Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Och allvarligt talat........
För den vetenskapliga världen är HELA strassers lära ett enda stort (vetenskapligt) obevisat påstående.

Allt hon säger är hennes egna hypoteser.

Man måste skilja på hypoteser och vetenskapliga BEVISADE, gärna genom mångfaldigade oberoende försök, resultat.

Detta har Strasser definitivt inte lyckats med.

Hon har däremot lyckats få gehör bland ett fåtal personer med vetenskaplig/forskar-bakgrund, men det hade jag också kunnat få utan särskilt mycket kött på benen.

Att det finns amerikanska vet. som är SHP, bevisar bara det som reklamen för KP's jordnötter säger:
Dom största nötterna kommer från USA :)

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Till Mike o SO!

Så ni menar att om man tar av hästen skon så kan den direkt gå på grusvägar. Det var nämligen det jag skrev i mitt inlägg, att hästen inte brukar ömma i hagen, men blir öm på hårda grusvägar.

Detta var ju något alldeles nytt! Då borde det aldrig vara några problem med att ta av skorna. Jag har dock fått en helt annan uppfattning om detta både på denna tråd och andra trådar här på buke.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Dessutom hajjar de att om man följer starssers rekomendationer så blir de flesta tåaxlara brutana bakåt, och om hästen kommer att gå barfota ovanpå det - så kommer den slita hoven längt bak och bli ännu mer bruten bakåt.

Njaeäää??? Om vi leker med tanken att man gör en grundlig rekomendation a la Strasser så kommer denna hov att ömma i just traktdelen,för i första skedet är man inte lika grundlig i sin verkning i tådelen.

Är det då logiskt att hästen vill belasta den smärtande bakre delen av hoven eller kommer den försöka flytta fram belastningen till den ännu inte så ömmande tådelen med resultatet att den försöker undvika ytterligare slitage i den redan ömmande bakre delen av hoven och i stället enbart sliter tådelen????

Vad jag menar är att om du får in en sten i skon som ligger under din häl och det gör ont varje gång du sätter ner hälen i marken, försöker du då inte undvika att gå på hälen och i stället börjar gå på tå????

Eller stannar du helt enkel och tar av dig skon och plockar bort stenen för att sedan åter kunna gå normalt utan smärta???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Mike skrev:
Och här har jag lite erfarenheter som går tvärt emot, då jag stött på flera hästar, som har haft stor smärta i stråle/ball pga trycket som blir med flapskor.

Det beror på hur den individuella hoven ser ut, och vad hästen 'tål' i tryck på mjukdelarna på den bakre delen av hoven.

Därmed inte sagt att jag förkastar flapskon, men det måste, som allt annat, provas individuellt.

/Mike

Min erfarenhet är att den även ställer extremt noggran hovvård från hästägarens sida så att det inte sitter kvar massa sten o annat skit mellan flappen och hoven.

Hade en gång en hästägare som dagligen (mer än en gång) lyfte lite på flappen i bakkant och spolade rent under med vatten, en dag så slant hon med fingret som hon höll upp flappen med samtidigt som hon spolade och då sa det "flapp" och hon blev dyblöt i hela ansiktet.
Det va då jag förstod hur denna sko fått sitt namn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Huruvida er Strasserkollega här i västmanland har nån av er hopkokad certifiering är för mig totalt ointressant strasserverkar hästar gör hon. Hur länge hovarna varit misshandlade på detta vis vet jag inte heller.

Spelar det verkligen ingen roll för dig om personen ifråga faktiskt är utbildad enligt Strasser eller bara säger att hon verkar enligt Strasser?

Jag hade ut en hovslagare en gång till min barfotahäst. Huruvida den karl'n hade en godkänd utbildning eller ej vet jag fortfarande inte (uppgifterna går isär), men hästen stapplade i gräshagen efteråt i över en vecka.
Skall jag verkligen döma ut hela hovslagarkåren för att en mer eller mindre självutnämd hovslagare gjort min häst illa? Jag är mer vidsynt än så...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Min erfarenhet är att den även ställer extremt noggran hovvård från hästägarens sida så att det inte sitter kvar massa sten o annat skit mellan flappen och hoven.

Hade en gång en hästägare som dagligen (mer än en gång) lyfte lite på flappen i bakkant och spolade rent under med vatten, en dag så slant hon med fingret som hon höll upp flappen med samtidigt som hon spolade och då sa det "flapp" och hon blev dyblöt i hela ansiktet.
Det va då jag förstod hur denna sko fått sitt namn.
Ja, absolut! Det fastnar en hel del mellan om man inte är observant men materialet i den flapp jag använt mig av har varit rätt lätt att jobba med.

Till Mike:
Jag är övertygad om att om man inte har täta verkningar med flapp så finns risken att det blir traktömt. Men, det blev aldrig så för mina hästar då jag hade tätt mellan skoperioderna. Framförallt var det suveränt för halvblodet som hade mycket tunn sula.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Ja som hovslagare inom travet har jag har en hel del erfarenhet av vad som händer med rörelseapparaten vid olika typer av verkningar och av en massa olika beslag det är liksom det hela mitt jobb handlar om.

Ja i inlägg efter inlägg från er hovslagare kan man läsa om hur bra det är för hästen med skor. Sällan eller aldrig tas det upp några problem med skoningen. Skulle det uppkomma några problem så beror det på "skit i sadeln". Sedan att statistiken säger något helt annat, att många trådar här på buke handlar om många allvarliga hovrelaterade problem, eller att man på SLU har tagit frågan på så stort allvar att man avsatt pengar till forskning, att ni själva t o m medger att barfota är bäst (varför?) har tydligen gått samtliga helt förbi.

Tala om skönmålning eller ska vi som hovis brukar säga rena lögner. Trovärdigheten i era inlägg sjunker rejält när man aldrig kan medge några som helst problem. T ex detta att hästarna aldrig ömmar på grus efter att skorna tagits av, hur trovärdigt låter det.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

VAd hackar du på SO för? Han har inte på något ställe påstått att skor är utan problem...tvärtom har han erfarenhet av alla typer, barfota som skor med alla de problem som dyker upp därav baserat på fart...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag har aldrig sagt att det är problem att ta av skorna.
Bara det sker på den individuella hästena förutsättningar.
Och de individuella hovarnas............

Lyckligtvis så är jag själv, och mina kunder, så kloka att vi inte rycker av skorna och genast ger oss ut och gasar på asfalt och eller grus.

För detta krävs normalt en period avv 'lugnt' användande av hästen.
Detta skall naturligtvis vara helt smärtfritt, annars skall dojorna på igen.

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Snälla du..........
I många inlägga har det här på forumet bedyrats av BÅDE hovslagare OCH veterinär att en dålig skoning är minst lika illa som en dålig barfotaverkning.

Vidare är vi ALLA överens om att barfota är det bästa för hästen, I DEN MÅN INDIVIDEN KLARAR AV DET SETT IFRÅN EXTERIÖR, HOVKVALITET OCH PRESTATIONSKRAV.
(ursäkta att jag 'skriker')

Har du missat det, så bör du börja läsa allt igen från tråd nr 1, och andra trådar med.......

*Reality check*

/Mike - von Oben....... :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag tycker alvarligt talat att du ska sluta och skriva här inne. Det är ungerfär som att "kasta pärlor för svin", vilket som bekant aldrig har lett till någonstans. Låt du hovslagarna här inne leva vidare i sin tro om att de är ofelbara, trots att vi ständigt ser prov på att så inte är fallet. Det finns ett annat fint ordspråk som lyder "att man inte ska kasta sten när man sitter i glashus", vilket jag tycker är ganska bra i sammanhanget när man som hovslagare går ut och menar att någon annan tillfogar smärta hos hästen. Det har vi ju bla sett hur hästar med fång tas om hand och därefter får stå på box i upp till ett år!?!?
Fast det klart det sker ju inom de traditionellt uppsatta ramarna för vad som är djurplågeri och inte. Om jag skulle nysa på min hästs sulor och någon skulle få reda på det så skulle formodligen jag anklagas för djurplågeri. Tänk vad olika det kan vara beroende på vem som är utövare och betraktare.

Flera hovslagare som menar att blodflöde är bra när man verkar hästen och så ska det vara. Sen att hästen ligger ner i boxen efteråt och inte kan stå utan att ramla ihop nää hovslagare dom är bra dom. Hästägare som vittnar om en mängd hemskheter som deras hovslagare har utsatt hästarna för men nää hovslagarna dom är bra dom och gör aldrig några fel. Hovslagare som spikar hästar i sulorna nää, hovslagare gör aldrig fel. Hovslagare som pucklar på unghäst så han flera år senare fortfarande är svår att lyfta hovarna på nää hovslagare de gör aldrig något fel. (ovanstående är bara ett axplock av vad som förekommit i trådar här på buke)Jag säger som dom gör utbildning eller inte det görs i hovslagares namn skit samma om dom har utbildning eller inte.

Det jag är mest förvånad över är varför djurskyddmyndigheten inte kommer med sin rapport. Vad vi kan förstå i denna tråd av de som har skrivit in så borde det finnas en mängd hästar som varit underlag för anmälningar till DSM och detta borde för länge sedan givit myndigheten underlag för en rekomendation att inte använda strassermetoden. Man kan ju nästan säga att de begår ett tjänstefel som inte omedelbart stoppar detta med det underlag som de naturligtvis har. Redan tidigt förra året lämnades ju den "välskrivna" och "faktabaserade" skrivelsen från några högt uppsatta veterinärer och hovslagare, till DSM. Borde inte den lett till en snabbare handläggning? Nä man kan tydligen inte ens lita på att våra myndigheter sköter sitt längre.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det finns väl inte en tänkande hovslagare eller veterinär som inte är medveten om att skor kan ge problem däremot är de medvetna om att även barfota kan ge problem. Man kan verkligen undra vilka glasögon du har på dig när du läser?
Du pratar om statistik, visa då statistiken på att din metod på något sätt är bättre!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Och visst skriver 'vi' att det är bra med skor........ NÄR dom behövs.

Läser man vad H.Strasser skriver, så är dom bara av ondo.

Jag vill fortfarande se hur man fixar en hovbensfraktur utan beslag, eller simplex-bandage.

Det enda jag har fått höra är att det skall ske på en 'hufklinik', och det finns ju inte i sverige.

Fast det spelar egentligen ingen roll.
Det som är intressant är hur det fixas...........
Lägg gärna ut ett svar från HS angående detta.
Och då vill jag ha ett ORDENTLIGT dokumenterat fall.

I) detta fallet är jag faktiskt ärligt nyfiken, då den typen av beslag som snvänds för detta hämmar hovmekanismen hårt, och ger occ hovisar en del jobb att rehabilitera hoven efter att frakturen är hopläkt.

Här är ett konkret fall där Strasserianerna skulle kunna hjälpa veterinärmedicinen att slippa behandla hästarna på ett sätt som hämmar den behandlade hoven.

Ser fram mot ett långt och fylligt svar :)

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Mike skrev:
Jag har aldrig sagt att det är problem att ta av skorna.
Bara det sker på den individuella hästena förutsättningar.
Och de individuella hovarnas............

Lyckligtvis så är jag själv, och mina kunder, så kloka att vi inte rycker av skorna och genast ger oss ut och gasar på asfalt och eller grus.

För detta krävs normalt en period avv 'lugnt' användande av hästen.
Detta skall naturligtvis vara helt smärtfritt, annars skall dojorna på igen.

/Mike

Men du skrev faktiskt att hästarna aldrig ömmar efter att du tagit av skorna i ditt tidigare inlägg och svarade då på mitt inlägg där jag skrev att hästarna ömmar på grus.:crazy:

Men..... det var ju bra att du nu skriver att man inte kan kasta sig ut på en hård grusväg och tro att hästen ska vara oöm. Och det du skriver ovan stämmer också på en Strassertrimmad häst. Det viktigaste är hur hästen blir verkad, och jag tror nog att även en skicklig hovslagare kan verka hästen för barfotagång.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Till Mike o SO!

Så ni menar att om man tar av hästen skon så kan den direkt gå på grusvägar. Det var nämligen det jag skrev i mitt inlägg, att hästen inte brukar ömma i hagen, men blir öm på hårda grusvägar.

Detta var ju något alldeles nytt! Då borde det aldrig vara några problem med att ta av skorna. Jag har dock fått en helt annan uppfattning om detta både på denna tråd och andra trådar här på buke.

Britt-Marie
SHP

*lånar knapp*

Jupp B-M det menar jag oxå att det går helt utan problem. Jag bjuder härmed in dig då du kommer till Sthlm i höst och du skall få välja exakt vilken som helst av mina skodda hästar. Sedan tar jag av skorna på den och den kommer garanterat att både gå,trava samt galoppera på den grusväg du själv önskar se den röra sig på. Den kommer garanterat inte visa varesig ömmhet eller hälta i ett steg. Vill du kan vi även bjuda in GÅ som opartisk Vet. för att kontrollera att vi inte utsätter hästen för djurplåger.

Därefter sätter jag på skorna igen så den kan brukas dagligen så som innan. Vill du så kan jag lära dig att sömma på en av skorna igen,det är inte farligt då vi sömmar i dom gamla sömhålen.

Kanske du även vill se ngn av mina verkade hästar som går barfota oxå ta en repa i full galopp på grusväg????

Jag ger dig här nu denna inbjudan och hoppas på att du finner detta som utvecklande. Det enda jag vill ha i ersättning är att du sedan kan visa mig samma sak med en av dom hästarna du verkat på kursen enligt Strassermetoden och att den är verkad av en Certifierad Strasserverkare.

*Sträcker ut en hand.*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Jag tycker alvarligt talat att du ska sluta och skriva här inne. Det är ungerfär som att "kasta pärlor för svin", vilket som bekant aldrig har lett till någonstans. Låt du hovslagarna här inne leva vidare i sin tro om att de är ofelbara, trots att vi ständigt ser prov på att så inte är fallet. Det finns ett annat fint ordspråk som lyder "att man inte ska kasta sten när man sitter i glashus", vilket jag tycker är ganska bra i sammanhanget när man som hovslagare går ut och menar att någon annan tillfogar smärta hos hästen. Det har vi ju bla sett hur hästar med fång tas om hand och därefter får stå på box i upp till ett år!?!?
Fast det klart det sker ju inom de traditionellt uppsatta ramarna för vad som är djurplågeri och inte. Om jag skulle nysa på min hästs sulor och någon skulle få reda på det så skulle formodligen jag anklagas för djurplågeri. Tänk vad olika det kan vara beroende på vem som är utövare och betraktare.

Flera hovslagare som menar att blodflöde är bra när man verkar hästen och så ska det vara. Sen att hästen ligger ner i boxen efteråt och inte kan stå utan att ramla ihop nää hovslagare dom är bra dom. Hästägare som vittnar om en mängd hemskheter som deras hovslagare har utsatt hästarna för men nää hovslagarna dom är bra dom och gör aldrig några fel. Hovslagare som spikar hästar i sulorna nää, hovslagare gör aldrig fel. Hovslagare som pucklar på unghäst så han flera år senare fortfarande är svår att lyfta hovarna på nää hovslagare de gör aldrig något fel. (ovanstående är bara ett axplock av vad som förekommit i trådar här på buke)Jag säger som dom gör utbildning eller inte det görs i hovslagares namn skit samma om dom har utbildning eller inte.

Det jag är mest förvånad över är varför djurskyddmyndigheten inte kommer med sin rapport. Vad vi kan förstå i denna tråd av de som har skrivit in så borde det finnas en mängd hästar som varit underlag för anmälningar till DSM och detta borde för länge sedan givit myndigheten underlag för en rekomendation att inte använda strassermetoden. Man kan ju nästan säga att de begår ett tjänstefel som inte omedelbart stoppar detta med det underlag som de naturligtvis har. Redan tidigt förra året lämnades ju den "välskrivna" och "faktabaserade" skrivelsen från några högt uppsatta veterinärer och hovslagare, till DSM. Borde inte den lett till en snabbare handläggning? Nä man kan tydligen inte ens lita på att våra myndigheter sköter sitt längre.

Jag har dokumenterat och skickat in anmälningar på fler "hovpåspikare" oxå.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vilken av hovslagarna här har försvarat trång skoning eller förnekat att det finns inkompenta personer inom yrket?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vet du exakt varför det blir traktömt i en flap efter ett par veckor? Vad är det som gör att hästen inte kan gå normal skoperiod då 6-8 veckor?
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tez1 skrev:
Vet du exakt varför det blir traktömt i en flap efter ett par veckor? Vad är det som gör att hästen inte kan gå normal skoperiod då 6-8 veckor?
/T
Min högst outbildade fundering kring detta är att det är större rörlighet i trakten som gör att den slits där men inte i tån som är fast i en tåsko. Med för lång skoperiod blir tån lång och hovbalansen/vinkeln inte korrekt...men som sagt...bara mina egna funderingar;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag ger mig in i diskussionen för att avråda ALLA tränings/tävlingsinriktade personer, eller hästägare till en häst över typ 3 år att ge sig på den omtalade Strassermetoden. Det kostar mer än det smakar, jag lovar!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 986
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 597
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 935
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp