Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Svar inlägg 880 i "gamla tråden":
Svarar såsom jag tror att du ställt frågan. En metod för att verka hästar som ger en oerhörd smärta och att hästen efteråt inte skulle kunna röra sig på grund av denna smärta skulle jag direkt ta avstånd från. Skulle aldrig låta någon verka mina hästar på detta vis. Som tur är verkar jag ju mina egna hästar och dom har hela tiden rört sig fint.

Men du - det är ju inte DIG vi diskuterar utan rörelsen som sådan. det ÄR debatt om just strasser, eftersom metoden hävdar att ALLA hästar mår bättre barfota, och inte skiljer på individ och individ. hur DU gör, och att DINA hästar inte lider - det har väl inget att göra med faktumet att metoden och rörelsen HAR anmälningar och fall där hästarna UPPENBARLIGEN verkats fel och orsaktats lidande?

Dom hästar jag har verkat rör sig oftast bättre efter verkningen, många gånger beror det på att de innan Strasserverkningen haft höga hörnstöd som sticker upp i hoven och vid varje steg hästen tar så pressar dessa hörnstöd upp i hoven mot den känsliga läderhuden. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Så när dessa hörnstöd kortas ned upplever många hästar en oerhörd lättnad. Man ser det både på hur de rör sig efteråt och hur hästen ställer sig. De är mer avspända.

då ställer jag återigen samma fråga som du ställt till mig, tillbaks till dig: VAR ser du allt detta lidande bland skodda hästar?

Du menar alltså att det finns dom som tycker att det är OK att hästar efter verkning får den oerhörda smärta som du skriver om?
Ja - strasser säger tidigt i sin bok att smärtan är en del av läknings processen. men visst ja - det beror ju på den tidigare skoningen - glömde....

Att ta av skon på en häst innebär i de flesta fall ömhet, oavsett vilken metod du sedan använder dig av för att verka hästen. Detta är förmodligen alla som håller på med hovvård eniga om. ja det tror jag. men inte alla insisterar på att hästen mår bättre barfota, de flesta hovslagare gör en avvägning utifrån individen

Hästarna brukar inte visa någon ömhet i hagen, men kan ömma på hårda grusvägar. Detta gäller även Strasserverkade hästar. Det oerhörda lidandet du talar om har ingen av oss Strasserverkare sett vid en normal avskoning och Strasserverkning.
en normal? så alla avvikelser och de anmälningar som kommit in är rena paranteser och ska inte förknippas med strasser trots att det skett i strassers namn och som led i de utbildningar som erbjuds? Ni är ju bara 15 st certifierade så visst....

Ingen annan tycks heller ha sett någon sådan häst, utan det är enbart rykten och hörsägen. De anmälningar som finns på DSM, samtliga gjorda eller initierade av hovslagare, vad det nu kan bero på?, uppvisade heller inte detta oerhörda lidande där hästen inte kunde röra på sig. Ja, jag har tagit del av dessa anmälningar och vet vad som står där.
återigen - glömde. att artiklar och exempel i tidningar och tidskrifter, samt vår debatt här på nätet också för den delen bara är en stor konspiration för att bara av jäkelskap sätta dit strasser metodens anhängare...

Så var kommer allt detta ifrån?!!? Ingen på denna tråd tycks heller ha träffat på någon häst verkad av certifierad SHP:are med detta oerhörda lidande. se ovan - dvs Konspirationen

Borde det inte dyka upp en hel mängd Strassertrimmade hästar som "bevisar" alla dessa påståenden??!! Var finns dom??!! Se ovan - återigen - en stor Konspiration

Kommer nu inte ytterligare svara eller kommentera inlägg om hur "oerhört smärtsam" Strassermetoden påstås vara. Och ser fram emot inlägg av mer seriös och underbygd natur. Tråden skulle dessutom bli mycket trevligare om vi slapp alla inlägg som enbart bygger på rykten, hörsägen, påhittade scenarior och alla obevisade påstående. Konspiration var det ja

Däremot har jag full förståelse för att det uppstår diskussion kring en metod som avvikter från det som är traditionellt och från något som man ansett vara riktigt sedan många hundra år tillbaka. Men... att man gjort på ett sätt i hundratals år måste inte betyda att det är det enda rätta, eller hur? :idea:
där slog du huvudet på spiken. den vilda hästen har gått barfota i århundraden. Därför behöver man inte anta att den domesticerade sporthästen av idag nödvändigtvis mår bäst av att göra detsamma eller hur...? ;)


Jag ber om ursäkt för att jag missat runt ridningen -det var nån annan som nämnde det tror jag och jag blandade ihop med alla inlägg och debatter runt detta - förlåt.

Ideaals tidigare inlägg:
Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.


hör ni inte er själva?????!
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

skuggi skrev:
Jag satt just och läste på en site där just en strasserverkare rekommenderar att hästen ska ridas trots att den ömmar... :o
Inte i sverige dock, men ändå... :(
Jo det finns många skräckhistorier att hitta på nätet där de öppet visar olika fallbeskrivningar..hur hästarna plågas i ett par år med bölder och smärtor,hästägarna måste vara tuffa för hästarna måste tvingas till rörelse..:cry: de beklagar sig oxå över oförstående grannar som inte ser att deras hästar blir bättre..:crazy:
Jag blir så jäkla förbannad när jag läser sån skit:mad:
Metoden har ett rykte världen över som knappast saknar grund,även om Afrodite vill påskina att allt är rosa små moln med lyckliga hästar..
Men som jag sagt förut,kanske det är en StrasserLightmetod som lärs ut i Sverige?
Det påstås oxå att de samarbetar med veterinär här i Sverige. vid fångbehandling...frågan är bara hur det går till i praktiken:confused:

Jag har oxå läst att strasser själv är mån om att utbildningarna håller samma kvalitet världen över ,så att Sverige skulle köra en Lightvariant tror jag inte ett dugg på.:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kan det vara så att det finns fler Ronny över hela världen?
Dvs folk som gått basickurser och tror sig kunna verka de allra sjukaste hästar friska med sina bristfäliga kunskaper.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Knapplån igen!

Om det inte finns några hovslagare här som kan dela med sig av sina åsikter om alternativ till järnskor, alltså plast/gummiskor, racerskon etc, så kanske det finns hästägare/ryttare här som vill dela med sig?

Jag rider en hel del på hårda underlag och vill kunna trava mycket utan att för den skull behöva oroa mig för att hästen ska få förslitningsskador. Har inte så mycket mjukare vägar där jag bor så därför undrar jag om det kan vara klokt att prova något annat än vanliga skor? Har också tagit del av debatten om barfota och är positiv till detta om det fungerar. Det är väl dom flesta? Men om man måste ha hästen skodd så är jag alltså på jakt efter ett material som även kan vara stötdämpande.

Som sagt, har jag inte så många mjukare vägar att välja mellan och då är det inte så lätt att anpassa hastigheten (som någon skrev om tidigare) till underlaget om man ska kunna träna upp sin häst! Undrar också om det inte finns någon som kan svara på det jag frågade om i förra inlägget om detta med grus. Om jag rider på grusvägar där det verkligen finns grus på vägen, borde inte en glidfas kunna infinna sig ändå då med plast/gummiskor pga att stenarna inte sitter fast i varandra så att säga? Det måste ju vara skillnad på grus/stenar och asfalt, eller?

MVH Marie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag vet att hippogripskon(av plast) ger en ökad hovmekanism dvs mer stötdämpning i hoven. Ger en mer "barfotakänsla".
Anledningen till detta är att den tillåter hoven flexa i alla led mer än en järnsko. En nackdel har varit att (mig veterligen) en häst fått sultryck av broddarna i tån.
Mer info finns på: http://www.softlife.se/

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Hej Marie

Om jag vore som du så skulle jag vända mig direkt till Lars Roepstorff på SLU. Namn och telefonnummer finns på denna sida: http://www.afys.slu.se/institut.htm

Han är erkänt duktig på hovar och bedriver forskning på just de problem du nämner. När människor blivit så kunniga som han är brukar de ha förmåga att släppa prestigen och de brukar också vara mycket villiga att svara på frågor från "vanligt folk".
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*

Eftersom Strasser förklarar hovens funktion till viss del på ett annorlunda sätt än vad som anses vara "rätt" inom traditionell hovvård så måste man, för att verkligen förstå hur hon menar, försöka se bortom den tidigare kunskapen man hade om hoven. Naturligtvis är hovens anatomi den samma nu som den har varit sedan många miljoner år tillbaka. Det är förklaringsmodellerna som är olika.

Detta är inte lätt att förklara. På många av de kurser jag gått på universitetet ingick träningen i att se saker och ting ur olika perspektiv (alltså med olika "glasögon"). Framför allt om vi gjorde någon egen undersökning poängterades vikten av att försöka släppa den förförståelse man hade inom området. Jag vet därför hur viktigt detta är och också hur svårt det är.

Man betraktar gärna omgivningen "genom" den tidigare erfarenhet man har och gör sedan sin tolkning därefter. Alltså är i princip all vår tolkning (i det här fallet av hoven och dess funktion) en bild av vad vi har för tidigare erfarenhet och kunskaper. Först när man kan släppa den förförståelse kan man på ett korrekt sätt sätta sig in i något som är nytt och okonventionellt. Det är så all forskning och utveckling framåtskrider. Först efter att man lyckats med detta kan man ta en objektiv ställning.

Därför är det oftast lättare att förklara Strassermetoden för någon som inte alls kan häst. Den reaktionen man oftast får från icke hästmänniskor är att, ja men det är ju logiskt.

Vet inte om jag lyckats förklara vad jag menar, hoppas det. Ett exempel skulle kunna vara hur vi är vana att se hoven; rätt så kort tå med höga trakter och en kronrand sedd från sidan som oftast är lite svängd uppåt och med en sko på och en benaxel sedd från sidan som är ganska upprätt(från hov till kota). Har man denna bilden med sig kan det nog vara svårt att tänka sig att hoven skulle kunna se annorlunda ut. För trots allt; det finns egentligen ingen direkt forskning som säger att denna syn på hovformen är korrekt (SLU). Det finns heller inget som motsäger att Strassers syn på en korrekt hov är fel. Snarare tvärtom så kommer mer och mer forskning som stödjer hennes teorier.

Sedan är det upp till var och en och ta ställning.

Vad många gör är dock sticker huvudet i sanden, skriker högt om smärta och djurplågeri utan att på minsta vis satt sig in i metoden, har aldrig sett en Strasserverkad häst, ännu mindre en Strasserverkning utföras. Men har ändå en mängd åsikter och fullt klart för sig hur Strassermetoden fungerar. T o m hur dåligt hästarna kommer att må i en icke specificerad framtid. Då har man verkligen satt på sig riktigt tjocka glasögon som inte släpper igenom något.:eek:

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag har erfarenhet av vanliga järnskor, Öllövskon och flappskon förutom helt barfota. Utav dessa gillade jag flappskon bäst då den tillåter lite glidning i nedslaget. Det blir inte stumt. Hoven i sig tillåts att själv ordna med stötdämpningen och hela hoven har kontakt med underlaget som då är en plastsula. Jag upplevde inte att det blev större nötning i traktdelen men så hade jag en tät skointervall, var 4-5:e vecka, vilket jag tror är nödvändigt.

Funny har nu varit barfota i över två år. Jag rider på de flesta underlag och hon funkar på det. Dock utsätter jag henne inte för läskig grovgrusväg i onödan utan jag planerar min ridning så att hon ska kunna jobba optimalt. Asfalt går utmärkt men här krävs långsam tillvänjning så att leder och ligament ska hinna stärkas i långsam takt...och det gäller ju även när man har skor.

Det hovslagaren nu reagerade på i positiv bemärkelse var att hennes hovväggar har breddat sig, hon har kraftigt horn och rejäl sula. Hörnstöden har vi hållit efter då dom från början var understuckna men nu håller hon efter dom själv och i huvudsak behöver jag bara hålla efter hovväggen lite så här års...Jag har fortfarande en hovslagarintervall på ca 4-5 veckor, för 2 år sedan var den var 3:e vecka.

Skulle jag behöva sko på av någon anledning kommer jag absolut att använda flapp igen;)...men, vintertid kommer jag själv att brodda på då de som är färdigbroddade, som jag sett, har rätt höga brodd och många som gör det stumt mot underlaget.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Jag tror att vi kommit överens om tidigare att det är bakåtbrutna resp. framåtbrutna tåaxlar som skapar slitage i hästens extremiteter eller hur? Om hästen inte har detta hur menar du då att hästen blir förstörd av en strassertrimning? Nu avser jag inte det akuta djurplågeriet som ni påstår att ni så frekvent ser och som i alla lägen bör anmälas, utan det djurplågeri som kommer av förstörda extremiteter på lång sikt. Förklara och belägg gärna med vetenskapliga studier för att bli trovärdig.

Hur menar du att strassertrimning skapar djurplågeri vid ridning? Hästar rids självklart inte när de är ömma i sina hovar. Här går tydlig information ut från SHP:are vid inledningen av omställningen. Förklara dig!

Nja nog sliter det ännu mer på extremiteterna om tåaxeln är bruten medialt/lateralt. Att någon från strasser pratar om vetenskapliga belägg är väl i det närmaste skrattretande då Überstrasserfürer själv förkastar all forskning som inte passar henne. De strasserverkade hästar jag har sett har varit kraftigt bakåtbrutna och väldigt långtåade. Kombinationen långtå ingen trakt är väldigt påfrestande för stödjeapparaten och böjsenorna. Den ger mjukdels skador i hovens bakre regioner. Dessutom skapar den balansen en frambensaktion som är väldigt påfrestande för karpus. En strasserverkning ser väldigt mycket ut som hur man verkade travhästarna förr i tiden. Där har ni mycket att hämta om vilka skador som uppkommer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Kommer nu inte ytterligare svara eller kommentera inlägg om hur "oerhört smärtsam" Strassermetoden påstås vara. Och ser fram emot inlägg av mer seriös och underbygd natur. Tråden skulle dessutom bli mycket trevligare om vi slapp alla inlägg som enbart bygger på rykten, hörsägen, påhittade scenarior och alla obevisade påstående. Däremot har jag full förståelse för att det uppstår diskussion kring en metod som avvikter från det som är traditionellt och från något som man ansett vara riktigt sedan många hundra år tillbaka. Men... att man gjort på ett sätt i hundratals år måste inte betyda att det är det enda rätta, eller hur? :idea:

MVH
Britt-Marie
SHP

En av dom som påstår att metoden kan vara mycket smärtsam och hästen till och med kan dö av att strasseverkas är Hiltrud Strasser.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Och hur vet du detta?? Det finns hästar som varit Strasstertrimmade 10 - 15 år och fortfarande inte uppvisar dessa påstådda besvär. Var kommer dina påstående från? Har du egna erfarenheter av detta? Vet du med säkerhet hur traditionell hovvård påverkar hästen? Detta är ju i alla fall något som intresserar SLU, som har detta som ett projekt mellan åren 2002 till år 2010. Att man där tar upp verkning och hovbeslags påverkan på rörelseapparaten måste väl ändå betyda någonting.

Britt-Marie
SHP

Ja som hovslagare inom travet har jag har en hel del erfarenhet av vad som händer med rörelseapparaten vid olika typer av verkningar och av en massa olika beslag det är liksom det hela mitt jobb handlar om.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Några frågor kring alla dessa Strasserverkade hästar du har sett:
1. Var de verkade av en certifierad SHP:are?
2. Hur länge hade dom varit Strasserverkade?

Din beskrivning av hur hovarna på dessa hästar såg ut stämmer nämligen inte alls överens med en korrekt Strassertrimmad häst. Att hoven kan se lite "konstig" ut under själva omställningen kan jag hålla med om, men en frisk hov ser inte på det sätt som du beskriver. Flera bilder har varit inlagda här på buke av Strassertrimmade hästar. Ingen av dessa fick några som helst kommentarer av hovslagarna för att hovformen såg konstig ut.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Och här har jag lite erfarenheter som går tvärt emot, då jag stött på flera hästar, som har haft stor smärta i stråle/ball pga trycket som blir med flapskor.

Det beror på hur den individuella hoven ser ut, och vad hästen 'tål' i tryck på mjukdelarna på den bakre delen av hoven.

Därmed inte sagt att jag förkastar flapskon, men det måste, som allt annat, provas individuellt.

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Därför är det oftast lättare att förklara Strassermetoden för någon som inte alls kan häst. Den reaktionen man oftast får från icke hästmänniskor är att, ja men det är ju logiskt.
Britt-Marie
SHP

Det förefaller logiskt även för mig, en gång när jag kände mig lite "sprallig" så hjälpte jag en ickehästmänniska som för första gången skulle sadla en häst. Jag förklarade att framvalvet skulle ligga bakåt och bakvalvet framåt och efter lite förklaring om hästens viktfördelning och att man då jämnade ut vikten genom att man då hamnar lite mer i bakom hästens framparti så fann h*n det som helt logiskat att sadeln skulle ligga så.

Så visst allt är väl logiskt om man bara kan förklara logiken.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Några frågor kring alla dessa Strasserverkade hästar du har sett:
1. Var de verkade av en certifierad SHP:are?
2. Hur länge hade dom varit Strasserverkade?

Din beskrivning av hur hovarna på dessa hästar såg ut stämmer nämligen inte alls överens med en korrekt Strassertrimmad häst. Att hoven kan se lite "konstig" ut under själva omställningen kan jag hålla med om, men en frisk hov ser inte på det sätt som du beskriver. Flera bilder har varit inlagda här på buke av Strassertrimmade hästar. Ingen av dessa fick några som helst kommentarer av hovslagarna för att hovformen såg konstig ut.

Britt-Marie
SHP

Huruvida er Strasserkollega här i västmanland har nån av er hopkokad certifiering är för mig totalt ointressant strasserverkar hästar gör hon. Hur länge hovarna varit misshandlade på detta vis vet jag inte heller.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Citat Afrodite:

"Att ta av skon på en häst innebär i de flesta fall ömhet, oavsett vilken metod du sedan använder dig av för att verka hästen. Detta är förmodligen alla som håller på med hovvård eniga om."

Underligt.........
Jag har tagit av skorna på mina 3 hästar, samt ett antal andra kunders hästar.
Alla har verkats traditionellt hovslagarmässigt, med korrekta tå- och benaxlar, och utan onödigt öververkande av någon del av hoven.

Andelen av dessa hästar som ömmat eller blivit halta är exakt 0%

Jag finner ditt påstående lite underligt........

/Mike - okunnig och olärd hovslagarnisse :devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag håller helt med.
De flesta travhästar som av nån anledning inte skall tränas på ett par veckor rycker man ju skorna på direkt. De brukar aldrig ömma och om dom gör det så åker skorna på igen så man slipper behandla alla de övriga kroppsliga åkommor som uppkommer av spänningar i kroppen pga ömma hovar
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

du är mycket smidig i ditt sätt att undvika specifika frågor och återgå till samma sak du säger i princip varje inlägg: att "ingen vet" eller "ingen har sett" hur egentligen strasser metoden fungerar på "rätt" strasser verkade hästar. osv. i princip säger du exakt samma sak i varje av ditt inlägg, medans övriga i tråden försöker föra diskussionen längre, så bromsar du den genom att vägra att se genom några som helst "glas ögon", eller ögon över huvud taget, från någon annans synvinkel än din egen övertygelse som "strasserian".
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
En av dom som påstår att metoden kan vara mycket smärtsam och hästen till och med kan dö av att strasseverkas är Hiltrud Strasser.

Att hästar dör tror jag inte ens du tror är så vanligt förekommande. Jag tror också att du vet att det endast är mycket dåliga hästar där vilken behandling som helst skulle kunna få till följd att hästen dör.

De allra svåraste fallen med mycket vanskötta hovar kan naturligtvis få smärta vid omställning till barfota. Det är dessa fall som ska behandlas på klinik, vilket också dr Strasser själv säger. Och här får man naturligtvis ta hjälp av veterinär som kan ta ansvar för smärtlindringen. Eftersom vi inte har någon klinik i Sverige bör någon omställning på sådana hästar ej startas såvida man inte har mycket bra förhållande med jämna och lagom mjuka marker. Det viktigaste är att det sker i samråd med veterinär. Det är alltså hästar som redan är smärtpåverkade och halta och där inga andra åtgärder från hovslagarsida och veterinärer kunnat hjälpa hästen, som jag talar om här. Sådana hästar som dr Strasser behandlar med framgång på sin klinik.

Självklart kan man tolka Strassers böcker på det sätt du och många andra gör, men det handlar mest om vad man själv letar efter i böckerna. Jag tror nämligen inte att alla som läser dessa böcker egentligen har så stort intresse av hennes teorier om hovvård och hästhållning. Det handlar nog mer om att hitta lämpliga meningar som styrker redan förutfattade uppfattningar! Sedan kan man alltid strunta i att läsa avsnitt som inte riktigt passar in i bilden eller t o m motsäger det man tycker.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Att hästar dör tror jag inte ens du tror är så vanligt förekommande. Jag tror också att du vet att det endast är mycket dåliga hästar där vilken behandling som helst skulle kunna få till följd att hästen dör.


Britt-Marie
SHP

Vad jag tror och inte tror är ointressant.
Att Hiltrud Strasser anser att en del hästar dör av Strasserverkning tycker jag är mycket intressant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 456
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 904
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp