Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

God morgon!
Solen skiner idag, men det är kallt.
Ska äta frukost nu, sedan ut med Olga-tanten.
Efter lunch ska jag till stallet som vanligt, ska ta med mig en påse loppfrön och burken med Hoofbuilder.
Det gamla vanliga i stallet: mocka, fixa käk och vatten. Ta in gubbe, borsta lite, arnika hb, spraya rötan, olja hovar och släppa ut igen i hagen.

I kväll ska jag ringa några samtal (hemliga än så länge)- om jag lyckas för min telefonfobi...;)
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Så, nu har man en panna som funkar :)
Lämnade de små kl 9, sen hem och få lektion i att elda. Efter en timme så var det varmt inne igen. Så skönt!
Hann ner och mocka och fixa hö innan hämtning av skruttar, som nu verkar trötta.
Samma tider imorgon och det verkar funka bra. De saknar inte mamma på dagis när man kan leka med kompisar och det finns nya spännande leksaker.
Räknar med att de är klara att börja heltid nästa onsdag.

Solen skiner och det är kanonväder förutom att det ramlade ner lite snö inatt.
Tror att jag kanske tar en tur med Trullan senare.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

God middag...väntar på att fläskpannkakan ska bli klar. Hämtat 500 kg hö så nu klarar vi oss ett litet tag. Solen strålar och det är blåsigt...det sistnämnda börjar kännas tröttsamt.

Bearbetar isen på gården med salt, har vräkt ut salt i mängder. Nu får solen göra resten så jag kan börja jobba hästarna vid handen. Det är nära nu för det :D
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

sträcker fram stora matlådan...fläskpannkaka....mums....du vet du piraja hur du ska få pojkarna o springa benen efter dig....:D

solen strålar o jag har inte fått en blund i ögonen efter nattvakten...men man lever bara en gång o man kan ju gå misste om något om man sover...

eldat upp 500 småbal med hö åt bonden....varit till meken med Hulda....ho hade lite problem med att stanna , märkt jag..:laugh:

haft en solig tur med Springaren min ...pigg o alert...

tagit ut vattenslangen så nu är bärandet över till de blir vinter nästa gång...

sångsvanarna skriker i högan sky på ängen.....

kaffet är färdigt.....fattas bara en bit fläskpannakaka till:p
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Ha ha ha, den var god :p ... Då vet jag vad jag ska bjuda på när herrn behagar besöka nordligare delar ;) . Gör egen lingonsylt också :D
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

KL


Bildbomb på Kelly och mig

197823_210272818985159_100000073277627_869125_6688491_n.jpg


196291_10150122151425800_546035799_7109560_6013091_n.jpg


189968_10150122154210800_546035799_7109615_6242427_n.jpg


195874_10150122155275800_546035799_7109619_2383906_n.jpg
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Mmm, här puttrar en etiopisk kycklinggryta, linas matkasse är kul matlagning:) Tage är opererad, verkar må bra, står ute i sin sjukhage. Han äter, men verkar lite trött, hjärtat. Jag har bara varit sövd en gång, och mådde jättedåligt efter, så jag förstår honom.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Men opererad..:eek: vad har jag missat nu....Tage...då..va de griffelbenet eller....hur lång konvalecens....

morötter skickas med ponnyexpressen....:D
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Tage tackar;) jodå, det var griffelbenet. Det låg dessutom för långt isär för att kunna växa ihop på ett bra sätt, så de har plockat bort den lösa biten. Tack och lov för försäkringen:angel:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

ja man svär lite varje gång den ska betalas , men nu känns de säkert värt de:laugh:

blir några månader då utan ansträngning ....de goda är ju att prognosen är rätt god på den skadan....tar tid bara....

hoppas han håller sig någorlunda i pälsen då.....är ju alltid de orosmomentet...

nåja....bara å hålla tummar o hovar att de blir bra så snabbt de går.....
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Fotot är taget på en del av gärdet som ingår i vår blivande sommarhage så den kan vi rida på så mycket vi vill. Men nu är tyvärr en stor del av gärdet sönderkört pga skogsavverkningen och det ligger enorma högar timmer och ris där :(

Men vi har ju en jättefin paddock i gummiflis som är ganska rejält tilltagen. Den är kanon att träna på.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Du är alldeles för snäll Tant Kat :) Inte behöver du det, jag kan gå på jakt i affärerna här i vår lilla stad. :)

Idag fick jag roliga nyheter; i oktober ska jag visst bli mormor igen :love:
Det är äldsta dottern som redan har Vidar 5½ år och Svea 1½ år som väntar nummer tre. Jätteroligt!

Och i morgon får kissemissarna Mögel och Trixan träffa veterinären för allra sista gången i sina liv. :( Jättetråkigt, men det är livet som djurägare. Beslutet känns moget i hela familjen, vi har ältat och stött det här i månader så alla är väl förberedda. De båda damerna är gamla och dras med tilltagande krämpor och besvär. Det är dags nu, innan det blir dåligt på riktigt. Kvar här hemma blir ändå Tigerlija och Mihos, så vi har spinnande pälsbollar kvar :)
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Karin - nu blir det två veckor vila, sen en vecka skritt för hand, en vecka skritt uppsuttet, fortfarande sjukhagen, sen två veckor lätta pass med trav, och där nånstans kan han gå i vanlig hage:) och sen ska han sättas igång. Det får ta den tid det tar, vi har ju inga planer på tävling eller så, ingen säsong som blir förstörd, bara det mysiga med att äntligen få komma ut i det fina vädret...men det ordnar sig. Bara han blir frisk:)
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Hon är en riktig snygging din Kelly. Det är nästan så jag längtar tillbaka till tiden med snön när jag ser dina ridbilder :)
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Åhh vad skönt att op gått bra och att Tage mår rätt okej :laugh: Alltid oroligt när det är nå fel på djuren!

Voff, va du ser liten ut på Kelly! Men så tjusiga så :laugh:

McMarco, va skoj med fler barnbarn :bump:

Karin, åhh vilken tjusig pålle du har, visst är det där Theodor?

Gubbe, vilken lycka att ta ut vattenslangen!! Här lär det dröja till fram emot maj innan vattnet tinat ute på verkstan så jag oxå kan dra ut slangen igen.

Men jag är inte bitter, jag släpar mina 25 l dunkar och ser glad ut ett tag till :D

Det har varit soligt men attans så kalla vindar men så länge det tar på snön så tänker jag inte gnälla. Vi har grejsat i ligghallen i dag och hämtat en till halmboll så nu har vi halm så det räcker.

Sen har Byggare Bob börjat med dörrar till uteboxarna så vi kan stänga till om det behövs. Ina var med husse och skulle spika hon med, söthilda! Det finns inte mycket som dom är rädd för, ja de skulle va motorsågen då, den va faktiskt liiiite otäck men bara en stund :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
113 440
Senast: Tajger
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
112 849
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 331
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 151
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp