Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ledsen... har gjort sista skiftet på jobbet eftersom allt håller på att avslutas och det var enormt ledsamt eftersom jag trivts bra med både jobb och kollegor :( Samma matsäck som vanligt, minibaguette :D

När jag kommer hem ska jag gräva ut grillen ur ladan, det har gått att få tag på fint lokalt producerat kött här så jag har lite godsaker att grilla.
 
Helgdekadensen fortsätter! Var hemma hos en kompis igår, de har villa med trädgård, kvällssol, grill, en söt hund och en lika söt ettåring. Levde villa-idylls-lajf för en kväll :D vi grillade massa grönsaker och starka korvar, åts med grönsallad, färdig potatissallad, färdig chilibea och rödvin.

Raidade möllevångstorget igår också, nu är hela min kyl och kallskafferiet fyllda med allehanda grönsaker och frukt till den nätta summan 80 kr.
 
Sen frukost avslutas med den sista lilla biten av gårdagens tårta.
20180422_110837.jpg
 
Lunchen blev resterna av gårdagens fisk, med Magnums nya mintchokladglass som förrätt på väg hem från stallet.

Till middag wokade jag misomarinerad aubergine, strimlad älg och diverse grönt i sesamolja och soja, toppat med sesamoljerostade grönkålschips. Crème brûlée till efterrätt.

Nånstans däremellan tryckte jag även i mig en kanelbulle med kaffe, man måste ju hålla kolhydraterna på en jämn nivå och sådär.
 
Jag vågade inte göra någon här i tråden så det slutade med att jag gjorde två sorters dessert - fast i miniversioner, båda mycket (!!) goda!
B2C4903D-9BE2-4BD9-A58B-FA99B706E196.jpeg

Innan åt vi den ”falska pekingankan” som @VLMF presenterade tidigare i tråden. Så himla gott! Kommer definitivt göras igen!
 
Det plockades en del kantareller förra året. Företrädelsevis av min syster. Jag fick dock förvara rätt mycket av den i min frys. Hon gnällde här om dagen för att hennes svamp var slut, så jag sa att jag hade lite kvar. Räknade idag och det var visst 16 burkar. Så hon fick hälften och jag har gjort svingod kantarellpasta till middag nu på kvällen. Blir några lunchlådor också. Nästa grej blir nog paj. Eller pasta! Det är gott med pasta :D
 
Det plockades en del kantareller förra året. Företrädelsevis av min syster. Jag fick dock förvara rätt mycket av den i min frys. Hon gnällde här om dagen för att hennes svamp var slut, så jag sa att jag hade lite kvar. Räknade idag och det var visst 16 burkar. Så hon fick hälften och jag har gjort svingod kantarellpasta till middag nu på kvällen. Blir några lunchlådor också. Nästa grej blir nog paj. Eller pasta! Det är gott med pasta :D
Pasta och kantateller. Jag dör.

Gula kantareller, alltså?
 
Hittade ett recept på högrev i pottan som verkar vara intressant. Men nu är frågan, jag kan rosta rotsaker igen i ugnen, yum! Men jag vill ha något lättare att äta till, tsatsiki är perfekt men jäklar butiken stängd och då måste jag släpa mig till ICA för att handla yohurt och gurka, varför, varför stängde den? :down:
 
Pasta och kantateller. Jag dör.

Gula kantareller, alltså?
Finns det andra, höll jag på att sagt, men ja. Gula. Eller bruna, beroende på hur man ser det :D Goda, hur som helst! Det var ett helt sinnessjukt svampår förra året. Min syster hittade ett ställe som hon tog med vår 80 år gamla far till. Han har plockat en del kantareller i sitt liv och han hade aldrig sett något liknande. Det var mer som att skörda än att plocka... Sen gör min ekorrgen att jag trivs väldigt bra med att ha svamparna lagrade i frysen istället för att äta dem :angel::D Men nu jävlar ska de ätas upp! Tyvärr hade jag inget vlin hemma. Det är helt klart bättre med vlin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 247
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 943
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 171
Senast: LenaH
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 220
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp