag känner inte er här.....:angel:

Jobbar man med djur och deras ägare är det jobbigt och man blir ofta oerhört frusterad och ibland vill man tugga fradga över okunnigheten:devil: Men det får man gör hemma privat.

Min erfarenhet av kompetenta hästmänniksor oavsett inriktning inom hästeriet så är min erfarenhet att de som är mest kompetenta också är mycket vänliga mot alla.

Jag har haft förmånen att sitta bredvid Kottas och äta både frukost lunch och middag, och han lystnade lika vänligt och intresserat oavsett om man var Tjocka Hilda, eller Lilla Klara som var hobbyryttare.
Detsamma gäller alla stora stjärnor inom hsäteriet som jaghar träffat.

Samma sak är det med nummer 1 här. Alltid vänlig Aldrig otrevlig aldrig föraktfull.

Är man väldigt kunnig så är det lättare att vara trygg i sig själv OCH inte sig LÅTA SIG provoceras. Är man trygg i sin kunskap kan man också förmedla den på ett bra sätt.

Kanske lite mindre testosteron och lite mera dialog:o :o :o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Det var ju kryptiskt....


Min erfarenhet av kompetenta hästmänniksor oavsett inriktning inom hästeriet så är min erfarenhet att de som är mest kompetenta också är mycket vänliga mot alla.



Samma sak är det med nummer 1 här. Alltid vänlig Aldrig otrevlig aldrig föraktfull.

Är man väldigt kunnig så är det lättare att vara trygg i sig själv OCH inte sig LÅTA SIG provoceras. Är man trygg i sin kunskap kan man också förmedla den på ett bra sätt.

Kanske lite mindre testosteron och lite mera dialog:o :o :o

Väldigt bra skrivet! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 149
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 907
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp