Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jag är dålig på att formulera mig antar jag :angel: sorry
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Vad Bra det blev!!!

Hur lång tid har det gått mellan bilderna?
innan.jpg


efter.jpg


Första biden togs 11 oktober fölet opererades den 27 okober. Den andra bilden vet jag inte exakt men det är taget runt den 20 november..

Observera att det inte är jag som har fixat den här fölungen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Det är underbara bilder, se på tåaxeln i den andra bilden. En fröjd för ögat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Det är underbara bilder, se på tåaxeln i den andra bilden. En fröjd för ögat.
Känner du igen hoven?? Den är opererad i Hbg..

Det "roliga" är att det började precis så som du beskrev i ett tidigare inlägg med bärrandsspalter i tårna.

Jag fick bilderna (massor) och en lång berättelse via mail, av en för mig okänd dam.. Jag har fått hennes tillstånd att publicera både historien och bilderna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nej, känner inte igen den. Arbetar ju enbart i egen regi, fri från allt och alla.

Ömhet i tån som leder till bockhovsproblem är inte så ofta berört i litteraturen. Händelseförloppet, som jag skrev innan, kommer av att sand och grus pressas upp i tåns bärrand (ofta för att man verkar trakten för hårt, djupa böjsenan hinner inte tänjas ut, tådelen överbelastas...).

Ofta räcker det att skära upp tålamellerna och få på ett skydd, antingen hovplast eller limmad sko (om man får komma i tid).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag tycker att man kan se dilemmat på senhösten varje år. Fölen har liksom nött bort "fölhoven" i trakterna men i tån finns det en bit kvar som ofta bildar en liten "näbb" som bryts framåt och skapar en inkörsport för stenar och grus i lamellen. Sen är karusellen i gång om man inte får fixa det i tid.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Precis, det är när fölhoven finns kvar ca 1 cm i tån som problemet är tydligast. Detta i kombination med lite för stor kraftfodergiva, ja vi vet ju vad som händer...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ja men om man bara har lite "koll" på sina kunder så vet man ju vilka som fått föl under sommaren. Då brukar jag vara noga med att få se fölen i god tid. Det är ju skönt om man kan slippa bekymren längre fram.. Inte bara bockhovar då alltså. Men det är skrämmande många som tror att naturen fixar allt på fölen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag hoppas fortfarande på en seriös debatt (ingen monolog) gör ett nytt försök för att starta en, förhoppningsvis, livlig och stimulerande diskussion.

Jag vet att krafter och moment är svårt, men det är bra att veta att följer man bara fysikens och mekanikens lagar går det att förklara. Den här gången kommer jag att resonera utifrån geometri, dvs inte krafter och moment (även om de är inritade i min bild).

Den vänstra hoven (A), är vad jag kallar en balanserad hov. Vi kan nu ”mäta” det horisontella avståndet från djupa böjsenans infästning i hovbenet till hovledens rotationscenter (två röda vertikala linjer med en horisontell linje emellan).

Låt oss nu sänka trakten och länga tån (B), och göra samma mätning. Med hjälp av geometri ser vi att avståndet har ökat, dvs vi har ökat draget i djupa böjsenan (DDFT). Det ökade draget i DDFT ger en ökad kraft på baksidan av kotleden vilket leder till att kotan lyfts (indikerat med svart pil) och ytliga böjsenan (SFT) och gaffelbandet (SL) avlastas till en viss del.

Passar också på att höja trakten (C) och ser då att helt plötsligt ligger hovledens rotationscenter rakt ovanför DDFT:s infästning i hovbenet. Med kilen har draget i DDFT minskat och kotleden sjunker (en ny svart pil). Ett minskat drag i DDFT leder till att SFT och SL belastas mer, samtidigt som upprätningen av hoven gör att tåsträckaren får ett ökat drag.

OBS. Detta är inget nytt det finns otaliga studier som visar detta, sänk trakten och kotan förskjuts uppåt, höj trakten och kotan sjunker. Min bild är en grafisk representation av redan dokumenterad kunskap.

Den vänstra hoven är (A), den i mitten (B) och den till höger kallar jag (C).

hoof_stress_04.jpg


Håller alla med om detta?

Det är också detta som är skälet till att man vid det akuta fångangreppet höjer trakten. Avlasta djupa böjsenan, fördela ut kraften till tåsträckaren och ytliga böjsenan och gaffelbandet. Det positiva med att öka draget i tåsträckaren är att den har en upplyftande effekt på hovbenet (avlastar de inflammerade tålamellerna) och flyttar reaktionskraften från underlaget bakåt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Och för sådana som mig (som är dåliga på mattematik) finns det bara en sak att göra..

benny.jpg

En egen senapparat.. Haha..
Jag har rationerat bort en led.. Tanken var vara att testa draget i böjsenorna..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag håller ju med - för jag är ju utbildad hovslagare dock inte längre verksam.

Jag förstår min kollegors ilska och indignation, det är ju faktiskt en och annan KUNSKAP vi har fått lära oss och inte bara kattskit.

Det som skrämmer mig inom Strasser och andra är det eviga pratat om att ta ned trakten på hästarna, något som hästen är så bra på själv....jag blir dock så mörkrädd att jag inte hört hela eländet.

Också en tanke som slår mig.
Trots att jag är dubbelt utbildad till Hovslagare. 2 år med Hådén och sedan HOSK i Skara, och därefter yrkesverksam i 15 år, så skulle jag direkt hänvisa vidare dessa föl som visats, till de duktigast inom området.

Medan en Strasser i början av tråden säger Hej och HÅ - det är bara att göra såhär och såhär :Crazy:

Det brukar väl vara så att efter en kurs är man världsmästare.
Men ju mer man kan inom alla områden så inser man ju att det är inte så lätt och mycket kan bli fel.

Jag skulle inte riskera en fölunge bara för mitt egos skull
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Pinge skrev:
Och för sådana som mig (som är dåliga på mattematik) finns det bara en sak att göra..

benny.jpg

En egen senapparat.. Haha..
Jag har rationerat bort en led.. Tanken var vara att testa draget i böjsenorna..

Du e ju knäpp,;) det är väl inte trähästar vi här diskuterar.:rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Jag håller ju med - för jag är ju utbildad hovslagare dock inte längre verksam.

Jag förstår min kollegors ilska och indignation, det är ju faktiskt en och annan KUNSKAP vi har fått lära oss och inte bara kattskit.

Det som skrämmer mig inom Strasser och andra är det eviga pratat om att ta ned trakten på hästarna, något som hästen är så bra på själv....jag blir dock så mörkrädd att jag inte hört hela eländet.

Också en tanke som slår mig.
Trots att jag är dubbelt utbildad till Hovslagare. 2 år med Hådén och sedan HOSK i Skara, och därefter yrkesverksam i 15 år, så skulle jag direkt hänvisa vidare dessa föl som visats, till de duktigast inom området.

Medan en Strasser i början av tråden säger Hej och HÅ - det är bara att göra såhär och såhär :Crazy:

Det brukar väl vara så att efter en kurs är man världsmästare.
Men ju mer man kan inom alla områden så inser man ju att det är inte så lätt och mycket kan bli fel.

Jag skulle inte riskera en fölunge bara för mitt egos skull
:bow: :bow: Håller helt med!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Här kommer nästa frågeställning: Vi ser bilder före skoning och efter skoning. Det är första gången som jag skor hästen. Den övre bilden är inte min skoning, men den nedre har jag gjort.

Hästen kom just för att få hjälp, ägaren har insett problemen men inte fått någon som kunde reda ut dem. Vänster fram som skymtas i bakgrunden, har låga trakter och är utfluten. Höger fram är kontraherad i trakten, kraftigt konkav dorsal hovvägg (utsträckta tålameller).

Hur gör vi? Ni ser min skoning. Skulle jag raspat tillbaka den dorsala tåväggen mer? Kapat mer på trakterna? Vad hade ni gjort och sagt till ägaren?

Hov_sko.jpg
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Här kommer nästa frågeställning: Vi ser bilder före skoning och efter skoning. Det är första gången som jag skor hästen. Den övre bilden är inte min skoning, men den nedre har jag gjort.

Vore det inte bra om vi redde ut dom två tidigare problemen samt pinges träben innan vi startar ngn ny fråga????
För övrigt så är min data knäpp då dina bilder ligger bredvid varrandra i stället för som i din över och under.

Om sedan vissa andra nu istället för att skrämma bort dom som vi vill ha svar ifrån uppvisade en lite mer mogen och ödmjuk attityd (för stunden) så kanske vi kan få igång en trevlig diskution utifrån proffsen vilket KAN vara kunskapsgivande.

För dagen tiger dom som musslor vilket är förvånande utifrån den attityd som tidigare uppvisats med klara korta och bestämda generella lösningar. Vad har hänt????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Förlåt den vänstra, är före min skoning den högra efter. Fick dom inte att ligga bredvid varandra, men gjorde en ny bild.

Tanken var att se om det finns något som vi kanske kan enas om att diskutera. Denna hov är ju långt ifrån så som en del barfotaförespråkare vill se en optimal hov.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag har gått utbildning på 80 - talet och är medveten om att mycket ändrats sedan dess. Då var det helller inte särskilt lätt att bli insläppt i klubben som tjej, så jag är inte så hemma i tekniskt snack.

Men enligt min bok så skulle denna häst då ha "belastningsfång".

Min erfarenhet som hovsl. är att den sida (eller i detta fallet framsidan) som är för hög "viker sig"
Jag hade nog gjort som du tagit bort det som varit "för högt".

Kortat tån både underifrån så mkt det gått, och framifrån intill lamellranden för att underlätta överrullningen. Är det därför du har sidokappor?

Jag skulle aldrig i livet ha tagit ned trakten på denna häst. Jag skulle inte röra trakten på den vare sig med klinga eller rasp. Jag skullle inte ens andas på den som min lärare uttryckte det.

Du kan gärna säga något om denbakre linjen på trakten för markytan ser ju ut att vara mindre än kronranden...

Jag vet vad jag skall göra med den understucken trakt, enligt Micke Berg, men inte med denna som är "trång"....

Till hovis - jag tror att Strasseranhängarna är bortskrämda. Både av "tonen", och av rädsla att göra bort sig....
det är knapt jag törs svara....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Både trakterna o dorsala hovväggen är svårt att svara på när man inte sett hoven underinfrån el en ren sidobild. Jag tror att jag vill ha mer av båda men kanske inte direkt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Jag skulle aldrig i livet ha tagit ned trakten på denna häst. Jag skulle inte röra trakten på den vare sig med klinga eller rasp. Jag skullle inte ens andas på den som min lärare uttryckte det.
Åja.. så farligt är det väl inte?? Behöver man ta bort trakten för att få bort de inrullade trakterna så kan man ju fixa tåaxeln med en kilsko..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Till hovis - jag tror att Strasseranhängarna är bortskrämda. Både av "tonen", och av rädsla att göra bort sig....
det är knapt jag törs svara....
Jag törs svara men försöker hålla igen(vilket inte är min starka sida, ja ni som känner mig vet:crazy: )
enbart för att ge proffsen en tjans att komma in här med deras synsett och erfarenheter. Taktiken verkar inte fungera säskilt bra och jag har funderat på att "byta sida" och här nu vara deras språkrör då alla svar på dessa frågor tidigare delgivits av dom och jag behöver inte återge utifrån hur jag tolkat deras svar utan kan på varje fråga här hänvisa till deras egna tidigare skrivna citat från tidigare inlägg utifrån vad dom både "lärt" mig och alla andra som ställt frågor och hoppats på kunskapsgivande svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Mona
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 320
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 662
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp