Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

GE regerar!!!!

Allvarligt..... Dyra grejor, men satans bra!

Älskar dom :)

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Så det SISTA du gör är alltså att plana hoven med klingan?

Alltså.. tång,klinga färdigt?:confused:

Vad bra du har det ..min verktygslådda är så tung så tung..suck..(Rasplade jag ur mig sådär i förbifarten.;) :D )

Nänä det SISTA jag gör är att ta betalt.

Men visst det sista jag gör i verkningen är att ta en skiva med klingan. Sen planar jag med raspen och skär rent från ev. sultryck med hovkniven.
Men det är långt i från alla hovar jag använder tången på. De flesta verkar jag med enbart klubba och klinga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Nänä det SISTA jag gör är att ta betalt.

Men visst det sista jag gör i verkningen är att ta en skiva med klingan. Sen planar jag med raspen och skär rent från ev. sultryck med hovkniven.
Men det är långt i från alla hovar jag använder tången på. De flesta verkar jag med enbart klubba och klinga.

Det SISTA du gör är att plana med raspen!
Poängen är ju att du PLANAR hoven med raspen efter klingan,precis som jag planar med raspen efter verktången så vad är poängen med att gaffla om tång eller klinga?
Vi planar ju bägge med raspen;) och även fröken Fräs kan jag tro,retas lite..;)
Och jag finlirar oxå med hovkniven för att undvika ev sultryck oxå,så whats the point?:D

Så att påstå som du och Susan att Verktång ger ett dåligt slutresultat,förvirrar bara läsande hästägare ,som kan tro att deras hästar blir sämre skodda om hovisen använder tång,eller hur?:angel:
Varför förvirra folk,var tydlig!:idea:
Därför blir jag här övertydlig då jag är van vid elever,och vet hur lätt det är att missförstå text.

Klubba eller klinga,don efter person,smaken e som baken,huvudsaken är att det blir bra i slutÄndan..ha ha:idea:

Det sista jag gör är att säga "hej då,ha de gott"!
Same to you!:rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kickis skrev:
Var oxå på föreläsningen i Floby. OL förklaring (så som jag förstog det) var att den kroniska fången som blir i hovarna kan ha uppkommit av diabets. Att diabetesen på nått kemiskt vis (som han inte kunnde förklara och han påpekade även här att de inte är forskat i ämnet än!) kunnde "lösa upp" lamellerna, vilket leder till hovbensrotationen. Och han tilllade både före och efter att sammankopplingen mellan diabets och fång bara var på funderingsstadiet än så länge.

Det där låter ju vettigare isf... Såklart borde det kunna finnas en möjlighet att fång och diabetes har ett samband, men att de skulle vara samma sak låter dumt tycker jag :p
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det spårar ur på kvälls/nattetid... det är ett som är säkert :p
Hur orkar ni upp å jobba när ni sitter här och surrar hela nätterna? ;) :angel:

/tjejen som gick upp ungefär när lilleskutt gick och la sig :devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

~kl~

Varför är den här tråden inte nålad längre?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Roligt att fler var där! :) Vad tyckte ni i övrigt om föreläsningen?

Ja visst sa han att det inte fanns forskning på det hela ännu, men så som han uttryckte det så kändes han själv ganska säker på att det var så när jag var framme och pratade med honom. Likaså tyckte sambon och de bekanta som också hört. Men visst kan man tolka det på många sätt.

Det här med tåaxeln då, hovslagare?
Tåaxeln som inte finns? Eller som i varje fall saknar betydelse eftersom den bara finns på ett stillastående hästben?

Varför är en rak tåaxel viktig?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vi bråkade för mycket tror jag
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Om vi skall fortsätta att tjattra - och det är ju aldrig fel :o

så har de flesta jag sett använda verktång tagit det som sticker upp i en ring runt om, sedan raspat och dånkat på skon.

Jag upplever ofta att en av trakterna måste sparas helt och hålelt. tex insidan på en inåtttåad häst.
Jag tycker att det är mycket svårare att börja i ingenting med verktången dvs att få en snygg övergång mellan ingenting och nånting. :D

Med klingan så kan man ju ta hur lövtunt som hellst. Börja i ingenting och komam ut i ingenting.

Det jag använder raspen till är i första hand att raspa för tåkappa, och lite lite i tådelen. Kompenserar mest om jag inte hållit klingan helt vinkelrät mot hovytan hela tiden.
Jag raspar aldrig i trakten då raspen äter trakt, och dessa oftast behöver sparas.

Den bild jag har av att bara använda verktång är ju det JAG har sett. Det kan ju finnas en och annan verktångsvirutous som jag har missat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Har provat att kallsko honom tidigare. Samma resultat. Hade 14 tappskor på 6 veckor en vinter. Det slutade med att han fick stå på stall den vintern med minimalt kraftfoder o så ridas 3 gånger om dagen.. Såååå roligt.

Han blev nyskodd i förra veckan. Nu e han fin och kort i fötterna. Hovslagaren sa själv att han är lite traktlåg fram men at det va så lite att det knappt spelar någon roll. till nästa gång får vi om det inte ändrat på sig lägga en kilsula eller liknande. Problemet är ju bara då att han e för tung för sulor. :( Får klura lite på hur det skall lösas.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Om vi skall fortsätta att tjattra - och det är ju aldrig fel :o

så har de flesta jag sett använda verktång tagit det som sticker upp i en ring runt om, sedan raspat och dånkat på skon.

Jag upplever ofta att en av trakterna måste sparas helt och hålelt. tex insidan på en inåtttåad häst.
Jag tycker att det är mycket svårare att börja i ingenting med verktången dvs att få en snygg övergång mellan ingenting och nånting. :D

Med klingan så kan man ju ta hur lövtunt som hellst. Börja i ingenting och komam ut i ingenting.

Det jag använder raspen till är i första hand att raspa för tåkappa, och lite lite i tådelen. Kompenserar mest om jag inte hållit klingan helt vinkelrät mot hovytan hela tiden.
Jag raspar aldrig i trakten då raspen äter trakt, och dessa oftast behöver sparas.

Den bild jag har av att bara använda verktång är ju det JAG har sett. Det kan ju finnas en och annan verktångsvirutous som jag har missat.
Tjatigt börjar det minst sagt bli..:angel:


Jag upprepar vad jag nån annan gång sagt..innan man börjar verka ,vare sig man nu använder tång eller klinga, så tänker man efter FÖRE;)

Man har en plan.

Det är precis som med allt annat handen och hjärnan bakom verktygen som spelar roll,jag har aldrig påstått att klubba och klinga är fel.

Att man finjusterar med raspen efter klinga eller tång innebär inte att man måste raspa ner trakten,att man anv tång behöver inte innebära att man måste börja verka med tången i trakten,man kan börja mitt på hovväggen.Bara verka ena sidans trakt,whatever..precis som med klinga.
Var och en får välja vad den vill ha för verktyg!

Det enda jag reagerar på är generaliseringar och tvärsäkra påståenden ,vilket skapar förvirrning hos okunniga läsare.


Även om man använder lite olika verktyg,så skall slutresultatet bli bra.
Det är inte verktången ,klingan eller raspen som har eget liv och skenar iväg och verkar bort /raspar bort frisk trakt.Eller verkar snett eller puckelpist..
Precis som med bett och ridning,det skall vara en hand med känsla bakom,och kunskap,och ödmjukhet!;)

Hästar är olika individer man verkar inte på exakt samma sätt på alla hästar,man anpassar sig till individen..eller rättare sagt varje hovindivid:D





Nu byter vi ämne va?:smirk:zzzzzzzzzzzzzzzzzz
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Så att påstå som du och Susan att Verktång ger ett dåligt slutresultat,förvirrar bara läsande hästägare ,som kan tro att deras hästar blir sämre skodda om hovisen använder tång,eller hur?
Varför förvirra folk,var tydlig!
Därför blir jag här övertydlig då jag är van vid elever,och vet hur lätt det är att missförstå text.

Ingen hovis kommer i närheten av mina hästar med en hovklinga, men det är faktiskt av omtanke om bägge. Både hovis och häst, dels måste en hovklinga slita otroligt mycket. Kanske inte själva klingan, men dock hammaren som måste användas och stötarna den andra handen får ta. Sen riskerna att ta för mycket/djupt, har sett detta vid flera tillfällen så nej tack för hästens del.

Sen ser jag att en hovis som arbetar med klinga inte alltid fixar det lika bra från höger till vänster, man kan nära nog se på en gång om hästen är verkad med klinga eller ej. Jag märker att många hästar ofta har olika hovar, antingen i storlek eller höjd samt att många är allt annat än plana.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Jag upplever ofta att en av trakterna måste sparas helt och hålelt. tex insidan på en inåtttåad häst.




.



:confused: Hur tänker du nu?
Varför sparar du insidan på en inåttåad häst?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag har tagit del av den nya forskningen som visar att när den inåttåade hästen landar, så landar den på insidan och om den är för låg i den trakten, så blir det världens snärt i kotleden när hästen går över i belastningsfasen.
Jag har sett detta på film i slowmotion och det var inte vackert.

Jag vet inte var i landet du bor, men på en klinik nära mig, så har det svetsats på kilar på insidan av skorna för att kompensera detta på ett stort antal hästar med kotledsinflammation.


Jag gissar att detta kommer sig av en viss veterinärs internationellt mycket uppmärksammade avhandling om vad som händer i de nedre delarna av benet i isättning belastning och överrullningsfasen.

För mig gjorde det ingen skilland, då jag alltid sparat den trakten helt då jag tycker det blri bättre balans i hoven då.
Men att se vad som hände i leden _i varje steg_ var skrämmande nog.

Vad jag försår så har denna forskning och dess upptäckt också lett till att man ser mycket allvarligare på inåttåade hästar nu än förrut.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Hovbilder!:p
Här kommer lite bilder på en hovslagarverkad barfotahäst.
Hur hovarna skötts innan vet vi ej då ägaren precis hade köpt hästen.
Ägaren har gjort ett jättefint jobb :bow: med att fixa välbalanserad foderstat,låtit hästen verkas ofta och noggrant behandlat hovarna som var angripna av röta då hovarna var mkt spröda och i dåligt skick.
Hovarna är inte i perfekt balans än och hästen står inte korrekt uppställd,men bilderna visar ändå en häst med snabbt förbättrad hovkvalitet,trots hovslagarverkad ..;) :angel:
Tåaxlarna är också bättre,på första bilden ser hästen mkt intåad ut ,spec hö fram,men jämför med sista bilden framifrån..ser ni skillnaden?
(som sagt hästen står inte korrekt ,men tåaxeln är inte lika bruten..;) )
Hästen var vid första verkningen stel i kroppen och spänd,antagligen pga sneda hovarna och stress..tredje verkning stod hästen och lyfte hovarna som en väldresserad hund,totalt avslappnad och mjuk som en gummiboll i kroppen..sånt är underbart för en hovslagarsjäl..:)


10 veckor har gått från första till sista bilden,totalt tre verkningar ,(dels för att rätta upp snedslitna hovar samt hålla efter lamellröta som nu är helt borta.)

www.fotogalleriet.se/pic2036898

www.fotogalleriet.se/pic2036899

www.fotogalleriet.se/pic2036904

www.fotogalleriet.se/pic2036906

Tyvärr är jag ingen fena på dator, så jag kan inte lägga upp bilderna direkt,så ni får vackert klicka på..:o



Hur hade barfotaverkarna gjort med denna häst?:idea:
Hovisarna med klinga?:D

P.S.Och jag vill poängtera än en gång att hästägaren har en stor del i hästens förbättrade hovkvalitet,när hästägaren gör sin del ,blir jobbet lätt för hovisen..:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Ingen hovis kommer i närheten av mina hästar med en hovklinga, men det är faktiskt av omtanke om bägge. Både hovis och häst, dels måste en hovklinga slita otroligt mycket. Kanske inte själva klingan, men dock hammaren som måste användas och stötarna den andra handen får ta. Sen riskerna att ta för mycket/djupt, har sett detta vid flera tillfällen så nej tack för hästens del.

Sen ser jag att en hovis som arbetar med klinga inte alltid fixar det lika bra från höger till vänster, man kan nära nog se på en gång om hästen är verkad med klinga eller ej. Jag märker att många hästar ofta har olika hovar, antingen i storlek eller höjd samt att många är allt annat än plana.


Men snälla rara lilla fröken Boj! Nu svamlar du! Ok jag köper att klubban sliter på armbågsleden på hovslagaren, men det är det enda! Man kan klippa för djupt med tång likaväl och sinta med kniven, raspa lite väl...det finns tusen sätt till att få fram lite blod UTAN klubba/klinga, jag använder tång mset, MEN jag använder även klubba/klinga ibland vid de tillfällen det är bättre! Jag som är dubbelhänt hanterar de verktygen precis lika bra med vänster som höger.
KAn till och med sömma med vänster med samma resutltat.

Så om det är för hovslagarens skull tycker jag du ska låta honom/henne välja själv! Har man tex dubbelsula är klinga det lättaset sättet att verka, den får du inte bort med tång!
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vdb skrev:
Men snälla rara lilla fröken Boj! Nu svamlar du! Ok jag köper att klubban sliter på armbågsleden på hovslagaren, men det är det enda! Man kan klippa för djupt med tång likaväl och sinta med kniven, raspa lite väl...det finns tusen sätt till att få fram lite blod UTAN klubba/klinga, jag använder tång mset, MEN jag använder även klubba/klinga ibland vid de tillfällen det är bättre! Jag som är dubbelhänt hanterar de verktygen precis lika bra med vänster som höger.
KAn till och med sömma med vänster med samma resutltat.

Så om det är för hovslagarens skull tycker jag du ska låta honom/henne välja själv! Har man tex dubbelsula är klinga det lättaset sättet att verka, den får du inte bort med tång!

Min tanke också, verktygen blir inte bättre eller sämre än handen som håller i dem.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kul att se, men jag kan inte säga om jag skulle gjort något annorlunda eftersom det inte syns det jag skulle vilja se. Alltså sulvy i lite olika vinklar. *retas*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ja min hovslagare har valt, nämligen att lägga bort klingan. Hur var det han uttryckte sig, klingan är ett gammalt förlegat verktyg som tillhör stenåldern. Se har jag som sagt sett alldeles för många skador med klinga, både på hovis och häst för att ens tycka att den borde få förekomma. Vad jag har förstått så är de "nya" rönen, och även utlärningsättet på hovslagarskolan numera inte med klinga.

Det fanns tidigare en tråd om eftersatt hovvård, tyvärr finns inte den tråden kvar. Annars hade jag kunnat länka dig dit, där har vi ett typ exempel på häst som är verkad med klinga och hovarna var allt annat än likadana.

Annars tackar jag för komplimangen, fröken. Bojjan suger åt sig.:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Hur var det han uttryckte sig, klingan är ett gammalt förlegat verktyg som tillhör stenåldern. :

Detta låter som en av de lärare jag hade på hovslagarskolan...Läraren hade den åsikten, men sen fick vi bara lära oss klubba klinga, och jag håller som sagt delvis med. Det är för det mesta lättare att klippa.

Boj skrev:
Annars hade jag kunnat länka dig dit, där har vi ett typ exempel på häst som är verkad med klinga och hovarna var allt annat än likadana.

A:

Jag kan slå vad om att du inte ser skillnad på ett par hovar som jag verkat med tång respektive Klubba klinga!
Och som sagt ibland går det INTE med tång, man kommer inte åt helt enkelt!
Förr itiden i Skara fick man inte använda raspen under de 3 första veckorna på skolan, jag vet inte om det är så fortfarande. Detta för att man skulle bli en jävel på att verka!

Boj skrev:
Annars tackar jag för komplimangen, fröken. Bojjan suger åt sig.:bow:

Vassegod! Även du ska väl få lite upskattning!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 987
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 621
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 952
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp