Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Bojjan!

Bara en liten 'moderativ' fråga.......
Tråden är ju inte längre ankrad, och det dyker nu upp flera trådar med hovproblem.
Betyder detta nu att hovvårdsområdet äntligen är frisläppt igen?

I så fall, tack, för då kan vi behandla övriga hovproblem på ett friare sätt, och kanske koncentrera denna tråd till barfotagång.

Bara fråga ödmjukt..... Hur ligger det till?

Pöss på däj, du vettiga moddis!
/Mike - fortfarande famlande hovslagarlärling som fäktar vilt med klingan...... På mina egna hästar.
(Ett lurigt instrument att lära sig.......)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nja , fullt så enkelt var det då inte. Tråden kommer att hanteras som tidigare, med ett undantag den är inte nålad. Så vissa hovtrådar kommer som tidigare att återbördas i denna tråd.

Pöss på dig själv.

Bojjan/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vdb skrev:
Har man tex dubbelsula är klinga det lättaset sättet att verka, den får du inte bort med tång!

bara-undrar om min hovis gör fel då sulan aldrig verkas med vare sig tång eller klinga utan enbart hovkniv. Hovis påstår att hovkniven är det precitions verktyg som är framtaget för just främst renskärning av sulan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar om min hovis gör fel då sulan aldrig verkas med vare sig tång eller klinga utan enbart hovkniv. Hovis påstår att hovkniven är det precitions verktyg som är framtaget för just främst renskärning av sulan.

Nja...altså, vanligtvis renskär man sula med kniv, men ibland är det en rejäl dubbelsula över hela sulan och då är det enklast med klubbaklinga tycker jag! Finns säkert nån som kan få bort det med bara kniv, men jag tycker det är enklast med klinga. Hovväggen måste man däremot ta med klinga eller tång, om man inte är lagd åt det hållet att använda hovfräs, men det skulle jag ALDRIG göra!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vdb skrev:
Nja...altså, vanligtvis renskär man sula med kniv, men ibland är det en rejäl dubbelsula över hela sulan och då är det enklast med klubbaklinga tycker jag!

bara-undrar om jag förstår dig rätt. En dubbelsula kan då aldrig uppstå p.g.a. ett sjukdomsförlopp och i stället kräver lite mer försiktig renskärning med ett mera anpassat presitions verktyg som hovkniv???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar om min hovis gör fel då sulan aldrig verkas med vare sig tång eller klinga utan enbart hovkniv. Hovis påstår att hovkniven är det precitions verktyg som är framtaget för just främst renskärning av sulan.
Nej din hovis gör inget fel.;)
Att hovkniven är ett presisionsverktyg håller jag med din hovis om,:bow: hovkniven har en böjd form som gör det enkelt att putsa ur /renskära sulan.Lätt att komma åt även på de allra minsta pållarna..;)
Skulle aldrig klara mig utan en bra vass hovkniv.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

emindy skrev:
Kul att se, men jag kan inte säga om jag skulle gjort något annorlunda eftersom det inte syns det jag skulle vilja se. Alltså sulvy i lite olika vinklar. *retas*
Visst du har helt rätt,rätt hade varit för bedömning att visa bilder underifrån.:o
Det är inte bara utsidan som spelar roll;) :D
För även där på undersidan har hänt mkt.
Första verkningen så ville vi inte krångla med hästen i onödan då den tyckte stå på tre ben var jobbigt,då sket jag i bilder på stråle,sula.:angel:
Synd.

Sen har jag lyckats få suddiga bilder som inte va så bra att visa..men ska snart dit igen och lovar se till att fota ordentligt även underifrån.
Du får vänta lite bara.Jag lovar jag skall hålla kameran still denna gång.:p
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar om jag förstår dig rätt. En dubbelsula kan då aldrig uppstå p.g.a. ett sjukdomsförlopp och i stället kräver lite mer försiktig renskärning med ett mera anpassat presitions verktyg som hovkniv???
Dubbelsula kan uppstå vid tex fång eller hovböld.
Jag blir då väldigt feg:crazy: och skär rent superförsiktigt med små tunna,tunna skivor med just hovkniven..skulle aldrig våga nåt annat.:eek:


Klinga och klubba blir så klumpigt tycker jag personligen,med hovkniv följer man lätt sulans form ,och inga stora verktyg döljer sikten liksom ..:cool:
De flesta hästar föredrar också att slippa slag mot hoven med klubban och klinga.
Små tag med hovkniven blir mer mjukt ,liksom;)
Jag e så dålig på att beskriva ibland,idag är jag rätt trött oxå,men ni fattar vad jag menar.:D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Jag har tagit del av den nya forskningen som visar att när den inåttåade hästen landar, så landar den på insidan och om den är för låg i den trakten, så blir det världens snärt i kotleden när hästen går över i belastningsfasen.
Jag har sett detta på film i slowmotion och det var inte vackert.

Jag vet inte var i landet du bor, men på en klinik nära mig, så har det svetsats på kilar på insidan av skorna för att kompensera detta på ett stort antal hästar med kotledsinflammation.


Jag gissar att detta kommer sig av en viss veterinärs internationellt mycket uppmärksammade avhandling om vad som händer i de nedre delarna av benet i isättning belastning och överrullningsfasen.

För mig gjorde det ingen skilland, då jag alltid sparat den trakten helt då jag tycker det blri bättre balans i hoven då.
Men att se vad som hände i leden _i varje steg_ var skrämmande nog.

Vad jag försår så har denna forskning och dess upptäckt också lett till att man ser mycket allvarligare på inåttåade hästar nu än förrut.
Om du alltid sparar insidan på en intåad häst..hmm.. blir den inte mer och mer intåad då:confused:


Sen är du säker på att de svetsade på en kil och inte en klack ? :confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag kan slå vad om att du inte ser skillnad på ett par hovar som jag verkat med tång respektive Klubba klinga!

Det får du gärna slå vad om, för hitills har jag träffat mitt i prick.:devil: Men självklart finns det även hovisar som behärskar klinga väldigt väl, men det har inte varit så i de fall jag har sett. Här har hovarna varit olika höga, eller olika stora. Jag har varit med vid flertalet tillfällen när hovisen har huggit för mycket, och då får man ju det som har diskuterats i en tidigare tråd. Hovar som blöder, vilket självfallet inte skall förekomma när en hovis med lite självaktning har skott hästen. Men i en del av dessa fall tror jag faktiskt inte att det är en hovis, utan det har varit skopåspikare.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Det får du gärna slå vad om, för hitills har jag träffat mitt i prick.:devil: Men självklart finns det även hovisar som behärskar klinga väldigt väl, men det har inte varit så i de fall jag har sett. Här har hovarna varit olika höga, eller olika stora. Jag har varit med vid flertalet tillfällen när hovisen har huggit för mycket, och då får man ju det som har diskuterats i en tidigare tråd. Hovar som blöder, vilket självfallet inte skall förekomma när en hovis med lite självaktning har skott hästen. Men i en del av dessa fall tror jag faktiskt inte att det är en hovis, utan det har varit skopåspikare.;)

Ja, alltså JAG ser ingen skillnad på mina egna verkningar! Säger en som var tvungean att dubbelkolla sig, lämpligt eftersm det var dags att igåg kväll sko hästen, tog hf, hb med klinga och vf, vb med tång. Och jag såg då ingen skillnad... på det färdiga resultatet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det är med barfota överhuvidtaget verkar vara en stor debatt nu, det står massor i Ridsport och här och säkert på fler ställen.
Vi borde lära mer från travet och lyssna på erfarenhet. Självklart blir en häst som alltid gått med skor hovöm när man tar av skorna, men då kanske man får anpassa sig och rida på mjukt underlag och att den får vänja sig vid sitt nya tillstånd. En del hästar har så bra hovkvalitee att de kan fungera på ett jätte bra sätt på alla underlag utan att känna ömhet, medans andra hästar är så pass känsliga och har en sådan hovkvalite att det inte är att rekommendera att den går utan skor. Man måste se till individen.
Sen är det ofta bra för hästarna att få gå utan skor ibland, kanske under en längre viloperiod eller dyl. Då kan dom stimulera sin tillväxt och får naturligt en bättre hov kvalite (beror på individens hovkalite). Många hovar med dålig tillväxt kan ju bli väldigt slitna av att skos hela tiden, och man har nästan inget att verka bort utan hoven blir sönderstucken. Jag är inte utbildad på något sätt inom hovvård bara en ryttare som funderat kring hovar och kvaliten då jag vill ha en tävlingshäst med bra hov kvalite. Har även h aft hopphästar som jag stundtals tävlat barfota utan att hästen har varit öm på något sätt, men det har bara fungerat perioder, då det annars blir för hård förslitning på hoven om underlaget är hårt och speciellt om det är grusigt då det kan sticka i hästarnas hovar. Jag tycker vi ska lära lite av travet då dom har forskat och funderat mycket kring barfota och hållbarhet.

Ett långt inlägg, men det är för att jag blir fundersam när man läser överallt att barfota är lika med djurplågeri, det är inte rätt däremot är vissa individer inte lämpade för att vara barfota, men det är undantag och inte en regel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Det får du gärna slå vad om, för hitills har jag träffat mitt i prick.:devil: Men självklart finns det även hovisar som behärskar klinga väldigt väl, men det har inte varit så i de fall jag har sett. Här har hovarna varit olika höga, eller olika stora. Jag har varit med vid flertalet tillfällen när hovisen har huggit för mycket, och då får man ju det som har diskuterats i en tidigare tråd. Hovar som blöder, vilket självfallet inte skall förekomma när en hovis med lite självaktning har skott hästen. Men i en del av dessa fall tror jag faktiskt inte att det är en hovis, utan det har varit skopåspikare.;)

Olika storlek på hovarna har väl inget att göra med om det är klinga eller tång som används? Jo, om hästen har exakt lika stora hovar i sig själv, men hur många har det?
T ex mitt fullblod har olika storlekar på hovarna fram, så på 3 hovar har hon strl 29 och på ena fram har hon strl 30 i skor :)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Man måste se till individen.

Precis, samt förutsättningarna hästen lever i. Det har nog de flesta varit överens om, att alla hästar inte kanske inte kan gå barfota.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Trix skrev:
Olika storlek på hovarna har väl inget att göra med om det är klinga eller tång som används? Jo, om hästen har exakt lika stora hovar i sig själv, men hur många har det?
T ex mitt fullblod har olika storlekar på hovarna fram, så på 3 hovar har hon strl 29 och på ena fram har hon strl 30 i skor :)

Sök då efter andra problem, dom finns i de fall hästens hovar växer olika.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

En frisk häst har symmetriska hovar!
framhovarna skall vara likadana, och bakhovarna likadana. Däremot kan det skilja sig mellan fram och bakhov(eller rättare sagt, det ska skilja sig mellan fram och bakhov!)

/Migo
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Sök då efter andra problem, dom finns i de fall hästens hovar växer olika.

Men alltså!

Hästen HAR inga problem! Hon har bara olika stora fötter! Vilket, enligt vad jag förstått, inte är helt ovanligt inom galoppvärlden.

Hon har haft en liten tendens till bockhov, men det är allt. I en perfekt värld hade vi nog alla varit symmetriska, men så är det inte...
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Migo skrev:
En frisk häst har symmetriska hovar!
framhovarna skall vara likadana, och bakhovarna likadana. Däremot kan det skilja sig mellan fram och bakhov(eller rättare sagt, det ska skilja sig mellan fram och bakhov!)

/Migo

Jag blir faktiskt lite trött på alla besswerwissrar, du är väkommen att komma och titta på min häst och se precis hur sjuk hon inte är! :)

Om kartan inte stämmer överens med verkligheten, är det då verkligheten vi ska ändra på?
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Trix skrev:
Jag blir faktiskt lite trött på alla besswerwissrar, du är väkommen att komma och titta på min häst och se precis hur sjuk hon inte är! :)

Om kartan inte stämmer överens med verkligheten, är det då verkligheten vi ska ändra på?

:D :D :D
Jutt de ;)

I min värld finsn det inte en orsak till allt.

det man sa på hosk när jag gick där var att hovarna kund bli olka stora om hästen varit halt och därmed belastat olika.

När de är olika stora brukar de ju också ha olika form - de är dess hovar jag menar då.(de växer inte olika)

Om så inte är fallet dvs att de också är helt olika i lutning på hovväggen, så håller jag med dig - inget levande är vare sig rakt eller symetriskt.

En vild gissnin är att man kanske inte behöver rakrikat galoppörer?? men det vet du mer än jag.
Jag förvånar mig snarare att hovar är så lika som dom är då, många hästar belstar sina benpar olika.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Trix skrev:
Hon har bara olika stora fötter! Vilket, enligt vad jag förstått, inte är helt ovanligt inom galoppvärlden.

bara-undrar om min hovis har fel efter att ha frågat just ang. hur det förhåller sig inom galoppvärlden. Hovis borde ju kunna det eftersom just tävlande galoppörer tillhör en stor kundkrets.:smirk:

Hovis påstår att just den mest belastade
hoven får en större form och oxå gärna blir lite mer låg i trakten, detta skall tydligen även avspegla sig på en häst som besitter en mer långvarig skada i en helt annan kroppsdel. Hovis kallar det ofta för diagonalbelastning.

Enligt hovis så är det väldigt vanligt att just tävlande galoppörer får en större hov som tar mer belastning på höger fram enbart för att dom alltid tränas och löper i vänster varv. Vet inte riktigt hur hovis menade men det har ngt med hastigheten och centrifugalkraften att göra.

Enligt hovis så brukar detta dock snabbt rätta till sig så snart dom avslutat sin tävlingskariär och kommer till en vanlig hästägare som rider lite mer liksidigt så vida hästen inte redan besitter en mer kronisk skada.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 691
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 005
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp