Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Kan inte du fråga din hovis om huruvida en långbent häst ska ev. ha längre traktarmar då den tar längre kliv o därmed belastar sina trakter mer än en med korta steg?

Även om det är större risk för att få understuckna trakter.

bara-undrar om det har med längden på benen att göra,hovis säger att längden på kotorna har betydelse. Om jag förstår det rätt så behöver veka kotor mer understöd men skall kolla upp det med hovis så jag inte kommer med ett helt understucket svar.:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tjosan vdb!

Dessa storleksangivelser används bl a på en del franska skor.

Måttet är alltså längden på plattjärnet man tillverkar skon av. (i cm)

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är storlek 30 = skostorlek 0
Alltså, ta ett plattjärn på 30 cm, och krök till en toffla av det, så har du storlek 0.

Har också för mig att det skiljer 2 cm mellan våra vanliga storlekar.
Alltså 30 = 0, 32 = 1, 28 = 00
dessa 'centimetertofflor' finns alltså i 'halvstorlekar'.
29 ligger alltså mellen 00 och 0.

Har för mig att det var fransmännen......

/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

vdb skrev:
Är det bara jag som reagerar på den här hästens "sko-storlek"??? Den största hoven jag träffat hade 12or...
I övrigt förstår jag inte vad inlägget betyder, varför man skulle använda olika verktyg för olika storlekar...

Det är galoppskor :) De har andra storlekstabeller.

Läs igen, mitt svar var till Boj som menade att hovslagare som verkade med klinga fick olika storlekar på hovarna....se inlägg #710

Hade visst glömt en mening :o , men menade att ojämna hovar bara kan jämföras med hur de sett ut ursprungligen och att ojämnhet inte har med själva verktyget att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*lånar knapp*

För er som är intresserade så kommer lite uppdatering om min häst.

Vi har varit på återbesök och hältan är borta som hon hade fram (inflammationen i strålbensbursan). Vet. tyckte det var ett väldigt bra tecken!

Däremot fick hon sprutas igen i hasen.

Vet. menade att om inget händer mer på ca 6 mån så är det toppen, kommer däremot hälta tillbaka så är det lite sämmre...

Skorna har vi lite problem med för de sitter inte som de ska. Första åkte av efter 1,5 vecka andra efter 2 veckor, sulorna hovslagaren satte på var skit dåliga, de var så "mjuka" att de forma sig efter strålen och sammlar jord. Idag ska jag be han sätta på hårda sulor för det här går ju inte...*suck*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

bara-undrar skrev:
bara-undrar om det kanske är så att man behöver större verktyg på större hovar.:p

Hovis säger att storlek 29 resp 30 är utifrån galoppjärnens mått och gissar på att just h.f. har storlek 30. Hovis har själv storlek 42 på vf och storlek 43 på hf:eek: Detta utifrån ett tidigare trauma då hovis blev "stämplad" av en fyrbroddad sko (4:a) och vid röntgen så såg fotbenen ut som plockepinn.:rofl: :rofl: :crazy:
Aj aj aj:eek: tur man bara har 38 själv i skostorlek:) ,kanske mindre chans att bli "stämplad" då..:crazy:

Men vad har din Hovis för exteriör:?:eek: en vf och en hf:confused:
Har h*n bakfötter oxå?Är din Hovis en fyrfoting?Tusenfoting?:eek: :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Jag har svarat, vill du ha mer informtion kan du ju gå kursen 'hästens förutsättningar för arbete'.

adios.
Näe du har inte svarat..:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Näe du har inte svarat..:angel:

bara-undrar hur hon skall svara då hon inte har ngt forskningsgrundat svar att ge.

Hovis säger att du nog bör sluta tjata då det inte kommer att komma ngt svar från henne utifrån din så seriöst ställda fråga.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*

Här är en mycket intressant länk med en dissektion av en hov som visar hälhöjdens betydelse.

http://farrierart.com/Uniform Sole Thickness - Michael Savoldi 3 pages.pdf

Britt-Marie
SHP

Nja, egentligen så pratar han ju genomgående om vikten av att få belastningen rätt, att få sulan jämntjock. Allt spelar roll: tå, trakter, horisontalläge, sulan...etc
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Trix skrev:
Nja, egentligen så pratar han ju genomgående om vikten av att få belastningen rätt, att få sulan jämntjock. Allt spelar roll: tå, trakter, horisontalläge, sulan...etc

Konstigt då att författaren själv skriver följande i artikeln: In this
first article, I will focus on the heel.
Antingen har du missuppfattat innehållet eller också har författaren gjort det:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Men nu måste jag fråga dig, varför ska jämt alla inlägg vara ironiska? Jag har snudd på inte sett ett enda inlägg gjort av dig som inte är ironisk.:eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Men nu måste jag fråga dig, varför ska jämt alla inlägg vara ironiska? Jag har snudd på inte sett ett enda inlägg gjort av dig som inte är ironisk.:eek:

Då får jag nog be dig gå tillbaka och läsa mina inlägg en gång till. Skulle nog tro att de allra flesta är ganska seriösa om man jämför med många andra inlägg som förekommit här och som inte alls får några kommentarer från dig.

Varför inte fokusera på artikeln i stället för på mig?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Såvitt jag vet finns fortvarande ordet häl inte i svenska språket som beteckning för någon anatomisk del på hästen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Konstigt då att författaren själv skriver följande i artikeln: In this
first article, I will focus on the heel.
Antingen har du missuppfattat innehållet eller också har författaren gjort det:angel:


Det är ju faktiskt en artikelserie i 3 delar.
Läser man hela serien, så är det inte bara fokusering på trakterna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Såvitt jag vet finns fortvarande ordet häl inte i svenska språket som beteckning för någon anatomisk del på hästen.
PL


....ja, hur var det nu med det här med översättningar och korrekthet.....:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Instämmer men I kom nog inte så mkt längre än till ordet heel. Resten liknade nog AANCHPs syn på verkning för mycket.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Trix skrev:
Det är ju faktiskt en artikelserie i 3 delar.
Läser man hela serien, så är det inte bara fokusering på trakterna.

Afrodite hänvisade till diskussionen om hälhöjden och då får man utgå från att hon menade den första artikeln eller? Men om du och PL hellre diskuterar om det ska kallas för häl eller inte, så får ni väl fortsätta den diskussionen. Eller om ni hellre vill fortsätta diskutera vad jag har läst och inte så är det ju upp till er. För min del tycker jag nog det hade varit intressantare att diskutera innehållet i artikeln.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hon länkade till en artikel med tre avsnitt, varför då bli spydig mot den som faktiskt vill diskutera hela o inte bara en del tagen ur sitt sammanhang. Jag förstår inte varför första delen skall vara så mycket att diskutera, vad jag vet är det ingen här som försvarar den typen av hovar.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag tyckte artikeln var intressant ur flera aspekter. För det första är de skrivna av hovslagare. En av hovslagarna, som publicerat artikelserien på den amerikanska hovslagarföreningens sida, har 28 års erfarenhet. För det andra handlar det om trakt(!)höjd, en viktig del i korrekt hovvård.

Första artikeln behandlar höjden på trakten och visar tydligt varför en häst inte ska ha höga trakter.

Andra artikeln behandlar de patologiska effekterna på hovkapseln av en för hög trakthöjd.

Tredje artikeln behandlar patologiska effekter på hovbenet av en för hög trakthöjd.

Läser man artiklarna noggrant så framkommer de intentioner som de två hovslagarna haft med att skriva dessa artiklar. Och... samtliga tre artiklar behandlar alltså trakthöjden.

Tyckte detta kunde vara intressant som diskussionsunderlag då det finns åtskilliga hästar i Sverige som har hovar som ser ut ungefär som i artikelserien.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Man afrodite, Det är vcäl ingen som propagerar för höga trakter här?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 917
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 434
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 902
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp