Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Lycka till! Ha gärna tjocka handskar på dig, jag vill ju inte vara ansvarig för att du skär dig och orsakar blodvite! Var rädd om dig och handskas varsamt med kniven! Och, skär inte PL heller.

Britt-Marie
SHP
Saklig och trevlig ton du har Afrodite,mkt moget och intelligent.
Slut på både argument och förstånd?
Att läsa dina inlägg på detta forum gör att jag inser att Strasserrörelsen är ännu mer farlig för hästars välmående än jag först trodde,ryktet har inte alls visat sanningen ..det är uppenbarligen värre!

Och du ger knappast intryck av att vara en person som en vettig hästägare skulle lämna sina hästar i händerna på..skrämmande..:eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Lilla Skutt skrev:
Läs mitt inlägg en gång till!!:D
Vill du ha fakta på att en skodd körhäst måste ha broddar och snösulor för att få bra grepp när det är snorhalt och snö?:eek:
Eller vad menar du?

.Menar du att du rekommenderar körhästar (och ridhästar..) att gå barfota på halt underlag?:eek:

Eller menade du med ditt förra inlägg att barfota hästar halkar mindre än en skodd häst utan broddar..eller menade du att en barfota häst har bättre grepp och fäste på halt underlag än en häst skodd med snösulor och isbroddar..?:confused:
Vart vill du komma?
Vad var det för fakta du ville ha Afrodite?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Men herre :devil: vad ni kan gnabba o gå på!
Suck.
Om bootsen, jag tänkte be min :love: hovslagare att gå en kurs för Naturhov.dk och lära sig bli en "auktoriserad" Swiss boot inpassare.:)
(bor i södra skåne)
Ville bara höra vilka erfarenheter eller "på läsningar" ni har om dessa boots. Så man lär sig nått...
Kan ni sluta med sandlåde gruffet nu nån gång????????????????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*

Vi har olika syn på hovvård. Att det är så beror naturligtvis på att det finns brister inom den nuvarande modellen. Det är alltid en brist inom det som är traditionellt, oavsett vilket område vi talar om, som leder fram till att andra modeller och metoder dyker upp. Det är också alltid så att dessa "nya" metoder blir hårt angripna, förlöjligade och ansedda som direkt farliga, plågsamma och skadliga. Detta är ett mönster som upprepats i historien gång på gång. Och det finns alltid företrädare för det "gamla" som har den självpåtagna rollen att frälsa världen från dessa "skadliga" "nya" metoder. Det vi således ser på dessa sidor är absolut inget nytt utan endast vad man kan förvänta sig i början av ett paradigmskifte. Det gamla som desperat försöker klamra sig kvar, det nya som man gör allt för att försöka tysta ned genom diverse skrämselpropaganda. Denna tråd är endast ett av de ställen där detta händer. Ett annat exempel är media, där ett exempel är den omdiskuterade artikeln i Ridsport.

När man hamnar i dessa diskussioner mellan gammalt och nytt är det lätt att till slut dras med till den låga nivå som också tillhör "kampen" mellan gammalt och nytt. Detta är heller inget ovanligt utan även detta har upprepats i historien gång på gång.

Så Boj, som är moderator för denna tråd: Är det inte dags att för gott stänga dessa trådar om barfota. Efter upprepade försök att styra upp tråden, som alltid misslyckats, kanske man måste inse att det aldrig kommer att fungera.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du kanske skulle läsa på lite mer om senornas funktion i de olika delarna av steget.
I belastningsfasen är när kotan sänks som mest är det ytliga böjsenan o gaffelbanden som står för belastningen.
Djupa böjsenan gör sitt arbete när hoven skall lämna marken igen, i överrullningfasen, o det är här tålängd/vinklar kommer, in lång tå/ låg vinkel betyder mer motstånd pga längre hävarm o djupa böjsenans muskler måste arbeta mer vilket ger större påfrestning i strålbensområdet.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Att dagens forskning från början utgått från teorier på 1800-talet innnebär inte att inget hänt sen dess vilket du verkligen borde veta om du är så kunnig som du säger dig vara. Strasser har ju tagit sin syn på hovmekanismen från den bit av modern forskning hon tycker verkar vara ok o sen har hon lagt till sin egen uppfattning att blodförsörjningen i en skodd hov blir så dålig att nerver o vävnad slutar fungera. I övrigt så är det väl inget specielt med hur hun anser att hovmekanismen fungerar utom att hon har kommit fram till den slutliga modellen medans vetenskapsmännen forskar vidare.
Modern medicinsk kunskap bygger faktiskt väldigt mycket på teorier, o upptäcker under 1800-talet(även mkt tidigare) men mycket har hänt sen dess.
Din värld däremot verkar mer statisk, sanningen finns i den blå boken. En bok som bara verkar finnas på ett bibliotek i hela världen (Tufts) pga priset o tveksamhet om dess vetenskapliga relevans.
Jag har fått professionell hjälp med en omfattande sökning eftersom jag faktiskt är intresserad av att läsa boken. En kommentar från en vet som faktiskt gjort det är att han aldrig sett ett verk av den omfattningen utan några vettiga referenser.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Varför vill du att tråden skall låsas? Det är ingen som tvingar kvar dig.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Som vanligt intar du en offer-roll Afrodite...patetiskt att skylla sitt eget beteende på andra.

Nu är det så att jag känner till många duktiga människor inom den "alternativa världen"..det lustiga är att det finns oerhört många där som är mkt kritiska till vissa delar i er metod.

Människor som till vardags arbetar med så otraditionella yrken som osteopati,kiropraktor,ET,akupunktör,homeopati ,horsemanship och djurkommunikation mfl..:eek:

Hur förklarar du det?Människor med mkt starka personligheter och enorma kunskaper!! men inga skyldigheter att försvara någon metod alls,enbart hästars rätt till ett bra liv.De brinner för sina yrken och är erkänt duktiga,har inga problem heller med samarbete över gränserna..dessutom har de inget behov av att hålla fast vid sitt feta ego som vissa har,skyller inte heller på andra vid ev kritik.


De har sett en baksida med er metod som inte är så vacker som du vill låta påskina..allt är inte rosa små moln i din värld..


Själv Afrodite jobbar jag förutom som hovslagare även med Krav-produktion (mjölkkor,smågrisprod.)Jag tror stenhårt på naturlig djurhållning,men vet oxå att traditionella system också har enormt många välmående djur med duktiga djurskötare.Lösdrift är inte alltid lika med välskötta djur..alla system kräver en bra djurskötare med djuröga kunskap och noggrannhet.
Om jag inte haft den bakgrund och erfarenhet jag har inom området hovar och sett fler än mina egna hästar i verkligheten :angel: ,samt sett gång på gång att dina verkningsmetoder inte behövs,då skulle jag kanske om jag varit okunnig,lättpåverkad och naiv fallit för Strassers reklam.
Som kan låta bra för nån som inte förstår helheten ,lätt att tro att bara för man gillar vissa alternativa metoder så mååste man även tro på Strasser...

Ser inget som helst behov av en metod som har en sån aggressiv marknadsföring,och dessutom bygger på förtal och okunnighet om traditionell modern hovvård.
Att du tror att det verkas och skos på samma sätt idag som på 1800-talet visar ju hur okunnig du är.Och det är sorgligt.

Jag tycker det ur hästsynpunkt är mkt otäckt med fanatiska människor .
Jag är alltid öppen för nya ideer och metoder,men jag har all rätt att vara kritisk till en metod som jag ser svaga punkter i.
Som jag sagt förut ..det finns mkt i hästvärlden att förbättra men jag tror inte lösningen är Strasser,flåt jag tror inte ,jag vet..:crazy:

Punkt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Eftersom du tjatar såååååå! Och tydligen aldrig gjort detta förut!?

Dissektion betyder sönderdelning av en djur- eller människokropp i anatomiskt studiesyfte.
Dissekera betyder då noggrant undersöka en djur- eller människokropp i anatomiskt studiesyfte.

Nu vet vi alltså vad själva ordet betyder. Jag hoppas att du förstår att man gör det på DÖDA kroppar, inte levande. Detta är mycket viktigt!

Djupa böjsenan, en sena som befinner sig på hästens fots baksida och fäster undertill i hovbenet och går således sedan uppåt längs hästens ben, på baksidan.

Nu vet vi också var på hästen djupa böjsenan finns. Så jag föreslår att det är här du ska dissekera (se betydelse ovan) hästens ben. (Obs glöm nu inte att det är ett dött hästben du måste införskaffa, alltså du får åka till ett slakteri och be dom ordna ett hästben åt dig, kan vara lite problem nu när hästarna transporteras utomlands). Alltså du får under inga omständigheter dissekera på en levande häst!!!!!

Du får sedan ha en vass kniv och det bästa är väl att du har en veterinär i närheten som vet hur ett ben ser ut inuti, kanske PL kan hjälpa dig. Senan kan du inte missa, den är väldigt tjock. Frilägg senan. Glöm inte trakthöjden, med hög trakt resp 3,5 cm som jag skrivit tidigare. Nu är det bara att se hur senan rör sig vid olika belastning och olika trakthöjd.

Lycka till! Ha gärna tjocka handskar på dig, jag vill ju inte vara ansvarig för att du skär dig och orsakar blodvite! Var rädd om dig och handskas varsamt med kniven! Och, skär inte PL heller.

Britt-Marie
SHP

Om du LÄST min fråga så skulle du sett att det enda jag frågade om va VAR i det nedre benet jag skulle börja min dissekering?

Så jag frågar en gång till och du behöver bara svara på VAR jag skall starta. Tacksam för svar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Du kanske skulle läsa på lite mer om senornas funktion i de olika delarna av steget.
I belastningsfasen är när kotan sänks som mest är det ytliga böjsenan o gaffelbanden som står för belastningen.
Djupa böjsenan gör sitt arbete när hoven skall lämna marken igen, i överrullningfasen, o det är här tålängd/vinklar kommer, in lång tå/ låg vinkel betyder mer motstånd pga längre hävarm o djupa böjsenans muskler måste arbeta mer vilket ger större påfrestning i strålbensområdet.
PL

Det där har jag skrivit hela tre inägg om,dessutom tjatat om dom en gång vilket jag fått många applåder för av många via PM då det uppfattats som logiskt,lättförståligt och kunskapsgivande.

Tyvärr råkade dom inläggen "pulverisera" B M:s teorier fullständigt vilket inte va meningen. Det visar bara att dom som redan är där går inte att hjälpa,däremot går det utmärkt att hjälpa dom som va på väg dit.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

*kanpplån*

Ni efterfrågar referenser. Hur funkar det med forskning på helt nya områden vem refererar man till då för att få erkännande för sina upptäckter? Om nu tant Strasser hittat "saker" som skiljer sig från generella uppfattningar/forskingar vem ska hon då referera till?
Grabbarna med magsårsbakterierna blev erkända med sin banbrytande upptäckt.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag tänkte jag skulle ta det lite förenklat så att även A skulle förstå.
Jag tror hon har lite svårigheter att färstå ngt som inte är skrivet av hennes profet.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

För det första bygger nästan all forskning på ngt sätt på tidigare forskning.
Sen tror jag att du blandar ihop referenser o dokumentation.
I ett forskningsarbete har man referenser till tidigare arbeten i samma ämne så att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt men man dokumenterar det man själv gjort.
Du kan ge dig på att killarna som hittade helikobactern även refererade till tidigare verk om magsår samt att deras resultat granskades noggrant o att de inte acceptarades fullt ut förrän andra utgående från detta kunde visa samma sak.
Forskarvärlden är fylld av skeptiker som kritiskt granskar alla nyheter o det behövs eftersom det då o då dyker upp folk som tycker att resultaten är viktigare än hur man fick fram dem eller helt enkelt genomfört sin studie få ett felaktigt sätt. När det kommer till kritan måste en forskare kunna försvara varenda steg eller siffra i sitt arbete.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*

Vi har olika syn på hovvård. Att det är så beror naturligtvis på att det finns brister inom den nuvarande modellen. Det är alltid en brist inom det som är traditionellt, oavsett vilket område vi talar om, som leder fram till att andra modeller och metoder dyker upp. Det är också alltid så att dessa "nya" metoder blir hårt angripna, förlöjligade och ansedda som direkt farliga, plågsamma och skadliga. Detta är ett mönster som upprepats i historien gång på gång. Och det finns alltid företrädare för det "gamla" som har den självpåtagna rollen att frälsa världen från dessa "skadliga" "nya" metoder. Det vi således ser på dessa sidor är absolut inget nytt utan endast vad man kan förvänta sig i början av ett paradigmskifte. Det gamla som desperat försöker klamra sig kvar, det nya som man gör allt för att försöka tysta ned genom diverse skrämselpropaganda. Denna tråd är endast ett av de ställen där detta händer. Ett annat exempel är media, där ett exempel är den omdiskuterade artikeln i Ridsport.

När man hamnar i dessa diskussioner mellan gammalt och nytt är det lätt att till slut dras med till den låga nivå som också tillhör "kampen" mellan gammalt och nytt. Detta är heller inget ovanligt utan även detta har upprepats i historien gång på gång.

Så Boj, som är moderator för denna tråd: Är det inte dags att för gott stänga dessa trådar om barfota. Efter upprepade försök att styra upp tråden, som alltid misslyckats, kanske man måste inse att det aldrig kommer att fungera.

Britt-Marie
SHP

Historien lär också att det poppar upp en oerhörd mängd nymodigheter som ska frälsa världen som aldrig blir något, det visar sig att det inte funkade, att det fanns bättre etc och det hela dör ut utan att lämna några spår efter sig i historien. Men Strasser kommer alltså att vara den som revolutionerar traditionell hovvård som överlevt en massa nymodigheter. Jo tjena! :angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men strasser är ju forskare:angel:
Strassers låga hovvinklar har förresten prövats o förkastats för länge sen, tror det var på 1800-talet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hörde förresten att Strassers egen klinik ska ha ett golv som är beklätt med gummimattor. Undrar varför? :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Antagligen för att järnskorna inte skall klappra mot golvet.....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Knappast fel när man behandlar fånghästar.
Det stora problemet kanske blir när hennes lärjungar utan veterinär o utan gummimattor skall göra samma sak för det är nog svårt att få till samarbete.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Eftersom du tjatar såååååå! Och tydligen aldrig gjort detta förut!?

Dissektion betyder sönderdelning av en djur- eller människokropp i anatomiskt studiesyfte.
Dissekera betyder då noggrant undersöka en djur- eller människokropp i anatomiskt studiesyfte.

Nu vet vi alltså vad själva ordet betyder. Jag hoppas att du förstår att man gör det på DÖDA kroppar, inte levande. Detta är mycket viktigt!

Djupa böjsenan, en sena som befinner sig på hästens fots baksida och fäster undertill i hovbenet och går således sedan uppåt längs hästens ben, på baksidan.

Nu vet vi också var på hästen djupa böjsenan finns. Så jag föreslår att det är här du ska dissekera (se betydelse ovan) hästens ben. (Obs glöm nu inte att det är ett dött hästben du måste införskaffa, alltså du får åka till ett slakteri och be dom ordna ett hästben åt dig, kan vara lite problem nu när hästarna transporteras utomlands). Alltså du får under inga omständigheter dissekera på en levande häst!!!!!

Du får sedan ha en vass kniv och det bästa är väl att du har en veterinär i närheten som vet hur ett ben ser ut inuti, kanske PL kan hjälpa dig. Senan kan du inte missa, den är väldigt tjock. Frilägg senan. Glöm inte trakthöjden, med hög trakt resp 3,5 cm som jag skrivit tidigare. Nu är det bara att se hur senan rör sig vid olika belastning och olika trakthöjd.

Lycka till! Ha gärna tjocka handskar på dig, jag vill ju inte vara ansvarig för att du skär dig och orsakar blodvite! Var rädd om dig och handskas varsamt med kniven! Och, skär inte PL heller.

Britt-Marie
SHP

Vilket lågvattenmärke :mad:
I stället för att föra diskussion framåt så vill du nu stänga tråden.

Så fort någon ifrågasätter strasseridéerna så kommer "liknande" smarta svar.

VArför inte inse att vissa inte är troende?
Det är ju så mycket som krockar.
Ni har inte ens samma benämningar på hovens delar som den traditionella världen har.
Ni klankar ner på oss som kan motbevisa lyckad behandling/verkning.

Detta påminner lite om trav kontra ridvärlden.
Istället för att lära av varann så motarbetas det.
:confused: :confused:

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*


Så Boj, som är moderator för denna tråd: Är det inte dags att för gott stänga dessa trådar om barfota. Efter upprepade försök att styra upp tråden, som alltid misslyckats, kanske man måste inse att det aldrig kommer att fungera.

Britt-Marie
SHP
Vi är många som har barfotahästar som vill ha tråden igång...alla är inte Strasseranhängare, faktiskt.:mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 182
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
64 946
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 514
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
56 913
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden
  • Sveriges ridskolor

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp