Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar om min hovis har fel efter att ha frågat just ang. hur det förhåller sig inom galoppvärlden. Hovis borde ju kunna det eftersom just tävlande galoppörer tillhör en stor kundkrets.:smirk:

Hovis påstår att just den mest belastade
hoven får en större form och oxå gärna blir lite mer låg i trakten, detta skall tydligen även avspegla sig på en häst som besitter en mer långvarig skada i en helt annan kroppsdel. Hovis kallar det ofta för diagonalbelastning.

Enligt hovis så är det väldigt vanligt att just tävlande galoppörer får en större hov som tar mer belastning på höger fram enbart för att dom alltid tränas och löper i vänster varv. Vet inte riktigt hur hovis menade men det har ngt med hastigheten och centrifugalkraften att göra.

Enligt hovis så brukar detta dock snabbt rätta till sig så snart dom avslutat sin tävlingskariär och kommer till en vanlig hästägare som rider lite mer liksidigt så vida hästen inte redan besitter en mer kronisk skada.

Hovis?!?!?:eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

He's back....
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
:D :D :D
Jutt de ;)

I min värld finsn det inte en orsak till allt.

det man sa på hosk när jag gick där var att hovarna kund bli olka stora om hästen varit halt och därmed belastat olika.

.
Olika hovar behöver inte bero på att hästen varit halt den kan lika gärna vara PÅ VÄG att bli det!:crazy:

Långvarig snedbelastning kommer till slut leda till förslitningskador,lika säkert som att man får betala skatt.:devil:

Sen kan det ta olika lång tid beroende på vad hästen gör,hur den rids hur den sköts,hur "tålig" den är..:crazy:

I min värld finns det ALLTID en orsak till allt,jag tror inte på slumpen..

Om en häst belastar sig olika,kanske beroende på en gammal skada,pga ryttaren,sned sadel,dålig hovvård eller vad som helst på den låånga listan med tänkbara orsaker,då visar det sig i hovarna. ALLTID!

Små variationer som att hästen är svagare i en sida osv ger inte extremt olika stora hovar som är synligt på långt håll.:eek:

Visst finns det ovanliga fall med hästar med tex olika långa framben,men det är väl rätt ovanligt ändå .



Tyvärr tycker jag en del blundar väl länge ,eftersom hästen inte är blockhalt:angel: ,om hovarna visar på snedbelastning,hitta orsaken !

Innan hästen är utom räddning!har hästen en kronisk skada som inte går att fixa så kan man åtminstone hjälpa den på olika sätt om man vet om hästens problem..det man inte vet kan man ju inte göra nåt åt!

Problemet är väl många ggr att folk inte vill veta,see no evil hear no evil:devil: ,det man inte vet har man inte ont av, typ.

Jag har haft turen att få se många fall på nära håll då jag fått åka med en mkt duktig ET,även sett kunders hästar bli beh av tandläkare,osteopat,kiropraktor och veterinärer.

Det är mkt intressant att se vad som händer i hovarna på en häst när saker och ting blir ok igen,det är underbart att se hästarnas tacksamhet över att få rätt hjälp.

Ibland kan problem bero på felverkade hovar eller eftersatt hovvård,men mkt vanligt är att hästar gått omkull som tex unghästar och problemen visar sig när hästarna varit i gång ett tag.

Många problem skulle undvikas om hästarna innan de börjar arbeta gås igenom i förebyggande syfte,och sen likt en bil besiktigas då och då.

Att man hela tiden ligger ett steg före.

Hästarna har mkt roligare ihop med oss människor om de slipper onödiga krämpor.
Vi har häst för att ha skoj,låt hästen tycka detsamma!:p

Sån är min filosofi ,eller hur det nu stavas..;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Om du alltid sparar insidan på en intåad häst..hmm.. blir den inte mer och mer intåad då:confused:


Sen är du säker på att de svetsade på en kil och inte en klack ? :confused:
Jag upprepar frågan till dig igen Susan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Hovis är väl en förkortning av ordet hovslagare,eller?:D

Ja inte fasen skriver man hovslagare, på tok för långt så blir det hovis istället.:idea:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Ja inte fasen skriver man hovslagare, på tok för långt så blir det hovis istället.:idea:

:crazy: Nu var det väl inte precis det jag menade men ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
:crazy: Nu var det väl inte precis det jag menade men ;)

Nähä, vad menade du då?:confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Nähä, vad menade du då?:confused:

Vi glömmer det. Det kanske visar sig så småningom ändå.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar om min hovis har fel efter att ha frågat just ang. hur det förhåller sig inom galoppvärlden. Hovis borde ju kunna det eftersom just tävlande galoppörer tillhör en stor kundkrets.:smirk:

Hovis påstår att just den mest belastade
hoven får en större form och oxå gärna blir lite mer låg i trakten, detta skall tydligen även avspegla sig på en häst som besitter en mer långvarig skada i en helt annan kroppsdel. Hovis kallar det ofta för diagonalbelastning.

Enligt hovis så är det väldigt vanligt att just tävlande galoppörer får en större hov som tar mer belastning på höger fram enbart för att dom alltid tränas och löper i vänster varv. Vet inte riktigt hur hovis menade men det har ngt med hastigheten och centrifugalkraften att göra.

Enligt hovis så brukar detta dock snabbt rätta till sig så snart dom avslutat sin tävlingskariär och kommer till en vanlig hästägare som rider lite mer liksidigt så vida hästen inte redan besitter en mer kronisk skada.
Detta har jag oxå hört:confused:
För att löphästar går i samma galopp nästan hela tiden.
Om det är så, kan jag inte svara på :confused:

Har vi ngn galoppexpert här?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Jag upprepar frågan till dig igen Susan.

Jag har svarat, vill du ha mer informtion kan du ju gå kursen 'hästens förutsättningar för arbete'.

adios.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Jag har svarat, vill du ha mer informtion kan du ju gå kursen 'hästens förutsättningar för arbete'.

adios.

bara-undrar om susan har möjlighet att länka till det svaret då jag skulle tycka det vore jätteintresant att ta del av det för egen kunskaps skull.Tror jag har en häst som skulle behöva skos så,:o jag tar tacksamt emot den kunskapen så jag kan vidrarebefodra det till hovis.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:

bara-undrar,har du dålig erfarenhet av hovis eller blir man misstolkad om man inte skriver hovslagare utan förkortar det med hovis??? Tar du illa upp så ber jag om ursäkt det va inte meningen att skrämma dig utan trodde det var ok att skriva hovis, har sett att många andra oxå skriver hovslagare med förkortningen hovis.

Lever själv med en hovis vilket inte är farligt utan snarare både tryggt och ekonomiskt då det blir billiga skoningar/verkningar samt "brukar" inte ta så lång tid att jaga tag i för att få på tappskor.:p
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Ja inte fasen skriver man hovslagare, på tok för långt så blir det hovis istället.:idea:

Tack boj.;)

bara-undra om man här får önska alla här på detta trevliga forum en riktigt GLAD PÅSK!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Detta har jag oxå hört:confused:
För att löphästar går i samma galopp nästan hela tiden.
Om det är så, kan jag inte svara på :confused:

Har vi ngn galoppexpert här?

Jag har skott en och annan löphäst och har inte sett problemet.
Jag tycker att det borde vara samma i så fall på travarna men jag har inte sett det i någon större utsträckning där heller. Sen finns det problem med olikformade hovar inom alla raser. Jag tror det kan vara en kombination mellan hovslagare SIS-problem arv och skador.
Sen tycker jag inte att man skall sko för att likrikta ett omaka par hovar, man måste sko varje ben efter dess förutsättningar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Trix skrev:
Olika storlek på hovarna har väl inget att göra med om det är klinga eller tång som används? Jo, om hästen har exakt lika stora hovar i sig själv, men hur många har det?
T ex mitt fullblod har olika storlekar på hovarna fram, så på 3 hovar har hon strl 29 och på ena fram har hon strl 30 i skor :)

Är det bara jag som reagerar på den här hästens "sko-storlek"??? Den största hoven jag träffat hade 12or...
I övrigt förstår jag inte vad inlägget betyder, varför man skulle använda olika verktyg för olika storlekar...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det borde vara större belastning på en galoppör än en travare.
Då den ene går i tretakt o får stor påfrestning på det ena frambenet. än en travare som belstar i 2-takt ett fram o ett bak,samtidigt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Det borde vara större belastning på en galoppör än en travare.
Då den ene går i tretakt o får stor påfrestning på det ena frambenet. än en travare som belstar i 2-takt ett fram o ett bak,samtidigt.

bara-undrar om det inte går lite fortare oxå i galoppen än i travet samt att undrelagen är lite olika.

Du va före mig då jag va tvungen att kolla av detta med hovis som nickar instämande utifrån ditt svar och hälsar att du är ju mer insatt än vad många hovisar är utifrån hur benen belastas olika i skritt,trav och galopp.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vdb skrev:
I övrigt förstår jag inte vad inlägget betyder, varför man skulle använda olika verktyg för olika storlekar...

bara-undrar om det kanske är så att man behöver större verktyg på större hovar.:p

Hovis säger att storlek 29 resp 30 är utifrån galoppjärnens mått och gissar på att just h.f. har storlek 30. Hovis har själv storlek 42 på vf och storlek 43 på hf:eek: Detta utifrån ett tidigare trauma då hovis blev "stämplad" av en fyrbroddad sko (4:a) och vid röntgen så såg fotbenen ut som plockepinn.:rofl: :rofl: :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Kan inte du fråga din hovis om huruvida en långbent häst ska ev. ha längre traktarmar då den tar längre kliv o därmed belastar sina trakter mer än en med korta steg?

Även om det är större risk för att få understuckna trakter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 473
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 907
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp