Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lurvponnyn skrev:
Menar du att tamhästars hovar inte kan jämföras med vildhästars? På vilket sätt skiljs de åt? Varför har det blivit så?
Den främsta orsaken är väl det naturliga "avelsarbetet"??
Endast de bästa överlever, generation efter generation.
Å då menar jag att de är bäst på att vara just vildhästar..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*lånar knapp*

Vet inte om ni har sett detta innan men jag tyckte det var väldigt bra info. Kommer från ett examenarbete som en vetstudent gjort 2004. Om man inte får lägga in detta så ber jag vänligt att någon tar bort det.

Vad gäller verkning och beslag finns ett flertal strategier beskrivna. Syftet med dem alla är detsamma; att lindra smärtan på kort sikt och på lång sikt bibehålla en fysiologisk hov. Det första genom avlastning och det senare genom stabilisering av
hovbenet. Begreppen kommer dessvärre ibland i konflikt med varandra; alltförfrikostig avlastning kan leda till ytterligare instabilitet. (Curtis et al 1999). Smärta skulle mycket väl kunna vara en bieffekt av stabiliseringen, när vinklar och belastningspunkter omstruktureras (Taylor et al 2002, Curtis et al 1999). Att kapa
tån och höja trakten för att ge en snabb överrullning med minimal viktbärande tid på hovbenspetsen finns beskrivet och undervisas traditionellt på hovslagarskolan i Skara. Höjning av trakten avlastar djupa böjsenan och på så vis minskar den separerande kraften i lamellagret (Redden 1997, 1992). Om trakten däremot sänks, återfås en normal vinkel mellan sula och hovben. Goda och sämre resultat har
uppnåtts i båda fall, vilket förmodligen talar för att fler faktorer spelar in. (Curtis et al 1999). Resektion av dorsala hovväggen tillsammans med bruk av en heartbarsko syftar till att sänka det dorsala trycket från det interstitiella ödemet i kötthoven.Resektion anses även minska den mekaniska särslitningen vid rörelse och därigenom minska ärrhornsproduktionen (Eustace & Caldwell 1989). För att utvärdera olika typer av beslag för hästar med kronisk fång, publicerade Taylor et al (2002) en kontrollerad klinisk studie av 10 hästar skodda med fyra olika typer av beslag (remontsko, riktad eggbar, heartbar och Equine Digital Support System; ensko med avfasad tå, kilar och stråltryckare) i sjudagarsintervall. Någon skillnad i resultatet mellan beslagen kunde inte mätas. Författarna drog slutsatsen att endast skoning inte är tillräckligt för att få en smärtfri, fungerande häst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Pinge skrev:
Den främsta orsaken är väl det naturliga "avelsarbetet"??
Endast de bästa överlever, generation efter generation.
Å då menar jag att de är bäst på att vara just vildhästar..

Så enligt den tanken / slutsatsen är att tamhästarna genom avelsarbetet är så förstörda i hovarna att de inte klarar att leva som sina vildhäst anfäder utan måste skos?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Hur får du det till den slutsatsen? Är det samma antaganden som att Strasser antagligen, förmodligen, troligen..? :confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det vär väl individuellt och hur hästen brukas. Snart så ska vi väl inte använda hästen. Hur många hästar kommer det då att finnas? Strasser har knappast upplevt nordiskt klimat. Varav att hästen inte behöver skos oavsett förutsättningar eller bära täcke när det med vindfaktorn kan vara som -50 grader Celcius .
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lurvponnyn skrev:
Så enligt den tanken / slutsatsen är att tamhästarna genom avelsarbetet är så förstörda i hovarna att de inte klarar att leva som sina vildhäst anfäder utan måste skos?

Den vilda hästen har ju ett eget selektivt urval, dvs de svaga individerna dukar under. I vilt tillstånd med taskiga hovar, lever man inte så länge och om man inte väljer det själv som häst så väljer flocken ut en som får offra sig om fara hotar.

Tamhästen slipper detta, därför att dem tar vi hand om och ordnar så att det ändå får vad de behöver, Ingen offrar dem heller utan har en häst problem i en specifik situation så ordnar människan så att hästen slipper det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ups, just det fång handlade denna om.
Om ni redan gått igenom den så behöver vi kanske inte gå igenom den igen. Tyckte bara att det var en bra sammanfattning. Visar att ingen metod är universums sanning och att man behöver ta reda på mer om denna åkomma.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Min kamrats häst fick diagnosen Strålbenshälta och fickett beslag som kallas för "Roller-motion" med Gelé i hoven. Tycker att det verkar dumt då hästen kunde "rulla över" inte bara framåt utan i sidled också. Hästen belastade då utsidorna ännu mer. Den hade även förslitningar i ena framknät. Hästen blev sedemera utdömd.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Cecely skrev:
Ups, just det fång handlade denna om.
Om ni redan gått igenom den så behöver vi kanske inte gå igenom den igen. Tyckte bara att det var en bra sammanfattning. Visar att ingen metod är universums sanning och att man behöver ta reda på mer om denna åkomma.

Du.. Har fortfarande inte fått nå´t vettigt svar på spruckna klacken.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ne jag såg itne det som nädvändigt egentlgien eftersom vi pratade som olika saker.

Men jag har hört talas om hästar som blivit av med sina sprickor genom att gå barfota. Både stora och små.

Jag anser i alla skukdomsfrågor att man måste ta tag i grundproblemet. Att försöka läka symtomen ger bara en temporär lösning. Vare sig det är barfota eller en hov med sko på.

Obs nu är jag generell, har ingen aning oom vad exakt var problemet med din häst och vad som gjordes med den.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Toffel skrev:
. Och många hästar får tex kotledsinflammationer, varför?

Själva infallamtion är kroppens eget försvar - mot vad - i det här fallet en led utsätts för.

Givetvis handlar det om verkning att få balans i leden, men det handlar även om ryttaren för det är sällan hästar får kotledsinfalmmationer i hagen

Det är inte ryttarens tyngd som är problemet utan hur hästen tillåts bära denna tyngd.:smirk:

Det stora problemt är i vilken balans/jämnvikt hästen rids.
Och i vilken spänst.
Fritidsryttaren rider gärna i så kallad flängridning där hästen tar emot sig med frambenen.
"Krank and Spankryttaren" som vi kallar dem ( eg. Dra fram och sparka bak) skapar så stor spänning i hästen att musklerna inte kan uppfylla sin andra funtion dvs skydda lederna.

Eftersom hästen av naturen går i framvikt och många ryttare altså förvärrar detta, och dessutom slår ut en stor del av hästens stötdämpningsmekanism genom sin ridstil, så blir det bara hovleden kvar att ta upp stöten med.......
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Eftersom det är min häst, så kan ju jag passa på att svara dig.
har du sett bilderna då han var skodd hur illa han stod med speciellt frambenen då. Just den bilden är inte överdriven utan han stod verkligen så.
Jag har nu efter verkning enligt strassermetoden (så gott jag kan) med hjälp av en strasser utbildad hovverkare lyckats få honom bra mycket bättre i benställningen. Eftersom han är så trång i trakterna så är han förmodligen inte helt bekväm där än och avlastar dem fortfarande lite. Om du skulle tro att den skulle bli bättre med högre trakter så kan jag säga att du tror fel i detta fall.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Själva infallamtion är kroppens eget försvar - mot vad - i det här fallet en led utsätts för.

Givetvis handlar det om verkning att få balans i leden, men det handlar även om ryttaren för det är sällan hästar får kotledsinfalmmationer i hagen

Det är inte ryttarens tyngd som är problemet utan hur hästen tillåts bära denna tyngd.:smirk:

Det stora problemt är i vilken balans/jämnvikt hästen rids.
Och i vilken spänst.
Fritidsryttaren rider gärna i så kallad flängridning där hästen tar emot sig med frambenen.
"Krank and Spankryttaren" som vi kallar dem ( eg. Dra fram och sparka bak) skapar så stor spänning i hästen att musklerna inte kan uppfylla sin andra funtion dvs skydda lederna.

Eftersom hästen av naturen går i framvikt och många ryttare altså förvärrar detta, och dessutom slår ut en stor del av hästens stötdämpningsmekanism genom sin ridstil, så blir det bara hovleden kvar att ta upp stöten med.......

Men det handlar väl inte till största delen om ryttaren? Om inte hovarna är rätt verkade och inte är i rätt balans så blir inte ryttaren det då heller eftersom hästen inte är i balans. Dessutom kan ju ryttarens obalans bero på att hästen är sne p.g.a. något kotfel som behöver åtgärdas av en kiropraktor.

Dessutom kan man inte jämföra en häst som går i hagen med en häst som rids. En häst som går i hagen springer inte 1-3 timmar (i varierande tempo och terräng) om dan. De belastar inte kroppen på samma sätt som en häst som rids. En häst som rids arbetar (jmf styrketräning, aerobics m.m.) men den arbetar inte ensam för dessutom har den en ryttare på ryggen. Men en häst som skulle springa varje dag 3 tim mellan säg 13-16 helt självmant skulle väl också kunna få kotledsinflammationer och överbelastningar. Skulle den hästen oxå vara felverkad... ja då kan den ju få problem...

Dessutom kan ju oxå tunga, djupa ridbanor orsaka problem, så jag tror att man får se allt i sitt sammanhang och kanske inte till största delen skylla på ryttaren när hästen får problem. Kotledsinflammationer kan ju bero på så mkt t.ex. en muskel som är spänd, vilket ger en ny spänd muskel, som ger en ny spänd muskel o.s.v. och så kommer ledinflammationen. Dessutom kan ledinflammationen då bero på ngt fel i kotorna t.ex. snedhet.

Jag anser att hästens verkning, muskelsammansättning, kotors placering, hästens benställning och kroppställning i övrigt bör analyseras innan man skyller på ryttaren. Har man uteslutit fel på hästen som kan ha orsakat inflammationen och analyserat underlag på ridbanor etc. och inte funnit att problemet ligger där, ja då kan man börja titta på ryttaren.

Helheten tycks glömmas bort ibland tyvärr...:(

Förresten vad menar du med att hästen måste ta emot sig med framdelen? Vad menar du med sk flängridning?

Är det flängridning när jag låter hästen gå i den form den vill ute i skogen vid trav/galopp, el. menar du att hästen alltid ska arbeta i rätt form även i varierande uteterräng? Nu menar jag inte att hästen ska springa med huvudet högt och dra t.ex. men en sådan häst har inte jag.

Personligen tycker jag att uteridningen ska vara en trevlig och avkopplande upplevelse för hästen och att den inte ska behöver "prestera" hela tiden, även om jag vet de som förespråkar ständig "kontroll" (dressyrmässig) av hästen?!

Dessutom undrar jag om jag är orsaken till att mitt sto "gick på frambenen" och snubblade ofta, när jag nu insett att hovarna var sönderskodda med en symtombild som vid strålbenshälta...? det ska bli kul att sätta igång henne igen och se skillnaden! Nu var det ju snart två år sedan vi red ordentligt...:cry:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Hur är en inflammation kroppens försvar?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Men det handlar väl inte till största delen om ryttaren? Om inte hovarna är rätt verkade och inte är i rätt balans så blir inte ryttaren det då heller eftersom hästen inte är i balans. Dessutom kan ju ryttarens obalans bero på att hästen är sne p.g.a. något kotfel som behöver åtgärdas av en kiropraktor.

Du kan ha en aldrig så balanserad häst, men med en obalanserad ryttare kommer skadorna likafullt. Även en ryttare kan behöva göra ett besök hos kiropraktorn, det är inte ovanligt med ryttare som överför sina fel på hästen, än vise versa.

Helheten tycks glömmas bort ibland tyvärr...

Ja och då måste man titta på ryttarens del i det hela, som sagt en ryttare som själv har kroppsliga problem kan ALDRIG bli balanserad. Även sättet hästen rids på ger upphov till bl a kotledsinflammation, det är en vad man kallar för sekundärskada dvs felet finns någon annastans. Det man vet om kotledsinflammtioner är, ryggproblem står högt i kurs dvs faktum är att de flesta fallen beror på onda ryggar. Sen kan man i detta finna att, orsaken till den onda ryggen i enstaka fall har berott på något ben problem/skada men i de flesta fall fullt möjliga att åtgärda.
Näst högst på listan står felriden häst, hur man sen har felridit varierar ju. Överlag handlar det om fel form, samt ensidighet.


Förresten vad menar du med att hästen måste ta emot sig med framdelen? Vad menar du med sk flängridning?

Hästen går i fritt tillstånd mest på vad som kallas för framdelen, sker detta även med ryttare så har man en otrolig överbelastning på just frambenen. Så flängridning är en felaktig ridning, som skapar problem med överbelastningar för hästen. I ridningen vill man ju nyttja den starkaste delen hästen har, nämligen bakdelen. Den skall alltså bära sig själv samt sin ryttare med hjälp av sina bakben, och inte brambenen. Rider man hästen på framdelen slits ju inte bara de mycket veka frambenen, som ryttare sitter man rakt på hästens skelett vilket absolut inte gynnar ryggen på något sätt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Vad skulle hela denna kedja av processer annars vara, sen att det kan gå fel o man måste styra upp är en annan sak.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

MM, det är jag som tänker på nått annat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Toffel skrev:
Och att skylla på ryttaren håller inte. Den kanske sitter på hästen en timma om dagen, när ett dräktigt sto går dygnet runt med mer vikt som väl ändå måste fresta mer än vanligt på frambenen? Får flertalet dräktiga ston då kotledsinflammationer?

Nu har ju jag väldigt svårt att se likheten med en ryttare och ett dräktigt sto, både avseende position, balans samt läge.

Förtydligande: En ryttare som sitter på hästens rygg ( i obalans) ger en ökad viktfördelning på hästen (som utan ryttare har ca 60%fram och 40% bak) på upp till 70%fram och endast 30% bak såvida den nu inte oxå är begåvad med att ovanpå allt vara i obalns i sidled oxå. Har man denna typ av "balanserad ridning" och ovanpå allt flängrider,gärna i högre gångarter på hårda underlag eller envisas med att rida runt runt på volt så räcker det med att man riden 30 minuter om dagen så "smäller" man hästen.

Ett dräktigt sto har mig veterligt aldrig sitt foster på ryggen utan i livmodern som är placerad strax framför bakbenen och fostres position är UNDER stoet och ligger alltid i balans. Viktfördelningen på ett högdräktigt sto är ca 45%fram och 55% bak enligt gjorda mätningar.

Du får ursäkta men jag bara måste få fråga, driver du med oss vilket jag är helt övertygad om att du gör utifrån dina jämförelser.

P.S. Din tolkning utifrån mitt inlägg torde du vara ganska ensam om att ha tolkat så som du tolkat det liksom det mesta här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nummer Ett skrev:
Jag tycker mig sett svaret tidigare, men som sagr, genom att få upp sulan lite från marken minskar vi trycket på den och kan därigenom få bort ömheten.

Man kan skriva svaret hundra gånger och likt förbannat så kommer samma fråga i eko från Toffel. Det kan inte vara så illa att hon inte läser svaren utan bara så att ingen här lyckas skriva på ett för henne förståligt sätt.

Nummer Ett: Jag håller inte helt med dig avseende att ömheten i hoven avtar enbart för att vi får upp sulan lite från marken utan att även ömheten kan komma från bärranden eller mjukdelarna (typ strålen mm.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 347
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 003
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp