Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

mackan skrev:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html

Ännu en redogörelse som är fabricerad förstås.....? det är väl därifrån vi alla fått våra villfarelser och lögner om strasser metoden antar jag?

Trots att det är citat från Hilda själv så är det tydligen så. Man skulle kunna påstå att hennes elever och utövare inte står upp bakom henne utan svarar med sin tysthet.

Fast det är bra, många gånger är det tysta svaret ett erkännande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Det märkliga är att det alltid är andra som är inkompetenta! Dom personer som håller till här inne är ju ytterst kompetenta (?) Trots det har vi ännu inte fått se någon bild på en korrekt skoning. Kan det vara så att alla hovslagare saknar digitalkamera.:angel:

Britt-Marie
SHP
Kompetenta är dom nog...men inte alltid överens vilket är mycket trevligt att se. Bra med olika synvinklar, det håller en vaken och höjer intresset för oss som inte är utbildade utan bara intresserade hästägare.
Det är inte konstigt att det finns inkompetenta hovisar där ute...men det finns även en enorm kompetens men som inte får några trådar då deras jobb inte resulterar i problem.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Berätta gärna lite mer om dina erfarenheter.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Terra skrev:
Jag ger mig in i diskussionen för att avråda ALLA tränings/tävlingsinriktade personer, eller hästägare till en häst över typ 3 år att ge sig på den omtalade Strassermetoden. Det kostar mer än det smakar, jag lovar!!!


Vad har du för belägg för det påståendet.

Om alla som haft del av denna metod och vill avråda för den så vore det väl trevligt om ni dels här gav fakta samt även om möjligt visade dokumentation.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Afrodite verkar brinna för Strassermetoden:smirk: Jag undrar hur många hästar Afrodite har, och än mer intressant, hur fungerar dom i ridningen?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ja du Hovis, en häst som är Strassertrimmad ömmar, ömmar, ömmar, får hovböld på hovböld, står krumt, går som en kratta och är olycklig. Priset för detta dock, är att hästen någon gång i framtiden kommer att leva till den blir typ 40 och kommer att må prima...vägen dit är sjukt ohållbar för en tävlingsryttare, tyvärr!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vill du vara snäll att utveckla ditt påstående.
Skulle vara intressant att höra om dina egna erfarenheter om varför Strassermetoden ej lämpar sig till nämnda hästar(men till andra?).

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Piraja skrev:
Min högst outbildade fundering kring detta är att det är större rörlighet i trakten som gör att den slits där men inte i tån som är fast i en tåsko. Med för lång skoperiod blir tån lång och hovbalansen/vinkeln inte korrekt...men som sagt...bara mina egna funderingar;)


ja det är ju större rölighet i trakten och därför slits den med alla typer av skor. Hur mycket den slits beror på materialtes granulation ung = grovkornighet.

PÅ min tid (stenåldern kallas den visst) hette sulorna snow grip har jag för mig och de verkligen 'åt' trakter man fick sko ofta.
Likadant med aluminiumsulorna.

Det måste vara likadant med flapen - för jag gissar att det är den du talar om.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ja, det var flappen som resonerades kring lite;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Av dom hästar som är Strassertrimmade som jag känner till personligen (inte rykten) har hästarna haft hovböld med hälta, MINST två ggr per månad, vad försvarar denna smärta mot hästen? När ska man kunna träna/tävla en sådan häst? Det är inte ens acceptabelt att göra så mot en sällskapshäst som inte rids.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Terra skrev:
Ja du Hovis, en häst som är Strassertrimmad ömmar, ömmar, ömmar, får hovböld på hovböld, står krumt, går som en kratta och är olycklig. Priset för detta dock, är att hästen någon gång i framtiden kommer att leva till den blir typ 40 och kommer att må prima...vägen dit är sjukt ohållbar för en tävlingsryttare, tyvärr!

Snälla du om du är tävlingsryttare och samtidigt försökt ställa om din häst till barfotahäst så förstår jag att både du och hästen är olycklig. Något måste blivit väldigt fel i kommunikationen mellan dig och din SHP:are, för du hade väl en utbildad strassertrimmare som finns med på listan på Nordiska hovvårdsförbundets hemsida?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Susan skrev:
PÅ min tid (stenåldern kallas den visst) hette sulorna snow grip har jag för mig och de verkligen 'åt' trakter man fick sko ofta.

Snow Grip är väl ingen sula utan en öppen gummiring man lägger mellan skon och bärranden på vintern för att undvika snöklamp. Dagens Snow Grip har i alla fall inte jag upplevt som att dom äter trakter fast jag kanske har missuppfattat ngt här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Snälla du om du är tävlingsryttare och samtidigt försökt ställa om din häst till barfotahäst så förstår jag att både du och hästen är olycklig. Något måste blivit väldigt fel i kommunikationen mellan dig och din SHP:are, för du hade väl en utbildad strassertrimmare som finns med på listan på Nordiska hovvårdsförbundets hemsida?

Fråga till dig Ideaal. Kan man vara tävlingsryttare och anlita en Certifierad Strasser verkare så vida man nu inte vill drabbas av ett minst års långt uppehåll i sitt tävlande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Fråga till dig Ideaal. Kan man vara tävlingsryttare och anlita en Certifierad Strasser verkare så vida man nu inte vill drabbas av ett minst års långt uppehåll i sitt tävlande.

Hur långt uppehållet blir kan jag inte svara på men jag skulle inte råda en tävlingsryttare att ställa om sin häst till barfota så vida hästen inte kan garanteras vila om den blir öm. Att rida eller försöka få en häst som är öm att prestera något anser jag vara helt felaktigt. En häst som är öm och ändå rids kommer att få det mycket besvärligt liksom en häst som är öm och inte kan erbjudas ett underlag där hästen är bekväm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*


Citat:
Ursprungligen postat av Afrodite
Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser. Hennes böcker är mycket lättlästa och lättförståeliga. Det handlar nog mer om vilka "glasögon" man har på sig när man läser det hon skrivit och att avsikten med att läsa dom förmodligen är att förvränga och misstolka det som står där.

Britt-Marie
SHP

Svar: Hovslagarbjörn, inlägg 882 i gamla tråden.
Jo dom är lättlästa och lättförståeliga men jag måste ha missat något! Därför tänker jag gå en kurs med öppet sinne och utan att ifrågasätta för att sedan med min samlade kunskap utveckla min hovvård. Jag har som sagt ingen intention att förvränga eller misstolka det som står. Däremot har jag ju mina anatomiska kunskaper som "glasögon"

Mvh
Björn


Det var just det här med "glasögon" jag skrev om. Man kan inte samtdigt ha ett "öppet sinne" och ha dessa "glasögon" på sig. Ett öppet sinna innebär att du tar av dig dessa "glasögon" då fördunklas inte det du läser av denna förkunskap. Det är inte lätt och kräver en hel del av dig själv.

Jag antar att det är du som är Björn Bergh, som varit med om att skicka en skrivelse till DSM tillsammans med Yxklinten. Så vad beträffar dina avsikter med dina inlägg så är det ganska uppenbart. Ska vi fortsätta någon form av diskussion så vill jag ha just det du själv berömmer dig om att ha ett "öppet sinne" utan smutskastning och förutfattade meningar. Samt att du inte gömmer dig bakom en pseudonym utan står för dina åsikter. Ditt andra inlägg här på buke är fullspäckat av fördomar och ett kraftigt påhopp på Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

För det första så är jag inte Björn Bergh! och det vill jag understryka å det kraftigaste så att han inte lastas för något jag säger här.

För det andra kan det ju knappast vara rätt att jag helt bör bortse från vetenskapligt fakta (dvs mina anatomiska kunskaper) för att bättre förstå Strasser utan att "fördunklas" av mina kunskaper?

Ska titta tillbaka på mitt andra inlägg om det går och se vad jag skrev. Men återigen; jag vill inte vara spydig osv, förstår bara inte och skriver utifrån min kunskap hur jag tolkar Strasser - verkar detta stötande så vet jag inte vad jag ska göra. Jag efterlyser en saklig förklaring till fördelarna med Strasser och inte enbart att så ser vildhästar ut och därför är det rätt.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det är en snö - sula

Oh mäster :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Och då blir min omedelbara fråga:

Varför i helskotta skall man acceptera att en häst överhuvudtaget blir öm efter en eller flera verkningar?

Blir den det, så har man begått ett allvarligt fel.
Det anses av DSM, hovslagare OCH AANHCP-folk.
Anser inte Strasserianer detsamma?

Sug på den............
/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag tävlar inte mina hästar på bekostnad av deras hälsa, som skulle vara i fara om den var skodd. Därför tyckte jag att det var värt att prova Strassermetoden, eftersom hästarna då skulle må mycket bättre och prestera mer. Hoven skulle bli levande, i stort sett så skulle alla krämpor som skodda hästar har försvinna t.ex. hälta, fång, proteinknölar, tjocka ben och felaktiga benställningar. Informationen från en (ja, auktoriserad) Strassertrimmare var att övergångsperioden som skulle vara, låg på högst något år. Det kunde kanske vara värt att låta hästen vara lite öm under denna tidsperioden, men, fick ingen information om att hästen skulle få två/tre hovbölder i månaden, inte kunna röra sig på mer än gräs, och vara därmed helt oridbar!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Hur långt uppehållet blir kan jag inte svara på men jag skulle inte råda en tävlingsryttare att ställa om sin häst till barfota så vida hästen inte kan garanteras vila om den blir öm. Att rida eller försöka få en häst som är öm att prestera något anser jag vara helt felaktigt. En häst som är öm och ändå rids kommer att få det mycket besvärligt liksom en häst som är öm och inte kan erbjudas ett underlag där hästen är bekväm.


Så då kan vi vara överens om att Strassermetoden även om den är utförd av en Certifierad Strasser verkare inte är ämnat för dagens hästägare som dagligen vill rida,träna samt kunna tävla under stundande tävlings sesong.

Däremot så är säkert metoden tillämplig för alla dom hästar som endast sporadiskt rids,är konvalecenter eller endast är sällskapshäst och går i hage. Nu kommer jag chocka dig men för dom så fungerar även en helt vanlig traditionell verkning utförd av en utbildad hovis.

Jag vill poängtera utbildad hovis efter som ni nu snabbt börjat poängtera Certifierad Strasser verkare.

Alltså, låt oss hålla isär begreppen och inte likställa alla som utför Strassermetoden likväl alla som klarar av att slå på en sko.

Klarar även du att hålla i sär detta så kommer det att bli en trevlig stämning här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Att hästar dör tror jag inte ens du tror är så vanligt förekommande. Jag tror också att du vet att det endast är mycket dåliga hästar där vilken behandling som helst skulle kunna få till följd att hästen dör.

De allra svåraste fallen med mycket vanskötta hovar kan naturligtvis få smärta vid omställning till barfota. Det är dessa fall som ska behandlas på klinik, vilket också dr Strasser själv säger. Och här får man naturligtvis ta hjälp av veterinär som kan ta ansvar för smärtlindringen. Eftersom vi inte har någon klinik i Sverige bör någon omställning på sådana hästar ej startas såvida man inte har mycket bra förhållande med jämna och lagom mjuka marker. Det viktigaste är att det sker i samråd med veterinär. Det är alltså hästar som redan är smärtpåverkade och halta och där inga andra åtgärder från hovslagarsida och veterinärer kunnat hjälpa hästen, som jag talar om här. Sådana hästar som dr Strasser behandlar med framgång på sin klinik.

Självklart kan man tolka Strassers böcker på det sätt du och många andra gör, men det handlar mest om vad man själv letar efter i böckerna. Jag tror nämligen inte att alla som läser dessa böcker egentligen har så stort intresse av hennes teorier om hovvård och hästhållning. Det handlar nog mer om att hitta lämpliga meningar som styrker redan förutfattade uppfattningar! Sedan kan man alltid strunta i att läsa avsnitt som inte riktigt passar in i bilden eller t o m motsäger det man tycker.

Britt-Marie
SHP
Men hon skriver ju faktiskt att det kan vara förenat med smärta, nedsatt organfunktion och risk för hästens liv. Eller?
Samt att detta beror på tidigare onaturlig verkning och inte alls uppstår som följd av hennes metod. har jag missförstått?
Jag ser inte att hon i det samanhanget nämner att det beror på extremt vanvårdade hovar - det beror på traditionell verkning?
Jag tolkar det så här;
Hästen har varit traditionellt verkad, inte mått dåligt av det men den skulle må bättre om den fick en naturlig hovform. Dock bör man vara medveten om att omställningen från traditionell- till Strasserverkad hovform kan innebära smärta, organsvikt och avlivning?

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 656
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 970
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp