Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Det viktigaste måste väl ändå vara att SHP:arna hänvisar till "omkring" alltså en individuell variation. De har ju gått "kursen" och borde väl ha den senaste Strasserinformationen. Sedan att inte varenda hemsida världen över kan uppdateras i takt med att metoden utvecklas är väl kanske inte så konstigt.

Läser man litteratur om Strasser som är skriven med senare datum så står det omkring när det gäller vinklarna.

Detta är väl endå typiskt Strasser svammel och ett sätt att i ett senare läge då man genom andras påtalande och mer grundade erfarenheter börjat upptäcka sina egna fel och brister i ett desperat försök, vända på sina tidigare så bestämda åsikter till ngt mer "svävande".

Om vi avvaktar ett år till så kommer det förmodligen i Strassers senaste nytryckta upplaga (Januari 2007) även stå att "utsätts hoven för mer slitage utifrån det arbete,underlag,underlagets beskaffenhet samt avvikande extriör avseende dagens hobby/sporthäst klarar av utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar naturligt utan smärta kan utsättas för så är en fysiologisk skoning att föredra för ett sunt friskt hästliv".
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Är det bara jag som upptäckt det nya djupet i denna diskussion? Jag uppskattar verkligen den här tråden nu, mer än tidigare. Mer vetenskapligt och mindre flum:bow: Oerhört viktigt för mig som har barfotahästar. Tack för alla "nya" som gjort sitt inträde här:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Är det bara jag som upptäckt det nya djupet i denna diskussion? Oerhört viktigt för mig som har barfotahästar. Tack för alla "nya" som gjort sitt inträde här:bow:


Håller med dig och hoppas det kommer många kloka inlägg med både frågor och svar från fler än dig som har barfota hästar för att få en kunskapsgivande diskution då det nu kan diskuteras med ngn "ny" här som verkligen är insatt på djupet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

QUOTE=hovis]Detta är väl endå typiskt Strasser svammel och ett sätt att i ett senare läge då man genom andras påtalande och mer grundade erfarenheter börjat upptäcka sina egna fel och brister i ett desperat försök, vända på sina tidigare så bestämda åsikter till ngt mer "svävande".

Annars kan man kalla detta för utveckling av metoden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Annars kan man kalla detta för utveckling av metoden.

Ja, men borde inte denna "utveckling" ha skett under alla de studier som Läran baserar sig på, men som ingen sett eller läst. Är det rätt mot de som betalat en utbildning och sedan ska ut och verka betalande kunders hästar? Är det rätt mot hästarna, att experimentera fritt och få resultat som sen utvärderas och ger en ny "Lära"?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Annars kan man kalla detta för utveckling av metoden.

Till det den mer traditionella hovvården vilket är jättebra och ni är alla hjärtligt välkomna.

Utifrån den utveckling som nu föreligger så kan det bli väldigt givande med kunskapstagande och givande diskutioner och olika erfarenheter allt för våra hästars väl och ökad kunskapsnivå till alla här som är hästägare.

Kanon kul!;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

För att även ge oss hovisar en rejäl känga så kan ni kolla på följande länk. En sko jag sparat som en grannlandskollega spikat dit.
Huruvida strålen ska få någon som helt chans att få kontakt med marken begriper inte jag...

http://web.telia.com/~u64203007/felsko.jpg
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

emindy skrev:
Jag har aldrig påstått att kronranden skall ha en viss vinkel. Däremot vet jag hur ett hovben ser ut och även hur röntgenbilder kan se ut.
Sorry.. Jag är uppriktigt ledsen för "felcitatet".. Skäms lite faktiskt..
Det är lätt att blanda ihop allt och alla här tydligen.

Hoppas du kommer över det Emindy... ;) ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

vdb skrev:
För att även ge oss hovisar en rejäl känga så kan ni kolla på följande länk. En sko jag sparat som en grannlandskollega spikat dit.
Huruvida strålen ska få någon som helt chans att få kontakt med marken begriper inte jag...

http://web.telia.com/~u64203007/felsko.jpg

Är det en "Norsk" ringsko????:rofl:

Sorry skämt men kunde bara inte låta bli.:banana:

Min ödmjukaste ursäkt till mina kolleger i Norge.:o
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

vdb skrev:
För att även ge oss hovisar en rejäl känga så kan ni kolla på följande länk. En sko jag sparat som en grannlandskollega spikat dit.
Huruvida strålen ska få någon som helt chans att få kontakt med marken begriper inte jag...

http://web.telia.com/~u64203007/felsko.jpg

Mitt mycket amatörmässiga öga noterar, en vådligt trånghet om man får uttrycka sig så amatörmässigt.:angel:
Måste naturligtvis ha suttit på en islänning, de har ju som bekant otroligt små skor eftersom hovarna är så otroligt små. Men å andra sidan så är det ju en otroligt lite ras också.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Är det en "Norsk" ringsko????:rofl:

Sorry skämt men kunde bara inte låta bli.:banana:

Min ödmjukaste ursäkt till mina kolleger i Norge.:o


Ja man kan ju undra...men minns fortfarande med kalla kårar den hovslagare i en norsk dokumentär på svt förra vintern, våren (när det nu var) som skodde en Dölehingst tvärhalt, och det verkade anses som helt ok!?? Ibland kan även jag fundera på att bli barfotaförespråkare på heltid!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag såg det också :eek:
jag höll på att dö.
jag såg var han spikade ojojoj.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nummer Ett skrev:
De vildhäststudier som gjorts har alla en sak gemensamt, väldigt branta hovar. .

Varför tror du att det är så?

har du lust att förklara New Balansteorin kortfattat bara?
Det jag förstått är att den vill ha överrullningen längre bak.
Vilka hästar passar den skon?
Har den samband me 4 punkts... vad det nu heter?

Den här vildhästmodellen som förespråkas av Owe Lind har den sit tursprung i Bergy's metod.
Har Bergy ngt med NB arr göra.

och sist men störst.
Villken funktion har hörnstöden)
Hur påverkas hoven om man tar bort dem????

Hoppas du har tråkigt ikväll :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

emindy skrev:
Lagt ut fler bilder nu, från senaste verkningen.
ÅTERIGEN; Den här sprickan har varit närvarande i 7 ÅR innan jag kom in i bilden.

Senaste bilden ser bra ut.:smirk: Det är så jag hade gjort fast kompletterat med en sko. Skär bort det dåliga, desinficera med stark väteperoxid, på med en sko med sidokappor som kan stabilisera hovkapseln under läkningen (ett måste om hästen skall vara igång anser jag).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
Varför tror du att det är så?

De branta hovarna har troligtvis med att de är hårt slitna men balanserade utifrån hästen, kort sagt vi har en rak tåaxel (varken framåt eller bakåt bruten). En annan intressant aspekt som de flesta inte nämner är att hovkapseln på vildhästar är lägre (inte lika hög) än för våra domesticerade hästar. Om vi delar en hov från en vanlig häst och jämför den med motsvarande för en vild häst syns en tydlig skillnad (förlitar mig nu på bilder i böcker och på internet vad gäller vildhästarna i Montana). Om man tittar var den främre delen av kronranden är i förhållande till hovbenet (var hovkapseln börjar), så ser vi att den ligger betydligt längre ner än för våra tamhästar. Detta innebär att vi inte kan verka våra tamhästars hovar med samma tålängd som deras vilda vänner i Montana.

Susan skrev:
har du lust att förklara New Balansteorin kortfattat bara?
Det jag förstått är att den vill ha överrullningen längre bak.
Vilka hästar passar den skon?
Har den samband me 4 punkts... vad det nu heter?

Det kallades och kallas "4-point trim", om jag inte missminner mig kom detta begrepp efter de första studierna av ferala hästar i Montana. Gene Ovnicek och Jamie Jackson, tror inte de gjorde det tillsammans utan att det var två oberoende studier. På senare tid har också Ric Redden gjort en studie.

"4-point trim" baserar sig på de vilda hästarnas hovform, där anliggningen främst är i fyra punkter. Inner- och yttertå samt inre och yttre trakt. (Egentligen är det fem eftersom strålen också skall vara viktbärande.)

Gene Ovnicek gick vidare och skapade en sko som skulle efterlikna de egenskaper som utmärkte de vilda hästarnas hovform, "Natural Balance". Idag finns en uppsjö av dessa skor och de är väldigt populära på vissa kliniker.

Jamie Jackson arbetade vidare och startade AANHCP rörelsen.

Susan skrev:
Den här vildhästmodellen som förespråkas av Owe Lind har den sitt ursprung i Bergy's metod.
Har Bergy ngt med NB arr göra.

Ove Lind baseras på Jamie Jackson's teser, så kallade AANHCP. Lyle E. "Bergy" Bergeleen författare av "HoofTalk, the hairline tells it all" har väl anammat lite av var men är/var inte en barfota förespråkare utan hovslagare (ok boken är från 1993 så vad vet vi om nuläget.)

Susan skrev:
och sist men störst.
Villken funktion har hörnstöden)
Hur påverkas hoven om man tar bort dem????

Det beror nog på vem du frågar. Jag personligen gillar inte långa understuckna hörnstöd eftersom de ofta är en inkörsport för hovbölder i hovens bakre region. Jag verkar alltid ner hörnstöden till lite över eller i sulans nivå. Om man har en fullhov, så skall de verkas men man får vara försiktig så att man inte försvagar trakterna för mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ja nu har jag läst den nya tråden samt slutet på den gamla och visst är det en trevligare ton, å andra sidan har det alltid varit det dom första sidorna av en ny tråd.

Det är i mina ögon inte det minsta konstigt att Afrodite mf ledsnat på att delta i denna tråd. Det är ju uppenbart att den goda tonen som är nu har kommit enbart därför att ingen SHP säger sitt längre. Ett inlägg från deras sida och denna trevliga ton skulle vara som bortblåst. Hovslagarna och PL skulle som vanligt göra sej löjliga över deras svar och åsikter och skämta bort allt. Inte konstigt att man som SHP töttnar.

Jag har så många ggr nu försökt att få svar på vad jag anser är väldigt viktiga frågor, senast i raden som svarade men undvek att verkligen SVARA på själva frågorna var pinge om jag inte minns fel. Det tycks vara så att när man ställer dom känsliga frågorna om skoning och tradionell syn på hovar så finns inga svar...

Jag har frågat bl a vad i en järnsko som bidrar till läkning, jag har frågat bl a hovis vad som gör en häst som ömmar på snö helt oöm på en vecka, på alla underlag:confused: Men får som alltid inte ett enda svar. Kanske nummer ett vill ändra den trenden och ge ett seriöst svar?? Mottages tacksamt!

Sedan har jag frågat hur Strasser kan ha så bra resultat (bestående hästens liv ut) om hovvinklar och verkningen är så förkastlig? Inga riktiga svar...

Vad gäller hovbenet och 30 graders vinkeln så har Strasser säkerligen röntgat alla hästar i sin forskning och då hon utvecklat sin metod och därigenom kommit fram till att det är genom denna vinkel man kan vara säker på att hovbenet är parallellt med marken. Att det ska ha den positionen för att balansen i hoven och trycket från hovbenet ska vara jämt mot sulan osv, det kan ingen övertyga mej om att det skulle vara fel.

Inom det tradionella anses hennes vinklar ge en bakåtbruten tåaxel, men Strasser hävdar istället att den mjuka linje som bildas från kotan och ner till tån från sidan sett är mer harmonisk och bidrar till en korrekt poisition av lederna. Att den tradionella upprätta positionen ger skadlig inverkan på leder och stötdämpning som tex pålagringar etc.. Hon anses ha fel i detta, men jag ser ingen som helst förbättring av alla dåliga hästar i dagens läge, tvärtom. Och många hästar får tex kotledsinflammationer, varför? Och att skylla på ryttaren håller inte. Den kanske sitter på hästen en timma om dagen, när ett dräktigt sto går dygnet runt med mer vikt som väl ändå måste fresta mer än vanligt på frambenen? Får flertalet dräktiga ston då kotledsinflammationer?

Men som sagt, jag tror nog att det är ganska många som vet nu vad hovslagarna anser vara det rätta, och vad Strasser hävdar, frågan kvarstår dock, varför är så många hästar dåliga och halta idag utan att bli friska, och hur kan då Strasser få dessa hästar bra när ingen annan kan? Sedan undrar många vad skillnaden egentligen är mellan hennes verkning och hovslagarnas. Skulle vilja säga att med hennes verkning behövs inga skor, där är skillnaden! Men sen krävs det en hel del till för att det ska fungera och alla vill uppenbarligen inte ha det så, då passar nog skor bäst.

Ett inlägg som skrämde mej var i slutet på förra tråden där hovis kom med ett inlägg som jag tolkade som att hästägarna VILL ha allt detta med hovslagarkostnader vid hovproblem och veterinärkostnader för det hör till hästägandet? Är det feltolkat så får hovis gärna förklara hur det egentligen var menat?

Tack för mej...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

P.S är intressant att se på alla hovbilder på forumet från diverse andra trådar. Tex hovis vill gärna tala så varmt om alla duktiga hovslagare och att är dom bara utbildade som vet dom vad dom gör osv.. Även andra här säger liknande. Men det jag ser på ja, skulle vilja säga alla eller i stort sett alla hovbilderna så är det inte direkt snyggt skodda hästar och det är inte friska hovar man visar upp.

Och jag kan inte nu minnas när jag såg en häst som såg riktigt bra ut för att vara skodd. I tråden "hovbilder" ses tex en häst med 8 söm per hov, extremt understuckna trakter som på flera månader inte förbättrats, så vart finns då egentligen dessa så duktiga hovslagare?

Tydligen inte direkt här på forumet och till hästarna här... Eller ser jag så fel?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Toffel skrev:
Jag har frågat bl a vad i en järnsko som bidrar till läkning, jag har frågat bl a hovis vad som gör en häst som ömmar på snö helt oöm på en vecka, på alla underlag:confused: Men får som alltid inte ett enda svar. Kanske nummer ett vill ändra den trenden och ge ett seriöst svar?? Mottages tacksamt!

Det är inte järnskon i sig som fixar detta, du kan använda vilket skydd du vill. Har vid flertalet tillfällen enbart använt hovplast för att hjälpa hästar som varit så ömma att de inte kan gå. Jag tycker mig sett svaret tidigare, men som sagr, genom att få upp sulan lite från marken minskar vi trycket på den och kan därigenom få bort ömheten.

Toffel skrev:
Sedan har jag frågat hur Strasser kan ha så bra resultat (bestående hästens liv ut) om hovvinklar och verkningen är så förkastlig? Inga riktiga svar...

Här är vi inte överens. Var finns alla dessa resultat? Bara för att man anser eller tycker något blir det inte rätt.

Toffel skrev:
Vad gäller hovbenet och 30 graders vinkeln så har Strasser säkerligen röntgat alla hästar i sin forskning och då hon utvecklat sin metod och därigenom kommit fram till att det är genom denna vinkel man kan vara säker på att hovbenet är parallellt med marken. Att det ska ha den positionen för att balansen i hoven och trycket från hovbenet ska vara jämt mot sulan osv, det kan ingen övertyga mej om att det skulle vara fel.

Om hon har röntgat så många hästar, varför ser vi inga bilder på en verkad hov med tillhörande röntgenbild? Det hade varit så enkelt.

I början av denna tråd ligger just ett sådant exempel som visar att hovbenet är i princip markparallellt men hoven har en kronrandsvinkel på 19 grader.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nummer Ett skrev:
De branta hovarna har troligtvis med att de är hårt slitna men balanserade utifrån hästen, kort sagt vi har en rak tåaxel (varken framåt eller bakåt bruten). En annan intressant aspekt som de flesta inte nämner är att hovkapseln på vildhästar är lägre (inte lika hög) än för våra domesticerade hästar. Om vi delar en hov från en vanlig häst och jämför den med motsvarande för en vild häst syns en tydlig skillnad (förlitar mig nu på bilder i böcker och på internet vad gäller vildhästarna i Montana). Om man tittar var den främre delen av kronranden är i förhållande till hovbenet (var hovkapseln börjar), så ser vi att den ligger betydligt längre ner än för våra tamhästar. Detta innebär att vi inte kan verka våra tamhästars hovar med samma tålängd som deras vilda vänner i Montana.

Menar du att tamhästars hovar inte kan jämföras med vildhästars? På vilket sätt skiljs de åt? Varför har det blivit så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 270
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 987
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 945
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp